Der er særlige områder, som giver anledning til fejlsituationer. Vær derfor opmærksom på nedenstående punkter.
GodkendtKontoAdvis
I bedes altid gennemgå jeres advislister, da der kan være oplysninger, der er vigtige at være opmærksomme på, og måske skal undersøges nærmere.
KontohaverUkendt (fejlnummer 139)
►Hvis I benytter KontohaverUkendt, vil indberetningen fejle med fejl 139.
I må kun benytte feltet KontohaverUkendt i følgende situationer:
- Hvis I ikke har cpr.nr. på en indlænding person.
- Hvis I ikke har fornavn og efternavn på en valutaudlænding person.
- Hvis I ikke har virksomhedsnavn på en valutaudlænding virksomhed.
I må kun benytte feltet KontohaverUkendt indtil I har alle de nødvendige oplysninger på kontohaveren.
I bør ikke anvende feltet ved overdragelse af en fordring, da cpr.nr. skal medfølge ved overdragelsen.◄
►Når kunden har fået gældssanering
I skal kun udfylde feltet LånForholdGældEftergivelseKode med kode 4, i det kalenderår hvor der er afsagt kendelse om gældssanering. Det bliver bekendtgjort i Statstidende, at der er afsagt kendelse om gældssanering.◄
Den indleverede XML overholder ikke XSD skema (fejlnummer 78)
Det er vigtigt, at I anvender det korrekte XSD-skema i forbindelse med indberetning. For kalenderår 2024 er der kommet nyt namespace, som er http://skat.dk/ekapital/2024/01/01 og I kan derfor ikke anvende XML for 2023. Læs mere om hvor I finder XML skema i teknisk vejledning afsnit 9, bilag 1.
Indkomstperiode/Indkomstår
For års-ultimo indberetning må feltet IndkomstPeriodeTil ikke være med i XML-strukturen. I må kun anvende feltet ved kvartalsvis indberetning.
Afstemning af restancemarkerede konti før I indberetter
Det er vigtigt, at feltet er anvendt korrekt. En forkert indberetning vil betyde, at jeres kunde får en forkert årsopgørelse. Vi anbefaler derfor, at I validerer filen, inden I indberetter.
Når valideringen af jeres fil er gennemført, vil I efterfølgende se en behandlingsrapport. I behandlingsrapporten er der en optælling på, hvor mange indberetninger i filen, der er markeret med true i feltet LånForholdRestanceMarkering.
Vi anbefaler derfor, at I foretager en afstemning af, om antal indberetninger med true stemmer med det antal konti, som opfylder kravene for en restancemarkering, inden I indberetter filen.
I skal udfylde feltet med enten true eller false.
True = når kontoen er i restance med betaling af forfaldne akkumulerede renter for tidligere indkomstår.
False = når kontoen ikke er i restance med betaling af forfaldne akkumulerede renter for tidligere indkomstår.
Læs mere i afsnit 4.6.
Sammenlægning af lån i forbindelse med overdragelse til inkasso
►I må ikke sammenlægge lån ved overdragelse af fordringer til inkasso eller ved salg af fordringer.
Der skal ske indberetning på det enkelte låneforhold. I skal angive en opstartsdato på lånet. Opstartsdatoen er det tidspunkt, lånet er etableret med låntageren.
Når I sælger en fordring skal i angive en ophørsdato.
Der opstår ikke et nyt lån ved kreditorskifte. Det institut, der køber fordringen (lånet), skal indberette den oprindelige dato for oprettelse af lånet. Der kan henvises til afsnit 3.2.4 Overdragelse af lån- og kreditorrettigheder.
Sådan retter I lånene, der fejlagtigt er sammenlagt til et lån (med nyt KontoID)
Når der er foretaget en opsplitning og genberegning af kundens lån for de enkelte år, skal der foretages en invalidering af det oprindelige KontoID på det sammenlagte lån. Invalidering af KontoID skal ske for hvert af de år, hvor indberetningen skal korrigeres, se indberetningsvejledning afsnit 7.2.
