Dato for udgivelse
11 Oct 2011 09:23
Resumé

På mødet blev et nyt medlem præsenteret, og medlemmerne fik en orientering om status på DMR, S10 og SKATs indsats i forhold til biler.


Referat fra møde i Det regionale Eksterne Kontaktudvalg - SKAT Midt- og Sydsjælland den 6. september 2011

Tirsdag den 6. september 2011, kl. 15.00 - 16.30
SKAT Midt- og Sydsjælland
Ny Østergade 9, 1. sal
4000 Roskilde

Dagsorden:

  • Velkommen /Kim Bak
  • Præsentation af nyt medlem af udvalget, Lisbeth Pedersen, Danske Advokater
  • Status på udvikling af DMR - Det Digitale Motor Register/Lise Schou Hansen
  • S10 - status på indberetning af selvangivelser og CSC konflikt/Jørgen Roed
  • Værdipapirområdet/Connie Mankov Udsat til næste møde
  • SKATs indsats i forhold til biler
  • Eventuelt

Deltagere:

  • Danske Advokater
    • Advokat Lisbeth Pedersen
  • Sjællands Erhvervsfremme
    • Erhvervsdirektør Uffe Nielsen, Næstved-Egnens Udviklingsselskab A/S
  • Dansk Landbrugsrådgivning
    • Konsulent Lisbeth Kristensen, Landboforeningen Gefion
  • FSR - danske revisorer
    • Statsautoriseret Revisor Kenny Isaksen, Deloitte
  • SKAT
    • Direktør Kim A Bak, SKAT Midt- og Sydsjælland
    • Skattedirektør Per Jacobsen, SKAT Midt- og Sydsjælland, Indsats
    • Skattedirektør Lise Schou Hansen, SKAT Kundeservice
    • Afdelingsleder Jørgen Roed
    • Fuldmægtig Ditte Enersen, Sekretariatet

Afbud:

  • Dansk Erhverv
    • Salgsdirektør Klaus Stampe Pedersen, TP-Gruppen
  • Håndværksrådet        
    • Farvehandler Preben Rasmussen, Roskilde Borger-, Håndværker- og Industriforening
  • SKAT
    • Skattedirektør Jim Sørensen, SKAT Inddrivelse
    • Viceskattedirektør Lene Roos, SKAT Midt- og Sydsjælland

Velkommen /Kim Bak
Kim Bak bød velkommen og bad alle deltagere om at præsentere sig selv, da deltagerlisten er ændret. På grund af fusionen mellem Foreningen Registrerede Revisorer og Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har Helle Ebsen meldt sig ud af netværket.

Desuden har repræsentanten for Danske Speditører, Hanne Haas, Kuehne + Nagel meldt sig ud af netværket, idet foreningen er repræsenteret i et andet netværk.
Til gengæld er netværket blevet udvidet med en repræsentant for foreningen Danske Advokater i skikkelse af Advokat Lisbeth Pedersen, som er selvstændig og primært arbejder med skattesager. Lisbeth Pedersen har en fortid som ansat i SKAT, og har bl.a. været hos Retssikkerhedschefen og har arbejdet med koncernbeskatning.

Efter præsentationen fortalte Kim Bak om lukning af Skattecentret Roskilde på Universitetsvej i Trekroner. De sidste medarbejdere flytter til Holbæk, Køge eller fortsætter i IC i Roskilde. Skattecentret lukker helt den 28. september 2011, der er sidste åbningsdag, og fremover kan virksomheder i Roskilde henvende sig til Skattecenter Køge, Holbæk, Høje Taastrup eller Frederikssund.

Kim Bak sagde desuden, at i finanslovsforslaget, som blev fremlagt inden valget, var der råd til at betale løn til SKATs medarbejdere. Forslaget er imidlertid bortfaldet med udskrivning af valg, så det er spændende om der sker ændringer efter valget.

Status på udvikling af DMR - Det Digitale Motor Register/Lise Schou Hansen
DMR - Den Digitale Motor Registrering skulle være gået i luften den 1. oktober 2011. Det blev i første omgang udsat til den 31. oktober, men er nu yderligere udsat. SKAT forventer dog at systemet er klart i begyndelsen af 2012. Det egentlige DMR-system er klar, men betalingsmodulet er blevet forsinket på grund af problemer hos leverandøren.

