Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
EU-domme |
C-267/08, SPÖ Landesorganisation Kärnten | Virksomhed med "ekstern reklame" i form af PR, oplysningsvirksomhed, gennemførelse af partimøder, levering af reklamer til partiafdelinger og organisering og afholdelse af et årligt bal, udgjorde ikke økonomisk virksomhed. Domstolen lagde vægt på, at SPÖ's indtægter af en vis varig karakter bestod af støtte fra det offentlige samt af gaver og bidrag/kontingenter fra medlemmerne, og at aktiviteten med "ekstern reklame" kun udgjorde en kommunikationsaktivitet i forbindelse med opfyldelsen af partiets politiske mål. | |
Landsskatteretten |
SKM2017.665.LSR | Da en forening ikke kunne anses for at have leveret en modydelse til medlemmerne for deres kontingentbetaling, forelå der allerede af denne grund ikke momspligt heraf jf. ML § 4, stk. 1. Landsskatteretten besvarede derfor et spørgsmål om fritagelse efter bestemmelserne i ML § 13, stk. 1, nr. 4 og 21 benægtende. | Det bemærkes, at det er Skattestyrelsens opfattelse, at det i forbindelse med afgørelser om momsfritagelse jf. § 13, stk. 1, nr. 17 og 21, kan være nødvendigt forudsætningsvist at tage stilling til, om en forenings formål er omfattet af § 13, stk. 1, nr. 4, selvom foreningen i relation til kontingentbetalingen, ikke kan anses for at udøve økonomisk virksomhed. |
SKM2007.899.LSR | Et administrationsfællesskab, der hvilede på en samarbejdsaftale mellem en række faglige organisationer, udgjorde en afgiftspligtig person i momslovens forstand. Fællesskabet blev anset for at have en så fast struktur og selvstændighed, at det måtte anses for at have leveret ydelser til de organisationer, der deltog i fællesskabet. | Se evt. også afsnit D.A.3.1.2 om momspligtige personer. |
SKM2001.36.LSR | En delebilforenings indtægter i form af vederlag for foreningens ydelser er momspligtige. | |
Momsnævnet |
Mn. 622/79 | Der var rejst spørgsmål om, hvorvidt en fællesantenneforening er registreringspligtig, idet det var oplyst, at en antenneforenings ydelser består i forstærkning og distribuering af modtagne signaler i en nærmere angivet teknisk standard. Nævnet traf afgørelse om, at en fællesantenneforenings ydelser omfattes af afgiftspligten, idet ingen af undtagelsesbestemmelserne i lovens § 2, stk. 3, kan finde anvendelse. Nævnet traf endvidere afgørelse om, at der i den afgiftspligtige værdi, udover de årlige kontingenter betalt af medlemmerne, også skal medregnes indskud mv fra medlemmerne, såfremt sådanne indskud er en betingelse for medlemskab af foreningen og dermed tilslutning til fællesantenneanlægget, jfr. lovens § 7, stk. 2, punkt c. | |
Mn. 60/67 | En grundejerforening skal ikke svare afgift af følgende bidrag, som opkræves hos foreningens medlemmer: - bidrag til dækning af foreningens udgifter til typiske modningsopgaver, fx anlæggelse og vedligeholdelse af veje, stier og fællesarealer.
- Modningsbidrag til finansiering af foreningens anlægsprogram
- Bidrag til afvikling og forrentning af lån til finansiering af modningsarbejder.
- Bidrag til dækning af foreningens administrationsudgifter vedrørende punkterne 1-3.
| |
Skatterådet |
SKM2021.171.SR | En kommune stod for at skulle udføre kystsikringsarbejder. Som led i finansieringen af arbejderne ville kommunen opkræve bidrag fra en række lodsejere. Skatterådet bekræftede, at bidragene ikke var momspligtige, da kommunen opkrævede bidragene i sin egenskab af offentlig myndighed. Kommunen ville foranledige, at der blev oprettet et nyt kystsikringslag. Kommunen agtede at yde et driftstilskud til laget. Skatterådet bekræftede, at tilskuddet ikke vil være momspligtigt. | |
SKM2020.385.SR | Spørger leverede serviceydelser til sine medlemmer. Medlemmerne bestod af offentlige myndigheder. En anden forening var dog ligeledes optaget som medlem. De offentlige myndigheder var hovedsageligt, men ikke udelukkende kommuner. Skatterådet bekræftede, at ydelserne var momspligtige. Skatterådet lagde vægt på, at foreningen ikke var en offentlig institution i momslovens forstand. Rådet lagde yderligere vægt på, at foreningen var i konkurrence med erhvervsvirksomheder og ikke i momslovens forstand kunne anses for en kommunal institution drevet af flere kommuner i fællesskab. Der blev også lagt vægt på, at foreningen ikke kunne anses for en almennyttig forening i momslovens forstand, og at foreningen ikke kunne anses for en "selvstændig gruppe" i momslovens forstand. Foreningens ydelser var derfor ikke omfattet af de særlige fritagelser for ydelser leveret af almennyttige foreninger og selvstændige grupper. | |
