| § 7a, stk. 1 Reparerede og genopbyggede køretøjer, hvoraf
der tidligere er betalt registreringsafgift, og som er beskadiget som følge
af tæring, slitage o.l., og hvor reparation udføres løbende
som almindelig vedligeholdelse, er fritaget for afgift.
§ 7a, stk. 2 Fritagelsen er betinget af følgende:
- Køretøjet skal efter genopbygningen svare til det i registreringsattesten
omhandlede køretøj. Der må således ikke ske ændringer med
hensyn til køretøjets fabrikat, model, type og årgang.
- Udskiftning af køretøjets motor, eventuelt til en motor med anden
drivkraft, må ikke indebære en effektforøgelse på over 20 pct.
i forhold til køretøjets originale motoreffekt.
- Genopbygningen af køretøjet skal være udført ved anvendelse
af reservedele, herunder skarringsdele, af en art og beskaffenhed, som normalt forefindes
på og forhandles fra automobilforhandlernes og -værkstedernes lagre af
nye reservedele, eventuelt med tilsvarende brugte reservedele. Der må ikke
anvendes nyt reservedelskarrosseri, chassis eller stel. Der må heller ikke
fra andet køretøj anvendes karrosseri, chassis, stel eller større
dele af disse komponenter end de nævnte reservedele.
Reparation og genopbygning med henblik på salg § 7a, stk. 3
Større
samlede reparationer og genopbygninger, der sker med henblik på salg, er fritaget
for afgift, hvis ovennævnte betingelser er opfyldt, og omkostningerne ved reparation
og genopbygning ikke overstiger den almindelige pris for et tilsvarende køretøj
i normalt vedligeholdt og registreringsklar stand inklusive afgifter ved kontant
salg til bruger. Udgifterne til genopbygningen må dog højst andrage 75.000
kr.
For køretøjer, hvis alder overstiger 5 år, kan omkostningerne ved
genopbygning overstige den almindelige pris for et tilsvarende køretøj
ved kontant salg til bruger med 10 pct. for hvert hele år, køretøjets
alder overstiger 5 år regnet fra køretøjets første registreringsdato.
Tillægget kan dog højst udgøre 50 pct.
Opgørelse af omkostninger § 7a, stk. 4Reparatørvirksomheden
opgør omkostningerne ved genopbygningen på grundlag af reparatørvirksomhedens
almindelige bruttopriser inklusive merværdiafgift. Opgørelsen skal indeholde
en specifikation over dele, som er udskiftet, og arbejdsydelser, som er udført
på køretøjet, med anførsel af priserne på disse indbefattet
den avance, der i almindelighed indgår i priser for reparationsydelser af den
pågældende art.
§ 7a, stk. 5 Hvis ovennævnte betingelser for afgiftsfritagelse
ikke er opfyldt, skal køretøjet anmeldes til afgiftsberigtigelse hos ToldSkat.
Eksempler og afgørelser Som et eksempel kan nævnes en bil, der
blev repareret for tæringsskader. I stedet for at udskifte med modelsvarende
dele, blev skærme mv. udskiftet med glasfiberreservedele for at give køretøjet
et Turbo-look. Herefter var identiteten mistet, og der skulle betales registreringsafgift.
Motornævnet har tilladt udskiftning af en frontkasse med forlygter og frontgitter
samt baglygter fra en nyere årgang, uden at anse bilen for at have mistet sin
afgiftsmæssige identitet. Det er nemlig tilladt at skifte enkelte mindre dele,
hvis montering kun medfører mindre afvigelser i forhold til basisbilen. Det
betyder også, at man kan montere sæt af glasfiber eller plast beregnet
til pålimning eller montering ved hjælp af skruer og bolte, fx front-
og hækspoilers, så længe der ikke er tale om egentlige karrosseridele.
Motorskift Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst
have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor.
Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets
aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen
er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der
bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen
også.
En motor består af mange enkelt komponenter, men vigtige er især topstykket,
motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx
til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre
dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen
overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig
motorudskiftning.
Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning
af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer,
kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet,
og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger
20 pct. Det gælder, hvis der er tale om modelskifte, jf. nedenstående
afsnit.
Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge
Statens Bilinspektion om eventuelle krævede tekniske ændringer.
Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning,
evt. ved en kombination af begge.
►ØLD◄ Ifølge en dom fra Østre Landsret i december 2000 kan motorskift til bilens originale motor ske uden afgiftsmæssige konsekvenser.
Den konkrete sag drejede sig om en hyrevogn, der blev afgiftsberigtiget og taget
i brug som hyrevogn med den originale benzinmotor, men som efter at have kørt
1.750 km. som hyrevogn fik udskiftet motoren til en dieselmotor. Bilen blev frikørt
med dieselmotor efter at have kørt som hyrevogn i mere end 3 år og mere
end 210.000 km.
