3. Opret og tildel roller til medarbejdere

Følgende delproces skal udføres af en NemID Administrator hos dataaftager.

3.1. Gå til TastSelvErhverv.dk

Når der skal tildeles og oprettes roller via https://skat.dk/TFE.tastselverhverv skal test-NemID Administrator: 

      • Være logget ind med et LRA certifikat
      • Være logget ind som lokal administrator

For at blive lokal administrator skal man have tildelt rollen af en af følgende:

      • En som er logget på som LRA
      • En skattemedarbejder  

3.2. Opret to roller til medarbejdere:

  • Tryk på "profil" i topmenuen

  • ·         Tryk på "Rettighed til TastSelv" i venstremenuen

  • ·         Tryk på underpunktet "Grupper rettigheder"

  • ·         Tryk på "Ny rolle for egen virksomhed"

  • ·         Angiv navn til rollen - fx "GUL Aftalebehandler" eller "GUL Aftaleunderskriver" og gå videre ved at trykke på "Fortsæt"

  • ·         Hvis der er flere SE-numre tilknyttet CVR-nummeret, så angiv det SE-nummer, som svarer til CVR-nummeret (og tryk herefter på "Vælg cvr-/se-nr." for at opdatere)

  • ·         Vælg domænet "GUL" (og tryk på "vælg domæne" for at opdatere)

  • ·         Vælg rettigheden "Sagsbehandler hos aftager" eller "Aftaleunderskriver hos aftager" afhængig af, hvilken rolle du er ved at oprette (og tryk på "vælg rettighed" for at opdatere)

  • ·         Tryk på "Gem" nede i højre hjørne

  • Gentag processen, indtil begge roller er oprettet

3.3. Opret medarbejder

  • Tryk på "Tildel medarbejder rettigheder" i venstremenuen

  • ·         Kontrollér, om medarbejderens RID fra medarbejderens MOCES-certifikat findes på listen over "Virksomhedens medarbejdere". Hvis RID'en allerede er oprettet, gå videre til "3. Tildel rolle til medarbejder"

  • ·         Tryk på "Opret medarbejder"

  • ·         Udfyld "RID-kode" fra medarbejderens MOCES-certifikat, "Navn" og "Email adresse" - tryk herefter på "Gem"

Note: Hvis du er i TFE-miljøet, så skal du anvende et test-certifikat (jf. under "Test-certifikater" længere nede i denne vejledning).

  • ·        Gentag proces, indtil alle medarbejdere er oprettet

 

3.4. Tildel rolle til medarbejder

  • Tryk på "Rettigheder" ud for den RID-kode, som skal have tildelt rollen

  • ·         Under "Mulige roller" vælges den eller de relevante roller, som netop er blevet oprettet (fx "GUL Aftalebehandler" eller "GUL Aftaleunderskriver")

  • ·         Tryk på "Vælg rettighed" (rollen vil herefter figurere under "Tildelte roller")

  • ·         Tryk på "Gem"

  • Gentag proces, indtil alle medarbejdere er blevet tildelt de nødvendige roller. Overvej i denne proces, at jeres organisation bør have mindst én "GUL Aftalebehandler" og mindst én "GUL Aftaleunderskriver". I GUL's Aftalemodul påkræves det, at det ikke er samme medarbejder der behandler aftalen og underskriver aftalen.

Yderligere relevante informationer ifm. oprettelse og tildeling af roller til medarbejdere (disse oplysninger er også relevante for punkt 4 med "Opret og tildel roller til systemer"

  • Test-certifikater: Når I skal oprettes på TFE-miljøet skal I angive jeres  test-certifikater (MOCES). 
  1. Overblik over roller i GUL
    Navn Giver adgang til at: Kan delegeres antal gange
    It-system hos aftager lave et tovejs-TLS til Dataudvekslingsplatformen gennem et OCES-certifikat. Gælder for aftagerens it-system, eventuelt hos dennes leverandør. 0
    aftager-behandler se, oprette og lukke en aftale samt at sende aftale til godkendelse. Sagsbehandleren er den primære rolle, der arbejder med aftalerne for organisationen. 0
    aftager-underskriver se, aftale og underskrive godkendt aftale. Rollen har ansvaret for at underskrive aftalen på vegne af aftageren og gøre den juridisk gældende. 0

·        Rolle til systemer: Rollen "It-system hos aftager" kan tildeles til dataaftagerens it-system eller leverandørens it-system (virksomhedcertifikatet, der tildeles denne rolle, skal I senere bruge, når I opretter aftalen i aftalemodulet). Certifikat ID påføres under Leverandør- og systemoplysninger.

·        Roller til medarbejdere: Rollerne "Sagsbehandler hos aftager" og "Aftaleunderskriver hos aftager" tildeles til medarbejdere hos dataaftager.

2. Lokal Administrator: I kan vælge at gøre en medarbejder til jeres "Lokal administrator". Det giver medarbejderen mulighed for at lave samme administration på TastSelv Erhverv som NemID administratoren. Der findes en automatisk oprettet rolle, som hedder "Vedrørende alle typer". Den indeholder alle rettigheder, som organisationen har, og giver dermed adgang til alt i TastSelv Erhverv for din organisation. Organisationens NemID-administrator har altid selv rollen, og den kan også tildeles andre medarbejdere i organisationen, så de bliver lokale administratorer for TastSelv Erhverv (og hermed også for GUL).