I skal herefter foretage indberetning om de enkelte lån, som hver skal have deres unikke KontoID. Har I oplysning om, hvilke KontoID de enkelte lån tidligere har været indberettet på, skal I benytte disse. Ellers skal I oprette et nyt KontoID for hvert lån, med den oprindelige opstartsdato og evt. ophørsdato på de enkelte lån.◄
Kontohaver er afgået ved døden mere end 2 år tilbage (advis 32)
Hvis I indbereter et lån på en kontohaver der er afgået ved døden for mere end to år siden, får I advis 32.
Det er vigtigt, at I har fokus på at få registreret den låntager som overtager lånet efter dødsboet er afsluttet.
Et eksempel:
Når en ægtefælle er afgået ved døden, vil den efterlevende ægtefælle typisk overtage lånet 100%. Så længe I indberetter dødsboet som låntager på lånet, vil det efterlevende ægtefælle ikke automatisk få fradrag for 100% af renteudgiften.
Skift af UdlånKontoNummer for et givent KontoID i året
Det er vigtigt, at I ikke ændrer kontonummer for et givent KontoID i året. Er der behov for at ændre kontonummer for den pågældende konto, bør det først ske ved årsskifte, så det nye kontonummer første gang bruges ved indberetningen af første kvartal i det nye år.
Vi anbefaler, at rettelse af kontonummer isoleres i en rettelsesindberetning for sig selv.
Er der behov for at lave andre rettelser til kontoen, skal det gøres i en separat rettelsesindberetning forud for rettelse af kontonummer.
Det sikrer, at der sker korrekt visning af data i TastSelv Skatteoplysninger.
Eksempel med en rettelse:
En konto er indberettet med restance ved en fejl og kontonummer skal ændres fra A til B.
Disse to rettelser sker i en rettelsesindberetning.
I TastSelv Skatteoplysninger vises:
Kontonummer A:
Der vil blive lavet en modpostering af den tidligere indberetning for kontonummer A. Da den stod med restance, vil den fortsat blive vist med restance, selvom beløbet er 0 kr.
Kontonummer B:
Den vil stå korrekt med det I har indberettet dvs. korrekte kontonummer og uden restance.
Det er derfor vigtigt at lave to rettelser i forbindelse med dette eksempel, da det er vigtigt at restance bliver fjernet fra kontonummer A ved rettelsesindberetning 1 og kontonummer bliver ændret ved rettelsesindberetning 2. Læs mere i afsnit 4.4.
Cpr-nr. er ukendt i systemet (fejlnummer 6)
Når en indberetning får fejlnummer 6 CPR.nr. er ukendt i systemet, skal I undersøge cpr-nr. status i CPR-registret, hvis I har adgang hertil.
- Ved status annulleret (ophold i DK under tre måneder), I skal ikke indberette cpr-nr. Kontakt kontohaver for at få identifikationsoplysninger.
- Ved status Slettet ved dobbelt nummer. Kontakt kontohaver for at få oplyst det nye cpr-nr.
- Ved status Findes ikke i CPR-registret. Kontakt kontohaver at få oplyst et korrekt cpr-nr.
- Udrejst i 1970 eller tidligere. Kontakt eKapital.
- Aktiv. Kontakt eKapital.
- Hvis en person får nyt cpr.nr., skal I anvende det nye cpr.nr. til års-ultimo indberetningen.
CVR/SE-nr. er ikke aktiv for hele kontoperioden (fejlnummer 54)
En indberetning får fejlnummer 54 når låntager er en virksomhed og virksomhedens startdato ligger i indberetningsperioden, men virksomheden ikke er aktiv i hele kontoperioden. Virksomheden vil ikke kunne være låntager på lånet før virksomhedens startdato (registreringsdato hos Erhvervsstyrelsen). Læs mere i afsnit 1.4.1 Særlige forhold vedrørende identifikation.
I følgende situationer vil en indberetning fejle med fejlnummer 54:
Situation 1:
KontoStartDato ligger før IndkomstÅr.
KontoperiodeOpstartDato er ikke angivet.
Eksempel:
Et lån er oprettet 1/10 år 1.
