Dato for udgivelse
19 Nov 2024 12:55
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
03 Jul 2024 12:33
SKM-nummer
SKM2024.572.LSR
Myndighed
Landsskatteretten
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
20-0044197
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Selskabsbeskatning
Emneord
Fond, forhøjelse, skattepligtig indkomst, efterbeskatning, hensættelser, genoptagelse, almenvelgørende, almennyttige, formål, videre kreds
Resumé

Sagen angik, om en fonds hensættelser var blevet uddelt til opfyldelse af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Det var fastsat i fondens vedtægter, at uddelinger udelukkende kunne ske til personer eller organisationer med tilknytning til H2 eller dets virke. Landsskatteretten udtalte, at det fulgte af praksis, at uddelinger skulle komme en videre kreds til gode for at kunne blive anset som almenvelgørende eller almennyttige. Landsskatteretten fandt, at uddelingerne ikke var sket til en ubestemt videre kreds, når fonden alene uddelte til personer med tilknytning til en bestemt virksomhed. Kravet om almenvelgørende eller almennyttigt formål var derfor ikke opfyldt. Det var herefter med rette, at Skattestyrelsen havde foretaget efterbeskatning af de af fonden foretagne hensættelser til senere uddeling til almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

Reference(r)

Fondsbeskatningslovens § 4, § 4, stk. 4, forarbejderne til den oprindelige fondsbeskatningslov ved lovforslag nr. 108 af 20. februar 1986

Henvisning

-

Skattestyrelsen har forhøjet H1-Fondens skattepligtige indkomst med i alt 658.129 kr. for indkomstårene 2010-2013, jf. fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5, og genoptaget indkomstårene 2016-2018, jf. skatteforvaltningslovens § 26.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger
H1-Fonden (herefter "Fonden)" blev oprettet i 19xx […]. Den er skattepligtig efter fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Fondens formål er ifølge fondens daværende vedtægter, dateret den 5. juli 1996, § 4, følgende:                            

"Fondens formål er at yde støtte til:

a)   Ansatte i H2, som er kommet til skade under udøvelsen af deres gerning, eller som i deres virke har øvet en særlig fortjenstfuld indsats.

b)   Ansatte i H2 til studier, studierejser o.lign., som skønnes at være til gavn for etaten.

c)    Ansatte i H2 til hel eller delvis dækning af udgifter, som er påført de pågældende i tjenesten, og som ikke godtgøres dem fra anden side.

d)   Organisationer, foreninger o. lign. i H2, hvis formål skønnes at være til gavn for etaten.

Stk. 2. I tilfælde, hvor personer omfattet af den under punkt a og c nævnte personkreds er afgået ved døden, kan disse efterladte ægtefæller/samlever og børn komme i betragtning ved uddeling fra fonden.

Stk. 3. Endelig kan der i særlige tilfælde ydes støtte til privatpersoner, f eks. hvor disse med risiko for at lide personlig overlast har ydet en anerkendelsesværdig bistand for H2 eller på afgørende måde medvirket til […]."

Fonden har i årene 2010-2018 foretaget hensættelser i henhold til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 5, til senere udlodninger. I forbindelse med Fondens selvangivelse for indkomståret 2016 har Fonden tilkendegivet, at der skal ske efterbeskatning af ikke-anvendte hensættelser for indkomståret 2011 med i alt 65.989 kr.

Der fremgår følgende af den påklagede afgørelse vedrørende sagens opstart:

"Fonden har på selvangivelsen for 2016 tilkendegivet i felt 217, at der skal ske efterbeskatning af ej anvendte hensættelser for 2011 med i alt 65.989 kr.

Da Skattestyrelsen ikke kan få det beløb som fonden ønsker efterbeskattet i 2016 til at stemme overens med de beløb som der rent faktisk er selvangivet og fratrukket i de tidligere indkomståret indkaldes der dokumentation herfor.
Årsregnskab for 2010 - 2016 er modtaget, hvoraf hensættelser og uddelinger samt opgørelse af den skattepligtig indkomst for hensættelsesåret fremgår."

Skattestyrelsen har udsendt forslag til afgørelse den 5. december 2019.

Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har forhøjet Fondens skattepligtige indkomst med i alt 658.129 kr. i form af efterbeskatning af hensættelser foretaget efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 3, jf. § 4, stk. 5, og Skattestyrelsen har genoptaget Fondens skatteansættelser for indkomstårene 2016-2018, jf. skatteforvaltningslovens § 26.

Skattestyrelsen har bl.a. begrundet afgørelsen således:

"(…)
1.4.          Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse vedrørende fortolkning af almennyttigbegrebet.

Fonden har lavet en oversigt over hvem der er udloddet til for indkomstårene 2015-2017 og oplyst, at der alene er ydet støtte jævnfør Fundatsens § 4 stk. 1 a og d i de pågældende år. Af § 4 stk. 1 a til d fremgår det, at der alene kan uddeles til ansatte i H2 og organisationer, foreninger o.lign. i H2.

Da fonden alene har uddelt til ansatte i H2 eller organisationer, foreninger o.lign. i H2 er det Skattestyrelsens opfattelse at fonden ikke uddeler til en ubestemt videre kreds og dermed ikke opfylder betingelserne for at anses for at være almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.

Denne opfattelse kan også udledes af litteraturen på området. I SR.2012.106 skriver cand. Jur. Niklas Bjerggaard Andersen "Om begrebet almennyttig" følgende:

En fond, som i henhold til vedtægten alene kan uddele til personer med tilknytning til eksempelvis en bestemt virksomhed, uddeler ikke til en ubestemt videre kreds, og kan således ikke anses for alment nyttig, uanset at selve formålet som sådan kan anerkendes som nyttigt. Dette gælder, uanset om der til den pågældende virksomhed måtte være tilknyttet et betydeligt antal personer.

Landsskatterettens kendelse af 30. april 1996 som fremgår af TfS 1996,511 samt Højesterets som af 26. marts 1996 som fremgår af TfS 1996,314 understøtter ligeledes Skattestyrelsens opfattelse. Sidstnævnte omhandler:

"En arbejdsmarkedsorganisation havde organiseret en hjælpefond, en dispositionsfond og en uddannelsesfond. Da fondene ikke var egentlige fonde, skulle uddelinger fra disse derfor efter fondsbeskatningslovens § 1, nr. 3, opfylde betingelserne i lovens § 4, stk. 1, jf. § 9, stk. 1, om fradragsret for almenvelgørende eller almennyttige uddelinger. Da en ubestemt videre kreds ikke kunne komme i betragtning som modtagere af uddelinger fra hjælpefonden og uddannelsesfonden, og da udbetalingerne havde nær sammenhæng med fagforeningsmæssige formål, fandt landsretten, at uddelingerne ikke kunne fradrages ved indkomstopgørelsen. Højesteret stadfæstede landsrettens dom."

Når man ser på fondens samlede formål i vedtægternes § 4 er det Skattestyrelsens opfattelse at de uddelinger som sker stk. 1 og 2 ikke kan anses for at være almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt, idet de ikke sker inden for en ubestemt videre kreds, men alene inden for H2. Det er alene vedtægternes § 4 stk. 3 som kan anses for at have et almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at fonden har et blandet formål, men det er samtidig konstateret, at fonden i perioden ikke har uddelt til § 4 stk. 3 formål.

Det er skattestyrelsens opfattelse, at fonden heller ikke kan blive omfattet af reglerne om Fonde, hvis formål er at betrygge og forbedre kårene for medarbejdere m.v., jf. ligningslovens § 14 F som nævnt i fondsbeskatningslovens § 4 stk. 1. Alene betingelsen i ligningslovens § 14 F stk. 2 om bestyrelsen sammensætning er ikke opfyldt, idet fonden alene bestyres og administreres af […]chefen."

Skattestyrelsen har herefter gennemgået hvert enkelt indkomstår:

"(…) Indkomståret 2010
For indkomståret 2010 har fonden hensat i alt 161.087 kr. i selvangivelsens 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål". Denne hensættelse skal senest være anvendt i 2015 for at undgå efterbeskatning af hensættelsen.

Fonden skriver hertil at:

Der er i indkomståret hensat kr. 161.087, se bilag til selvangivelse for 2010.

