Lov nr. og dato | Ændring og baggrund for ændringen | Hvor i loven |
386 af 27. maj 2005 | Sømandsbeskatningsloven - indførelse af ny lov | |
425 af 6. juni 2005 | Konsekvensændringer som følge af ændring af KSL § 2. Henvisninger til KSL § 2 ændres. | § 5 § 9 § 10 |
428 af 6. juni 2005 | Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen. De statslige told- og skattemyndigheder ændres til told- og skatteforvaltningen. | § 9 § 15 § 13 ophævet |
343 af 18. april 2007 | Skattefri omstrukturering af selskaber og justering af sambeskatningsreglerne mv. Se § 12 om kabellægningsfartøjer mv. | § 1 § 2 § 5a ny § 9 § 10 § 12 a ny |
1235 af 24. oktober 2007 | Lavere skat på arbejde. Ændring af henvisning (lov om arbejdsmarkedsbidrag). | § 10 § 11 |
521 af 12. juni 2009 | Forenkling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og konsekvensændringer som følge af Forårspakke 2.0. | § 10 |
622 af 14. juni 2011 | Forhøjelse af sømandsfradraget for visse søfolk. Ændringen er godkendt i EU og gælder fra 1.1.2012. | § 3 |
1886 af 29. december 2015 | Udvidelse af tonnageskatteloven med en række specialskibe. | |
359 af 29. april 2018 | Udvidelse af DIS-ordningen og sømandsfradraget med søfolk, der arbejder om bord på en række specialskibe m.v. Virkning fra 1. januar 2019. Se SØBL § 16 a. Med virkning fra 1. juli 2018 er det en betingelse for fradrag efter SØBL § 3 (sømandsfradrag), at fartøjet eller installationen er registreret med hjemsted her i landet eller i en anden EU- eller EØS-medlemsstat. Se SØBL § 3, ►stk. 6 (dagældende stk. 5).◄ | § 3, ►stk. 6◄ § 5, stk. 3 § 5 a ophæves § 5 b ophæves |
1582 af 27. december 2019 | Tilpasning af DIS-ordningen og tonnageskatteordningen til EU-retten på baggrund af krav fra Kommissionen m.v. Udvidelse af DIS-ordningen til udenlandske skibe med hjemsted i en EU- eller EØS-medlemsstat. Virkning fra og med indkomståret 2020. Krav om statsborgerskab i en EU- eller EØS-medlemsstat for personer, der er omfattet af DIS-ordningen ved arbejde om bord på skibe, der sejler i regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU- eller EØS-medlemsstater. Gælder for ansættelsesforhold, der er påbegyndt den 1. januar 2020 eller senere (SØBL § 7). | § 5 b (ny) § 7 § 11 a § 16 a |
1583 af 27. december 2019 | Tilpasning af refusionsordningen for sandsugere til EU-retten, justering af værnsregler i tonnageskatteordningen. Udvidelse af refusionsordningen til udenlandske rederier, der har hjemsted i en anden EU- eller EØS-medlemsstat. Udvidelse af sømandsfradraget til søfolk på forsknings- og havundersøgelsesskibe mv. Virkning fra og med indkomståret 2020. | § 3, stk. 5-6 § 10 § 11 b |
LBK nr. 131 af 07. februar 2020 | Bekendtgørelse af lov om beskatning af søfolk (sømandsbeskatningsloven). | |
2613 af 28. december 2021 | Tilpasning af sømandsfradragsordningen m.v. til EU-retten. Ved arbejde om bord på et dansk eller udenlandsk skib, som sejler i regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU- eller EØS-medlemsstater, finder sømandsfradraget efter SØBL § 3 kun anvendelse på personer, der er statsborgere i en EU-eller EØS-medlemsstat eller i Schweiz samt i visse tilfælde statsborgere i Det Forenede Kongerige. Gælder kun for ansættelsesforhold, der påbegyndes den 1. januar 2022 eller senere (SØBL § 3 a). Det forhøjede sømandsfradrag på 105.000 kr. gælder ikke på fartøjer, der sejler i regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU-eller EØS-medlemsstater. Med virkning fra og med indkomståret 2022 gives det forhøjede fradrag derfor ikke længere ved sejlads mellem fx Danmark og Norge (SØBL § 3, stk. 1, 2. pkt.). Sømandsfradraget er med virkning fra og med indkomståret 2022 betinget af, at fartøjet - foruden registrering i en EU- eller EØS-medlemsstat - sejler under et flag fra en EU- eller EØS-medlemsstat (SØBL § 3, stk. 6). Med virkning fra den 1. januar 2021 sidestilles statsborgere i Det Forenede Kongerige i visse tilfælde med statsborgere i en EU-medlemsstat, når de er omfattet af DIS-ordningen for færger ved arbejde om bord på skibe, der sejler i regelmæssig passagersejlads mellem havne i EU- eller EØS-medlemsstater (SØBL § 7). Tilføjelse af "udelukkende" i SØBL § 5, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, vedrørende skibets anvendelse til formål, som vil kunne omfattes af TSL. | § 2, stk. 1, nr. 1 og nr. 2 § 3, stk. 1, 1. pkt. § 3, stk. 1, 2. pkt. § 3, stk. 6 § 3a (ny) § 5, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2 § 5, stk. 3 § 7 |
289 af 7. marts 2022 | Bedre vilkår ved anvendelse af refusionsordningen for sandsugere. Fra og med kalenderåret 2022 kan rederier opnå fuld refusion (100 pct.) for søfolkenes bruttoløn, såfremt der udføres søtransport som anført i SØBL § 10 a i mindst 50 pct. af driftstiden. Udfører et fartøj søtransport i mindre end 50 pct. af driftstiden, kan der ikke opnås refusion (SØBL § 10, stk. 2. I modsætning til tidligere skal "begrænset fart" i fremtiden anses for søtransport ved opgørelsen af 50 procent-kravet (ændring af SØBL § 2, stk. 2) Fra og med kalenderåret 2022 fastsættes refusionssatsen for rederierne til 37 pct. af bruttolønnen for søfolkene (SØBL § 10, stk. 4 og stk. 5) Sømandsfradraget til søfolk, der arbejder om bord på sandsugningsfartøjer, er med virkning fra og med kalenderåret 2022 betinget af, at arbejdet udføres om bord på et fartøj, der enten vil kunne omfattes af DIS-ordningen i SØBL § 8 eller refusionsordningen for sandsugere i SØBL § 10 (SØBL § 3, stk. 2) | § 2, stk. 2 § 3, stk. 2 § 10, stk. 2, stk. 4 og stk. 5. § 10 a (ny) |
►902 af 21. juni 2022◄ | ►Opremsning af ændringer til Rådets bistandsdirektiv erstattes med en henvisning til direktivet med senere ændringer. Ændringen er af teknisk karakter og ændrer ikke retstilstanden. Den har virkning fra den 1. januar 2023.◄ | ►§ 11 a, stk. 2, nr. 3◄ |