Ved lov nr. 524 fra 17. juni 2008, L32, § 1, stk. 1, nr. 4-6, der er gældende fra 1. januar 2010, blev momsdirektivets definition fra artikel 148, litra e) og f) implementeret i den danske momslov. Bestemmelser omhandler fly anvendt af luftfartsselskaber, som mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, og leveringer, der anvendes ved driften af disse fly.
Efter momslovens § 34, stk. 1, nr. 10-13 kan leverancer af forskellige slags leveres momsfrit til luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsagelig flyver i udenrigstrafik. Det drejer sig bla. om salg, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning og udlejning af luftfartøjer, udlejning, reparation og vedligeholdelse af disse luftfartøjers faste udstyr samt nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord på disse luftfartøjer.
Desuden er omfattet ydelser, der præsteres for disse luftfartøjer, deres ladning, levering af brændstof og forsyninger, herunder proviant.
Luftfartsselskaber, der ønsker SKATs godkendelse af, at selskabet i det senest afsluttede regnskabsår mod betaling hovedsageligt har fløjet i udenrigstrafik, kan sende en ansøgning til SKAT. SKAT offentliggør løbende en liste over godkendte luftfartsselskaber. SKAT kan efter ansøgning tilsvarende godkende, at nystartede luftfartsselskaber hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, hvis SKAT på baggrund af fartplaner, kontrakter, budgetter m.v. finder det ubetænkeligt.
SKAT skal understrege, at listen er et tilbud til de luftfartsselskaber, hvis leverandører er i tvivl om, om det konkrete selskab overvejende flyver i udenrigsfart mod betaling. Udenlandske flyselskaber der således udelukkende flyver i udenrigsfart, skal således ikke ansøge om optagelse på listen, når leverandørerne ikke er i tvivl om, at luftfartselskabet hovedsagelig flyver i udenrigsfart.
Godkendelsen bortfalder ved årsskiftet. Flyselskaber der fortsat ønsker at være godkendt og optaget på listen, skal mindste en gang om året minimum bekræfte, at de fortsat opfylder betingelserne og sende de relevante tal (omsætningsfordeling/kilometerfordeling).
Opgaven med at vedligeholde listen varetages af Afgørelser og Sanktioner, Afgifter og LSR-sager. Ansøgninger bedes sendt til SKAT, pr. post eller som mail via www.skat.dk/kontakt til Afgifter og LSR-sager, Sluseholmen 8b, 2450 København SV.
Følgende flyselskaber er allerede anerkendte som flyselskaber, der overvejende mod betaling flyver i udenrigsfart til og med 31. december 2013:
- Air Alsie A/S
- Anpartselskabet af 1.1.2012
- Bel Air Aviation A/S
- Benair A/S
- Cimber A/S
- Dancopter A/S
- Danish Air Transport A/S
- Dasnair SA
- Execujet Europe A/S
- Execujet Middle East CO (L.L.C)
- Flexflight ApS
- FlightWorks Inc
- Global Jet Luxembourg S.A.
- Heli-Link Helikopter AG
- Jet Aviation Business Jets AG
- Jet Aviation Flight Service, Inc.
- Jet-Time A/S
- Metrojet Limeted
- MT Fly S.A.
- North Flying A/S
- Primera Air Scandinavia A/S
- SAS Danmark A/S
- Star Air A/S
- Sun-Air of Scandinavia A/S
- TAG Aviation S.A.
- Thomas Cook Airlines Scandinavia A/S
Godkendelsen af disse flyselskaber bortfalder i princippet pr. 31. december 2013. Disse tidligere godkendte flyselskaber skal derfor give meddelelse til SKAT primo 2014 om de fortsat opfylder betingelserne. De gamle godkendelser fortsætter i den periode, hvor SKAT behandler deres anmodninger om godkendelse fra 1. januar 2014 - 31. december 2014.