Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at et engangsbeløb, som er udbetalt i forbindelse med første måneds tjenestemandspension, ikke skal flyttes til at være en indberetning til skattemåned marts 2020 i stedet for skattemåned april 2020.
Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse.
Faktiske oplysninger
Klageren fratrådte den 31. marts 2020 sin stilling ved […]styrelsen.
Det fremgår af brev af 10. marts 2020 fra Udbetaling Danmark, at klageren pr. 1. april 2020 ville få udbetalt 26.157,91 kr. månedligt i tjenestemandspension. Udbetalingen pr. 1. april 2020 dækkede perioden fra den 1. april 2020 til den 30. april 2020.
Det fremgår endvidere af brevet, at klageren ligeledes ville få udbetalt et engangsbeløb på 90.465,90 kr., idet klageren var omfattet af "cirkulære om aftale om engangsbeløb til tjenestemænd efter optjening af 37 års pensionsalder". Det fremgår, at engangsbeløbet var beregnet som 15 % af klagerens pensionsgivende månedsløn på det skalatrin, han blev pensioneret på, og at engangsbeløbet vedrørte perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. marts 2020, og således blev betalt bagud.
Beløbene blev indberettet samlet til skattemåned april 2020. Det fremgår af udskrift fra klagerens pensionskonto i G1, at beløbene blev udbetalt til ham den 27. marts 2020.
Klageren har den 30. juni 2021 rettet henvendelse til Skattestyrelsen og bedt om at få flyttet engangsbeløbet fra skattemåned april 2020 til skattemåned marts 2020. Skattestyrelsen har behandlet henvendelsen som en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for 2020.
Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at der ikke er fornøden hjemmel til, at et engangsbeløb, som er udbetalt i forbindelse med første måneds tjenestemandspension, flyttes og indberettes til skattemåned marts 2020 i stedet for skattemåned april 2020. Skattestyrelsen har således fastholdt, at beløbet er indberettet korrekt og i overensstemmelse med reglerne.
Skattestyrelsen har som begrundelse blandt andet anført følgende:
"Vi kan ikke ændre din skat for 2020, da der ikke er fremlagt oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde en ændring. Se helt til Byrettens afgørelse, gengivet i SKM2021.3.BR.
Sagen har været behandlet i Persondataafdelingen, der har vurderet, at indberetningen fra Udbetaling Danmark er korrekt og ikke skal flyttes.
Ifølge § 1 i Aftale om engangsbeløb til tjenestemænd efter optjening af 37 års pensionsalder har du ret til et engangsbeløb ved pensionering. Jf. § 3 udgør engangsbeløbet 15 pct. af den pensionsgivende løn på det skalatrin, som tjenestemandens pension bliver beregnet af og med de satser, der gælder på pensioneringstidspunktet.
I cirkulære af den 18. juni 2019, Modst. Nr. 008-10 fremgår det af pkt. 2, at engangsbeløbet beregnes og udbetales af Udbetaling Danmark samtidigt med den første måneds udbetaling af tjenestemandspension. Udbetaling Danmark tager ved beregningen af engangsbeløbet udgangspunkt i oplysningerne i PENSAB om den pågældendes status på fratrædelsestidspunkter. Pensionsalder forhøjelser efter tjenestemandspensionslovens§ 4, 4 a og 4 b indgår i beregningen af de 37 års pensionsalder.
Der skal beregnes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af engangsbeløbet.
Engangsbeløbet er beregnet for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2020. Du erhverver ret til engangsbeløbet ved pensionering ifølge § 1 i Aftale om engangsbeløb til tjenestemænd efter optjening af 37 års pensionsalder.
Du har modtaget den første tjenestemandspension den 27. marts 2020. Tjenestemandspensionen er for april 2020 (skattemåned april), da tjenestemandspension udbetales forud.
Det er vores opfattelse, at engangsbeløbet ikke skal flyttes til skattemåned marts 2020, da engangsbeløbet skal følge udbetalingen af den første tjenestemandspension, som er april 2020. Det fremgår af pkt. 2 i cirkulære af den 18. juni 2019, Modst. Nr. 008-18.
[…]
Efter cirkulære af den 18. juni 2019, Modst. Nr. 008-18 er der indgået aftale mellem Finansministeriet og centralorganisationerne om engangsbeløb til tjenestemænd efter optjening af 37 års pensionsalder. Skattestyrelsen mener, at baggrunden for godtgørelsen er, at give kompensation for, at der ikke kan opnås mere end 37 års pensionsalder.
