Under hensyn til skattemyndighedernes tavshedspligt, jf. skatteforvaltningslovens § 17, offentliggøres det bindende svar i redigeret form.
Spørgsmål
- Kan Skatterådet bekræfte, at Spørgers internetsalg af vederlagsfrie donerede effekter er momsfritaget, da salget kan sidestilles med salg fra fysiske genbrugsbutikker og dermed er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 18?
Svar
- Ja
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger, der er en støtteafdeling, udgør en underafdeling i en idrætsforening. Spørger har i mere end X år afholdt et stort årligt loppemarked, hvor overskuddet er gået til ungdomsarbejde i idrætsforeningens andre underafdelinger (håndbold, fodbold, gymnastik mv.)
Det årlige loppemarked har alle årene været momsfritaget, jf. momslovens § 13 stk. 1, nr. 17.
Grundlaget for loppemarkedet har gennem alle årene været vederlagsfrie donationer fra beboere i lokalområdet.
Indsamlingen af vederlagsfrie donerede effekter er sket løbende hen over året, hvor effekterne er blevet indsamlet, sorteret og opmagasineret på et stort lager. Arbejdet er udført af frivillig, ulønnet arbejdskraft. Herefter er der en gang om året blevet afholdt et stort loppemarked, hvor alt arbejde også er udført af frivillig, ulønnet arbejdskraft.
Lagerlokalerne har været udlejet af X Kommune.
X Kommune har opsagt lejekontrakten. Som følge af at støtteafdelingen ikke længere har adgang til tilstrækkelige lagerlokaler, er det ikke længere muligt at fortsætte den hidtidige aktivitet.
Støtteafdelingen vil derfor forsøge at gå nye veje, da ungdomsidrætten i underafdelingerne er meget afhængige af de uddelinger, som Støtteafdelingen har bidraget med gennem årene.
Støtteafdelingen har ikke en webshop, og internetsalget af de vederlagsfrie donerede effekter, som Spørger stadigvæk har mulighed for at få doneret, påtænkes at skulle ske via online markedspladser.
Bestyrelsen i støtteafdelingen har besluttet at lade sig oprette på en online markedsplads, hvor salget udelukkende vil være af de donerede effekter.
Det vil af online markedspladsen fremgå klart, at det er Støtteafdeling, der er sælger.
Netsalget på online markedspladserne vil blive foretaget af 6-8 frivillige og ulønnede, som ønsker at støtte op om ungdomsarbejdet i idrætsforeningens underafdelinger.
Det er tanken, at sælgerne oprettes som administratorer, og dermed som de eneste, kan lave opslag. Øvrige kan forsøge at lave opslag/annoncer, men skal godkendes af en administrator, dvs. øvrige uvedkommende privatpersoner vil ikke kunne lave opslag i Støtteforeningens navn - da evt. forsøg vil blive nægtet adgang.
Støtteafdelingen har ikke egne vedtægter, men er som afdeling behandlet ved særskilte paragraffer i vedtægterne for idrætsforeningen, således, at afdelingerne selvstændigt afholder generalforsamlinger, har egne bestyrelser, særskilt regnskab og økonomi m.v. Bestyrelsen i støtteafdelingen består af 5 medlemmer.
Uddrag af vedtægter for idrætsforeningen
[…]
§ 2 Foreningens formål er:
- Formidle mulighed for udøvelse af idræt og motion
- At fremme interessen for idræt og motion.
§ 3. Foreningens organisation og struktur
Foreningen består af selvejende/ selvstændige afdelinger, hvor udøvelsen og støtte af idrætten er primær, samt et forretningsudvalg, der koordinerer foreningens faciliteter. […]
[…]
§ 12.Ophævelse af foreningen eller en afdeling
Foreningens opløsning kan kun finde sted efter at have været behandlet på alle afdelingers generalforsamling.
På afdelingsgeneralforsamlingen skal to tredjedele af afdelingens medlemmer stemme for.
[…]
Hvis forslaget vedtages, tildeles foreningens aktiver og formue idrætsarbejdet i […], hvorefter foreningen opløses.
