Indhold

Dette afsnit handler om betingelserne for at ændre en forvaltningsafgørelse, så den får et mere begunstigende indhold end før ændringen.

Ingen hjemmelskrav

Selv om der ikke eksisterer særlig hjemmel til at tilbagekalde eller annullere en forvaltningsafgørelse, er der ikke noget til hinder for ændringer i begunstigende retning for borgeren/virksomheden, hvis ændringen er sagligt korrekt, og gældende frist- og forældelsesregler ikke er til hinder for ændringen. ►Dog skal man være opmærksom på, at visse afgørelser kan være begunstigende for en part, samtidig med, at afgørelsen er til ugunst for en anden part. I sådanne tilfælde bør tilbagekaldelsen eller annullationen ske efter en samlet vurdering.

Hvis Skatteforvaltningen har truffet en bebyrdende afgørelse, der viser sig at være ulovlig eller ugyldig, er Skatteforvaltningen forpligtet til at træffe en ny afgørelse. Hvis indholdet af den nye afgørelse er begunstigende for parten, kan afgørelsen træffes uden videre. Hvis den nye afgørelse derimod indeholder en yderligere skærpelse, skal betingelserne i afsnit A.A.5.3. være opfyldt.◄

Eksempel

En anmodning fra en borger/virksomhed har resulteret i en afgørelse, der ikke eller ikke fuldt ud imødekommer anmodningen, ►selvom borgeren/virksomheden havde ret til det anmodede◄. Der er ikke noget til hinder for, at Skatteforvaltningen ændrer afgørelsen i begunstigende retning med respekt af gældende frist- og forældelsesregler.

►Eksempel

Skatteforvaltningen har truffet en bebyrdende afgørelse vedrørende en borger/virksomhed. Det viser sig efterfølgende, at afgørelsen var truffet i strid med gældende ret. Skatteforvaltningen er forpligtet til at annullere den tidligere afgørelse med respekt af gældende frist- og forældelsesregler.◄