Forbundet mener, at engangsbeløbet er en lønkompensation, hvoraf der beregnes arbejdsmarkeds bidrag i henhold til lov om arbejdsmarkedsbidrag § 2, stk. 1, nr. 1, som vederlag for personligt arbejde. Engangsbeløbet skal derfor i skattemæssig henseende adskilles fra den første udbetaling af tjenestemandspensionen, selvom den udbetales samtidig og på samme lønseddel.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at engangsbeløbet ikke er løn, men skal sidestilles med en pen sionslignende ydelse, der har sammenhæng med tidligere ansættelsesforhold, hvoraf der skal beta les arbejdsmarkedsbidrag, jf. arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Det er Forbundets opfattelse, at engangsbeløbet skulle kompensere for en lønnedgang, da tjeneste mænd ikke optjener tjenestemandspension efter 37 år pensionsanciennitet. Vi mener, at engangs beløbet ikke dækker en lønnedgang, men er en kompensation for, at der ikke kan optjenes mere end 37 års pensionsalder. Beløbet optjenes ved, at en tjenestemand udskyder sin pensionering efter 37 års pensionsalder og udbetales i forbindelse med pensionering eller til boet, hvis tjenestemanden dør inden pensioneringen.
Skattestyrelsen skal endvidere bemærke, at den skattepligtige indkomst opgøres på grundlag af en periode på 12 måneder. Denne periode udgør indkomståret. Det er årsindtægten, der bliver beskattet. Se statsskattelovens § 4. Reglerne herom findes i Den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.5.1.1. Ved behandling af en anmodning om tilbagefordeling tages der derfor alene stilling til, om der kan gives tilladelse til tilbagefordeling mellem 2 eller flere indkomstår. Der er således ikke hjemmel til at flytte indkomsten mellem månederne i det enkelte indkomstår. Se endvidere Den juridiske Vejledning, afsnit C.A.3.1.1.2.
Forbundet har bedt om retten til, at anmode om genoptagelse af indkomståret 2020 på et senere tidspunkt. Vi henleder opmærksomheden på, at en anmodning om genoptagelse af indkomståret 2020 skal vi have modtaget senest den 1. maj 2024. Betingelserne for, at du kan få ændret grundlaget for din skat (skatteansættelse), står i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2."
Skattestyrelsen har i høringssvaret udtalt:
"[…]
Dog bemærkes, at forholdet har været behandlet i E-indkomst. Således fremgår af afgørelsen, side 2 øverst, følgende:
"Sagen har været behandlet i Persondataafdelingen, der har vurderet, at indberetningen fra Udbetaling Danmark er korrekt og ikke skal flyttes."
Videre fremgår af sagens oplysninger, at E-indkomst telefonisk har underrettet skatteyder om deres vurdering af sagen den 26. august 2021. Herefter blev henvendelsen videresendt til afdelingen for genoptagelser, hvor vi har behandlet den.
Efter afgørelsen hos os blev truffet den 23. februar 2022, modtog vi 4. marts 2022 yderligere bemærkninger til sagen pr. tlf. fra repræsentanten. Sagen blev hér drøftet kort. Repræsentanten ville gerne have, at disse bemærkninger også tilgår E-indkomst, og samme dag, 4. marts 2022, blev henvendelsen oversendt dertil.
Det er repræsentantens opfattelse, at sagen bør hjemvises til fornyet behandling, da problemstillingen ikke reelt er behandlet, ligesom vi ikke har forholdt os til indsigelsen af 27. januar 2022.
Hertil bemærkes, at afgørelsen af 23. februar 2022 indeholder stillingtagen til de fremførte indsigelser, ligesom det relevante retsgrundlag m.v. er beskrevet. Det er således ikke Skattestyrelsens opfattelse, at forholdet ikke er behandlet tilstrækkeligt."
Skattestyrelsen har anført følgende i erklæringssvaret til Skatteankestyrelsens indstilling:
"Skattestyrelsens vurdering
Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse, som det fremgår af Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse dateret 7. september 2022.
Faktiske forhold
Klageren fratrådte sin stilling 31. marts 2020 med overgang til tjenestemandspension pr. 1. april 2020.
Klageren optjente ret til et engangsbeløb på 90.465,90 kr. for perioden 1. januar 2019 til 31. marts 2020, som blev udbetalt med første måneds pension den 27. marts 2020, der var forudbetaling for april måned. Optjening af engangsbeløbet skete i henhold til cirkulære nr. 008-10 af 18. juni 2019.