Lånet er ydet til cvr-nummer x, som er registreret med en startdato den 1/1 år 2.
Hvis der ikke opsættes en kontoperiode med KontoperiodeOpstartDato den 1/1 år 2, vil indberetningen fejle med fejlnummer 54. Låntager i kontoperiode 1 vil være CPR nr. på stifteren/stifterne, idet CVR nr. først har virkningsdato i kontoperiode 2.
Selvom ejerskiftet sker ved årsskiftet, skal I altid angive, hvornår dette ejerskifte sker og i denne situation er ejerskiftet sket 1/1 år 2.
Se eksempel 32 på skat.dk/rente under Eksempler - hjælp til indberetningen.
Situation 2:
KontoStartDato ligger i det kalenderår I indberetter om.
KontoperiodeOpstartDato er ikke angivet.
Virksomhedens startdato ligger efter KontoStartDato.
Eksempel:
Et lån har en KontoStartDato den 1/2 år 1.
Lånet er ydet til cvr-nummer x, som er registreret med en startdato den 1/3 år 1.
Hvis I ikke opsætter to kontoperioder samt at cvr.nr. x først indberettes fra virksomhedens startdato vil indberetningen fejle med fejlnummer 54.
Kontoperiode 1: KontoPeriodeOphørDato 28/2 år 1. Låntager i kontoperiode 1 vil være CPR nr. på stifteren/stifterne, idet CVR nr. først har virkningsdato i kontoperiode 2.
Kontoperiode 2: KontoPeriodeOpstartDato 1/3 år 1. Cvr.nr. x skal indberettes på kontoperiode 2.
Situation 3:
KontoStartDato ligger før det kalenderår I indberetter om.
KontoperiodeOpstartDato er angivet og virksomhedens startdato ligger efter KontoperiodeOpstartDato.
Eksempel:
Et lån har en KontoStartDato den 1/12 år 1.
Lånet er ydet til cvr-nummer x, som er registreret med en startdato den 1/2 år 2. Der er oprettet en Kontoperiode, hvor KontoPeriodeOpstartDato er 1/1 år 2 og cvr-nummer x er angivet i perioden.
Hvis I ikke opsætter mindst to kontoperioder samt at cvr.nr. x først indberettes fra virksomhedens startdato, vil indberetningen fejle med fejlnummer 54.
Kontoperiode 1: KontoPeriodeOphørDato 31/1 år 2. CPR nr. på stifteren/stifterne skal indberettes på kontoperiode 1
Kontoperiode 2: KontoPeriodeOpstartDato 1/2 år 2. Cvr.nr. x skal indberettes på kontoperiode 2.
Et cvr-nr. tilhørende et selskab under stiftelse kan ikke være låntager (fejlnummer 4)
Er der ydet et lån til et selskab under stiftelse, hvor lånets KontoStartDato ligger før virkningsdatoen for selskabets cvr-nummer, betragter vi stifterne af selskabet som låntager indtil datoen for selskabets virkning. Det vil sige, at der sker et ejerskifte på lånet på virkningsdatoen. Der skal indberettes en kontoperiode for hver ejerkreds.
Læs mere om særlige forhold vedrørende identifikation af lån til selskaber under stiftelse i afsnit 1.4.1
Afstemning af antal indberettede konti og beløb
Det er vigtigt, at I foretager afstemning af antal indberettede konti og beløb til jeres regnskab.
Kontroller beløb, som kan vise fejl fx dobbeltindberetning og decimalfejl (der skal indberettes i kroner og ikke i øre).
Kontroller altid at antal konti stemmer med det forventede.
For hver masseindlevering af data kommer der en behandlingsrapport. Behandlingsrapporten skal bruges til afstemning af den enkelte fil.
Når alt er indberettet enten som masseindlevering eller enkeltindberetning, skal der trækkes en rapport i TastSelv Erhverv, hvor den skal bruges som en samlet kvittering til afstemning for indberetningerne pr. indberetningstype og periode.
Find trin-for-trin guide i den tekniske vejledning, afsnittet 6.3 (søg i rapport).