En rettelse forstås i denne sammenhæng som en mindre justering af beløb, ændret aktivetsidentitet fra eksempelvis bil1 til bil2. Typisk affødt af mindre fejl og/eller misforståelser hos indberetningsplatformen.

En invalidering forstås i denne sammenhæng, som en generel fejl. En fejl, der eventuelt er opstået som en systemfejl hos en indberetningsplatform, som har medført helt fejlagtige indberetninger.

Hvornår skal der laves en rettelse?

Der skal laves en rettelse i indberetningen, hvis det indberettede beløb, udlejningsperioden eller udlejningsadressen er indtastet med forkerte oplysninger. Hvis ikke oplysningerne ændres, vil den forkerte indberetning blive "overført" med den nye indberetning til næste periode. Hvis en indberetning er lavet på en forkert adresse eller ikke kan ændres, skal den laves som en invalidering.

Det anbefales, at det er jer, som platform, der retter eller invaliderer indberetninger.

Der skal ske en genindberetning, hvor validering-status for indlevering har én af følgende statusser (SLUT er et system, der håndterer årsopgørelsen):

  • IKKE_BERIGET
  • BERIGET_UDEN_OVERFØRSEL_TIL_SLUT
  • TEKNISK_FEJL

Hvis I kommer til at indsende en indberetning, hvor validering-status for indlevering har én af følgende statusser (SLUT er et system, der håndterer årsopgørelsen):

  • IKKE_BERIGET
  • BERIGET_UDEN_OVERFØRSEL_TIL_SLUT
  • TEKNISK_FEJL 
  • og der har været en gældende indberetning på kontoen, er det vigtigt at få rettet denne til, så den seneste indlevering altid vil være den gældende indberetning.

Hvis I oplever ét af scenarierne ovenover, skal I lave en rettelse til den gældende indberetning. Dette gælder også, selvom der eventuel ikke er nogle rettelser til data i filen (fx indsendt identisk fil to gange).

Hvornår skal der laves en invalidering?

Der skal laves en invalidering af indberetningen, hvis fejl har medført helt fejlagtige indberetninger, eller udlejningen ikke har fundet sted.

Hvordan laver I en rettelse eller invalidering?

Rettelser og invalidering foretages ligesom en indberetning via Webservice (REST API).

En rettelse eller invalidering foretages ved at overskrive den oprindelige indberetning. Den oprindelige indberetning har altid "sequenceNumber": 1
Den ny indberetning (rettelse eller invalidering) vil få "sequenceNumber": 2
I JSON filing data ligger al data på indberetningen, se afsnit 3.4 Datastruktur. Når en invalidering foretages, har den samme URL syntaks som ved en almindelig indberetning, se bilag 1 - Tekniske forudsætninger under "Webservice og URL". Dermed indeholder URL’en "FilingReference", som er indberetningsidentifikationsnummer. Dette betyder, at systemet kan læse, hvilken indberetning det handler om, og at det er en rettelse eller invalidering af en allerede foretaget indberetning. I en evt. invalidering skal "filing data"-elementet altså udelades.

En rettelse udføres teknisk set som en invalidering af en tidligere fremsendt række indberetning, efterfulgt af en ny række med de nye værdier.