Engangsbeløbet fik indflydelse på indkomstgrundlaget ved beregning af klagerens førtidspension efter 1. april 2020, hvorfor klageren anmodede Skattestyrelsen om, at engangsbeløbet blev indberettet til marts 2020 i stedet.
Skattestyrelsen har i sin afgørelse af 23. februar 2022 afslået klagerens anmodning og begrundet, at der er sket korrekt indberetning i henhold til nævnte cirkulære.
Materielt
Klageren har gjort gældende, at der skal ske flytning af engangsbeløbet fra april 2020 til marts 2020, således at der sker en opdeling af den samlede indberetning af engangsbeløbet og pension i eIndkomst for april 2020.
Skattestyrelsen er enig med Skatteankestyrelsen om, at Skattestyrelsen i sin afgørelse anses for at have truffet en afgørelse om administration af eIndkomstregisteret. Det følger heraf, at der ikke er grundlag for at behandle klagerens anmodning som en genoptagelsessag, eftersom der ikke er tale om en ændring i klagerens skat for 2020.
Skattestyrelsen fastholder, at der ikke kan ske en flytning til skattemåned marts 2020 fra skattemåned april 2020. Der er henset til indholdet i cirkulære nr. 008-10 af 18. juni 2019, hvor det fremgår, hvornår der er opnået ret til engangsbeløbet, optjeningsperioden, opgørelsen af beløbet samt hvornår udbetalingen sker.
Det fremgår af de generelle bemærkninger i pkt. 2 i cirkulæret til aftalens indhold, at engangsbeløbet beregnes og udbetales af Udbetaling Danmark samtidig med den første måneds udbetaling af tjenestemandspensionen. At dette giver anledning til modregning i klagerens grundlag for pensionsudbetaling for april, er ikke et forhold der kan begrunde flytning af indberetningen og ses ikke at være i overensstemmelse med cirkulæret.
Skattestyrelsen tiltræder Skatteankestyrelsens indstilling som helhed."
Skattestyrelsen har i sin udtalelse af 4. januar 2024 anført følgende:
"Skattestyrelsen har gennemgået de nye oplysninger, der er fremlagt af repræsentanten og finder ikke de nye oplysninger ændrer Skattestyrelsens opfattelse.
Det fremgår specifikt af pkt. 2 i cirkulære nr. 008-10 af 18. juni 2019 om aftale om engangsbeløb til tjenestemænd efter optjening af 37 års pensionsalder, at engangsbeløbet beregnes og udbetales af Udbetaling Danmark samtidig med den første måneds udbetaling af tjenestemandspension.
Det forhold, at det fremgår af repræsentantens mail dateret 19. december 2023 at Medarbejder og kompetencestyrelsen har bekræftet at indberetningen til e-indkomst af engangsbeløbet er sket fejlagtigt og skal rettes fra april 2020 til marts 2020, ændrer ikke på Skattestyrelsens opfattelse og er i øvrigt ikke i overensstemmelse med pkt. 2 i cirkulæret.
Skattestyrelsen skal endvidere henvise til følgende afsnit i Skattestyrelsens afgørelse dateret 23. februar 2022:
"Skattestyrelsen skal endvidere bemærke, at den skattepligtige indkomst opgøres på grundlag af en periode på 12 måneder. Denne periode udgør indkomståret. Det er årsindtægten, der bliver beskattet. Se statsskattelovens § 4. Reglerne herom findes i Den juridiske vejledning, afsnit C.C.2.5.1.1. Ved behandling af en anmodning om tilbagefordeling tages der derfor alene stilling til, om der kan gives tilladelse til tilbagefordeling mellem 2 eller flere indkomstår. Der er således ikke hjemmel til at flytte indkomsten mellem månederne i det enkelte indkomstår. Se endvidere Den juridiske Vejledning, afsnit C.A.3.1.1.2."
Endeligt skal Skattestyrelsen bemærke, at det fremgår af Skattestyrelsens høringssvar dateret 16. maj 2022, at forholdet allerede har været behandlet af e-indkomst en gang tidligere."
Skattestyrelsen har i sin udtalelse af 24. januar 2024 anført, at repræsentantens bemærkninger ikke ændrer Skattestyrelsens opfattelse, og henviser til udtalelse af 14. oktober 2022 og 4. januar 2024.