SKAT har dog allerede holdt de første informationsmøder med synshaller og autoforhandlerne, som skal overtage udlevering af nummerplader.  Møderne bliver afviklet som planlagt uagtet forsinkelsen. De specifikke krav til henholdsvis autoforhandlere og synshaller kan læses i vedlagte folder.

I slutningen af 2012 vil der i SKAT kun være ekspeditionssteder i Høje Taastrup, Århus, Odense og Ålborg.
Folder om DMR er vedlagt.

S10 - Status på indberetning af selvangivelser og CSC konflikt/Afdelingsleder Jørgen Roed
Arbejdskonflikten hos en af SKATs IT-leverandører har betydet, at mange breve og mails fra SKAT til borgerne ikke er blevet sendt som planlagt. Endvidere medførte konflikten at papirselvangivelsen blev udsendt med mere end en måneds forsinkelse, og desværre også, at der blev udsendt papirselvangivelser til erhvervsdrivende, der allerede havde selvangivet via TastSelv. 

Digitaliseringsgraden på S10 selvangivelsen 2010 blev ca. 83 %. Det er en stigning i forhold til sidste år på lidt over 6 %. Den sene udsendelse af papirselvangivelsen har måske været medvirkende til stigningen.

SKAT har igen i år haft etableret en "mailboks", som revisorer har kunnet benytte, hvis der opstod problemer ved TastSelv indberetning af S10 selvangivelsen, og få svar på henvendelsen indenfor 48 timer. Der har været ca. 12.000 mailhenvendelser fra revisorer til boksen, og det er stort set samme antal som sidste år. SKATs lovede svarfrist på 48 timer har været overholdt. Langt de fleste henvendelser er besvaret fra dag til dag. De medarbejdere i SKAT der har været beskæftiget med revisormailboksen, har været glade for opgaven, og har fået meget ros af revisorerne.

Indberetning af S10 selvangivelser modtaget på papir påbegyndes først ultimo maj måned, og skattepligtige der har indsendt selvangivelsen på papir, kan ikke forvente at modtage årsopgørelsen før efter 1.  juli .  SKAT har i år modtaget og indberettet ca. 70.000 papirselvangivelser. I Midt- og Sydsjælland har vi udsendt kvitteringsbreve til skattepligtige, der indsendte selvangivelsen på papir inden den 17.maj 2011 (415 breve) med opfordring til at anvende TastSelv.  19 % anvendte efterfølgende TastSelv, og efter SKATs vurdering har effekten af de udsendte breve været for lille.

Fra og med indkomståret 2011 indføres digitaliseringspligt for selvangivelsespligtige, der driver virksomhed i personligt regi, og som er registreret for moms eller lønsumsafgift.  I bekendtgørelsen § 2 er der visse undtagelser fra digitaliseringspligten, og i § 3 bestemmelse om, at der ikke kan gives skattetillæg for indkomståret 2011 og 2012, hvis selvangivelsen indsendes rettidigt på papir. For dødsboer bliver der først digitaliseringspligt fra indkomståret 2012 og senere indkomstår.
Bekendtgørelsen, der har virkning for indkomstår, der udløber den 31. december 2011 eller senere, vedlægges.

Digitaliseringspligten forventes at resultere i, at SKAT får reduceret mængden af modtagne papirselvangivelser fra ca. 70.000 til ca. 25.000.

Både TastSelv indberettede selvangivelser, og papirselvangivelser der indberettes af SKAT, gennemløber forskellige elektroniske  kontroller,  inden årsopgørelsen dannes. Hvis selvangivelsesoplysningerne falder for et eller andet kriterium, forsøger SKAT at rette en evt. fejl indenfor 5 hverdage. Desværre har vi ikke i alle tilfælde været i stand til at overholde disse internt fastsatte mål.

På den lidt længere bane arbejdes der på at lade visse skatteydergrupper, som i dag udfylder en egentlig selvangivelse, overgå til den enklere selvangivelsesprocedure efter årsopgørelsesordningen.

