Kommissorium for Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Moms og Afgifter For at fortsætte og udbygge samarbejdet mellem Skatteministeriet og erhvervsorganisationer er der nedsat seks specielle virksomhedskontaktudvalg i SKAT - herunder Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Moms og Afgifter.
1. Formål Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Moms og Afgifter er et forum for drøftelse og information vedrørende SKATs administration i forhold til virksomheder og rådgivere. Hensigten med udvalget er at give virksomheder og rådgivere mulighed for at drøfte og komme med idéer og forslag til forbedringer af de aktiviteter, som SKAT målretter til virksomheder og rådgivere.
Det Specielle Virksomhedsudvalg Moms og Afgifter vil blandt andet:
- Diskutere spørgsmål om implementering af nye love og fortolkning af lovgivning - såvel national som EU-lovgivning og praksis fra EF-domstolen vedrørende den moms- og afgiftsmæssige håndtering af erhvervsdrivende
- Diskutere Skatteministeriets virksomheds- og rådgiverrettede aktiviteter og effekten heraf
- Drøfte behovet og formen for Skatteministeriets vejlednings- og informationsarbejde
- Understøtte regelforenklingsarbejdet på Skatteministeriets områder
- Behandle forslag og spørgsmål fra de regionale underudvalg eller midlertidige nedsatte arbejdsgrupper hvis der er behov herfor.
- Fagligt understøtte arbejdet i de regionale virksomhedskontaktudvalg.
- Koordinere de regionale udvalgs virksomhed samt viderebehandle og formidle spørgsmål af generel karakter rejst af udvalgene
2. Sammensætning af udvalget Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Moms og Afgifter består af fagdirektøren for juridisk styring, der er formand for udvalget, skattedirektøren for Sagscenter Erhverv (p.t. repræsenteret ved kontorchefen for moms og LSR sager), skattedirektøren for Store Selskaber, kontorchefen for Afregning Erhverv, kontorchefen for Moms og Afgifter, kontorchefen for Miljø og Energi, kontorchefen for Proces, kontorchefen for Kommunikation samt repræsentanter for rådgiver- og erhvervsorganisationer, der har en særlig stor berøring med Skatteministeriet.
Erhvervs- og rådgiverorganisationerne har hver ét medlem af udvalget. Organisationerne udpeger medlemmerne og giver SKAT besked.
Formanden udpeger øvrige repræsentanter fra Skatteministeriet og kan i øvrigt lade øvrige chefer og medarbejdere deltage ad hoc i virksomhedskontaktudvalget afhængig af dagsordensemner.
Udtræder et medlem af udvalget, udpeges der et nyt medlem. Der ydes ikke befordringsgodtgørelse eller mødehonorar til udvalgets medlemmer.
Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Moms og Afgifter kan nedsætte midlertidige arbejdsgrupper.
3. Mødefrekvens Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Moms og Afgifter mødes som udgangspunkt 3 gange årligt eller efter behov.
4. Arbejdsform - Udvalgets opgaver Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Moms og Afgifter's medlemmer deltager aktivt i udvalgets arbejde dels ved at komme med forslag til dagsordenpunkter, dels i dialogen på selve møderne.
Indlevering af punkter til dagsorden skal sendes til Jura og Samfundsøkonomi senest 1 måned før mødet, og skriftligt materiale udsendes senest 1 uge før mødet - med mindre andet aftales. Alt materialet udsendes elektronisk.
Jura og Samfundsøkonomi, Koordinering, varetager sekretariatsfunktionen af udvalget.
Opdateret 15. november 2010 |