Angivelse af afgift
Som udgangspunkt skal der ikke angives afgift af udbetaling fra en aldersopsparing og aldersforsikring, hvis udbetalingen er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 25A.
Hvis udbetalingen ikke er omfattet af pensionsbeskatningslovens § 25 A, skal der angives afgift af udbetalingen.
Blanketterne bruges af pensionsinstitutterne i forbindelse med indberetning og afgiftsafregning af aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum. Blanketterne skal beholdes af pensionsinstituttet.
Blanket P32 (07.084)
Blanketten bruges af pensionsinstitutter ved helt eller delvis ophævelse af aldersforsikringer, aldersopsparinger eller supplerende engangssummer og betingelserne i § 25 A om, at der ikke skal betales afgift af udbetalingen, ikke er opfyldt, og at der skal betales en afgift på 20%.
Blanket P32U (07.084U)
Blanketten bruges af pensionsinstitutter ved helt eller delvis ophævelse af en aldersforsikring, aldersopsparinger eller supplerende engangssummer og betingelserne i § 25 A om, at der ikke skal betales afgift af udbetalingen, ikke er opfyldt, og at der skal betales en afgift på 40 eller 60 procent.
Pensionsinstituttet skal bruge blanket P32 for den del af udbetalingen, hvor der skal betales 20 procent i afgift og blanket P32U for den del af udbetalingen, hvor der skal betales 40 eller 60 procent i afgift.
Hvis ejeren ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst har haft fradrag i udlandet for indbetalingerne eller at indbetalingerne er foretaget af en arbejdsgiver og ikke medregnet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst på indbetalingstidspunktet, skal der betales en afgift på 40 eller 60 procent i afgift.
Det er kun de udbetalinger, der har været fradrags- eller bortseelsesret for, hvor der skal betales en afgift på 40 eller 60 procent. Det står i pensionsbeskatningslovens § 28, stk. 2.
Derfor kan en del af en ordning ved udbetaling være belagt med fx en afgift på 20 procent og den resterende del med 40 eller 60 procent i afgift.
Rubrik 1 - Anmelder
Skriv pensionsinstituttets navn, postadresse, telefonnummer og kontaktperson, hvor pensionsordningen er registreret på tidspunktet, når afgiftspligten indtræder.
Rubrik 1 - Telefonnummer
Skriv det direkte telefonnummer til pensionsinstituttets kontaktperson.
Rubrik 2 - Modtager
Modtageren er Skattestyrelsen.
Rubrik 3 - cvr-nummer eller se-nummer
Skriv pensionsinstituttets cvr-nummer eller se-nummer. Nummeret skal være registreret i Erhvervsstyrelsen for indberetningspligt af pensionsbeskatningsafgift og skal være numerisk på 8 cifre.
Se-nummer kan også være fra et udenlandsk pensionsinstitut, som er godkendt efter pensionsbeskatningslovens § 15 C.
Oprettelsesdato for udenlandske pensioner må ikke være før 1/1-2006.
Ved manglende indberetning eller ved fejl opsættes fejlnummer 3071 - SE-nr. ukendt eller ikke korrekt.
Rubrik 3A - Ordningsnummer
Skriv det (i Danmark) godkendte ordningsnummer. Rubrikken er kun relevant for pensionsinstitutter, med hjemsted i et andet land inden for EU/EØS end Danmark, og som er godkendt efter pensionsbeskatningslovens § 15 C.
Oprettelsesdato for udenlandske pensioner må ikke være før 1. januar 2006. Ved fejl opsættes fejlnummer 3229 - Oprettelsesdato for udenlandske pensioner må ikke være før 1/1-2006.
Hvis det godkendte udenlandske pensionsinstitut ikke indberetter ordningsnummeret for pensionsordningen, opsættes fejlnummer 3254 - Udenlandsk selskab - ordningsnummer mangler.
Rubrik 4 - Navn og adresse på den afgiftspligtige
Skriv ejerens navn og adresse.
Udfyldes kun, hvis der ikke er et personnummer på ejeren.
Er ejeren afgået ved døden, skal der skelnes mellem arvinger efter ejeren og personer, der er indsat som begunstigede i selve ordningen.
Hvis ejeren er afgået ved døden, skal der skrives "Dødsboet efter" og afdødes navn og seneste adresse.
Begunstigede er udbetalingsberettigede og selvstændige afgiftspligtige. Det står i pensionsbeskatningslovens § 38, stk. 1. Derfor skal der laves en afgiftsberegning pr. begunstiget. Dette har betydning for afrundingsreglerne.
Rubrik 5 - Personnummer
Skriv ejerens personnummer som skal indeholde 10 cifre (numerisk). Ved dødsfald skrives den afdødes personnummer - ikke arvingernes eller de begunstigedes personnumre.
Ved manglende indtastning eller ved fejl opsættes fejlnummer 3013 - CPRNR ikke korrekt eller mangler.
Hvis ejeren ikke har et cpr-nummer, skal blanketten sendes manuelt ind til Skattestyrelsen. Log på med NemID og skriv til Skat. Anfør emnet "Udbetaling af pension - PBL manuel".
Rubrik 6 - Police-/medlems-/kontonr.
Skriv police-, medlems-, registrerings- eller kontonummeret.
Hvis det er en positiv ændring af tidligere afgivne angivelser, skal der i denne Rubrik stå "RET" foran police-, medlems-, registrerings- eller kontonummeret.
Negative rettelser og anmodning om tilbagebetaling af afgift skal sendes særskilt til Skattestyrelsen via kundeoverblik med emnet "Tilbagebetaling af afgift".