I første omgang vil det komme til at gælde skatteydere, der ved siden af deres hovedbeskæftigelse - typisk som lønmodtagere - driver en mindre virksomhed med udlejning (forældreudlejning).  Den enklere selvangivelsesprocedure efter årsopgørelsesordningen vil ikke komme til at omfatte skatteydere, der fx anvender virksomhedsordningen med opsparet overskud, ligesom der vil være andre undtagelser. 

Funktionaliteten i TastSelv, pop-up billeder, rekvirering af TastSelv-koder mv. blev drøftet, og der blev påpeget forhold, der kunne virke irriterende, og processer der kunne forbedres. Bl.a. blev følgende nævnt:

Det er uheldigt, at man kan få flere årsopgørelser, fordi nogle felter ikke er åbnet tidligt nok. Det giver travlhed hos revisorer og hos SKAT. Der kunne være et besparelsespotentiale i af åbne for felterne for indberetninger af fx køb og salg af aktier, så man selv kan indberette tab og gevinst.

SKAT har en åbningsperiode i februar måned, hvor det er muligt at angive oplysninger til nogle felter, men ikke til alle.

Den 8. marts 2011 blev der åbnet for alle felter omfattet af TastSelv, og til næste år åbnes der for alle felter 5. marts 2012. Første årsopgørelse dannes ca. 14 dage efter at TastSelv er åbnet, og alle foretagne tilføjelser/ændringer i TastSelv i denne 14 dages periode, vil komme med på den først dannede årsopgørelse. Efterfølgende tilføjelser/ændringer vil resultere i dannelse af ny årsopgørelse.

Det er uheldigt, at der i TastSelv ikke er mulighed for at indtaste oplysninger på en lønmodtager, der er blevet erhvervsdrivende i selvangivelsesåret. SKAT kender problemstillingen, og der arbejdes på at få denne funktionalitet med i TastSelv, men den kommer tidligst i forbindelse med selvangivelsen for indkomståret 2012, dvs. i foråret 2013.

Det kan være et irritationsmoment, at man som revisor får en oplysning om, at det man indtaster, ikke stemmer overens med SKATs egne oplysninger.  Kunne man eventuelt som revisor fravælge pop-up billedet?

Oplysningen og ønsket er bragt videre til Afregning Person i Koncerncentret, der er ansvarlig for TastSelv systemerne. 

Lisbeth Pedersen fortalte, at det har været meget svært at få TastSelv koder, og at det giver en masse spildtid hos rådgivere med øgede omkostninger for virksomhederne. Der er også problemer, når man går fra lønmodtager til selvstændig, eller hvis man har haft en udenlandsk indkomst.

Lise Schou Hansen svarede, at der har været mange ændringer til IT-systemerne i forbindelse med implementering af ny lovgivning, og at det derfor kan være et problem at få ændret andre forhold.

Spørgsmål indsendt inden mødet og svar på spørgsmålene
Lisbeth Kristensen havde inden mødet sendt følgende spørgsmål og bemærkninger modtaget fra en anden landboforening:

Spørgsmål 1:
Du skal nævne igen, hvor bruger-uvenligt det er, at Ny TastSelv Erhverv udskriver en kvittering for momsangivelse, hvor afregningsbeløbet står på side 2, mens salgs- og købsmoms står på side 1.

SKATs svar på spørgsmål 1:
En ændring af systemet, således at momskvitteringen udskrives på én side var på vej i produktion i sidste uge, men den blev udsat på grund af sygdom. Ændringen vil komme i produktion meget snart.

Spørgsmål 2:
Det er til forvirring for vores kunder (og også os), at der er så stor forskel på metoden til autorisation i Tast-Selv Borger og i Ny TastSelv Erhverv. Metoden til autorisation i TastSelv Erhverv er unødigt besværlig sammenlignet med TastSelv Borger, hvor alle punkter kan vælges med en enkelt afkrydsning.

SKATs svar på spørgsmål 2
Chefkonsulent Ole Weber, Procesejer på TastSelv Erhverv blev bedt om at svare og svaret er:
En borger kan i TastSelv Borger autorisere eksempelvis en landbrugskonsulent til at logge på borgerens "konto" i TastSelv borger, idet vedkommende alene skal anføre landbrugskonsulentens CVR- / SE-nummer. Borgeren kan give landbrugskonsulenten forskellige rettigheder, afhængigt af, om vedkommende skal kunne forespørge, eller om vedkommende også skal kunne indberette.