En afdeling kan opløses eller udtræde af foreningen efter samme beslutningsproces på en afdelingsgeneralforsamling.
Såfremt en afdeling ikke drives efter foreningens love eller gældende tillæg hertil, kan hovedbestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at afdelingen udelukkes af foreningen.
Ved afdelingens opløsning, udtrædelse eller udelukkelse tilfalder aktiver og formueforeningen.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Spørger mener at kunne opnå den ansøgte momsfritagelse, da følgende punkter iht. Den Juridiske Vejledning er opfyldt:
1. Overskuddet går fuldt ud til velgørende eller på anden måde almennyttige formål.
2. Støtteforeningens netsalg af effekter kan sidestilles med en butik (Netbutik) som kun sælger brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit.
3. "Butikken/Netbutikken" beskæftiger kun ulønnet, frivillig arbejdskraft."
Det er således Spørger vurdering, at arbejdet i Støtteafdelingen opfylder kravene i momslovens § 13, stk. 1 nr. 18.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at Spørgers internetsalg af vederlagsfri donerede effekter via online markedspladser er momsfritaget, da salget kan sidestilles med salg fra fysiske genbrugsbutikker, og dermed er omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 18.
Begrundelse
Spørger har oprettet en virksomhedsprofil på en online markedsplads, idet Spørger påtænker at sælge donerede effekter via en konkret online markedsplads.
Online markedspladsen er et digitalt "køb og sælg" fællesskab, hvor virksomheder og individuelle personer kan fremvise og sælge deres produkter, ligesom det er muligt at annoncere for disse produkter.
Spørger overvejer desuden at sælge donerede effekter via andre online markedspladser, hvorfra det er muligt for såvel privatpersoner som erhvervsdrivende at købe og sælge varer, herunder brugte varer.
Afgiftspligtige personer defineres i momsloven, som juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed, jf. § 3, stk. 1.
Ved "økonomisk virksomhed" forstås alle former for virksomhed som producent, handlende eller tjenesteyder, herunder mindrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter, jf. momssystemdirektivets artikel 9, stk. 1.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Spørger er en afgiftspligtig person, når Spørger via sin virksomhedsprofil på en online markedsplads sælger donerede effekter med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter. At der udelukkende er tale om salg via en internetbaseret platform ændrer ikke herved.
Der skal betales moms af varer, der leveres mod vederlag her i landet af en afgiftspligtig person, idet der ved varer forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Spørgers salg af donerede effekter via online markedspladsen skal derfor som udgangspunkt pålægges moms, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, momsfritager varer leveret fra genbrugsbutikker. I henhold til lovens ordlyd er momsfritagelsen betinget af, at:
- Butikkens overskud anvendes fuldt ud til velgørende eller på anden måde almennyttige formål.
- Butikken kun sælger brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit.
- Butikken kun beskæftiger ulønnet, frivillig arbejdskraft.
Skattestyrelsen bemærker, at det af TSM2002.485 fremgår, at det endvidere er en betingelse, at genbrugsbutikkers transaktioner ikke må foretages i direkte konkurrence med virksomheder, der skal betale moms. TSM2002.485 er indarbejdet i afgørelsesskemaet i afsnit D.A.5.18 i Den juridiske vejledning.
Momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, implementerer momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra o. I henhold til direktivbestemmelsen må fritagelsen ikke skabe konkurrenceforvridning.
Når ordlyden af en bestemmelse i momsloven afviger fra den korresponderende bestemmelse i momssystemdirektivet, er de nationale myndigheder forpligtet til at anlægge en direktivkonform fortolkning, jf. U.2014.914H
Grænserne for myndighedernes forpligtigelse til at anlægge en direktivkonform fortolkning af fritagelsesbestemmelserne i momsloven er der bl.a. også taget stilling til i TfS2000, 161Ø. Dommen omhandlede momslovens § 13, stk. 1, nr. 5, som momsfritager ydelser i nær tilknytning til sport og fysisk træning. Af den daværende bestemmelse fremgik det hverken af ordlyden eller af forarbejderne, at det var en forudsætning for momsfritagelse, at virksomheden ikke arbejdede med gevinst for øje. En sådan betingelse fremgik imidlertid af artikel 13, punkt A, nr. 1, litra m, i 6. momsdirektiv, som lovbestemmelsen implementerede.
Med henvisning til, at betingelsen hverken fremgik af lovens ordlyd eller af forarbejderne fandt Østre Landsret, at der til trods for princippet om en direktivkonform fortolkning, ikke var grundlag for en så væsentlig begrænsning af fritagelsens anvendelsesområde, som en indfortolkning af betingelsen indebar.
Med samme begrundelse konkluderede Landsskatteretten i SKM2007.910.LSR, at der ikke i fritagelsesbestemmelsen for velgørende arrangementer kunne indfortolkes et krav om, at fritagelsen ikke ville kunne medføre konkurrenceforvridning.
Henset til at betingelsen om konkurrenceforvridning hverken fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, eller dens forarbejder, er det Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan stilles krav herom, når dette er til ugunst for Spørger, jf. TfS2000,161Ø.
Ad. 1. Overskuddet skal fuldt ud anvendes til velgørende eller almennyttige formål
For at en genbrugsbutiks leverancer er omfattet af fritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, er det ifølge ordlyden en betingelse, at overskuddet fuldt ud anvendes til velgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Indholdet af begrebet "velgørende eller på anden måde almennyttige formål" i momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, skal fortolkes i overensstemmelse med direktivets tilsvarende bestemmelse.
I henhold til momssystemdirektivets artikel 132, stk. 1, litra o, skal leverancerne præsteres af organer, hvis transaktioner, er fritaget i overensstemmelse med direktivet. Det omfatter bl.a. visse tjenesteydelser i forbindelse med sport, jf. artikel 132, stk. 1, litra m.
I overensstemmelse med oplistningen i momssystemdirektivet anses i dansk praksis bl.a. amatøridræt for at være et velgørende eller på anden måde almennyttigt formål, jf. Den juridiske vejledning afsnit D.A.5.18.
Spørger har oplyst, at overskuddet fra salget af de donerede effekter skal anvendes fuldt ud til brug for ungdomsarbejdet i idrætsforeningen.
Af idrætsforeningens vedtægter fremgår, at formålet med foreningen er at formidle mulighed for udøvelse af idræt og motion samt at fremme interessen for idræt og motion. Af vedtægterne fremgår det også, at foreningen er åben for medlemmer, og at foreningens formue i tilfælde af en eventuel opløsning skal tildeles idrætsarbejdet i X by og omegn.
I SKM2007.210.LSR konkluderede Landsskatteretten, at der ikke var noget til hinder for, at Skattemyndighederne ved vurderingen af, hvorvidt et arrangement har et almennyttigt formål eller har kommerciel karakter, kan hense til, om det forventede overskud står i rimeligt forhold til den fordel, som indrømmes arrangøren ved fritagelsen.
Det er ved vurderingen af, hvorvidt overskuddet konkret anvendes fuldt ud til et velgørende/almennyttigt formål lagt til grund, at det forventede overskud ved Spørgers varesalg vil stå i rimeligt forhold til den fordel, som indrømmes Spørger ved fritagelsen, således at varesalget har en almennyttigt formål, jf. SKM2007.910.LSR.
Det er på denne baggrund Skattestyrelsens opfattelse, at betingelsen om, at overskuddet fuldt ud skal anvendes til et velgørende eller på anden måde almennyttigt formål, er opfyldt.
Ad. 2: Salg af brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit
I henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, er det en betingelse, at butikken alene sælger brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit.
Det er ikke i forarbejderne til bestemmelsen præciseret nærmere, hvad der skal forstås ved "brugte varer". Det er Skattestyrelsens opfattelse, at begrebet brugte varer i momslovens § 13, stk. 1, nr. 18´s forstand skal forstås således, at der er tale om en "brugt vare", når varen er overgået til endeligt forbrug inden den, overdrages til genbrugsbutikken. Momsretligt vil der derfor være tale om "brugte varer", når der er beregnet moms ved varernes overgang til forbrug.
Spørger har oplyst, at de omhandlede effekter er doneret fra privatpersoner/beboere i lokalområdet.
Det er på denne baggrund Skattestyrelsens opfattelse, at varerne er overgået til endeligt forbrug, og at varerne dermed er "brugte" i momslovens forstand, ligesom der er tale om varer, som er modtaget vederlagsfrit, idet der efter det oplyste er tale om donerede effekter.
Henset til ovenstående er det Skattestyrelsens vurdering, at Spørger tillige opfylder betingelsen om, at butikken alene sælger brugte varer, der er modtaget vederlagsfrit.
Ad. 3 Beskæftiger alene ulønnet, frivillig arbejdskraft
Endelig er det i henhold til momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, en betingelse, at Spørger alene beskæftiger ulønnet, frivillig arbejdskraft.
Spørger har oplyst, at internetsalget vil blive foretaget af 6-8 ulønnede, frivillige.
Henset hertil er det Skattestyrelsens vurdering, at også denne betingelse er opfyldt.
Konklusion
Med henvisning til det ovenfor anførte, er det Skattestyrelsens vurdering, at Spørgers salg via en online markedsplads er omfattet af fritagelsesbestemmelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 18.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
Momssystemdirektivet
Artikel 9, stk. 1
1. […]
Ved "økonomisk virksomhed" forstås alle former for virksomhed, som producent, handlende eller tjenesteydelser, herunder minedrift og landbrug, samt virksomhed inden for liberale og dermed sidestillede erhverv. Ved økonomisk virksomhed forstås navnlig udnyttelse af materielle eller immaterielle goder med henblik på opnåelse af indtægter af en vis varig karakter.
Artikel 132, stk. 1, litra o og m, samt stk. 2
1. Medlemsstaterne fritager følgende transaktioner:
[…]
m) visse former for levering af ydelser med nær tilknytning til udøvelse af sport eller fysisk træning, der præsteres af organer, som ikke arbejder med gevinst for øje, til fordel for personer, der deltager i sport og fysisk træning.
[…]
o) Levering af ydelser og varer, der præsteres af organer, hvis transaktioner er fritaget i overensstemmelse med litra b), g), h), i), l), m) og n) i forbindelse med indsamlingsarrangementer, der foretages udelukkende til egen fordel, under forudsætning af, at denne fritagelse ikke vil kunne skabe konkurrenceforvridning.
[…]
2. Ved anvendelsen af stk. 1, litra o, kan medlemsstaterne indføre enhver nødvendig begrænsning navnlig med hensyn til antallet af de arrangementer eller størrelsen af de indkomne beløb, der giver ret til fritagelse.
Momsloven
§ 3, stk. 1
Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.
§ 4, stk. 1
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af varer forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.
§ 13, stk. 1 nr. 18
Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
[…]
18) Varer leveret fra genbrugsbutikker, hvis overskud fuldt ud anvendes til velgørende eller på anden måde almennyttige formål. Det er en forudsætning, at butikken kun sælger brugt varer, der er modtaget vederlagsfrit, og at butikken kun beskæftiger ulønnet, frivillig arbejdskraft.
Praksis
Domme m.v.
U.2014.914H
Efter EU-Domstolens faste praksis påhviler det de nationale domstole ved anvendelsen af nationale retsforskrifter i videst muligt omfang at fortolke dem i lyset af det pågældende direktivs ordlyd og formål for at fremkalde det resultat, der tilsigtes med direktivet, […]. Dette princip om overensstemmende fortolkning af national lovgivning er underlagt visse begrænsninger. De nationale domstoles forpligtigelse til at henholde sig til indholdet af et direktiv, når de indfortolker og anvender de relevante nationale regler, begrænses således af generelle retsprincipper, og forpligtigelsen kan ikke tjene som grundlag for en fortolkning "contra legem" af national ret.
SKM2007.910.LSR
[…]
Retten bemærker, at betingelsen efter loven og momsbekendtgørelsen ikke er udtømmende, men at myndighederne er berettiget til at stille yderligere betingelser i forbindelse med fritagelsen i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet. Dog er myndighederne ikke berettiget til under henvisning til direktivet at opstille et forbud mod konkurrencefordrejning, da en sådan skærpelse af praksis ikke har dækning i den danske momslovs ordlyd eller i forarbejderne. Pligten til direktivkonform fortolkning kan ikke medføre, at loven fortolkes imod dennes ordlyd, jf. TfS2000.161ØL.
[…]
At det ved vurderingen af, hvorvidt et arrangement har et almennyttigt formål eller kommerciel karakter, skal vægtes om det forventede overskud står i rimeligt forhold til den fordel, som indrømmes arrangøren ved momsfritagelsen, er et skærpende moment i forhold til praksis på området.
Retten bemærker, at der ikke er nogen hindring for at indfortolke et sådant moment i momslovens § 13, stk. 1, nr. 18 [nuværende nr. 17].
[…]
Retten finder i overensstemmelse med skattecenteret, at det forventede overskud ikke står i rimeligt forhold til den fordel, der indrømmes arrangøren ved fritagelsen. Retten inder dermed, at foreningen skal afregne moms i henhold til momslovens § 4, stk. 1, da foreningen ikke opfylder betingelsen for fritagelse efter momslovens § 18, stk. 1, nr. 18.
TfS 2000, 161Ø
[…]
Efter ordlyden af momslovens § 13, stk. 1, nr. 5, undtages sportsaktiviteter og -arrangementer, herunder arrangementer, hvortil der er knyttet spil på totalisator eller på anden lignede måde fra lovens generelle afgiftspligtig på erhvervsmæssig levering af varer og ydelser.
[…] Ifølge ordlyden stilles der til afgiftsfrihed intet krav om, at den pågældende virksomhed ikke må arbejde med gevinst for øje. Dette krav fremgår af artikel 13, punkt A, nr. 1, litra m, i 6. momsdirektiv.
I lov nr. 204 af 10. maj 1978 om ændring af merværdiafgiftsloven (ændringer som følge af EF’s 6. momsdirektiv), blev der i den gennemførte § 2, stk. 3, litra e), der svarer til den nugældende § 13, stk. 1, nr. 5, ikke stillet krav om, at de fritagne aktiviteter ikke måtte arbejde med gevinst for øje. Kravet fremgår heller ikke af bestemmelsens forarbejder.
I forbindelse med gennemførelsen af den gældende momslov ved lov nr. 375 af 18. maj 1984 indsættes kravet om gevinst for øje som betingelse for afgiftsfritagelse i § 13, stk. 1, nr. 3 og 4, men ikke i nr. 5 om sportsaktiviteter. Baggrunden for denne forskel fremgår ikke af bestemmelsens forarbejder trods den omstændighed, at Momsnævnet siden 1987, ifølge det for landsretten oplyste, havde fulgt den praksis, at salg af adgang til at udøve sportsaktiviteter m.v. var undtaget fra momspligten bl.a. efter den dagældende lovs § 2, stk. 3, litra e.
Under disse omstændigheder findes der, trods princippet om direktivkonform fortolkning, ikke grundlag for en sådan væsentlig begrænsning af momslovens § 13, stk. 1, nr. 5, som anført i Momsnævnets afgørelse af 4. april 1997 vedrørende sagsøgerne, hvorefter afgiftsfritagelse forudsætter, at virksomheden ikke udøves med gevinst for øje.
Styresignaler/SKM-meddelelser m.v.
TSM 2002, 485 - salg fra salgscontainere
Styrelsen finder det uforeneligt med momsfritagelsen af genbrugsbutikker efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, at der opstilles den ovenfor nævnte montre med lys.
Det er først og fremmest begrundet i, at momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, skal fortolkes indskrænkende.
For det andet må genbrugsbutikkers transaktioner ikke foretages i direkte konkurrence med virksomheder, der skal betale moms. […].
Den juridiske vejledning 2024-1
D.A.5.18 Genbrugsbutikker med almennyttigt formål ML § 13, stk. 1, nr. 18
[…]
Som eksempler på formål, som Skattestyrelsen anser for velgørende eller på anden måde almennyttige, kan nævnes:
- […]
- […]
- Amatøridrætsarbejde
- […]