Efter gældende regler skal modtagne betalinger beskattes i det indkomstår, hvor der er erhvervet endelig ret til beløbet. I de tilfælde, hvor der er indtrådt retserhvervelse til udbetalinger i 2020, skal disse derfor beskattes i 2020.
I mange tilfælde vil der være erhvervet endeligt ret til beløbet i det indkomstår, hvor beløbet er udbetalt.
I nogle tilfælde vil beskatningstidspunktet dog afvige fra udbetalingsåret, fordi der ikke er erhvervet endelig ret til beløbet i det år, da det blev udbetalt.
Om der er erhvervet endelig ret afhænger af en vurdering af de nærmere betingelser for at modtage det konkrete beløb.
Det vil i forbindelse med betalinger som følge af Covid-19 således afhænge af en konkret vurdering af den enkelte situation, hvornår beskatningstidspunktet indtræder.
Nogle kompensationsordninger er opbygget således, at virksomheden på forhånd skal dokumentere, at alle betingelser for at modtage et kompensationsbeløb er opfyldt. Når den udbetalende myndighed har gennemgået dokumentationen, træffer myndigheden en endelig afgørelse. I det omfang betingelserne for at modtage et kompensationsbeløb er opfyldt, udbetales beløbet til virksomheden. I disse tilfælde er der indtrådt retserhvervelse, når beløbet modtages, hvorfor beløbet skal medregnes i indkomstopgørelsen i udbetalingsåret. Se mere om resolutive betingelser i afsnit C.C.2.5.3.4.
Ved andre kompensationsordninger skal virksomheden senere dokumentere, at forskellige betingelser var opfyldt i kompensationsperioden, fx at omsætningen reelt var faldet med de forventede 50 %, at de faste omkostninger eller lønninger reelt beløb sig til det i ansøgningen forventede m.m. I disse tilfælde skal den udbetalende myndighed efterfølgende træffe en endelig afgørelse om retten til beløbet og beløbets størrelse. Der kan derfor i mange tilfælde være tvivl om, hvorvidt virksomheden havde ret til kompensation og til beløbets størrelse. Beskatningstidspunktet efter disse ordninger vil som udgangspunkt være udskudt, således at virksomheden først skal medregne kompensationsbeløbet på tidspunktet for den udbetalende myndigheds endelige afgørelse. Se mere om suspensive betingelser i afsnit C.C.2.5.3.4.
Lov nr. 2611 af 28. december 2021 om Covid-19-kompensationsordninger og erstatninger
De gældende regler om, hvornår et Covid-19 kompensationsbeløb skal beskattes, kan give anledning til tvivl, når der ikke er erhvervet endelig ret til en udbetaling på udbetalingstidspunktet.
For at skabe en mere klar og enkel lovgivning om beskatningstidspunktet af de forskellige Covid-19-ordninger, er § 1 i lov nr. 2611 af 28. december 2021 indsat i LL § 8 Q.
Da formålet med loven dels er at skabe klarhed over beskatningstidspunktet i tvivlstilfælde, men også at indføre en valgmulighed for den enkelte modtager, er det alene de Covid-19-situationer, der kan have et udskudt beskatningstidspunkt, der er omfattet af valgordningen i loven.
Har virksomheden erhvervet endelig ret til et beløb på udbetalingstidspunktet, vil beskatningstidspunktet ikke blive berørt af loven. Det vil således afhænge af den konkrete kompensationsordning m.m., om virksomheden kan gøre brug af valgordningen i loven.
Ordninger, der er omfattet af valgordningen i loven
Ved denne gruppe af Covid-19-ordninger m.m. har den udbetalende myndighed på udbetalingstidspunktet ikke endeligt afgjort, om modtageren er berettiget til udbetalingen, hvorfor der er usikkerhed om, hvor stort et beløb modtageren er berettiget til, men også om modtageren opfylder betingelserne for at modtage udbetalinger fra ordningen. I denne gruppe falder bl.a. de fleste ordninger, der administreres af Erhvervsstyrelsen.
Beskatningstidspunkt for disse ordninger er som udgangspunkt tidspunktet for den udbetalende myndigheds endelige beslutning om beløbets berettigelse og størrelse. En udbetaling i 2020, som først endeligt godkendes af den udbetalende myndighed i et efterfølgende indkomstår, skal efter gældende ret som udgangspunkt først beskattes i dette efterfølgende indkomstår. Som beskrevet ovenfor betyder gældende regler imidlertid, at der skal foretages en konkret vurdering af den enkelte udbetaling for at fastslå beskatningstidspunkt.
Den vedtagne lov gør det inden for visse rammer muligt, at give frit valg om, i hvilket år udbetalingen skal beskattes. Efter loven kan et modtaget beløb vælges medregnet i:
- udbetalingsåret,
- året for den endelige beslutning fra den udbetalende myndighed eller
- et hvilket som helst år herimellem.
Loven giver også mulighed for, at beskatningstidspunktet for udbetalinger ►i indkomstårene 2020 og 2021,◄ der ikke efter gældende regler skal beskattes i udbetalingsåret, efter anmodning om genoptagelse, ►som skal være foretaget senest den 1. juli 2022,◄ senere kan ændres således, at udbetalingen kan blive indkomstbeskattet i udbetalingsåret.
Ordninger, der ikke er omfattet af valgordningen i loven
Ved denne gruppe af ordninger skal modtageren allerede ved sin ansøgning dokumentere, at alle betingelser for at have endelig ret til det ansøgte beløb er opfyldt. Det betyder, at modtagere i denne gruppe ikke skal indsende efterfølgende dokumentation for, at betingelserne var opfyldt. Et udbetalt beløb er derfor endeligt godkendt.
Disse udbetalinger beskattes på udbetalingstidspunktet, dvs. i det indkomstår, hvor beløbet udbetales til modtager. Er beløbet udbetalt i indkomståret 2020, skal beløbet derfor medregnes i indkomstopgørelsen for 2020.
Situationer hvor et foreløbigt udbetalt kompensationsbeløb ikke svarer til det beløb, som den udbetalende myndighed endeligt godkender
Der vil opstå situationer, hvor foreløbigt udbetalte kompensationsbeløb ikke svarer til det beløb, der bliver endeligt godkendt af pågældende myndighed.
Der vil både være tilfælde, hvor det foreløbigt udbetalte beløb er for stort og for lille.
Således vil muligheden for at modtage et yderligere kompensationsbeløb følge hovedreglen for retserhvervelsesprincippet og dermed være retserhvervet i det indkomstår, hvori dette yderligere beløb til udbetaling er endeligt godkendt af den udbetalende myndighed.
Viser det sig derimod, at der er blevet udbetalt for meget i foreløbig kompensation, vil pågældende myndighed kræve det for meget udbetalte tilbagebetalt. Sådanne tilbagebetalingstilfælde er der også reguleret for i lov nr. 2611 af 18. december 2021. Således vil et tilbagebetalingsbeløb kunne vælges fratrukket i det indkomstår, hvor myndigheden har truffet endelig afgørelse om tilbagebetalingen, eller vælges fratrukket i det indkomstår, hvor den skattepligtige har valgt at medregne den foreløbige udbetalte og for store kompensation til indkomsten.
Se også
Se også afsnit C.C.2.5.3.4 om resolutive og suspensive betingelser.