Hvis landmanden desuden skal autorisere landbrugskonsulenten til at indberette m.v. vedrørende landmandens virksomhed, skal vedkommende i TastSelv Erhverv autorisere ved alene at anføre landbrugskonsulentens CVR- / SE-nummer for hvert indberetningsområde, landbrugskonsulenten skal have autorisation til.
Umiddelbart er der vel ikke den store forskel for borgeren / virksomheden, der skal autorisere?

Der, hvor det måske virker besværligt, er når landbrugskonsulentvirksomheden skal give adgang til de ansatte til at forespørge / indberette for klienter.

Den enkelte ansatte skal have rettighed til rollen "TastSelv Borger med autorisation" for at kunne logge på TastSelv Borger for klienter, og de skal have rettighed til en rolle "Alle klienter" "alle indberetningsområder", hvis de skal kunne forespørge / indberette alt vedrørende alle virksomhedsklienter.

Der er mulighed for at forfine tildelingen af rettigheder til de ansatte, idet der kan gives rettighed til nogle indberetninger for klienten og ikke til andre. Det må formodes, at en revisorvirksomhed kan have behov for at begrænse de ansattes muligheder for at agere på klienters "konti", således at ikke alle blot kan gøre alt.

Spørgsmål 3:
Forskudsregistrering:
Vi har i tidligere år haft ubehagelige oplevelser med (deltids)-landmænd, som ikke har fået dannet en forskudsregistrering for næste år, f.eks. fordi de har for stort underskud af virksomhed. Når SKAT ikke sender forskudsregistreringer ud på papir, opdager vores kunde det først, når de bliver trukket 60 % i A-skat hos deres arbejdsgiver. Hvis Skat ikke selv vil "tage hånd om" de borgere, som ikke har fået en årsopgørelse, burde de være forpligtet til, at sende en e-mail eller et brev til borgerne om, at de har et problem, som kompensation for al den porto der spares ved ikke at sende forskudsregistrering, til alle, hvor den er blevet dannet.

SKATs svar på spørgsmål 3:
Underskud af virksomhed fra tidligere indkomstår vil automatisk blive sat til 0 kr. ved forskudsregistreringen for indkomståret 2012. Deltidslandmænd med lønindkomster, vil herefter automatisk få dannet et skattekort.

Spørgsmål 4:
Spørgsmål og bemærkning til SKATs blanket 02.048 - serviceerklæring
SKAT har udarbejdet service erklæring i forbindelse med fradrag for lønarbejde op til 15.000 kr. SKATs blanket nummer 02.048.
Bemærkningen vedrører de oplysninger, der skal gives af leverandør/sælger af ydelse med servicefradrag, hvor det kan virke forkert, at der til 3.mand - køber - skal gives fuld oplysning om cpr.nr. Bekymringen går på misbrug, jf. de artikler, der de seneste 3 uger har været i Jyllandsposten om identitets tyveri, og hvor ofrets CPR-nr. er blevet misbrugt.

SKATs svar på spørgsmål 4:
Ordningen er gjort betinget af, at der bruges et særligt betalingsmodul, der i en handling sikrer betaling for ydelsen, fører fradraget på selvangivelsen hos køber, og indberetter indtægten på årsopgørelsen hos den person, der udfører arbejdet. Den administrative løsning med angivelse af CPR- eller CVR-nr. skal sikre, at fradraget kun gives, hvis den, der udfører arbejdet, har et CPR- eller CVR nr., således at modtageren kan identificeres og beskattes. Herudover udelukkes fradrag ved brug af uregistrerede virksomheder. Datatilsynet har godkendt ordningen.

Bekymringen med udlevering af CPR-nr. er bragt videre til Afregning Person i Koncerncentret, der er ansvarlig for systemopbygningen.

Spørgsmål 5:
Vil der blive afholdt informationsmøder hos SKAT om udfasning af TastSelv koder (i lighed med de gå hjem møder FSR - danske revisorers SMV-udvalg har indbudt til).

