I D.A Moms er følgende nye underafsnit indsat siden sidste udgave af Den juridiske vejledning: *) I forbindelse med fastlæggelsen af leveringsstedet for elektronisk leverede ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester samt for anden udlejning end korttidsudlejning af transportmidler. **) Om One-Stop-Moms særordningerne. Faglige nyheder Vejledningen er ajourført med seneste vedtagne lovgivning og praksis. Den 1. juli 2014 blev anvendelsen af omvendt betalingspligt udvidet til at omfatte mobiltelefoner, integrerede kredsløbsanordninger mv. Se Lov nr. 1637 af 26. december 2013, § 2, og afsnit D.A.13.2.2.8. Den 1. juli 2014 blev definitionen af investeringsgoder udvidet. Samtidig blev særordningen for udenlandske vognmænds turistkørsel med bus ophævet. Se lov nr. 554 af 2. juni 2014 og afsnit D.A.11.7.4.4. Fra den 1. januar 2015 ændres leveringsstedet for elektronisk leverede ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester solgt til private i EU af EU-leverandører. Samtidig udvides One Stop Shop-ordningen (One Stop Moms-ordningen) til at omfatte en ny særordning for leverandører etableret i EU. Begge særordninger omfatter fremover - foruden elektroniske ydelser - teleydelser samt radio- og tv-spredningstjenester. Se lov nr. 554 af 2. juni 2014. Som følge af lovændringerne er der sket konsekvensændringer i momsbekendtgørelsen ved bekendtgørelse nr. 825 af 25. juni 2014 fra 1. juli 2014 henholdsvis 1. januar 2015. Ved samme ændringsbekendtgørelse er reglerne om trekantshandel tilpasset de bagvedliggende bestemmelser i Momssystemdirektivet, sådan at kravet om, at mellemhandleren ikke må være registreret i modtagerlandet, er ændret til et krav om, at mellemhandleren ikke må være etableret i modtagerlandet. Gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 (momsforordningen) er ændret og suppleret for så vidt angår særordninger for ikkeetablerede afgiftspligtige personer, der leverer teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester eller elektroniske tjenesteydelser til ikkeafgiftspligtige personer ved Gennemførelsesforordning (EU) Nr. 967/2012. Ændringsforordningen har virkning fra 2015. Gennemførelsesforordning (EU) nr. 282/2011 (momsforordningen) er på en række punkter, først og fremmest vedrørende teleydelser, radio- og tv-spredningstjenester og elektronisk leverede ydelser samt ydelser vedrørende fast ejendom, ændret og suppleret ved Gennemførelsesforordning (EU) Nr. 1042/2013. Ændringsforordningen har virkning fra 2015. Bestemmelserne vedrørende fast ejendom dog fra 2017. EU-domstolen har i sag C-464/12, ATP PensionService A/S, bl.a. udtalt, at 6. momsdirektivs artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6) (ML § 13, stk. 1, nr. 11, litra f), skal fortolkes således, at de omhandlede pensionskasser kan være omfattet af bestemmelsen. Ved redaktionens slutning var SKATs overvejelser om dommens betydning for praksis ikke afsluttet. Østre Landsret har i SKM2014.278.ØLR forelagt et spørgsmål for EU-domstolen, om en speditør kan fradrage den pålagte importmoms ("hæftelsesmoms") som købsmoms i tilfælde, hvor speditøren ikke er importør og ejer af varerne, men alene har transporteret og foretaget den toldmæssige ekspedition af forsendelsen af disse som led i sin udøvelse af momspligtig speditionsvirksomhed. Skatteministeriet kommenterer i SKM2014.483.DEP en kendelse fra Landsskatteretten om fjernsalg. Skatteministeriet besluttede, at kendelsen ikke skulle indbringes for domstolene, idet ministeriet er enig i kendelsens udfald. Landsskatteretten udtaler sig i sin begrundelse generelt om, hvilken betydning udlægsreglerne i ML § 27, stk. 3, nr. 3, har for spørgsmålet om fjernsalg, selv om Landsskatteretten samtidig fastslår, at den situation, som var til prøvelse ved Landsskatteretten ikke vedrørte denne problemstilling. Skatteministeriet er ikke enig i de generelle udtalelser. SKAT har udsendt en række styresignaler, bl.a.: SKAT har i SKM2014.170.SKAT præciseret opgørelse af kostprisen ved beregning af kantinemoms. SKAT har i SKM2014.224.SKAT udtalt sig om betydningen af SKM2013.372.HR for pengeinstitutter. SKAT har i SKM2014.231.SKAT udtalt sig om den momsmæssige behandling af danske havnes opkrævning af skibsafgifter. Det har hidtil været praksis ved skibsreparationer mv., at leverancer fra underleverandører har været omfattet af momsfritagelsen i ML § 34, stk. 1, nr. 7, når underleverandøren udfører arbejdet på selve skibet eller dets faste udstyr. SKAT har i SKM2014.330.SKAT udtalt, at denne praksis er ændret ved SKM2011.732.LSR. Underleverandører vil i alle tilfælde skulle betale moms efter de almindelige regler. Selvom et arbejde udføres på selve skibet eller dets faste udstyr, vil dette ikke være omfattet af momsfritagelsen i ML § 34, stk. 1, nr. 7, når arbejdet udføres af en underleverandør. SKAT har i SKM2014.369.SKAT udtalt, at en leverandør af skolefrugt under EU-skolefrugtordningen skal betale moms af det tilskud, der modtages fra NaturErhvervsstyrelsen i henhold til reglerne om tilskud til uddeling af frugt- og grøntsagsprodukter til børn på undervisningsinstitutioner. Der er indarbejdet et større antal afgørelser mv. i vejledningen. Se evt. oversigt over indarbejdede afgørelser. Oversigt over indarbejdede afgørelser |