SKM2014.627.SR | En forening blev efter en konkret vurdering anset for en afgiftspligtig person, som drev selvstændig økonomisk virksomhed, jf. ML § 3, stk. 1. Foreningen, som udførte opgaver for medlemmerne i henhold til en resultatkontrakt, herunder bistod medlemmerne med at finde vej i hele EU-projektudviklingsfasen, leverede momspligtige ydelser til medlemmerne mod betaling af kontingenter, jf. ML § 4, stk. 1. Foreningens formål var ikke omfattet af de formål, som kan momsfritages efter ML § 13, stk. 1, nr. 4. | Se evt. også afsnit D.A.5.4 om foreninger |
SKM2011.706.SR | Skatterådet fandt, at en forening ud fra de beskrevne faktiske forhold, driver selvstændig økonomisk virksomhed. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at foreningen mod kontingentbetaling i henhold til § 2 i vedtægterne leverer ydelser til medlemmerne i form af varetagelse af medlemmernes interesser. Der leveres endvidere bistand ved administration af formidlingsordningen, garantiordningen og de andre støtteordninger samt kurser målrettet medlemmernes brug af ordningerne og den deraf følgende afrapportering til Kunststyrelsen. Endvidere er der ydet rådgivning, sparring og assistance til medlemmerne med konkrete tvister eller problemstillinger. Herudover driver foreningen selvstændig økonomisk virksomhed ved mod særskilt vederlag at sælge annoncer i x-kataloget. Endvidere opkræves hos medlemmerne og producenterne et særskilt vederlag for deltagelse i x-seminaret. Da foreningen således driver økonomisk virksomhed er den dermed omfattet af momslovens anvendelsesområde for såvel de kontingentfinansierede medlemsaktiviteter som for aktiviteter mod særskilt vederlag. | Se evt. også afsnit D.A.5.4 om foreninger. |
SKM2010.432.SR | En landsdækkende forening for personer med interesse for en specifik rejseform var ikke fuldt ud momsfritaget af sine kontingentindtægter, da foreningen drev økonomisk virksomhed mod vederlag, og derved var omfattet af momslovens anvendelsesområde, samtidig med at en mindre del af foreningens formål og aktiviteter kunne anses for momsfritaget forbrugerpolitisk virke. Momspligt, men delvis momsfritagelse. | Se evt. også afsnit D.A.5.4 om foreninger. |
SKM2008.663.SR | Spørger var en forening bestående af ca. 130 ejendomme beliggende ved vandet. I henhold til vedtægternes § 3 havde spørger til formål at søge kysten sikret mod nedbrydning som følge af havets påvirkning. Dette skete gennem vedligeholdelse af etablerede kystsikringsanlæg samt ved at gennemføre foranstaltninger, som spørger måtte vedtage eller blive pålagt af regionen. Alle medlemmerne betalte et årligt kontingent til spørger, som skulle dække omkostningerne til vedligeholdelse af kystsikringen. Spørger skulle ikke oparbejde noget overskud. Kontingentet blev fastsat på generalforsamlingen og opkrævet af kommunen via ejendomsskattebilletten på vegne af spørger. Skatterådet traf afgørelse om, at laget ikke var momspligtigt af medlemskontingenterne. | |
SKM2007.515.SR | En forening, der afholdt netværksarrangementer med det formål at være et professionelt samlingssted for business developere, var momspligt af sine kontingenter. Afholdelsen af arrangementerne måtte anses for økonomisk virksomhed, og kontingenterne måtte anses for vederlag for adgangen til at deltage i arrangementerne. Foreningens formål kunne ikke anses for at være af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller for at vedrøre borgerlige rettigheder. Kontingentet var derfor ikke momsfritaget. | Se evt. også afsnit D.A.5.4 om foreninger. |
Skattestyrelsen |
TfS1997, 548TSS | Told- og Skattestyrelsen traf afgørelse om, at en ejerforening, hvis opgave det var at afholde og fordele udgifter til medlemmerne af ejerforeningen, kunne anses for at drive økonomisk virksomhed og dermed være registreringspligtig, jf. ML § 3, stk. 1, og ML § 47, stk. 1. Foreningen bestod af de to ejere af et butikscenter, hvoraf den ene var frivilligt registreret for udlejning af fast ejendom. Foreningen afholdt momsbelagte udgifter, der var forbundet med driften af centret, og fordelte udgifterne til medlemmerne. Begrundelsen for styrelsens afgørelse var, at det ved administrationen af momsloven skal sikres, at al økonomisk virksomhed - i dette tilfælde den ene momspligtige lejlighedsejer - momsmæssigt behandles neutralt, således at momsbelastningen alene påhviler det endelige forbrug. Lejlighedsejerens mulighed for at fratrække den moms, der hviler på de udgifter, som foreningen afholder og viderefakturerer til lejlighedsejeren, fandt styrelsen bedst kunne tilgodeses ved at lade ejerforeningen momsregistrerer. | Afgørelsen er udtryk for, at ejerforeningen til de momsregistrerede medlemmer med moms kan viderefakturere en forholdsmæssigt andel af foreningens egne momsbelagte omkostninger. |
TfS 1996, 128 | Udlejningsejendommes levering af antenneydelser er fritaget for moms, når leveringen sker som led i udlejningen af den faste ejendom. Andelsbolig- og ejerlejlighedsforeninger skal ikke momsregistreres og betale moms af leveringen af antenneydelser, når foreningens funktion alene består i at afholde og fordele udgifterne. | |