Kommissorium for Det Specielle Eksterne kontaktudvalg SKAT
For at fortsætte og udbygge samarbejdet mellem Skatteministeriet og erhvervsorganisationer er der nedsat fem specielle virksomhedskontaktudvalg i Skatteministeriet - herunder Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Skat.

1. Formål
Det Specielle Virksomhedskontaktudvalg Skat er et forum for drøftelse og information vedrørende Skatteministeriets administration i forhold til virksomheder og rådgivere. Hensigten med udvalget er at give virksomheder og rådgivere mulighed for at drøfte og komme med idéer og forslag til forbedringer af de aktiviteter, som Skatteministeriet målretter til virksomheder og rådgivere.

Det Specielle Eksterne Kontaktudvalg Skat vil blandt andet:

  • Diskutere spørgsmål om fortolkning af lovgivning og implementering af nye love vedrørende den skattemæssige håndtering af erhvervsdrivende
  • Diskutere Skatteministeriets virksomheds- og rådgiverrettede aktiviteter og effekten heraf
  • Drøfte behovet og formen for Skatteministeriets vejlednings- og informationsarbejde
  • Understøtte regelforenklingsarbejdet på Skatteministeriets områder
  • Behandle forslag og spørgsmål fra de regionale underudvalg eller midlertidige nedsatte arbejdsgrupper hvis der er behov herfor.
  • Fagligt understøtte arbejdet i de regionale virksomhedskontaktudvalg.
  • Koordinere de regionale udvalgs virksomhed samt viderebehandle og formidle spørgsmål af generel karakter rejst af udvalgene

2. Sammensætning af udvalget
Det Specielle Virksomhedskontaktudvalg Skat består af repræsentanter for rådgiver- og erhvervsorganisationer, der har en særlig stor berøring med SKAT. Fra Skatteministeriet er der følgende faste medlemmer: Fagdirektøren for juridisk styring, der er formand for udvalget, en kontorchef fra Borger og Virksomhed, kontorchefen for Koncernfunktioner, Kommunikation, viceskattedirektøren for Sagscenter Erhverv, viceskattedirektøren for Sagscenter Person, skattedirektøren for den landsdækkende enhed Udland, viceskattedirektøren for Store Selskaber, kontorcheferne for Jura og Samfundsøkonomi, Erhverv og ejendomme, Selskab og aktionær, Person, Proces, Skatteadministration, Pension og Udland samt Koordinering.

Erhvervs- og rådgiverorganisationerne har hver ét medlem af udvalget. Organisationerne udpeger medlemmerne og giver Skatteministeriet besked.

Formanden udpeger øvrige repræsentanter fra Skatteministeriet og kan i øvrigt lade øvrige chefer og medarbejdere deltage ad hoc i virksomhedskontaktudvalget afhængig af dagsordensemner.

Udtræder et medlem af udvalget, udpeges der et nyt medlem. Der ydes ikke befordringsgodtgørelse eller mødehonorar til udvalgets medlemmer.

Det Specielle Virksomhedskontaktudvalg Skat kan nedsætte midlertidige arbejdsgrupper.

3. Mødefrekvens
Det Specielle Virksomhedskontaktudvalg Skat mødes som udgangspunkt 3 gange årligt eller efter behov.

4. Arbejdsform - Udvalgets opgaver
Det Specielle Virksomhedskontaktudvalg Skats medlemmer deltager aktivt i udvalgets arbejde dels ved at komme med forslag til dagsordenpunkter, dels i dialogen på selve møderne.

Indlevering af punkter til dagsorden skal sendes til Skatteministeriet, Koncerncentret, Jura og Samfundsøkonomi senest 1 måned før mødet, og skriftligt materiale udsendes senest 1 uge før mødet - med mindre andet aftales. Alt materialet udsendes elektronisk.

Jura og Samfundsøkonomi varetager sekretariatsfunktionen af udvalget.