Datasikkerhed  
Der er en række generelle og grundlæggende krav til, hvordan offentlige myndigheder og private dataansvarlige håndterer data.  

Det betyder fx, at overførsel af data til Skattestyrelsen altid skal ske på en måde, så udenforstående ikke kan få adgang til data. Det er jeres ansvar at opfylde kravene til sikker datahåndtering.  

Den indberetningspligtiges ansvar 
Den indberetningspligtige der skal indberette jf. skatteindberetningsloven og FATCA-Bekendtgørelsen, kan ved overtrædelse af lovens indberetningsregler ifalde et strafansvar.

Det gælder eksempelvis, såfremt den indberetningspligtige forsætligt eller groft uagtsomt:

  • Undlader rettidigt at opfylde en indberetningspligt, der påhviler denne i medfør af indberetningsreglerne i Skatteindberetningsloven og FATCA Bekendtgørelsen.  
  • Undlader at foretage genindberetning inden for den frist, som Skatteforvaltningen har meddelt.  
  • Afgiver urigtige, vildledende eller ufuldstændige oplysninger, der resulterer i en for lav skatteansættelse for den, hvorom der indberettes.   

Der kan også være andre eksempler på, at en indberetningspligtig kan ifalde et strafansvar.  

De indberetningspligtige har ansvaret for, at indberetningen er korrekt, uanset om indberetningen foretages af ansatte i virksomheden, eller virksomheden har købt en ydelse fra andre for at opfylde sin indberetningspligt.  

Hvis der ikke bliver indberettet korrekt og rettidigt, eller hvis der ikke bliver genindberettet inden den fastsatte frist, risikerer den indberetningspligtige en bøde. 

Der tages udgangspunkt i det samlede antal indberetninger, som den indberetningspligtige skal indgive. Der anvendes samme bødeinterval for disse indberetninger, dvs. fra 5.000 kr. til 80.000 kr. som følger:  

Bødestørrelse  

Antal indberetninger  

5.000 kr.  

Fra 1 til 1.000 indberetninger.  

10.000 kr.  

Over 1.000 til 10.000 indberetninger.  

20.000 kr.  

Over 10.000 til 100.000 indberetninger.  

40.000 kr.  

Over 100.000 til 1.000.000 indberetninger.  

80.000 kr.  

Over 1.000.000 indberetninger.  

  
Straffebestemmelserne fremgår af skatteindberetningslovens kapitel 9 og FATCA-bekendtgørelsens kapital 12 og afsnit A.C.3.2.1.2.5 (Forskellige oplysningspligter) i Den juridiske vejledning.   

Bødesager om for sene eller mangelfulde indberetninger eller genindberetninger, vil blive behandlet efter straffebestemmelserne i skatteindberetningsloven og FATCA-bekendtgørelsen.  

Daglige tvangsbøder
Den indberetningspligtige efter skatteindberetningsloven kan ved overtrædelse af lovens indberetningsregler ifalde daglige tvangsbøder.

Det gælder fx., hvis den indberetningspligtige: 

  • ikke har foretaget indberetning
  • ikke har indsendt materiale
  • ikke har anmeldt sin indberetningspligt
  • ikke har foretaget fejlrettelser

Listen er ikke nødvendigvis udtømmende, men de daglige tvangsbøder kan anvendes samtidig med, at den indberetningspligtige modtager en bøde som nævnt i afsnittet om den indberetningspligtiges ansvar.

Bødeniveauet afhænger af den indberetningspligtiges økonomiske formåen. Efter gældende praksis vil en bøde som minimum udgør 1.000 kr. dagligt. De daglige tvangsbøder kan forhøjes med skriftligt varsel, hvis den fastsatte bøde ikke har givet resultat.

Bestemmelserne om daglige tvangsbøder fremgår af kapitel 8 i skatteindberetningsloven, kapitel 11 i FATCA-Bekendtgørelsen og afsnit A.B.1.3.10 (Sanktioner ved manglende opfyldelse af indberetningspligt) i Den juridiske vejledning. ◄

Pligt til at afstemme indberetning og regnskab  
Er jeres virksomhed bogføringspligtig, skal regnskabet tilrettelægges sådan, at oplysninger som indgår i regnskabet og som indberettes, skal kunne afstemmes med regnskabsføringen. Det står i skatteindberetningslovens § 56, stk. 1.