De kr. 161.087 er efterfølgende udloddet som følger: 

Kr. 34.000 i 2011, se resultatopgørelse for 2011 samt bilag til selvangivelse for 2011.
Kr. 25.312 i 2012, se resultatopgørelse for 2012 samt bilag til selvangivelse for 2012.
Kr. 63.000 i 2013, se resultatopgørelse for 2013 samt bilag til selvangivelse for 2013.
Kr. 38.500 i 2014, se resultatopgørelse for 2014 samt bilag til selvangivelse for 2014.
Kr. 275 i 2015, se resultatopgørelse for 2015 samt bilag til selvangivelse for 2015.

Skattestyrelsen er enig i, at der er udloddet de ovennævnte beløb for indkomstårene 2011-2014 men de udloddede beløb er for de 4 indkomstår fratrukket i felt 201 "Fradrag for uddelinger til alm. formål, hvis ej baseret på tidligere års hensættelser", hvor der således for disse indkomstår er opnået fradrag for uddelingerne i de enkelte indkomstår og der er således ikke taget af tidligere års hensættelser, hvilket skulle være anført i felt 213 "Anvendt af tidligere års hensættelser". Det er alene indkomståret 2015, der er selvangivet med 64.390 kr. i felt 213 "Anvendt af tidligere års hensættelser".

Fonden skriver, at selvangivelsen for 2011-2014 rettelig skulle have været at uddelingerne var selvangivet i felt 213"Anvendt af tidligere års hensættelser" og ikke i felt 201 (pligtmæssig indberetning) "Fradrag for uddelinger til alm. formål, hvis ej baseret på tidligere års hensættelser".
At uddelingen er foretaget med fradrag i de enkelte indkomstår fastholdes. Såfremt indberetningen af felt 201 "Fradrag for uddelinger til alm. formål, hvis ej baseret på tidligere års hensættelser" skal ændres til felt 213 "Anvendt af tidligere års hensættelser" for indkomstårene 2011-2014, så vil der være tale om genoptagelse af de pågældende indkomstår, men fristen for genoptagelse er sprunget jævnfør skatteforvaltningslovens § 26.

Fonden har udloddet 64.390 kr. i 2015 som den har anvendt af tidligere års hensættelser og også korrekt selvangivet i felt 213 "Anvendt af tidligere års hensættelser", men da udlodningen på 64.390 kr. for 2015 ikke anses for at være at være udloddet til almenvelgørende/almennyttige formål, idet den ikke anses for uddelt til ubestemt videre kreds kan beløbet ikke reduceres i de foretagne hensættelser for 2010, hvorfor hele hensættelsen på 161.087 kr. efterbeskattes i indkomståret 2010. 

Ud fra den modtagne opgørelse ses der at være udloddet 34.390 kr. til navngivne personer inden for H2, udloddet efter Fundatsens § 4 stk. 1 a. De resterende 30.000 kr. er udloddet til foreninger inden for etaten, udloddet efter Fundatsens § 4 stk. 1 d. Det bemærkes, at ud af de 30.000 kr. er der uddelt 10.000 kr. til G1 Museet. Da G1 Museet ikke er "en organisation, forening o. lign. i H2" som anført i Fundatsens § 4 stk. 1 d, anses uddeling til G1 Museet ikke at være omfattet af fondens formål, hvorfor der er sket uddeling til ikke-vedtægtsmæssige formål som ikke er fradragsberettiget jævnfør fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1.    

Af vedlagte bilag 1 fremgår det, hvorledes det opgjorte efterbeskatningsbeløb er opgjort. Dette medfører en forhøjelse af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2010 med 181.844 kr.

Felt 211 "Tidligere års hensættelser der ikke er anvendt/efterbeskattet" udgør 0 kr. ultimo 2010, idet året hensættelser ikke skal medregnes i feltet.

Indkomståret 2011
For indkomståret 2011 har fonden hensat i alt 125.104 kr. i selvangivelsens 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål". Denne hensættelse skal senest være anvendt i 2016 for at undgå efterbeskatning af hensættelsen.

