Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for Skatteforvaltningens mulighed for at tilbagekalde kompensationstilbud.
Afsnittet indeholder:
- Hovedregel
- ►Tilbagekaldelse i forlængelse af revision af 2020-vurdering◄
- Genåbning af klagefristerne.
Hovedregel
Skatteforvaltningen kan tilbagekalde fejlbehæftede tilbud om kompensation og udbetalt kompensation, hvis fejlen er åbenbar, og kompensationen som følge af fejlen er for høj, indtil 3 år efter tidspunktet, hvor krav på kompensation opstår efter § 75, stk. 1. Se EVL § 76 a, stk. 2.
Skatteforvaltningen kan meddele nyt tilbud om kompensation, når det oprindelige kompensationstilbud er tilbagekaldt efter EVL § 76 a, stk. 2, 1. pkt. Se EVL § 76 a, stk. 2, 2. pkt. Skatteforvaltningen skal ligeledes kunne træffe afgørelse om, at tilbagebetalingsordningen ikke kan anvendes for en eller flere videreførte vurderinger eller omvurderinger. Det samme gælder udbetalt kompensation.
Skatteforvaltningen kan ved tilbagekaldelse ændre eksempelvis tastefejl af betydning for den tilbudte eller udbetalte kompensation.
Reglen om tilbagekaldelse i EVL § 76 a, stk. 2, skal ses i sammenhæng med EVL § 89, stk. 5, hvorefter klageadgangen over de videreførte vurderinger og omvurderinger genåbnes, hvis tilbud om kompensation eller udbetalt kompensation tilbagekaldes, således at der kan klages over de videreførte vurderinger og omvurderinger.
Tilbagekaldelse i forlængelse af revision af 2020-vurdering
►Told- og skatteforvaltningen kan i perioden mellem udsendelsen af en 2020-vurdering og udsendelsen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister efter EVL § 89, stk. 8, af egen drift revidere vurderingen, hvis vurderingen eller en del af vurderingen er foretaget på et fejlagtigt grundlag, og der i forbindelse med vurderingen er sket væsentlige fejl i forbindelse med deklarationsprocessen efter SFL § 20 a, eller lignende væsentlige fejl. Se EVL § 89, stk. 7, 5. pkt., og afsnit H.A.14 om Skatteforvaltningens tidsmæssige udvidede adgang til at revidere 2020-/2021-vurderinger.
Er der foretaget revision af en 2020-vurdering efter EVL § 89, stk. 7, 5. pkt., der har haft betydning for et tilbud om kompensation, kan told- og skatteforvaltningen tilbagekalde tilbuddet om kompensation, og kan samtidig meddele et nyt tilbud om kompensation eller træffe afgørelse om, at tilbagebetalingsordningen ikke kan anvendes. Se EVL § 89, stk. 7, 6. pkt.
Formålet med EVL § 89, stk. 7, 6. pkt., er, at der kan foretages følgeændringer af et allerede udsendt tilbud om kompensation, hvis 2020-vurderingen revideres efter EVL § 89, stk. 7, 5. pkt. Hvis tilbagebetalingsordningen fortsat finder anvendelse efter revisionen, vil der kunne udsendes et nyt tilbud om kompensation efter EVL § 64, stk. 1. Hvis revisionen af vurderingen medfører, at tilbagebetalingsordningen ikke kan anvendes efter EVL § 64, stk. 2 og 3, vil Skatteforvaltningen kunne træffe afgørelse herom. Der henvises til afsnit om afsnit C.H.4.2 om ejendomme og vurderinger omfattet af tilbagebetalingsordningen.◄
Genåbning af klagefristerne
Klageadgangen over de videreførte vurderinger og omvurderinger efter reglerne i EVL § 89, stk. 1, genåbnes med en frist på 90 dage, såfremt et tilbud om kompensation eller en udbetalt kompensation tilbagekaldes efter reglerne i EVL § 76 a, stk. 2, 1. pkt. Se EVL § 89, stk. 5. Der vil ikke ske en genåbning af adgangen til genoptagelse af de videreførte vurderinger og omvurderinger, da fristen for genoptagelse af disse vurderinger under alle omstændigheder er udløbet den 1. november 2020. Se SFL § 33 b.
Herved vil ejendomsejeren på ny kunne vælge, om denne ønsker at klage over en eller flere af de videreførte vurderinger og omvurderinger eller alternativt tage imod et potentielt nyt tilbud om kompensation efter tilbagebetalingsordningen. Hvis ejendomsejeren vælger at klage, vil det imidlertid alene have betydning for denne ejendomsejers kompensation. Kompensation udbetalt til alle øvrige ejere af en ejendom vil fortsat være til fuld og endelig afregning.