Tjek beløbene på årsopgøerelsen
Du skal gennemgå oplysningerne på årsopgørelsen og se, om der mangler oplysninger, eller om der er forkerte oplysninger. Der vil stå de oplysninger, vi har modtaget fra blandt andet arbejdsgivere og pengeinstitutter, og nye oplysninger, du eventuelt selv har indberettet via skat.dk/tastselv.
Du har pligt til at underrette SKAT, hvis du mener, at det beskattede beløb på årsopgørelsen er for lavt. Se også afsnittet Straffebestemmelser.
Hvis SKAT får nye oplysninger fra for eksempel arbejdsgivere, pengeinstitutter og realkreditinstitutter, bliver disse oplysninger automatisk ændret af SKAT, og du vil så få en ny årsopgørelse i din skattemappe.
Hvis du har valgt at få årsopgørelsen med posten, får du en årsopgørelse på papir, der indeholder de ændrede oplysninger.
Hvis du selv har ændret i en rubrik, og der senere kommer nye oplysninger fra en indberetter, bliver der ikke automatisk dannet en ændret årsopgørelse.
De oplysninger, vi får fra for eksempel arbejdsgivere, pengeinstitutter og realkreditinstitutter, kan du se på skat.dk/tastelv under Personlige skatteoplysninger.
Du kan bestille personlige skatteoplysninger på papir ved at ringe til telefon 70 10 10 70. Du taster dit cpr-nummer, og herefter følger du vejledningen. Hvis du vil vide mere om de indberettede oplysninger, skal du kontakte den, der har indberettet oplysningerne, det vil sige din arbejdsgiver, pengeinstitut, kreditforening, pensionsselskab, A-kasse eller fagforening. Ønsker du mere information, kan du kontakte SKAT på telefon 72 22 18 18.
Når du har tjekket beløbene
Er du enig i tallene på årsopgørelsen, behøver du ikke gøre mere.
Hvis et tal er forkert, eller der mangler tal, kan du oplyse det/de rigtige tal på en af følgende måder:
- Via skat.dk/tastselv under Ændre årsopgørelsen eller indberet selvangivelsen
- Via TastSelv-telefon 70 10 10 70
- Ved at udfylde og sende et oplysningskort. Har du ikke modtaget et oplysningskort, kan du bestille et på telefon 70 10 10 70.
Uanset hvilken løsning, du vælger, skal du angive det fulde beløb i rubrikken - ikke kun en eventuel difference. Har du ingen nye oplysninger til en rubrik, skal du ikke skrive noget i rubrikken. Du kan ikke selv ændre i rubrikkerne 11, 14, 16, 18, 22, 23, 50, 52, 55, 447 og 448. Se teksterne til disse rubrikker i denne vejledning.
Hvis du har angivet et nyt beløb via en af ovenstående løsninger, skal du huske at godkende dine oplysninger. I TastSelv gør du det ved at klikke "Godkend", hvorefter du får en kvittering. Hvis du vælger at bruge oplysningskortet, skal du underskrive det og sende det til SKAT. Herefter vil du senere modtage en ny årsopgørelse.
Ejendomsoplysninger
Hvis du modtager årsopgørelse i marts/april måned, står ejendomsoplysningerne på årsopgørelsen. Modtager du en udvidet selvangivelse eller en servicemeddelelse, står ejendomsoplysninger i et særskilt ejendomsskema.
Hvis du også har modtaget blanketten Bilag til selvangivelsen: Ejendomsværdiskat danske ejendomme (blanket 04.052) og har rettelser eller tilføjelser til vores oplysninger, skal du rette og/eller tilføje de manglende oplysninger.
Har du en ejerbolig, som SKAT ikke har oplysninger om, skal du også bruge blanketten Bilag til selvangivelsen: Ejendomsværdiskat danske ejendomme (blanket 04.052). Du kan få blanketten på skat.dk eller ved at henvende dig i et skattecenter eller kommunens borgerservice.