Ved manglende indtastning eller ved fejl opsættes fejlnummer 3002 - Kontonr eller Policenr mangler.
Rubrik 7 - Oprettelsesdato (ddmmåå)
Skriv ordningens oprettelsesdato som skal være valid og mindre eller lig med dags dato.
- Forsikringsordninger: Den dato, hvor den endelige aftale om ordningen er indgået. Den endelige aftale er først indgået, enten når aftalen mellem forsikringstager og pensionsinstitut er endeligt indgået, eller for arbejdsgiveradministrerede ordninger når aftalerne mellem forsikrede, forsikringstager og pensionsinstitut er endeligt indgået.
- Bankordninger: Den dato, hvor den første indbetaling til ordningen er foretaget ifølge aftalen, der er indgået.
- Overført ophævet ordning: Den oprindelige oprettelsesdato, hvis den ophævede ordning er overført fra en anden ordning.
Datoen skal altid anføres numerisk med formatet for datoen ddmmåååå.
Ved manglende indtastning eller ved fejl opsættes
- Fejlnummer 3014 - Oprettelsesdato er ikke valid, eller
- Fejlnummer 3016 - Oprettelsesdato er ikke mindre end eller lig med d.d.
Oprettelsesdato for udenlandske pensioner må ikke være før 1. januar 2006. Ellers oprettes fejl 3229 Oprettelsesdato for udenlandske pensioner må ikke være før 1/1-2006.
Rubrik 8 - Udbetalingsdato (dd mm åååå)
Skriv den dato, hvor udbetalingen eller overførsel til ny aldersordning sker, eller hvor kendskab til afgiftspligten indtræder som følge af alder eller, hvor kendskab til afgiftspligten indtræder opnås. Afgiftspligten indtræder som hovedregel på udbetalingsdagen.
Datoen skal anføres numerisk med formatet dd mm åååå. Datoen skal være valid og være større end oprettelsesdatoen (rubrik 7) og større end 31.12.1988. Datoen skal være mindre end eller lig med dags dato plus 7 dage.
Ved manglende indtastning eller ved fejl opsættes en af følgende fejl
- Fejl 3003 Udbetalingsdato skal være større end oprettelsesdato
- Fejl 3065 Udbetalingsdato skal være større end 31/12-1988
- Fejl 3017 Fejl i udbetalingsdato eller
- Fejl 3124 Udbetalingsdato må ikke være større end d.d. plus 7 dage.
Disposition
Hvis afgiftspligten skyldes en disposition eller ændring, og afgiften ikke indtræder som følge af en udbetaling, indtræder afgiftspligten den dag, hvor dispositionen eller ændringen er bindende aftalt. Afgiften skal afregnes senest en måned efter at pensionsinstituttet har fået kendskab til dispositionen eller ændringen. I dette tilfælde er det kendskabsdatoen, der skal anføres.
Rubrik 9 (1) -Privattegnet ordning (skattekode 33)
Sæt kryds her, hvis ordningen er en privattegnet ordning.
Det er alene ordningens status ved afgiftspligtens indtræden, der er afgørende.
Rubrik 9 (2) - Arbejdsgiverordning (skattekode 45)
Sæt kryds her, hvis ordningen er en arbejdsgiveradministreret ordning.
Det er alene ordningens status ved afgiftspligtens indtræden, der er afgørende.
Hvis en ejer har flere ordninger, fx både har privattegnet- og arbejdsgiverordning, skal ordningerne afregnes på separate blanketter.
Ved manglende indtastning eller ved fejl opsættes fejlnummer 3004 - Ordningstype skal være indberettet som 1 eller 2.
Rubrik 11: 20 procents afgiftspligt
Afgiftspligten er indtrådt som følge af en af de 3 følgende muligheder. Sæt kryds i den relevante rubrik.
Tilfælde 1
Udbetaling af en aldersopsparing eller en aldersforsikring omfattet af pensionsbeskatningslovens § 28, stk. 2, 1. pkt.
Tilfælde 2
Udbetaling af supplerende engangssum, omfattet af pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1, 6. og 7. pkt.
Tilfælde 3
Disposition over aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum ifølge pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, 15. og 16. pkt.
Rubrik 12 - Afgiftspligtig værdi
Angiv ordningens afgiftspligtige værdi efter at pensionsafkastskatten er endelige opgjort.
Rubrik 13 - Afgiftsberegning
Nedrund inden afgiftsberegningen det afgiftspligtige beløb til det nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100. Efterfølgende afregnes en afgift på 20 procent.
Rubrik 14 - Beløb til afregning
Angiv beløbet fra rubrik 13.
Rubrik 15 - Anmeldelsen erstatter tidligere blanket
Udfyld kun feltet, hvis den tidligere fremsendte blanket er mangelfuld eller fejlagtig. Udbetalingsdatoen og den afregnede afgift vedrørende den tidligere fremsendte blanket skal oplyses her.
For 40 og 60 procent afgift skal blanketten P 32 U anvendes.
Hvis der skal betales 40 eller 60 procent i afgift, skal blanket P32U anvendes.
Det er kun de udbetalinger, der modsvares af indbetalinger, der har været fradrag eller bortseelsesret for i udlandet, der ifalder en afgiftspligt på 40 eller 60 procent.
Derfor kan en ordning fx ved udbetaling være belagt med 20 procent i afgift for en del af udbetalingen og 60 procent for den resterende del.
Blanket P32 skal bruges for den del af udbetalingen, hvor der skal betales 20 procent i afgift.
Blanket P32U skal anvendes for den del af ordningen, hvor der skal betales 40 eller 60 procent i afgift.