Nul-emissionskøretøjer
Der gælder særlige regler for nul-emissionskøretøjer. Se REGAL § 5 b. Omfattet af reglerne er nul-emissionsbiler (biler der udleder 0 gram CO2 pr. kilometer) og el- eller brændselscelledrevne motorcykler. Bemærk, at brændselscelledrevne køretøjer er fritaget for registreringsafgift, hvis køretøjet er anmeldt til registrering inden udgangen af 2021. Se REGAL § 2, stk. 1, nr. 14.
Indfasning af registreringsafgift
For nul-emissionskøretøjer beregnes registreringsafgiften som udgangspunkt som 40 pct. af afgiften beregnet efter de almindelige regler i REGAL §§ 4, 5 og 5 a, hvis køretøjet anmeldes til registrering i perioden fra og med den 18. december 2020 til og med den 31. december 2025. Herefter indfases afgiften på følgende måde:
Årstal | Procentdel |
2026 | 48 pct. |
2027 | 56 pct. |
2028 | 64 pct. |
2029 | 72 pct. |
2030 | 80 pct. |
2031 | 84 pct. |
2032 | 88 pct. |
2033 | 92 pct. |
2034 | 96 pct. |
2035 eller senere | 100 pct. |
Eksempel: Registreringsafgiften for en personbil, som indregistreres i 2021, er efter REGAL § 4 beregnet til 100.000 kr. Afgiften kan efter REGAL § 5 b beregnes som 40 % af dette beløb, dvs. 40.000 kr. (100.000 x 40 %).
Se REGAL § 5 b, stk. 1.
Særlige bundfradrag for nul-emissionskøretøjer
Der gives et særligt bundfradrag i den beregnede afgift efter REGAL § 5 b, stk. 1. Det er køretøjets registreringstidspunkt, som er bestemmende for fradragets størrelse. Fradraget kan medføre, at registreringsafgiften bliver 0 kr., men den kan ikke blive negativ.
Personbiler
For personbiler afgiftsberigtiget efter REGAL § 4, stk. 1, nr. 2, udgør bundfradraget ►167.500◄ kr., hvis bilen anmeldes ►til registrering i 2022◄. Fradraget nedskrives herefter således:
Årstal | Fradragets størrelse |
2023 | 165.000 kr. |
2024 | 162.500 kr. |
2025 | 160.000 kr. |
2026 | 155.400 kr. |
2027 | 150.800 kr. |
2028 | 146.200 kr. |
2029 | 141.600 kr. |
2030 eller senere | 137.000 kr. |
Se REGAL § 5 b, stk. 2
Varebiler
For varebiler afgiftsberigtiget efter REGAL § 5 udgør bundfradraget ►78.750◄ kr., hvis bilen anmeldes til registrering i ►2022◄. Fradraget nedskrives herefter således:
Årstal | Fradragets størrelse |
2023 | 77.500 kr. |
2024 | 76.250 kr. |
2025 | 75.000 kr. |
2026 | 73.000 kr. |
2027 | 71.000 kr. |
2028 | 69.000 kr. |
2029 | 67.000 kr. |
2030 eller senere | 65.000 kr. |
Se REGAL § 5 b, stk. 3
El- og brændselscelledrevne motorcykler
For el- og brændselscelledrevne motorcykler udgør bundfradraget ►105.250 ◄kr., hvis motorcyklen anmeldes til registrering i ►2022◄. Fradraget nedskrives herefter således:
Årstal | Fradragets størrelse |
2023 | 104.000 kr. |
2024 | 102.750 kr. |
2025 | 101.500 kr. |
2026 | 99.500 kr. |
2027 | 97.500 kr. |
2028 | 95.500 kr. |
2029 | 93.500 kr. |
2030 eller senere | 91.500 kr. |
Se REGAL § 5 b, stk. 4
Fradrag i afgiftspligtig værdi for nul-emissionsbiler
Eldrevne biler
For eldrevne biler, der udleder 0 gram CO2 pr. kilometer, gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a, på ►1.300 kr.◄ kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh, ved bilens anmeldelse til registrering i ►2022◄. Fradraget nedskrives årligt og udgør ►◄, 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. pr. kWh i 2024. Fradraget bortfalder fra og med 2025.
Brændselscelledrevne biler
For brændselscelledrevne biler, der udleder 0 gram CO2 pr. kilometer, gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a, på 58.500 kr. ved bilens anmeldelse til registrering i 2022, 40.500 kr. ved anmeldelse til registrering i 2023, og 22.500 kr. ved anmeldelse til registrering i 2024.
Lav-emissionsbiler
Ved lav-emissionsbiler forstås biler, der udleder mere end 0 men mindre end 50 g CO2 pr. kilometer. Motorcykler er ikke omfattet af disse regler. Se REGAL § 5 c.
Indfasning af registreringsafgift
For køretøjer omfattet af REGAL § 5 c, beregnes registreringsafgiften som udgangspunkt som ►50◄ pct. af afgiften beregnet efter de almindelige regler i REGAL §§ 4, 5 og 5 a, hvis køretøjet anmeldes til registrering i ►2022◄. Herefter indfases afgiften på følgende måde:
Årstal | Procentdel |
2023 | 55 pct. |
2024 | 60 pct. |
2025 | 65 pct. |
2026 | 68 pct. |
2027 | 71 pct. |
2028 | 74 pct. |
2029 | 77 pct. |
2030 | 80 pct. |
2031 | 84 pct. |
2032 | 88 pct. |
2033 | 92 pct. |
2034 | 96 pct. |
2035 eller senere | 100 pct. |
Særlige bundfradrag for lav-emissionsbiler
Der gives et særligt bundfradrag for lav-emissionsbiler i den beregnede afgift efter REGAL § 5 c, stk. 1. Det er bilens registreringstidspunkt, som er bestemmende for fradragets størrelse. Fradraget kan medføre, at registreringsafgiften bliver 0 kr., men den kan ikke blive negativ.
For lav-emissionsbiler, som anmeldes til registrering i ►2022◄, udgør fradraget ►48.750◄ kr.
Fradraget nedskrives herefter således:
Årstal | Fradragets størrelse |
2023 | 47.500 kr. |
2024 | 46.250 kr. |
2025 | 45.000 kr. |
2026 | 43.000 kr. |
2027 | 41.000 kr. |
2028 | 39.000 kr. |
2029 | 37.000 kr. |
2030 eller senere | 35.000 kr. |
Fradrag i afgiftspligtig værdi for lav-emissionsbiler
For nul-emissionsbiler gives der et fradrag i den afgiftspligtige værdi efter §§ 4, 5 eller 5 a, på ►1.300 ◄kr. kWh batterikapacitet, der anvendes til fremdrift, dog højst 45 kWh, ved bilens anmeldelse til registrering ►i 2022◄. Fradraget nedskrives årligt og udgør ►◄ 900 kr. pr. kWh i 2023 og 500 kr. pr. kWh i 2024. Fradraget bortfalder fra og med 2025.