Fonden skriver, at der er hensat 159.104 kr. i 2011. Hensættelsen ses ud fra regnskabet og selvangivelsen kun at udgør 125.104 kr. De 125.104 kr. stemmer overens med den saldo som er opgjort i fondens regnskab - Henlagt til senere udlodning, primo 161.087 kr. - Henlagt til senere udlodning, ultimo 286.191 kr. (Forøgelse på 125.104 kr.).

Fonden skriver hertil:

De kr. 159.104 er efterfølgende udloddet som følger: 

Kr. 64.115 i 2015, se resultatopgørelse for 2015 samt bilag til selvangivelse for 2015.
Kr. 29.000 i 2016, se resultatopgørelse for 2016 samt bilag til selvangivelse for 2016. 

Kr. 65.989 skal derfor efterbeskattes i 2016, se resultatopgørelse for 2016.

Som nævnt under indkomståret 2010 anses de 64.390 kr. som er udloddet i 2010 ikke for at være til almenvelgørende/almennyttige formål. For 2016 er der udloddet 21.000 kr. til navngivet personer inden for H2, udloddet efter udloddet efter Fundatsens § 4 stk. 1 a, samt 8.000 kr. til foreninger inden for etaten, udloddet efter Fundatsens § 4 stk. 1 d.  Denne udlodning anses heller ikke for at være udloddet til almenvelgørende/almennyttige formål, idet der ikke er udloddet til en ubestemt videre kreds.

Fondens samlede hensættelse på 125.104 kr. for 2011 ses ikke at være anvendt til almenvelgørende/almennyttige formål senest i 2016, hvorfor hele hensættelsen efterbeskattes i 2011 med et tillæg på 5% for hvert år fra udløbet af hensættelsesåret.

Felt 211 "Tidligere års hensættelser der ikke er anvendt/efterbeskattet" udgør 161.087 kr. ultimo 2011, idet året hensættelser ikke skal medregnes i feltet.

Af vedlagte bilag 2 fremgår det, hvorledes det opgjorte efterbeskatningsbeløb er opgjort. Dette medfører en forhøjelse af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2011 med 133.054 kr.

Indkomståret 2012
For indkomståret 2012 har fonden hensat i alt 206.347 kr. i selvangivelsens 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål". Denne hensættelse skal senest være anvendt i 2017 for at undgå efterbeskatning af hensættelsen.

Fonden skriver, at der er hensat 231.659 kr. i 2012. Hensættelsen ses ud fra regnskabet og selvangivelsen kun at udgør 206.347 kr. De 206.347 kr. stemmer overens med den saldo som er opgjort i fondens regnskab - Henlagt til senere udlodning, primo 286.191 kr. - Henlagt til senere udlodning, ultimo 492.538 kr. (Forøgelse på 206.347 kr.).

Fonden skriver hertil:

Der er i 2012 hensat kr. 231.659. I 2017 er der uddelt støtte for kr. 293.500 hvor af de kr. 231.659 vedrørte hensættelsen fra 2012 og kr. 61.841 vedrørte hensættelsen fra 2013.

Fonden har i 2017 udloddet i alt 293.500 kr. De 168.500 kr. er til navngivet personer inden for H2, udloddet efter udloddet efter Fundatsens § 4 stk. 1 a og 125.000 kr. til foreninger inden for etaten, udloddet efter Fundatsens § 4 stk. 1 d. Det bemærkes, at ud af de 125.000 kr. er der uddelt 10.000 kr. til G1 Museet. Da G1 Museet ikke er "en organisation, forening p. lign. i H2" som anført i Fundatsens § 4 stk. d, anses uddeling til G1 Museet ikke at være omfattet af fondens formål, hvorfor der er sket uddeling til ikke-vedtægtsmæssige formål som ikke er fradragsberettiget jævnfør fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1.
Den samlede udlodning anses ikke for at være udloddet til almenvelgørende/almennyttige formål, idet der ikke er udloddet til en ubestemt videre kreds, men alene inden for H2.

Fondens samlede hensættelse på 206.347 kr. for 2012 ses ikke at være anvendt til almenvelgørende/almennyttige formål senest i 2017, hvorfor hele hensættelsen efterbeskattes i 2012 med et tillæg på 5% for hvert år fra udløbet af hensættelsesåret.

Af vedlagte bilag 3 fremgår det, hvorledes det opgjorte efterbeskatningsbeløb er opgjort. Dette medfører en forhøjelse af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2012 med 230.838 kr.

Felt 211 "Tidligere års hensættelser der ikke er anvendt/efterbeskattet" udgør 286.191 kr. ultimo 2012, idet året hensættelser ikke skal medregnes i feltet.

Indkomståret 2013
For indkomståret 2013 har fonden hensat i alt 91.014 kr. i selvangivelsens 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål". Denne hensættelse skal senest være anvendt i 2018 for at undgå efterbeskatning af hensættelsen.

Fonden skriver, at der er hensat 154.014 kr. i 2013. Hensættelsen ses ud fra regnskabet og selvangivelsen kun at udgør 91.014 kr. De 91.014 kr. stemmer overens med den saldo som er opgjort i fondens regnskab - Henlagt til senere udlodning, primo 492.538 kr. - Henlagt til senere udlodning, ultimo 583.552 kr. (Forøgelse på 91.014 kr.).
Fonden skriver hertil:

Der er i 2012 hensat kr. 231.659. I 2017 er der uddelt støtte for kr. 293.500 hvor af de kr. 231.659 vedrørte hensættelsen fra 2012 og kr. 61.841 vedrørte hensættelsen fra 2013.
Fonden har i 2017 udloddet i alt 293.500 kr. De 168.500 kr. er til navngivet personer inden for H2, udloddet efter Fundatsens § 4 stk. 1 a og 125.000 kr. til foreninger inden for etaten, udloddet efter Fundatsens § 4 stk. 1 d.

Den samlede udlodning anses ikke for at være udloddet til almenvelgørende/almennyttige formål, idet der ikke er udloddet til en ubestemt videre kreds, men alene inden for H2.

Fondens samlede hensættelse på 91.014 kr. for 2013 ses ikke at være anvendt til almenvelgørende/almennyttige formål senest i 2018, hvorfor hele hensættelsen efterbeskattes i 2013 med et tillæg på 5% for hvert år fra udløbet af hensættelsesåret.

Af vedlagte bilag 4 fremgår det, hvorledes det opgjorte efterbeskatningsbeløb er opgjort. Dette medfører en forhøjelse af den skattepligtige indkomst for indkomståret 2013 med 97.014 kr.

Felt 211 "Tidligere års hensættelser der ikke er anvendt/efterbeskattet" udgør 492.538 kr. ultimo 2013, idet året hensættelser ikke skal medregnes i feltet.

(…) 

2.4.          Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse
Skattestyrelsen får først kendskab til at fonden har ubenyttede hensættelser fra indkomståret 2010 på det tidspunkt, hvor revisor indsender sin opgørelse over hensættelser og uddelinger den 13. juni 2018. Da forældelsestidspunktet først regnes fra kendskabstidspunktet jævnfør forældelseslovens § 3, stk. 2 anses efterbeskatningen for 2010 og frem ikke for at være forældet.

Fondens skattepligtig indkomst forhøjes således med 642.750 kr. som følge af efterbeskatning af ubenyttede hensættelser for indkomstårene 2010, 2011, 2012 og 2013.

Vi har fordelt summen af skattefrie indtægter og bundfradraget forholdsmæssigt mellem de tre typer af fradrag: uddelingsfradraget, konsolideringsfradraget og fradraget for hensættelser. Det er i overensstemmelse med Landsskatterettens kendelse, som fremgår af SKM2001.621.LSR.

Der er vedlagt et bilag 5 der viser et overblik over fondens hensættelser og uddelinger for perioden 2010-2018 efter ændringerne.

3. Genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26

3.1.          De faktiske forhold 

Ifølge skatteforvaltningslovens § 26 kan Skattestyrelsen inden den 1. maj i det 4 år efter indkomståret udløb genoptage de tidligere indberetninger, hvorfor vi genoptager indkomstårene 2016-2018.

For indkomståret 2016 har fonden hensat i alt 81.400 kr. i selvangivelsens 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål". Der er taget et konsolideringsfradrag i felt 224 på kr. 7.250 kr. Der er i felt 217 tilkendegivet, at der skal ske efterbeskatning af ej anvendte hensættelser for 2011 med i alt 65.989 kr.

For indkomståret 2017 har fonden hensat i alt 64.500 kr. i selvangivelsens 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål". Der er taget et konsolideringsfradrag i felt 224 på kr. 11.740 kr. Der er anvendt 293.500 kr. af tidligere års hensættelser som er selvangivet i felt 213.

For indkomståret 2018 har fonden hensat i alt 102.600 kr. i selvangivelsens 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål". Der er taget et konsolideringsfradrag i felt 224 på kr. 3.720 kr. Der er anvendt 93.000 kr. af tidligere års hensættelser som er selvangivet i felt 213.

Fonden har i deres bemærkninger modtaget den 5. september 2019 skrevet følgende:

Indkomstår 2016
Der er i indkomståret hensat kr. 147.389, se bilag til selvangivelse for 2016. 

Beløbet fremkommer således: 

Hensættelse primo, kr. 735.800
% Udloddet i året, kr. 29.000
% Efterbeskatning, kr. 65.989.
Rest af primo,       kr. 640.811
Hensættelse 2016, kr. 147.389
Hensættelse ultimo, kr. 788.200 

De kr. 147.389 forventes udloddet i 2019 og efterfølgende.

Indkomstår 2017
Der er i indkomståret hensat kr. 64.500, se bilag til selvangivelse for 2017. 

Beløbet fremkommer således:

Hensættelse primo, kr. 788.200
% Udloddet i året, kr. 293.500.
Rest af primo, kr. 494.700
Hensættelse 2017, kr. 64.500
Hensættelse ultimo, kr. 559.200 

De kr. 64.500 forventes udloddet i 2019 og efterfølgende.

Indkomstår 2018
Der er i indkomståret hensat kr. 102.600, se bilag til selvangivelse for 2018. 

Beløbet fremkommer således: 

Hensættelse primo, kr. 559.200
% Udloddet i året, kr. 93.000.
Rest af primo, kr. 466.200
Hensættelse 2018, kr. 102.600
Hensættelse ultimo, kr. 568.800

De kr. 102.600 forventes udloddet i 2019 og efterfølgende. 

Endvidere skal selvangivelserne rettelig være som følger: 

2016, rubrik 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål", kr. 147.389.
2016, rubrik 213 "Anvendt af tidligere års hensættelser", kr. 29.000.
2016, rubrik 2017 "Efterbeskatning af ubenyttede hensættelser", kr. 65.989.

2017, rubrik 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål", kr. 64.500.
2017, rubrik 213 "Anvendt af tidligere års hensættelser", kr. 293.500. 

2018, rubrik 205 "Fradrag for hensættelser til almenvelgørende/almennyttige formål", kr. 102.600.
2018, rubrik 213 "Anvendt af tidligere års hensættelser", kr. 93.000. 

(…)

3.4.          Skattestyrelsens bemærkninger og begrundelse

Skattestyrelsen foretager ingen ændringer af indkomståret 2015, idet der i den mellemliggende periode er indtrådt forældelse i medfør af reglerne i Skatteforvaltningslovens § 26.

Der foretages følgende ændringer for indkomstårene 2016, 2017 og 2018:

Indkomståret 2016

Da fondens uddelinger på 29.000 kr. ikke anses for at være til almenvelgørende/almennyttige formål kan uddelingen ikke anvendes af tidligere års hensættelser. Felt 213 for indkomståret 2016 udgør derfor 0 kr.

På baggrund af L27 vedtaget ved Lov nr. 473 af 17/5 2017. (Justering af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige uddelinger) godkendes der fradrag i felt 203 "Fradrag for uddelinger til ikke almennyttige formål" på kr. 29.000 kr. Uddelingerne anses for foretaget før 5. oktober 2016 og der er ifølge overgangsbestemmelsen i § 4 fuld fradrag herfor.

Da der ikke uddeles til almenvelgørende/almennyttige formål kan der ikke godkendes fradrag for konsolidering felt 224 med 7.250 kr.

Den skattepligtig indkomst kan herefter opgøres til:

Skattepligtig indkomst efter bundfradrag felt 076                                         =                           63.731 kr.          

Felt 203 fradrag for uddelinger til
              ikke-almenvelgørende/
              almennyttige formål                      29.000 kr.                      

Felt 205 Fradrag for hensættelser
              til senere udlodning                       81.400 kr.
                                                                      110.400 kr.
 - bundfradrag                                               25.000 kr.
                                                                          85.400 kr.

Dog begrænset til felt 006                                                                                    =                           63.731 kr.

Ansat skattepligtig indkomst                                                                                                                      0 kr.

Det bemærkes at indberetningen, version 2, viser en ansat skattepligtig indkomst på 81 kr. Dermed er der sket et nedslag i den skattepligtige indkomst i forhold til den oprindelige indberetning.

Indkomståret 2017

Da fondens uddelinger på 293.500 kr. ikke anses for at være til almenvelgørende/almennyttige formål kan uddelingen ikke anvendes af tidligere års hensættelser. Felt 213 for indkomståret 2017 udgør derfor 0 kr.

Da der ikke uddeles til almenvelgørende/almennyttige formål kan der ikke godkendes fradrag for konsolidering felt 224 med 11.740 kr.

Den skattepligtig indkomst kan herefter opgøres til:

Skattepligtig indkomst efter bundfradrag felt 076                                         =                           51.276 kr.                                

Felt 205 Fradrag for hensættelser
              til senere udlodning                      64.500 kr.
- bundfradrag                                                 25.000 kr.
                                                                          39.500 kr.

Fradrag for uddelinger felt 007                                                                           =                           39.500 kr.

Ansat skattepligtig indkomst                                                                                =                           11.776 kr.

Fonden har mulighed for at ændre årets hensættelser til udligning af indkomstændringen jævnfør reglerne i fondsbeskatningslovens § 4 stk. 8.

Indkomståret 2018

Fondens uddelinger på 93.000 kr. formodes ikke at være uddelt til almenvelgørende/almennyttige formål. Fonden har ikke redegjort for hver der er uddelt til i deres bemærkninger af 5. september 2019. Uddelingen kan derfor ikke anvendes af tidligere års hensættelser. Felt 213 for indkomståret 2018 udgør derfor 0 kr.

Da der ikke uddeles til almenvelgørende/almennyttige formål kan der ikke godkendes fradrag for konsolidering felt 224 med 3.720 kr.

Den skattepligtig indkomst kan herefter opgøres til:

Skattepligtig indkomst efter bundfradrag felt 076                                         =                           81.376 kr.                                

Felt 205 Fradrag for hensættelser
              til senere udlodning                      102.600 kr.
- bundfradrag                                                   25.000 kr.
                                                                            77.600 kr.

Fradrag for uddelinger felt 007                                                                           =                           77.600 kr.

Ansat skattepligtig indkomst                                                                                =                             3.776 kr.

Fonden har mulighed for at ændre årets hensættelser til udligning af indkomstændringen jævnfør reglerne i fondsbeskatningslovens § 4 stk. 8.

(…)

Skattestyrelsens udtalelse på baggrund af klagen
Skattestyrelsen er ikke kommet med bemærkninger til sagens materielle indhold i udtalelsen.

Klagerens opfattelse
Fonden har fremsat påstand om, at Skattestyrelsens afgørelse ændres, således at forhøjelserne nedsættes til 0 kr.

Til støtte herfor har Fonden gjort gældende, at Fondens formål er almenvelgørende eller almennyttigt, og at Fondens uddelinger ligeledes har været til almenvelgørende eller almennyttige formål.

Fonden har i klagen bl.a. lagt vægt på følgende:

"Fondens revisor har vurderet, at Fondens formål er almenvelgørende og at fondens udlodninger og hensættelser har været almenvelgørende. R1 Henviser bl.a. til Fondens formål, jf. fondens vedtægter/fundats § 4."

Dette er herudover beskrevet i skrivelse fra Fondens revisor af 4. september 2019:

"Det er vores opfattelse, at udlodninger og hensættelser er sket til almenvelgørende/almennyttige formål jf. fondatsen i alle årene.

Der er ydet støtte jf. Fondatsens § 4 stk. a og d i de pågældende år. Det er vores opfattelse at støtten er karakteriseret som nyttigt.