I forbindelse med udstedelsen af en toldattest om afgiftsfritagelsen ved frikørslen
blev der påført en klausul om, at der skal betales registreringsafgift,
såfremt bilen senere ilægges en benzinmotor (evt. den originale), hvor
effekten overstiger 20 pct. målt i forhold til den dieselmotor, som bilen var
forsynet med ved frikørslen.
Der er ved dommen lagt vægt på, at bilen ved en senere genilægning
af den originale benzinmotor vil være identisk med den bil, der blev afgiftsberigtiget
i sin tid. Der kan derfor ikke opkræves yderligere registreringsafgift ved
en sådan motorombytning.
Motortuning Motortuning er tilladt så længe det sker på den
originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse
for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder,
at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når
der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok
eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder,
at 20 pct.-grænsen gælder.
ModelskifteHvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan
være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet
bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere,
udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige
identitet.
Karrosserituning Foretages der montering af plast- eller glasfiberdele på
et køretøj, skelnes der mellem, om det er noget der skrues/limes på
(fx spoilersæt (for og bag), sideskørter o.l.), som blot medfører
mindre afvigelser i forhold til oprindelige køretøj, eller om der foretages
egentlige indgreb i det eksisterende køretøj, og derved opnår et
helt andet udseende.
Eksempler/afgørelser på motortuning/-ombygning Eksempler/afgørelser mv.:
Opel Kadett
Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator) monteres
med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til de to forskellige
topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af andre stempler, indsprøjtningssystem
mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct. Der er her tale om en motorombygning,
der medfører afgiftspligt. Hvis det kun er nødvendigt at udskifte topstykket
samt montering af indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt,
hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct.
Volvo Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor tunes på følgende
måde:
- Der drejes 1,7 mm af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5 : 1.
- Indsugningsmanifold ombygges /ændres for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
- Komplet indsprøjtningsanlæg monteres.
- Garrat Volvo Turbo monteres.
- Intercooler monteres.
- Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var
fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
Mercedes Benz Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l motor med 122
DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren tunes på følgende måde:
- Krumtap udskiftes, slaglængde 95,7 m.m.
- Andre plejlstænger.
- Kompression øges til 11 : 1.
- Indsprøjtningsdyseer ombyttes med MB C 220 dyser.
- Benzintryksregulator ombyttes.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger
medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning
145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte.
Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel
ikke afgiftspligt.
VW Golf En VW Golf GTI årgang 1985 med 8 ventilet topstykke får
en GTI motor med et 16 ventilet topstykke ilagt. Effektforøgelsen er under
20 pct., og dette medfører ikke afgiftspligt.
BMWEn BMW 320 6 cylindret får en 323i motor ilagt - effektforøgelse
17,2 pct. Samtidig ændres:
- Bagtøjet til 323i (udvekslingsforholdet ændres fra 3,64 : 1 til 3,45
: 1).
- Komplet dobbeltgrenet udstødningssystem monteres.
- Forbremserne ombygges til ventilerede bremseskiver, andre bremsekalibre og støvskjolde.
- Eldrevet fødepumpe monteres ved benzintank, og elledningsnettet udbygges
med diverse ledninger og relæer mv. til styring af den elektroniske benzinindsprøjtning.
- Samtlige ruder udskiftet til tonede tuder.
- Eldrevne sidespejle monteres.
- Hækspoiler monteres.
Efter ombygningen fremstår bilen i al væsentlighed som en BMW 323i.
Sagen har været gennem samtlige administrative ankeinstanser. Sagen har også
været indbragt for Landsretten, men sagen blev hævet inden domsforhandlingen.
Ford Sierra Der er truffet afgørelse om mistet identitet og dermed afgiftspligt
for en ombygget Ford Sierra stationcar, hvor der i forbindelse med en udskiftning
af motoren fra en 1,6 (75 HK) til en 2,0 V6 (90 HK) også blev udskiftet gearkasse,
kobling, udstødningssystem, forfjedre og bremseskiver.
Almindelige reservedeleEn god tommelfingerregel er, at så længe
de udskiftede dele er af samme type som de gamle, og så længe delene kan
købes som reservedele (dvs. at de har et selvstændigt reservedelsnummer),
så kan reparationen foretages uden registreringsafgiftsmæssige konsekvenser. Problemet
opstår, når der bruges dele af en nyere type, eller dele til en anden
model, eller hvis der bruges større samlede dele, fx et tag med stolper, fra
en anden bil. Hvis man bruger et karrosseri, chassis eller stel fra et andet
eller fra et nyt køretøj, er identiteten altid mistet, og der skal betales
afgift på ny. Der må heller ikke bruges nyt reservedelskarrosseri, -chassis
eller -stel.
Såvel bilejeren som reparatøren har pligt til at anmelde en afgiftspligtig
ombygning/reparation til ToldSkat. |