Klagerens opfattelse
Repræsentanten har fremsat påstand om, at sagen hjemvises til fornyet behandling ved Skattestyrelsen, idet Skattestyrelsen ikke har behandlet den relevante problemstilling.
Det er repræsentantens opfattelse, at det er fejlagtigt, at engangsbeløbet blev indberettet med første måneds tjenestemandspension og gør herunder gældende, at udbetalingerne er forskellige ydelser, som skal henføres til henholdsvis marts og april måned 2020.
Der er til støtte for påstanden blandt andet anført følgende:
"Skattestyrelsen har efter forbundet opfattelse ikke reelt behandlet den problemstilling A oprindeligt forlagde for Skattestyrelsen (BILAG 1), herunder den indsigelse forbundet fremsendte til Skattestyrelsen den 27. januar 2022 (BILAG 2), hvorfor sagen bør hjemvises til fornyet behandling. Skattestyrelsens afgørelse fremsendes som (BILAG 3).
Den forelagte problemstillinger handlede om hvorvidt et Engangsbeløb til tjenestemænd efter optjent 37 års pensionsalder, jf. cirkulære 9450 af 18.6.2018 (nyt cirkulære nr. 9235 af 14.4.2021), skal indberettes i E-indkomst sammen med første udbetaling af tjenestemandspension eller i en separat indberetning med henvisning til den periode, hvori beløbet er optjent. Denne problematik tager Skattestyrelsen ikke reelt stilling til, men udtaler i stedet at Engangsbeløbet skal beskattes i indkomståret 2020, hvilket der slet ikke er sat spørgsmålstegn ved, hverken i forbindelse med henvendelsen fra A eller senere i indsigelsen fra forbundet.
Vi har senere fået oplyst fra Skattestyrelsen at problemstillingen ikke har været behandlet i eller forelagt for kontoret der behandler indberetning til E-indkomst, men derimod er behandlet som en indsigelse i forhold til den skattepligtige indkomst for 2020, hvilket som sagt slet ikke er relevant.
Selve indberetningen til E-indkomst og herunder indberetning af beskatningsmåned er af stor betydning i forhold til bl.a. lovgivningen om modregning i førtidspension og tidlig pension mv. I dette tilfælde betyder den samlede indberetning i E-indkomst under samme beskatningsmåned, at Engangsbeløbet A modtog for perioden fra 1. januar 2019 til 31. marts 2020, blev modregnet krone til krone i den førtidspension han fik udbetalt fra april 2020. Havde man derimod opdelt indberetningen i E-indkomst i henholdsvis en lønindkomst for engangsbeløbet med beskatningsmåned i marts 2020 (Der skete udbetaling den 27. marts 2020) og en tjenestemandspensionsudbetaling for april 2020, var der ikke sket modregning.
Det er efter forbundets opfattelse ikke korrekt at slå de to udbetalinger sammen i en indberetning til E-indkomst, da der det er nævnt i indsigelsen til Skattestyrelsen er tale om helt forskellige ydelser, som bør henføres til forskellige perioder.
Der henvises i øvrigt til forbundets indsigelse til Skattestyrelsen for yderligere argumentation."
Repræsentanten har i klagen henvist til indsigelser fremført over for Skattestyrelsen, som var vedlagt den indgivne klage som bilag. Der fremgår følgende heraf:
"Forbundet er grundlæggende uenige i forudsætningen for den trufne afgørelse, idet skattestyrelsen i afgørelsen har lagt til grund at engangsbeløbet skal anses som en pensionsydelse, hvilket ikke er tilfældet.
Engangsbeløbet er en lønkompensation, hvoraf der beregnes arbejdsmarkedsbidrag i henhold til lov om arbejdsmarkedsbidrag § 2 stk. 1, nr. 1. som vederlag for personligt arbejde. Engangsbeløbet skal derfor skattemæssig henseende adskilles fra den fra første udbetaling af tjenestemandspensionen, selvom denne udbetales samtidig og på samme lønseddel.
Kort sagt skal engangsbeløbet ses, som en separat ydelse hvis optjening og oprindelse, ligger bagudrettet i modsætning til første udbetaling af tjenestemandspension, som er fremadrettet. I dette tilfælde er optjeningen af engangsbeløbet sket fra 1. januar 2019 til 31. marts 2020. Engangsbeløbet er endvidere udbetalt den 27. marts 2020, hvorfor beskatningstidspunktet i E-indkomst bør være marts måned 2020 og ikke april 2020, som indberettet af Udbetaling Danmark
Engangsbeløbet blev indført, fordi mange tjenestemænd var og er ansat længere tid end de 37 år, hvori de maksimalt kan optjene pensionsanciennitet. Engangsbeløbet skulle derfor kompensere for den lønnedgang tjenestemændene oplevede, når der ikke længere var optjening af pensionsanciennitet efter 37 år.
