Dagsorden:
- Velkommen og kort orientering om SKAT her og nu/ Kim Bak
- Aktieprojektet/ Connie Mankov
- Resultat af Compliance-undersøgelsen/ Per Jacobsen
- Virksomhedsplanen/ Kim Bak
- Næste møde og evt.
Deltagere:
- Deloitte
- Landboforeningen Gefion
- Næstved-Egnens Udviklingsselskab A/S
- TP-Gruppen
- SKAT
- Kim A Bak
- Per Jacobsen
- Eline Blak
- Connie Mankov
- Gertrud Trebbien
Afbud:
- Roskilde Borger-, Håndværker- og Industriforening
- Advokat Lisbeth Pedersen
- SKAT
Referat:
Punkt 1: Velkommen og kort orientering om SKAT her og nu
Kim Bak bød velkommen til mødet.
Om SKAT her og nu fortalte Kim Bak om tre aktuelle emner. Det var "anmeldelser", "slut/årsopgørelsen" og "stigning i grundværdien". Alle tre emner der også har pressens bevågenhed.
- Anmeldelser. SKAT modtager flere og flere anmeldelser fra virksomheder og borgere. Udvalget drøftede og fortalte om håndtering af disse sager. Aktuelt kommer der indslag på TV 2 i aften. (Mandag den 5. marts 2012.)
- Slut/Årsopgørelsen. Adgang via skattemappen for borgere blev officielt åbnet i dag, den 3. marts 2012. Borgere der har prøvet at logge ind i weekenden, har dog også kunnet se deres årsopgørelse. Samtidig med at SKAT følger hvor mange der har logget sig ind, følger systemet også, at mange der har været inde på deres forskudsopgørelse for 2012. Dette er SKAT meget tilfredse med. Det er mest hensigtsmæssigt, at der over året bliver indbetalt den korrekte skat, især så vi undgår restskatter og dermed mulige restancer. SKATs IT systemer har indtil nu kunnet håndtere de mange log-ins og det nye køsystem har også fungeret.
- SKAT Midt- og Sydsjælland har også ansvaret for Ejendomsvurderings og dette området er også aktuelt pt. Grundværdierne er ændret og i flere områder forhøjet en del. Da en højere grundværdi medfører en større skattebetaling vil der sandsynligvis komme en del reaktioner på dette. Virksomhedskontaktudvalget drøftede metode for værdiansættelse på boliger og grunde. Især nu hvor der reelt ikke handles så meget. Kim Bak kunne dog fortælle, at det er handelspriserne der lægger til grundlag for vurderingerne.
Punkt 2: Aktieprojektet
Connie Mankov fortalte om de mange og forskellige initiativer i det store aktieprojekt som Midt- og Sydsjælland er tovholder for.
SKAT har nu et forbedret - dog endnu ikke optimalt - beregnings og indberetningssystem til aktier.
Også på aktieområdet arbejder SKAT hen imod, at borgerne skal kende lovgivning, skal have mulighed for at beregne avancer eller tab, samt kan finde ud af at betjene sig selv korrekt.
For at dette skal kunne lykkes arbejdes der på flere fronter. Bl.a. med bedre vejledninger, bedre beregningssystem og med at udbrede viden om, at oplysninger omkring handel med værdipapirer ikke er noget SKAT har automatisk.
Virksomhedskontaktudvalget er enigt i, at enten tror den almindelige aktiehandler, at SKAT har de informationer de skal have, eller også synes man, at metode og lovgivning simpelthen er for kompliceret så aktiehandleren vælger, at lade stå til i forhold til indberetning til SKAT. Så det er rigtigt og vigtigt, at SKAT arbejder intens på at forbedre systemer og vejledninger. Udvalget finder desuden, at det skal være tydeligere hvad SKAT har information om og ikke har informationer om i forbindelse med aktiebeholdning og aktiehandler.
Udvalget opfordrede til at SKAT samarbejder med flere specifikke eksterne interessenter, bl.a. blev Saxobank nævnt, hvilket Connie Mankov vil bringe med ind i det kommende arbejde.
Et udvalgsmedlem havde afprøvet beregningssystemet og fandt, at selv om der er ting der kan blive bedre, er det et godt redskab.
Connie Mankov var glad for tilbagemeldingen og pointerede, at beregningssystemet er et hjælpesystem til at opgøre den korrekte avance, og afrundede med en opfordring til at deltagerne meldte de fejl ind, som de konstaterer, fx i beregningssystemet.
