Levering af reklame er ikke ydelser vedrørende fast ejendom, også selv om leveringen indebærer anvendelse af fast ejendom. Se momsforordningens artikel 31a, stk. 3, litra c).

Tilrådighedsstillelse af en standplads på en messe eller udstilling sammen med andre dertil knyttede tjenester, der gør det muligt for udstilleren at udstille genstande, f.eks. design af standen, transport og opbevaring af genstande, tilrådighedsstillelse af maskiner, kabellægning, forsikring og reklame, er ikke ydelser vedrørende fast ejendom. Se momsforordningens artikel 31a, stk. 3, litra e).

Tre kumulative kriterier skal være opfyldt, for at ydelsen efter artikel 31a, stk. 3, litra e), kan anses for ikke at vedrøre fast ejendom:

  • Der skal stilles en standplads til rådighed
  • Der skal leveres en eller flere dertil knyttede tjenester
  • Denne eller disse tilknyttede tjenester skal gøre det muligt for udstilleren at udstille genstande og promovere sine ydelser eller produkter.

Bemærk, at det alene er egentlige reklameydelser, som er omfattet af momsforordningens artikel 31a, stk. 3, litra c), og dermed ikke er ydelser vedrørende fast ejendom. Hvis fx en husejer udlejer den ene gavl af huset til et reklamebureau, og reklamebureauet derefter forsyner gavlen med et reklamebudskab på vegne af en varemærkeindehaver, så er alene reklamebureauets ydelse omfattet af momsforordningens artikel 31a, stk. 3, litra c). Husejerens ydelse til bureauet er ikke omfattet af momsforordningens artikel 31a, stk. 3, litra c). Ydelsen fra den maler, der maler reklamebudskabet på gavlen, er heller ikke omfattet af momsforordningens artikel 31a, stk. 3, litra c).

Om reklameydelser, se D.A.6.2.6.4.

Om leveringsstedet for tilrådighedsstillelse af en standplads på en messe eller udstilling, når ydelsen er omfattet af momsforordningens artikel 31a, stk. 3, litra e), se D.A.6.2.6.4 om reklameydelser og D.A.6.2.8.10 om leveringsstedet for aktiviteter inden for kultur, kunst, sport, mv., herunder messer og udstillinger.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Skatterådet

SKM2024.332.SR

►Spørger ejer digitale skilte. En mellemmand formidler i eget navn via en platform reklameplads på de digitale skilte. Mellemmandens reklamekunder kan på platformen deltage i en auktion over reklamepladsen. Vinderne af auktionen overfører reklamematerialet via platformen til digitale skilte, som afspiller reklamematerialet. Skatterådet fandt efter en konkret vurdering, at de formidlede ydelser skulle anses for elektronisk leverede ydelser. Som udgangspunkt kunne ydelserne også anses for reklameydelser. Da ydelserne kunne anses for reklameydelser, skulle de imidlertid ikke anses for ydelser vedrørende fast ejendom, uanset om de digitale skilte kunne anses for fast ejendom eller ej. Efter fast praksis har leveringsstedsreglerne for elektronisk leverede ydelser forrang for leveringsstedsreglerne for reklameydelser i tilfælde, hvor en ydelse umiddelbart kan omfattes af begge regelsæt. De formidlede ydelser (tilrådighedsstillelsen af reklamepladsen) skulle derfor anses for elektronisk leverede ydelser. Leveringsstedet (det momsmæssige beskatningssted) for mellemmandens køb af reklamepladsen var derfor i det tredjeland, hvor mellemmanden er etableret. Der skulle derfor ikke betales moms i Danmark, selvom de digitale skilte er opstillet i Danmark.◄

 

SKM2024.331.SR

►Spørger formidler i eget navn reklameplads via en platform. Spørgers reklamekunder kan på platformen deltage i en auktion over reklamepladsen. Vinderne af auktionen overfører reklamematerialet via platformen til digitale skilte, som afspiller reklamematerialet. De digitale skilte ejes af spørgers formidlingskunder. Skatterådet fandt efter en konkret vurdering, at de formidlede ydelser skulle anses for elektronisk leverede ydelser. Som udgangspunkt kunne ydelserne også anses for reklameydelser og for ydelser vedrørende fast ejendom. Da ydelserne kunne anses for reklameydelser, skulle de imidlertid ikke anses for ydelser vedrørende fast ejendom. Efter fast praksis har leveringsstedsreglerne for elektronisk leverede ydelser forrang for leveringsstedsreglerne for reklameydelser i tilfælde, hvor en ydelse umiddelbart kan omfattes af begge regelsæt. De formidlede ydelser (tilrådighedsstillelsen af reklamepladsen) skulle derfor anses for elektronisk leverede ydelser. Leveringsstedet (det momsmæssige beskatningssted) for spørgers køb af reklamepladsen var derfor i det tredjeland, hvor spørger er etableret. Der skulle derfor ikke betales moms i Danmark, selvom de digitale skilte er opstillet i Danmark.◄

 

SKM2016.192.SR

Spørger modtog varer i konsignation fra leverandører i andre EU-lande. Skatterådet bekræftede, at tilrådighedsstillelse for EU-leverandørerne af brugsret til salgs- og udstillingsarealer på en markedsplads som en reklameydelse er en momspligtig ydelse med momsmæssigt beskatningssted i det land, hvor EU-leverandøren er etableret.

Om konsignation, se D.A.4.2.1 og D.A.7.2.6.