Ligningsrådet har i medfør af skattestyrelseslovens § 18, stk. 2, jf. § 14, stk. 1, vedtaget følgende plan for tilsynet med vurderingsankenævnenes klagebehandling.
Indledning
Formålet med tilsynsplanen er:
- at sikre kvalitet og ensartethed i klagebehandlingen på vurderingsområdet
- at sikre indsigt i klagebehandlingen
- at beskrive tilsynsfunktionen
Tilsynet udøves af Told- og Skattestyrelsen. Ligningsrådet følger tilsynets udøvelse gennem årlige afrapporteringer.
Tilsynsopgaven
Told- og Skattestyrelsen påser, at vurderingsankenævnene udfører den opgave, der er pålagt dem efter skattestyrelseslovens § 16 B.
I den forbindelse påser Told- og Skattestyrelsen, at klagebehandlingen gennemføres i overensstemmelse med den fremgangsmåde, som er foreskrevet i skattestyrelseslovens §§ 22 A - 22 C og i forretningsorden for vurderingsankenævn, jf. Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 474 af 18. juni 2002.
For årsomvurderinger og omberegninger pr. 1. januar 2003 skal vurderingsankenævnenes klagebehandling være afsluttet senest den 1. februar 2004. For den almindelige vurdering pr. 1. oktober i vurderingsåret skal vurderingsankenævnenes klagebehandling være afsluttet senest den 1. april to år efter vurderingsårets udløb, jf. cirkulære nr. 26 af 24. marts 2003 (TSS-cirkulære 2003-08).
Tilsynets udøvelse
Told- og Skattestyrelsen udøver sit tilsyn med vurderingsankenævnenes klagebehandling ved:
- instruktion og vejledning
- deltagelse i vurderingsankenævnenes møder og forhandlinger
- udtagelse af sager til gennemgang
- afrapportering
Told- og Skattestyrelsen forsyner vurderingsankenævnene med oplysninger til brug for klagebehandlingen, jf. skattestyrelseslovens § 13, stk. 2. Det sker bl. a. ved afholdelse af instruktionsmøder for vurderingsankenævnene og udsendelse af vejledninger m. m.
I medfør af skattestyrelseslovens § 16 E stiller told- og skatteforvaltningen sekretariatsbistand til rådighed for vurderingsankenævnene. De regionale told- og skattemyndigheder varetager sekretariatsbetjeningen af de enkelte vurderingsankenævn i overensstemmelse med § 30 i sagsudlægningsbekendtgørelsen, jf. Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 520 af 25. juni 2002.
Told- og Skattestyrelsen har adgang til indsigt i vurderingsankenævnenes konkrete arbejde, herunder til at deltage i vurderingsankenævnenes møder og forhandlinger uden stemmeret, jf. skattestyrelseslovens § 14, stk. 2.
I den forbindelse kan Told- og Skattestyrelsen gennemgå vurderingsankenævnenes mødeprotokoller med henblik på, at nævnene har dokumentation for de trufne afgørelser, at nævnene er beslutningsdygtige og at habilitetskravene er opfyldt.
Når Told- og Skattestyrelsen vil deltage i et møde i et vurderingsankenævn, skal ankenævnets formand underrettes herom forinden. Told- og Skattestyrelsen deltager normalt ikke i møder, hvor en klager er indbudt til personlig forhandling med ankenævnet.
Told- og Skattestyrelsen skal undersøge rigtigheden af vurderingsankenævnenes afgørelser, jf. skattestyrelseslovens § 14, stk. 1. Som led i tilsynet med klagebehandlingen kan Told- og Skattestyrelsen udtage sager til gennemgang, jf. skattestyrelseslovens § 14, stk. 3.
Ved gennemgangen af enkeltsager kontrollerer Told- og Skattestyrelsen, at sagbehandlingen opfylder forvaltningslovens krav, herunder at sagsfremstilling og begrundelse er tilstrækkeligt funderet.
Told- og Skattestyrelsen vil fortrinsvis udtage sager til gennemgang,
- hvor væsentlige vurderingsprincipper har været genstand for prøvelse
- hvor der ifølge ankenævnsprotokollen er blevet afgivet dissens af et eller flere af ankenævnets medlemmer
- hvor ankenævnet har taget stilling til spørgsmål om vurderingsmyndighedernes genoptagelsesadgang efter skattestyrelseslovens § 34, stk. 2
- hvor klageren er en offentlig myndighed eller virksomhed
- hvor opmærksomheden på grund af klagerens stilling som politisk eller administrativt ansvarlig rettes mod ankenævnets integritet
Som omfattet af væsentlige vurderingsprincipper anses bl. a. spørgsmål om vurderingspligtens udstrækning, jf. vurderingslovens §§ 1 og 7, spørgsmål om fremgangsmåden ved vurderingsmyndighedernes fastlæggelse af vurderingsniveauet og spørgsmål om bestemmelsen af fundamentale vurderingsretlige begreber.
Ligningsrådets revisionsbeføjelse
Anser Told- og Skattestyrelsen en vurdering foretaget af et vurderingsankenævn for urigtig, kan Told- og Skattestyrelsen forelægge vurderingen for Ligningsrådet, jf. skattestyrelseslovens § 14, stk. 5, 2. pkt. Ligningsrådet kan optage vurderingen til påkendelse og foretage ændringer deri, jf. skattestyrelseslovens § 19, stk. 1, 1. pkt.
Efter praksis forelægger Told- og Skattestyrelsen kun rent undtagelsesvis klageinstansafgørelser for Ligningsrådet med henblik på revision.
Told- og Skattestyrelsens forelæggelse for Ligningsrådet af en vurdering foretaget af et vurderingsankenævn forudsætter således, at vurderingsankenævnets afgørelse efter styrelsens opfattelse er klart urigtig, og at afgørelsen må anses at have vidererækkende retlige eller provenumæssige konsekvenser.
Afrapportering
Som dokumentation for tilsynets gennemførelse udarbejder Told- og Skattestyrelsen årligt en tilsynsrapport for hvert vurderingsankenævn.
I rapporten, der dækker kalenderåret, gøres der rede for indholdet af tilsynsarbejdet. Specielt skal der gøres rede for, i hvilket omfang udtagelsen af sager til gennemgang har givet anledning til bemærkninger. Rapporten tilstilles vurderingsankenævnets formand og ankenævnssekretariatets ansvarlige chef.
På grundlag af tilsynsrapporterne for de enkelte vurderingsankenævn udarbejder Told- og Skattestyrelsen en fælles tilsynsrapport, som forelægges for Ligningsrådet, første gang i marts måned 2004. Den fælles tilsynsrapport skal foruden redegørelsen for tilsynsarbejdet indeholde en overordnet evaluering af vurderingsankenævnenes klagebehandling.
Tidligere tilsynsplaner
Tidligere planer for tilsynet med ejendomsvurderingen, senest cirkulære nr. 35 af 26. marts 2001 (TSS-cirkulære 2001-09), ophæves.
Ole Kjær
/Gunnar Teilmann