Ifølge H1-Fonden uddeles uddelingerne af bestyrelsesformand [navn udeladt] efter indstilling fra […] Koncern HR eller efter ansøgning fra ansøgerne.

Det er vores opfattelse, at alle kan søge eller indstilles til disse midler."

Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skal, for så vidt angår indkomstårene 2010-2013, tage stilling til, hvorvidt Fondens hensættelser er blevet uddelt til opfyldelse af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, og for indkomstårene 2016-2018 skal Landsskatteretten tage stilling til, hvorvidt den af Skattestyrelsen foretagne ændring af Fondens skatteansættelser er korrekt.

Retsgrundlaget
Det følger af fondsbeskatningslovens § 4:

"(…)
Stk. 3. Fonde m.v. og foreninger som nævnt i § 1, nr. 1, 2 og 4, kan i den efter § 3 opgjorte indkomst tillige foretage fradrag for hensættelse til opfyldelse af almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. 

Stk. 4. Hensættelser som nævnt i stk. 3 skal være benyttet i sin helhed inden 5 år efter udløbet af hensættelsesåret. Skatteministeren fastsætter nærmere regler om regnskabsmæssige krav til hensættelsen, herunder at hvert års hensættelse indskydes på konto for sig og udskilles effektivt fra fonden m.v.s eller foreningens øvrige midler.

Stk. 5. Er en hensættelse som nævnt i stk. 3 ikke benyttet i sin helhed inden udløbet af den i stk. 4 nævnte frist, medregnes det ikke anvendte hensættelsesbeløb med et tillæg af 5 pct. for hvert år fra hensættelsesårets udløb og indtil fristens udløb i den skattepligtige indkomst for hensættelsesåret. Beløb, der i henhold til § 3, stk. 2, og § 10 ikke skulle medregnes i den efter § 3 opgjorte indkomst for hensættelsesåret, efterbeskattes dog ikke.

Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen kan i ganske særlige tilfælde tillade, at hensættelsen anvendes efter udløbet af den i stk. 4 nævnte frist."

I forarbejderne til den oprindelige fondsbeskatningslov ved lovforslag nr. 108 af 20. februar 1986 blev der anført følgende om almenvelgørende og almennyttige formål:

"(…)  Begrebet almennyttig eller almenvelgørende kendes bl.a. efter de gældende regler i selskabsskattelovens § 3, stk. 2, 3 og 5. For at anse et formål for almennyttigt eller almenvelgørende forudsættes - som efter de gældende regler i selskabsskatteloven - det, at formålet skal tilgodese en ubestemt kreds. Der vil typisk være tale om sociale, kunstneriske og andre kulturelle, miljømæssige, videnskabelige - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende undervisningsmæssige, kirkelige eller nationale øjemed. Derimod anses organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke for almennyttige eller almenvelgørende."

Landsskatterettens begrundelse og resultat
Det er fastsat i § 4, stk. 1, litra a og d og stk. 3 i Fondens vedtægter, at uddelinger udelukkende kan ske til personer eller organisationer med tilknytning til H2 eller dets virke.

Det følger af praksis, at uddelinger skal komme en videre kreds til gode for at kunne blive anset som værende almenvelgørende eller almennyttige. Når Fonden alene uddeler til personer med tilknytning til en bestemt virksomhed, ses uddelingerne ikke at være til en ubestemt videre kreds, hvorfor kravet om almenvelgørende eller almennyttigt formål ikke er opfyldt.

Det er herefter med rette, at Skattestyrelsen har foretaget efterbeskatning af de af fonden foretagne hensættelser til senere uddeling til almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4, for så vidt angår indkomstårene 2010-2013.

Fonden har i indkomstårene 2016 og 2017 foretaget uddelinger efter vedtægternes § 4, stk. 1, litra a og d. Der er ikke indsendt oplysninger vedrørende indkomståret 2018, men Landsskatteretten lægger på det foreliggende grundlag til grund, at disse uddelinger også er sket med hjemmel i Fondens vedtægter. Da formålet ikke er almenvelgørende eller almennyttigt, er det med rette, at Skattestyrelsen har ændret fondens skatteansættelse for disse indkomstår.

Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse.