Ved indberetning af rettelser efter 1. årsopgørelse er dannet (ultimo marts)
I skal give eKapital besked før I sender et større antal rettelser til tidligere indberettede data. Det er for at sikre den korrekt rettelsesprocedure og at en borger fx ikke får to årsopgørelser vedrørende samme rettelse.

Der kan ikke sættes et præcis tal på, hvornår der er tale om et større antal rettelser. Kontakt eKapital, hvis I er i tvivl.

Vi underretter vores kundecenter om, at der er indberetninger på vej, som kan medføre henvendelser fra de borgere indberetningen vedrører.

Vi er gerne behjælpelige med at give input til underretningsbrev til jeres kunder i forhold til de skattemæssige konsekvenser af rettelserne.

Hvornår kan I lave en rettelse?
I vil først kunne lave en rettelse til en indberetning, hvis den ikke fejler på de tekniske valideringer. Den enkelte indberetning for en udlodning vil derfor først kunne rettes, hvis status på udlodningen enten er Accepteret, Accepteret med advis, Fejlet eller Invalideret.

Hvornår skal der laves en rettelse / korrektion?
Der skal ske en genindberetning af udlodningen, hvor status på den enkelte udlodning er Fejlet.

Genindberetning skal ske senest 14 dage efter Skattestyrelsen har dannet en svarfil eller hvis I har indberettet en enkeltvis indberetning med fejl, er det 14 dage fra den dag, I har indberettet.

Fejlrettelse af indberetninger med status accepteret eller accepteret med advis skal ske straks efter konstateringen og der er korrigeret overfor andelshaveren. Det er i de situationer, hvor der fx er indberettet et forkert udlodningsbeløb.