Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for, hvornår restanceinddrivelsesmyndigheden kan fastsætte en afdragsordning for kontanthjælpsmodtagere og andre, hvis nettoindkomst ligger under den nederste grænse i tabellen i gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1 (som ændret ved BEK nr. 1600 af 10. november 2020 i § 1, nr. 4 og nr. 5).

Afsnittet indeholder:

  • Hovedregel 
  • Tabeltræk efter § 10, stk. 1
  • Konkret betalingsevnevurdering
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Tabeltræk efter § 10, stk. 1

Der er med afsæt i SKM2007.136.SKAT blevet fastsat en nedre nettoindkomstgrænse for, hvornår restanceinddrivelsesmyndigheden normalt skal iværksætte inddrivelse. Denne nettogrænse reguleres hvert år, og tager udgangspunkt i: 

  • Kontanthjælpsniveauet i en gennemsnitlig kommune efter skat, og 
  • Uden særlige fradrag for enlige kontanthjælpsmodtagere over 25 år med og uden børn.

Dette skema viser den nedre nettoindkomstgrænse for 2023:

Ikke forsørgerpligt over for børn

   

Forsørgerpligt over for børn

Procent

Indkomstinterval pr. år

Indkomstinterval pr. år

Procent

5 %

129.070

160.949

0 %

Se SKM2022.530.GÆLDST

Hvis en skyldners nettoindkomst ikke overstiger den fastsatte nedre nettoindkomstgrænse, kan restanceinddrivelsesmyndigheden, som hovedregel, ikke iværksætte inddrivelse overfor denne skyldner ved fastsættelse af en afdragsordning i henhold til gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1 (som ændret ved BEK nr. 1600 af 10. november 2020 i § 1, nr. 4 og nr. 5), eller ved at træffe afgørelse om lønindeholdelse i henhold til gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 13, stk. 1.

Overstiger nettoindkomsten derimod den nedre nettoindkomstgrænse, kan restanceinddrivelsesmyndigheden fastsætte en afdrags- eller lønindeholdelsesprocent med udgangspunkt i tabeltrækket.

Bemærk

Der kan ikke foretages lønindeholdelse efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 13, i A-indkomsttyper der er undtaget herfor i gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 17.

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan dog foretage særskilt lønindeholdelse efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 14 i alle A-indkomsttyper, når der er tale om typer af gæld omfattet af gældsinddrivelseslovens § 10 a.

Se også

Se også afsnit G.A.3.1.1.1.2.2 Tabeltræk efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1.

Konkret betalingsevnevurdering

Afdragsordninger kan fastsættes efter en konkret betalingsevnevurdering efter reglerne i kapitel 7 i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen.

Hvis skyldner indsender et budgetskema, vurderer restanceinddrivelsesmyndigheden, om det fremsendte budget skal træde i stedet for den fastsatte afdragsordning.

Restanceinddrivelsesmyndigheden kan bede en skyldner om at indsende oplysninger til brug for betalingsevnevurderingen efter kapitel 7 i gældsinddrivelsesbekendtgørelsen. Det kan fx være relevant over for personer i lavindkomstgruppen, når: 

Se gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 6.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Kommentarer

SKM-meddelelser

SKM2021.630.GÆLDST

Offentliggørelse af beløbssatserne for beregningen af betalingsevnen for 2022, jf. gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 45.

Denne meddelelse regulerer blandt andet den nedre nettoindkomstgrænse i tabeltrækket for 2022.

SKM2007.136.SKAT

Denne meddelelse indeholder en præcisering af adgangen til at fastsætte afdragsordninger eller foretage lønindeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere og andre, hvis nettoindkomst ligger under den nederste grænse i tabellen i inddrivelsesbekendtgørelsen.

Det bemærkes, at afsnit 1.4 og 1.5 i meddelelsen vedrørende bøder og særlige forhold ikke længere er relevant.

Den i afsnit 1.4 nævnte bestemmelse (§ 29, stk. 2) i inddrivelsesbekendtgørelsen er ophævet.

De i afsnit 1.5 nævnte særlige forhold i relation til kontanthjælpsmodtager m.fl.  er ikke længere gældende, og er erstattet med reglerne om særskilt lønindeholdelse for skyldnere i lavindkomstgruppen.

Se også afsnit G.A.3.1.2.9 Særskilt lønindeholdelse.