At udbetalingen af engangsbeløbet finder sted samtidig med første pensionsudbetaling, betyder ikke at disse ydelser skal ses under ét, men er derimod er det en ren praktisk foranstaltning og ikke fordi engangsbeløbet skal opfattes, som en pensionsudbetaling eller lægges sammen hermed på nogen måde.
Til støtte herfor skal nævnes at hvis en tjenestemand dør før pensionstidspunktet, udbetales engangsbeløbet til boet, jf. cirkulære om engangsbeløb til tjenestemænd § 4, hvilket ikke er tilfældet i forhold til udbetalingen af tjenestemandspension, idet denne ikke indgår i boet såfremt en tjenestemand afgår ved døden før udbetalingen af tjenestemandspension.
Vi kan ydermere oplyse at vores centralorganisation CO10, vil drøfte ovenstående problematik med Medarbejder- og Kompetencestyrelen, idet det ved indgåelsen af aftalen om Engangsbeløb til tjenestemænd, aldrig har været tanken at denne skulle modregnes i udbetaling af efterfølgende ydelser, hvilket bliver tilfældet her, fordi der set med vores øjne, er en fejl i indberetningen af skattemåned i E-indkomst, idet Udbetaling Danmark fejlagtigt slår en bagudrettet lønydelse sammen med en fremadrettet pensionsydelse ved indberetningen.
Såfremt denne indsigelse ikke giver anledning til ændring i indberetningen af skattemåned for engangsbeløbet, forbeholder vi os retten til at anmode om genoptagelse på et senere tidspunkt, såfremt drøftelserne mellem CO10 og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen giver anledning hertil."
Repræsentanten har fremført følgende bemærkninger til Skattestyrelsens høringssvar:
"Det er fortsat vores opfattelse at Skattesstyrelsen ikke reelt har forholdt sig til vores indsigelse omkring indberetningsmåned i E-indkomst. At sagen efter afgørelse har været forelagt for E-indkomst, har vi ikke fået en tilbagemelding på fra Skattestyrelsen, hvorfor vi ikke kan forholde os konkret hertil. Det er telefonisk oplyst fra Skattestyrelsen at klagen var afgjort i person og ikke i E-indkomst uden forudgående høring, hvorfor vi stiller os uforstående overfor påstanden om at sagen allerede har været forbi e-indkomst inden afgørelse.
Vi fastholder derfor alle punkter i det allerede fremsendte."
Repræsentanten er ikke fremkommet med bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling. Der er endvidere ikke afgivet bemærkninger til Skattestyrelsens høringssvar.
Repræsentanten har 19. december 2023 indsendt bemærkninger hvoraf fremgår:
"Under henvisning til jeres brev af 29. november 2023 og den tidligere fremsendte klage, skal det bemærkes at Medarbejder og kompetencestyrelsen jf. vedlagte mail har bekræftet at indberetningen til E-indkomst af engangsbeløbet (engangsopsparing efter fuld opsparing af tjenestemandspension) efter deres opfattelse er sket fejlagtigt og derfor skal rettes fra april 2020 til marts 2020.
Dette er netop det forhold, som fremgik af vores fremsendte klage til Skatteankestyrelsen, hvorfor vi skal anmode om at medarbejder og Kompetencestyrelsens udmelding tages med i betragtning når der træffes afgørelse.
Det skal endvidere oplyses at Skattestyrelsen har afvist at behandle anmodningen om genoptagelse pga. As klage til Skatteankestyrelsen."
Af bilag til repræsentantens bemærkninger af 19. december 2023 fremgår blandt andet følgende af mail fra Medarbejder- og Kompetencestyrelsen:
"Jeg beklager det sene svar på din seneste henvendelse.
Vi er fortsat i dialog med Økonomistyrelsen og Udbetaling Danmark om en generel løsning på problemstillingen omkring indberetning af engangsbeløb til eIndkomst.
For så vidt angår A har Økonomistyrelsen den 29. juni 2023 anmodet Skattestyrelsen om ændring af indberetningsmåneden (engangsbeløbets startdato) til den 1. marts 2020. Skattestyrelsen har efterfølgende den 18. juli 2023 svaret, at da perioden ligger mere end 3 år tilbage, kræver ekspeditionen sagsbehandling og at der ifølge Skattestyrelsen aktuelt er op til 5 måneders sagsbehandlingstid. Der er derfor ikke knyttet et sagsbehandler fra Skattestyrelsen til sagen endnu.
Jeg har indsat en erindring i min kalender til ultimo oktober 2023, hvor jeg vil høre Økonomistyrelsen ad, om Skattestyrelsen har svaret i sagen. Jeg vil orientere dig efterfølgende."
Klagerens repræsentant har i sine bemærkninger af 10. januar 2024 anført følgende:
"Under henvisning til det fra Skattestyrelsen fremsendte, skal det bemærkes at vi på intet tidspunkt har været uenige i at engangsbeløbet skal beskattes i 2020. Det vi derimod har klaget over, er indberetningen til E-indkomst af engangsbeløbet, som fejlagtigt er foretaget i april 2020 i stedet for marts måned 2020.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har bekræftet dette og har også anmodet Skattestyrelsen om genoptagelse af indberetningen, men da dette er sket mere end 3 år efter er genoptagelse blevet nægtet. Vi har klaget over den manglende genoptagelse med henvisning om at Skattestyrelsen har kendt til problemstilling helt tilbage fra 2020.
Grunden til at det er interessant, hvornår der er indberettet til E-indkomst, er at indberetningen i april måned 2020 betyder at det udbetalte beløb (udbetalt marts 2020), bliver modregnet krone til krone i den førtidspension, som A blev berettiget til fra 1. april 2020. En indberetning i marts 2020 ville betyde at der ikke sker modregning.
Vores klage har derfor på intet tidspunkt handlet om beskatningsåret, men derimod været et forholde der vedrørte indberetningsmåneden i E-indkomst, som har stor økonomisk betydning i forhold til modregning førtidspensionen."
Retsmøde
Klagerens repræsentant nedlagde principal påstand om, at sagen skulle hjemvises til fornyet behandling hos Skattestyrelsen således, at indberetningen af engangsbeløbet henføres i eIndkomstregisteret til marts 2020 fremfor april 2020.
Repræsentanten anførte endvidere, at der efterfølgende var opnået enighed mellem Økonomistyrelsen og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (herefter MEDST) om, at det ikke var cirkulærets formål, at der skulle ske modregning i pensionsudbetaling på baggrund af, at der blev foretaget en samlet indberetning af engangsbeløbet og tjenestemandspensionen. Parterne var herudover blevet enige om, at der fremadrettet skulle foretages to separate indberetninger til eIndkomstregisteret af engangsbeløb og tjenestemandspensionen således, at beløbene var adskilt.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes. Det forhold, at Økonomistyrelsen og MEDST var blevet enige om fremadrettet at foretage separate indberetninger af engangsbeløb og tjenestemandspension i henhold til cirkulæret, ændrede ikke ved Skattestyrelsens opfattelse.
Landsskatterettens afgørelse
Cirkulære nr. 9450 af 18. juni 2019 om aftale om engangsbeløb til tjenestemænd efter optjening af 37 års pensionsalder (herefter cirkulæret), som efterfølgende er blevet erstattet af cirkulære nr. 9235 af 14. april 2021, har følgende ordlyd:
"§ 1.
Tjenestemænd, der er i tjeneste efter det tidspunkt, hvor de har optjent 37 års pensionsalder, har ret til et engangsbeløb ved pensionering.
Stk. 2. Ved opgørelsen af de 37 års pensionsalder indgår forhøjelse af pensionsalderen efter tjenestemandspensionslovens §§ 4, stk. 2, 4 a og 4 b.
§ 2.
Optjening af engangsbeløbet sker for hvert kvartals tjeneste, efter at tjenestemanden har optjent 37 års pensionsalder.
§ 3.
Engangsbeløbet udgør 15 pct. af den pensionsgivende løn på det skalatrin, som tjenestemandens pension bliver beregnet af, med de satser, der gælder på pensioneringstidspunktet.
§ 4.
Ved død udbetales optjent engangsbeløb til boet.
§ 5.
Aftalen har virkning for tjenestemænd, der har optjent 37 års pensionsalder, jf. § 1, den 1. januar 2019 eller senere.
Stk. 2. Aftalen kan opsiges med 3 måneders varsel til en 31. marts, dog tidligst til den 31. marts 2013."
Af punkt 1-4 i bemærkningerne til cirkulæret fremgår bl.a. følgende:
"1. Generelle bemærkninger
Finansministeriet og Centralorganisationernes Forhandlingsudvalg har indgået vedlagte aftale af 18. juni 2018 om engangsbeløb til tjenestemænd efter optjening af 37 års pensionsalder.
I CFU-forliget i 2011 blev det aftalt, at tjenestemænd m.fl., der har optjent 37 års pensionsalder, optjener ret til et engangsbeløb for de kvartaler, hvor de efter den 1. januar 2019 udskyder pensioneringen.
Udtrykket "tjenestemænd m.fl." omfatter tjenestemænd, tjenestemandslignende ansatte og overenskomstansatte med statslig tjenestemandspensionsret, som er omfattet af Centralorganisationernes Forhandlingsudvalgs forhandlingsret på fratrædelsestidspunktet, jf. bilag 1.
Ordningen, der finansieres af finanslovens § 36, Pensionsvæsenet, vil blive baseret på en tekstanmærkning, der foreslås optaget på forslaget til finanslov for finansåret 2019 ad § 36.
I bilag 1 er med pensionskassekoder angivet de grupper af tjenestemænd m.fl., der skal have udbetalt engangsbeløb, hvis de opfylder øvrige betingelser herfor.
Tjenestemænd og andre med statslig tjenestemandspensionsret uden for Centralorganisationernes Forhandlingsudvalgs forhandlingsret er ikke omfattet af ordningen. Disse tjenestemænd m.fl. har pensionskassekoder, der derfor ikke er medtaget i bilag 1.
Tjenestemænd i den lukkede gruppe i folkeskolen er ikke omfattet af aftalen.
I tvivlstilfælde rettes henvendelse til Moderniseringsstyrelsen.
2. Beregning og udbetaling af engangsbeløb
Engangsbeløbet beregnes og udbetales af Udbetaling Danmark samtidig med den første måneds udbetaling af tjenestemandspension.
Udbetaling Danmark tager ved beregning af engangsbeløb udgangspunkt i oplysningerne i PENSAB om den pågældendes status på fratrædelsestidspunktet, herunder pensionsalder og skalatrin, der i forbindelse med pensioneringsprocessen er blevet kontrolleret af tjenestemanden og af den pensionsalderansvarlige virksomhed (ansættelsesmyndigheden). Pensionsalderforhøjelser efter tjenestemandspensionslovens § 4, 4 a og 4 b indgår i beregningen af de 37 års pensionsalder.
Engangsbeløbet beregnes som 15 pct. af den pensionsgivende løn på det skalatrin, som tjenestemandens pension bliver beregnet af. Det gælder uanset, om der for visse tjenestemænd er indbetalt et højere pensionsdækningsbidrag til finanslovens § 36.
Engangsbeløbet beregnes for hvert kvartal som 15 pct. af den pensionsgivende løn med satser på pensioneringstidspunktet. Ved beregningen anvendes de pensionsgivende lønninger i tabel 1.1.2. i Finansministeriets Lønoversigt. Der beregnes af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af engangsbeløbet.
3. Kvartalsvis optjening
Optjening af engangsbeløbet sker for hvert kvartals tjeneste, efter at tjenestemanden har optjent 37 års pensionsalder.
Hvis 37 års pensionsalder nås inde i et kvartal, indgår perioden indtil førstkommende nye kvartal, forholdsmæssigt ved beregning af engangsbeløbet, idet perioden opgøres efter principperne for pensionsalderoptjening.
Ved beregningen af engangsbeløbet anvendes de sædvanlige kvartaler: Januar, april, juli og oktober. Hvis tjenestemanden fratræder "inde i" et kvartal, indgår det pågældende kvartal ikke i beregningen af engangsbeløbet.
Optjeningen er illustreret ved følgende to eksempler:
[…]
4. Udbetaling ved død
Hvis tjenestemanden afgår ved døden før pensioneringen, vil engangsbeløbet, beregnet som anført ovenfor, blive udbetalt til boet efter udløbet af efterindtægtsperioden.
[…]"
Retserhvervelsesprincippet indebærer, at beskatning som udgangspunkt sker på det tidspunkt, hvor en skattepligtig person får et formuegode.
Klageren har den 30. juni 2021 rettet henvendelse til Skattestyrelsen og anmodet om at få flyttet et engangsbeløb i henhold til aftalen, som er udbetalt i forbindelse med klagerens pensionering, fra skattemåned april 2020 til skattemåned marts 2020.
Skattestyrelsen har behandlet henvendelsen som en anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2020, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2. Formelt er sagen således blevet behandlet som en genoptagelsessag.
Landsskatteretten finder efter det af Skattestyrelsen anførte, at Skattestyrelsen må anses for tillige at have truffet afgørelse som dataansvarlig for eIndkomstregisteret om, at registreringen i skattemåned april er korrekt, og at det er denne afgørelse, klagen angår.
Afgørelser om administration af eIndkomstregisteret kan påklages til Landsskatteretten.
EIndkomst er et fælles offentligt indkomstregister, som drives og administreres af skatteforvaltningen, som er dataansvarlig for registret. Det påhviler derfor skatteforvaltningen som dataansvarlig at berigtige eller slette oplysninger, der er urigtige eller vildledende, i indkomstregisteret.
Af § 1 i cirkulæret fremgår, at tjenestemænd, der er i tjeneste efter det tidspunkt, hvor de har optjent 37 års pensionsalder, har ret til engangsbeløb ved pensionering.
Det fremgår af cirkulærets § 3, at engangsbeløbet udgør 15 % af den pensionsgivende løn på det skalatrin, som tjenestemandens pension bliver beregnet af, med de satser, som gælder på pensionstidspunktet.
Det fremgår af cirkulærets § 4, at ved død udbetales optjent engangsbeløb til boet.
Af de generelle bemærkninger til aftalen i cirkulærets pkt. 2, som vedrører beregning og udbetaling af engangsbeløb, fremgår, at engangsbeløbet beregnes og udbetales af Udbetaling Danmark samtidig med den første måneds udbetaling af tjenestemandspension.
Det fremgår, at Udbetaling Danmark ved beregningen af engangsbeløb tager udgangspunkt i de oplysninger i PENSAB om den pågældendes status på fratrædelsestidspunktet, herunder pensionsalder og skalatrin, der i forbindelse med pensioneringsprocessen er blevet kontrolleret af tjenestemanden og af den pensionsalderansvarlige virksomhed. Pensionsalderforhøjelser efter tjenestemandspensionslovens § 4, 4 a og 4 b, indgår i beregningen af de 37 års pensionsalder.
Endvidere fremgår det, at der skal beregnes A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af engangsbeløbet.
Klageren fratrådte sin stilling ved […]styrelsen den 31. marts 2020.
Udbetaling Danmark meddelte klageren ved brev af 10. marts 2020, at han pr. 1. april 2020 var berettiget til tjenestemandspension. Den første måneds tjenestemandspension blev udbetalt til klageren den 27. marts 2020 og vedrørte april 2020, idet tjenestemandspension udbetales forud.
Af samme brev fremgik, at klageren også var berettiget til et engangsbeløb ved pensionering, som var beregnet for perioden fra den 1. januar 2019 frem til den 31. marts 2020.
Engangsbeløbet ved pensionering blev udbetalt sammen med den første måneds tjenestemandspension den 27. marts 2020 i overensstemmelse med reglerne i cirkulæret.
Landsskatteretten finder ikke, at bestemmelsen i cirkulærets punkt 2 om udbetalingstidspunktet, der i øvrigt ikke genfindes i selve aftalen, kan tillægges væsentlig betydning, idet det er helt sædvanligt, at der ved en og samme udbetaling udbetales beløb vedrørende forskellige perioder, som så specificeres på lønsedlen. Det afgørende for den rette periodisering må være de to ydelsers konkrete karakter.
Det fremgår af aftalen, at engangsbeløbet optjenes kvartalsvis, og at der erhverves endelig ret til kvartalets bidrag til engangsbeløbet, når tjenesten i det pågældende kvartal er udført. I tilfælde af død forud for udbetalingen tilfalder det optjente engangsbeløb dødsboet. Ellers udbetales engangsbeløbet efter det foreliggende en af de sidste dage inden pensioneringen sammen med den første måneds pension, der - i modsætning til engangsbeløbet - ikke er endeligt erhvervet på det tidspunkt.
Landsskatteretten finder derfor, at engangsbeløbet rettelig skulle være henført til marts og ikke april 2020 og pålægger Skattestyrelsen at foretage det fornødne for at korrigere registreringen i eIndkomstregisteret i overensstemmelse hermed.
Landsskatteretten ændrer således Skattestyrelsens afgørelse.