Dokumentets dato
27 nov 2003
Dato for offentliggørelse
27 nov 2003 14:24
Cirkulærets nummer
2003-33
Ansvarlig fagkontor
Told; Toldenheden
Sagsnummer
99/03-090-00260
Overordnede emner
Skat
Redaktionelle noter

Ophævet.

Link til Retsinformation: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C20030013709-regl

Ligningsrådet har vedtaget følgende plan for tilsynet med skatteankenævnenes klagebehandling på skatteområdet, jf. skattestyrelseslovens § 18, stk. 1.

1. Indledning

Formålet med tilsynsplanen er:

  • at sikre kvaliteten og ensartetheden i skatteankenævnenes del af den samlede skatteopgave, herunder at skatteansættelseme foretages korrekt, og at de formelle regler anvendes rigtigt
  • at beskrive området for tilsynet
  • at sikre indsigt i kvaliteten og ensartetheden i skatteankenævnenes afgørelser
  • at sikre et ensartet tilsyn

Tilsynet tilrettelægges lokalt med udgangspunkt i cirkulærets retningslinier.

Tilsynsplanen tjener som vejledning for de regionale told- og skattemyndigheder i deres planlægning og udførelse af tilsynsopgaven, således at tilsynet tilrettelægges og gennemføres ensartet over hele landet.

De regionale told- og skattemyndigheder udøver deres tilsynsopgave på en sådan måde, at man understøtter skatteankenævnene som uafhængige og selvstændige lokale lægmandsklageinstanser

Ligningsrådet og Told- og Skattestyrelsen følger tilsynets arbejde gennem de fremsendte afrapporteringer.

2. Tilsynets opgaver og tilsynets udførelse

Tilsynet påser, at skatteankenævnene på forsvarlig vis udfører de opgaver, der er pålagt dem i henhold til skattestyrelseslovens §§ 5 - 11.

Skatteankenævnene udfører deres opgaver i henhold til deres forretningsorden (Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 17. juni 1996).

Tilsynet påser, at skatteankenævnene overholder gældende skatteret.

3. De enkelte tilsynselementer

Tilsynsopgaven opdeles i forskellige delelementer.

  1. Møder med skatteankenævnet
  2. Klagebehandlingen
  3. Afrapportering

Ad 1. Møder med skatteankenævnet

Skatteankenævnet kan beslutte at indkalde tilsynet til et møde.

Temaet for disse møder kan eksempelvis være tilsynets praktiske tilrettelæggelse og gensidig information.

Ad 2. Klagebehandlingen

Tilsynsmyndigheden påser, at skatteankenævnene træffer afgørelser efter de i forretningsordenen beskrevne retningslinier. Dette sker på grundlag af en gennemgang af skatteankenævnenes kendelser.

Klagebehandlingen i skatteankenævnet sker uafhængigt af såvel den kommunale ligningsmyndighed som af tilsynsmyndigheden.

Hvis skatteankenævnet træffer en efter tilsynets opfattelse klart urigtig afgørelse, kan den regionale told- og skattemyndighed i medfør af skattestyrelseslovens § 14, stk. 5 indsende skatteankenævnets afgørelse til Told- og Skattestyrelsen med henblik på en vurdering af, om sagen bør forelægges Ligningsrådet med indstilling om ændring.

Det er Ligningsrådets praksis, at man kun ændrer forkerte skatteankenævnskendelser, hvis de har vidererækkende betydning og/eller stor provenumæssig betydning.

Ligningsrådet kan på tilsvarende måde ændre skatteankenævnenes klart urigtige afgørelser, hvis skatteankenævnet ikke retter sig efter en tidligere henstilling fra Ligningsrådet eller Told- og Skattestyrelsen.

I den forbindelse henledes opmærksomheden på skattestyrelseslovens § 35, stk. 1, nr.6, hvorefter den skattepligtige inden 3 måneder efter skatteankenævnskendelsens afsigelse henholdsvis den kommunale skattemyndigheds skatteansættelse skal underrettes om, at sagen er under revision. Hvis den regionale told- og skattemyndighed har besluttet at anmode Told- og Skattestyrelsen om at vurdere, om sagen bør forelægges Ligningsrådet med henblik på ændring, skal den regionale told- og skattemyndighed derfor straks underrette den skattepligtige herom.

Hvis der foreligger en klart urigtig afgørelse, og hvor de øvrige betingelser for at foreligge sagen for Ligningsrådet ikke kan anses at være opfyldt, kan tilsynet fremkomme med en henstilling til skatteankenævnet, hvis der er holdepunkter for at antage, at nævnet vil fortsætte med samme klart urigtige praksis.

Tilsynet kan udtage sager til gennemgang med henblik på yderligere at sikre, at sagsbehandlingen, herunder sagsfremstilling og begrundelse, opfylder forvaltningslovens krav. Dette gælder bl.a. sager vedrørende kommunens "nøglepersoner", f.eks. borgmester, økonomidirektør, skattechef, sekretariatschef eller medlemmer af skatteankenævnet samt disses ægtefæller.

Til brug for tilsynet skal den regionale told- og skattemyndighed have tilsendt kopi af samtlige skatteankenævnskendelser.

Ad 3. Aftapportering

Som dokumentation for tilsynets gennemførelse udarbejder den regionale told- og skattemyndighed for hvert skatteankenævn en tilsynsrapport, der er omfattet af offentlighedsloven.

Tilsynsrapporten dækker kalenderåret.

Tilsynsrapporten skal oplyse

  • om antallet af kendelser, som skatteankenævnet har afsagt
  • om antallet af klagesager, som den regionale told- og skattemyndighed har udtaget til nærmere gennemgang på grundlag af indhentet sagsmateriale
  • om og i hvilket omfang enkeltforhold har givet tilsynet anledning til bemærkninger.
  • om og i hvilket omfang skatteankenævnet har afsagt en efter den regionale told- og skattemyndigheds opfattelse klart urigtig kendelse, som har givet grundlag for en henstilling til skatteankenævnet eller for en anmodning til Told- og Skattestyrelsen om forelæggelse af sagen for Ligningsrådet.

Tilsynsrapporten sendes i udkast til skatteankenævnet.

Skatteankenævnets eventuelle bemærkninger indarbejdes i tilsynsrapporten.

Evaluering af de enkelte elementer i tilsynet kan ske på møder med skatteankenævnet.

De årlige tilsynsrapporter skal være udarbejdet senest 3 måneder efter kalenderårets udløb.

Tilsynsrapporten indsendes til Told-og Skattestyrelsen, der orienterer Ligningsrådet om status for tilsynet, hvis der foreligger særlige forhold eller problemer.

Tilsynsrapporten sendes desuden til lederen af skatteankenævnssekretariatet og kommunalbestyrelsen.

Cirkulæret har virkning fra og med 1. januar 2004. Cirkulære nr. 35 af 9. april 2002 (TSS-cirkulære 2002-11) er dermed ophævet.

Ole Kjær

 /Michael Bjørn Hansen

Henvisning
Processuelle regler på ToldSkats område 2003-2 A.2.3