SKATs svar på spørgsmål 5:
Ja, hvis der er ønske herom, og deltagerantallet er af en tilpas størrelse, vil SKAT meget gerne afholde gå-hjem-møde om emnerne:

  • Hvordan kommunikeres der med SKAT via e-mailsystem fra de enkelte klienters skattemappe i TastSelv
  • Hvordan overgår man fra adgange i de enkelte kunders skattemappe via TastSelv-koder til den nye autorisationsordning for revisorer

Ønsker herom kan rettes til SC Holbæk, Kundeservice, Markedsføringsafdelingen, Jernbanevej 6, 4300 Holbæk.

SKATs indsats i forhold til biler/Per Jacobsen
Per Jacobsen orienterede om aktioner i forhold til biler. SKAT har i år haft fokus på kontrol af biler på udenlandske nummerplader og dyre biler på danske nummerplader. Der er gennemført mange aktioner rundt omkring i Danmark. Det er et emne, som har både pressens og befolkningens bevågenhed.

Ca. 25 % af indregistrerede biler er demobiler. Det er et område, som SKAT vil have mere kontrol over. Det er et problem at der ikke er 100 % klare regler på området, og den regelrette del af branchen har efterspurgt klarhed.

Lisbeth Pedersen fortalte om en klient, som havde fået konfiskeret sin bil, men havde været så befippet at han ikke fik alle sine ejendele, bl.a. personlige papirer, ud af bilen, inden den blev kørt væk. Efterfølgende havde han haft meget svært ved at få sine papirer udleveret.

Der blev svaret at det er et privat firma, som opbevarer biler, og at man derfor ikke kan få adgang uden for normal åbningstid. Der mangler måske lidt smidighed ved beslaglæggelse, så SKATs medarbejdere skal medvirke til at sikre at bilen tømmes for både værktøj og personlige effekter.
Præsentationen fra mødet er vedlagt referatet.

Eventuelt
Et andet punkt som blev diskuteret var urimeligheden i at SKAT har sat en frist for aflevering af materiale på 14 dage, især i tilfælde, hvor der ikke er en bagkant på sagen. Det kan i ferieperioder være særdeles vanskeligt at overholde denne frist, og det er tidskrævende at anmode om forlængelse, især hvis man ikke har et navn og mailadresse på sagsbehandleren. Kunne man få en digital mulighed for fristforlængelse?
Det kunne spare ressourcer, også hos SKAT, hvis det kunne gøres elektronisk.  Ved at give længere frister, kunne man måske undgå klagesager.

Svaret fra SKAT var at reglerne kræver at alle sagsbehandlerens kontaktdata skal fremgå af korrespondancen. SKAT har et mål om at forretningsgangene som skal drives effektivt, og vi kan ikke altid blot give udsættelser.

Lisbeth Pedersen spurgte også om hvorfor SKAT ikke anvender titler længere. Når der sendes et brev til advokat, skal firmanavnet fremgå af svaret. Det kan give problemer i forhold til ansvar, når et brev er stilet til en person i stedet for til et firma. Hun nævnte endvidere, at der er flere eksempler på at hendes kunder føler sig mistænkeliggjort af medarbejdere i SKAT og at tonen kan være direkte uforskammet.

Svaret var at det må være enkelttilfælde, og at SKAT gerne vil se eksempler på breve og anden korrespondance, som er i uoverensstemmelse med reglerne, da det ellers er svært at rette.

Værdipapirer.
Emnet blev udskudt til næste møde. Spørgsmål kan sendes til Connie Mankov, som vil give en orientering på næste møde. Her vil Connie Mankov bl.a. fortælle om aktiemessen, som finder sted den 20. september.

Sprogbrug
Der er eksempler på dårlig sprogbrug. Tonen kan virke kriminaliserende, når man beder om et regulært svar. Der kan være meget dårlige sprog hos pantefogeder, og advokater har flere gange måtte true med at inddrage retssikkerhedschefen i sager.
Kim fastslår, at der er regler på området, som skal følges. På grund af restancerne har pantefogeder fået besked om, at de skal være konsekvente i inddrivelse, men det må selvfølgelig ikke være en undskyldning for uforskammethed.

Næste møde
Næste møde bliver den 24. januar 2012, kl. 15.00. SKAT, Ny Østergade 9, 4000 Roskilde.