Afsnittet indeholder:
- Særlige opmærksomhedsområder
- Kontakt mellem spiller og tilladelsesindehaver
- Særligt vedrørende bonustilbud og markedsføring
- Særligt vedrørende storspillere
Nogle tilladelsesindehavere tilbyder yderligere spilbegrænsninger end dem, som kræves i spillelovgivningen, fx tabsbegrænsning som supplement til indbetalingsgrænser og tidsbegrænsning eller spilbegrænsning som supplement til selvudelukkelse.
Det er tilladt at tilbyde spilleren disse yderligere hjælpemidler til spillerne, så længe de yderligere tilbud ikke erstatter de lovpligtige begrænsningsmuligheder.
Hvis tilladelsesindehaver vælger at stille disse yderligere begrænsningsmuligheder til rådighed, skal tilladelsesindehaveren meget tydeligt gøre opmærksom på, hvad der tilbydes. Hvis der fx tilbydes tabsbegrænsning, skal det gælde for samtlige spil, medmindre der meget tydeligt gøres opmærksom på, at der differentieres mellem spillene.
Særlige opmærksomhedsområder
Kontakt mellem spiller og tilladelsesindehaver
Tilladelsesindehaver bør også i sine interne regler og procedurer og i øvrigt i sin uddannelse af ansatte oplyse om, at de ansatte skal reagere, hvis spilleren fx:
- antyder at have et spilproblem,
- oplyser, at vedkommende ikke kan kontrollere sit spil,
- udviser en truende adfærd,
- fremfører påstande om, at der er snyd i spillene,
- nævner økonomiske problemer, psykiske lidelser, selvskade eller selvmord,
- hyppigt og vedholdende anmoder om bonus,
- udtrykker aggression eller desperation ved anmodning om bonus,
- forsøger at lægge pres på medarbejdere for at godkende udbetalinger, bonus, ændring af indbetalingsgrænser eller annullering af udbetalinger,
- klager over tab,
- udviser utålmodighed, er højtråbende eller irritabel.
Ligeledes skal tilladelsesindehaver vise øget opmærksomhed overfor spillerens konkrete sprogbrug og tone, undersøge spiladfærd og kontakte spilleren, hvis spilleren i kontakt med ansatte igennem fx chat, mail eller telefon nævner ord som:
- Ludomani
- Spilafhængig
- Afhængig
- Alene
- Ensom
- Skilsmisse
- Gæld
- Husleje
- Rente
- Lån
- Selvmord
- Hjælp
- Konkurs
- Tab af kontrol
- Manglende kontrol
- Mistet job
Særligt vedrørende bonustilbud og markedsføring
Tilladelsesindehaver skal i forbindelse med ansvarligt spil udvise særlig forsigtighed ved uddeling af bonustilbud og ved benyttelse af andre salgsfremmende foranstaltninger.
Det fremgår af BEK 1276/2019 § 23, stk. 2, og BEK 1274/2019 § 30, stk. 2, at:
"En spillers inaktivitet ved tilladelsesindehaver må ikke være et udvælgelseskriterium ved tildeling af tilbud om salgsfremmende foranstaltninger."
Uddeling af bonusser må altså ikke gives på baggrund af en spillers inaktivitet. Samtidig bør tilladelsesindehaverens opmærksomhed skærpes, hvis en spiller selv anmoder om at få udbetalt bonusser, da dette kan være en indikation på, at spilleren har behov for at spille, men ikke har råd til det.
Det er Spillemyndighedens vurdering, at det ikke er i overensstemmelse med kravet i onlinebekendtgørelsernes § 16 / § 22 om, at tilladelsesindehaveren skal træffe foranstaltninger med henblik på at forebygge og forhindre, at spilleren udvikler en problematisk spiladfærd og spilafhængighed, hvis spilleren tilskyndes til øget forbrug via blandt andet bonus- og VIP-tilbud, hvis spilleren samtidig udviser tegn på problematisk spiladfærd. Det harmonerer ligeledes ikke med formålsbestemmelsen i spillelovens § 1, herunder navnlig at forbruget af spil om penge skal holdes på et moderat niveau, og at spillerne skal beskyttes i videst muligt omfang mod at udvikle problematisk spiladfærd.
For øvrige informationer om markedsføring og bonustilbud henvises til Spillemyndighedens vejledning om salgsfremmende foranstaltninger.
Særligt vedrørende storspillere
Hos nogle tilladelsesindehavere tilbydes særlig gunstige forhold for storspillere eller VIP-kunder, som fx tilbydes særlige bonusser, gaver, deltagelse i VIP-arrangementer mv. Hvis tilladelsesindehaveren gør brug af dette, stiller det helt særlige krav til tilladelsesindehaveren om at være opmærksom på faresignaler i forhold til ansvarligt spil, selvom der er tale om en værdsat kunde for tilladelsesindehaveren. Tilladelsesindehaveren skal aktivt sikre, at personer med problematisk spiladfærd ikke gøres til en del af tilladelsesindehaverens kundebindingsprogrammer og øvrige markedsføringsforanstaltninger.