Alle input, der kan bidrage til en håndtering af værdipapirområdet er velkomne. Udvalgets medlemmer er velkomne til at sende en mail til Connie Mankov.
Punkt 3: Resultat af Complianceundersøgelsen
Per Jacobsen præsenterede resultatet af complicance-undersøgelsen. Regelefterlevelsen er steget på persondelen og faldet på virksomhedsdelen siden den sidste undersøgelse.
Rapporten er offentlig og den kan læses her.
Virksomhedskontaktudvalget spurgte ind til om SKAT stadig holder informationsmøder for iværksættere og andre. Per fortalte at der gør der fortsat. Udvalget udtrykte tilfredshed med, at det stadig er muligt for nye virksomheder, at få grundlæggende viden om regler mv. på denne måde. Udvalget var dog enigt i, at dette initiativ alene ikke øger regelefterlevelsen væsentligt.
Per fortalte desuden, at når regelefterlevelsen falder så markant, er det selvfølgeligt, at der prioriteres flere ressourcer til virksomhedsområdet, bl.a. ved igangsættelse af en række tværgående landsdækkende projekter. Fx projekt "Social dumping", hvor der er en fælles myndighedsindsats, således at politi, beskæftigelsesministeriet og SKAT går sammen i en indsats mod bl.a. brug af illegal arbejdskraft i Danmark.
Punkt 4: Virksomhedsplanen
Kim Bak gennemgik fokusområderne i SKATs virksomhedsplan, hvor det første og højest prioriterede område fortsat er inddrivelse.
- "Restancer - vi fastholder fokus".
- Kim Bak gav eksempler på hvor gode resultater, der havde været på restanceinddrivelsesområdet i 2011 - men når det er sagt er der - bl.a. på grund af stigende overførsler af restancer fra fordringshaverne og krisen - også stigende restancer. Så fokus og intensivering af inddrivelsesområdet er fortsat nødvendigt.
- Virksomhedsområdet - vi forbedrer regelefterlevelsen
- It-systemer - vi implementerer
- Kim Bak fortalte om udfordringerne på IT området og de initiativer der er i gang her. Dog er der igangsættelse på DMR - nummerpladeekspedition til juni 2012.
- Kompetencer - vi matcher kompetencer.
- Kim Bak fortalte om initiativerne i SKAT. Der er, som i alle organisationer, fokus på at matche eksisterende kompetencer til behov. Virksomhedskontaktudvalget talte om, at det også i fremtiden er nødvendigt med sprogkompetencer og udvekslede erfaringer omkring forarbejdet i forbindelse med Fehmern Bælt projekt.
- Skattepolitisk forberedelse - vi udarbejder det bedst mulige beredskab
- Virksomhedskontaktudvalget drøftede kort muligheder i forbindelse med en ny skattereform. Ingen har dog pt. viden om hvilke initiativer eller lovændringer vi kan vente.
- Kundekanaler - vi vil betjene kunderne med effektivitet og kvalitet
- Per Jacobsen nævnte, at vi fx har et forsøg i gang i Jylland med tidsbestilling for personlige henvendelser. Virksomhedskontaktudvalget bifaldt dette initiativ og anbefalede, at det også kommer på telefonhenvendelser.
- Effektiv administration - vi skaber forenkling, sammenhæng og overblik
- Kim Bak rundede af med at fortælle at vi - også i SKAT - konstant arbejder med at effektivisere og optimere vores interne processer.
Punkt 5: Næste møde og evt.
Næste møde bliver den 18. september 2012, kl. 15.00 - 16.30.
Evt.
*Den nye hjemmeside, nu skal rådgiver klikke flere gange - i forbindelse til tidligere, hvor seneste nyt var på første side - men ellers ok.
*Specifikke spørgsmål fra Lisbeth Kristensen. Spørgsmål er sendt til skattedirektør for Kundeservice i MSS Lene Roos. Lisbeth har fået konkret svar på henvendelse fra Lene Roos, herunder at der følger yderligere tilbagemelding på 2 af de specifikke emner.
Lisbeth Kristensen sagde, at hun gerne vil have en melding når der fx er dannet en ny årsopgørelse. (I stedet for en mail om "vil du være med i en spørgeundersøgelse"!). Som det er nu, skal rådgiver gå aktivt ind og tjekke om der er dannet årsopgørelse (i stedet for at få besked). Skatteyder kan vælge at få besked om dette, men det kan rådgiver ikke. Dette må SKAT gerne forbedre.
Bilag:
Præsentationer på mødet: