Dato for udgivelse
15 aug 2012 10:42
Resumé

Referat fra møde afholdt den 22. juni 2012 i det Specielle Eksterne Kontaktudvalg - Motor (SKU-M). Endelig referat udsendt til udvalgets medlemmer den 29 juni 2012.


Deltagerne i dette møde var følgende:

Fra SKAT:

Skattedirektør - Motor

Claus Bruun Johannessen

Viceskattedirektør - Motor

Jeannie Ter-Borch

Fg. Kontorchef - Motor, Koordinering og Planlægning

Mette Winkler

Chefkonsulent - Indsats og analyse

Afbud

Kontorchef - Vejledning og Afregning (IT)

Jan Telling

 

Chefkonsulent - Borger og Virksomhed, Vejledning

Simon Aaskov Thomsen

Afdelingsleder - Motor-CRM

Søren R. Hansen

Afdelingsleder - Motorcenter Odense

Afbud

Afdelingsleder - Borger og Virksomhed, Vejledning

Merete Wadt Jurock

Udvalgssekretær

Susanne Echberg

 

Erhvervsorganisationerne:

 

Håndværksrådet

Lars Magnus Christensen

Dansk Industri

Anni G. Skov Jørgensen

FSR, Foreningen af Statsaut. Revisorer

Afbud

DAF, Danmarks Automobilforhandler Forening

Afbud

Finans og Leasing

Christian Brandt

CAD, Centralforeningen af Autoreparatører i dk

Afbud

FDM, Forenede Danske Motorejere

Dennis Lange

DBFU, Dansk Bil-Forhandler Union

Karl-Ove Pedersen

DBI, De Danske Bilimportører

Tejs Laustsen Jensen

Dansk Erhverv

Afbud

Mclf, Motorcykelbranchens Landsforbund

Afbud

  

  1. Formanden, Skattedirektør Claus Bruun Johannessen byder velkommen

Formanden bød velkommen til dette særlige møde, som primært har et punkt på dagsordnen. En særlig drøftelse af hvordan DMR kom fra start den 6. juni 2012.

To udvalgsmedlemmer har medtaget en gæst til dette møde. Finans og Leasing har medtaget Anne Høg Frentz, Nordania Leasing. Håndsværksrådet har medtaget Børge Madsen, Dansk Autogenbrug.

 

  1. Godkendelse af referat fra sidste møde den 22. maj 2012

Referat fra sidste møde godkendt.

 

  1. Status for DMR

Claus Bruun Johannessen fortalte, at det var SKATs opfattelse, at DMR generelt var kommet godt fra start. 

SKAT var forberedt på, der ville være opstartsproblemer og har løbende taget hånd herom. Nogle problemer har kunnet løses umiddelbart, mens andre havde større omfang. 

DBFU nævnte, at de også var forberedt på, der ville være opstartsproblemer, men undrede sig over, at et af problemerne var, at der manglede nummerplader. Hertil kunne Merete Wadt fortælle, at der var sket en produktionsfejl, hvor der var produceret 7.000 nummerplader, med forkerte nr. på og nummerpladeproducenten havde gjort et stort stykke arbejde for, dels at hente dem hjem igen og dels producere nye nr.plader. DBFU savner, der var sket udmelding herom.

Finans og Leasing kunne også bekræfte, at DMR overordnet set, var kommet godt fra start, dog var der visse problemer for leasingvirksomheder, og derfor var et medlem medtaget til mødet i dag.

DBI havde også den oplevelse, at DMR i det store hele fungerede godt. Man havde frygtet værre. Der var problemer med håndteringen af nogle særlige køretøjer samt der var udmeldinger fra nogle Skattecentrer, som ikke harmonerede med de centrale udmeldinger.

Håndværksrådet kunne ligeledes bekræfte, at det i det store hele fungerede godt, men der var fortsat nogle problemer, at tage hånd om.

En række af udvalgets medlemmer havde før mødet, indsendt spørgsmål/problemstillinger, som man ønskede behandlet på dagens møde.

En skemaoversigt hvor spørgsmålene var samlet sammen, blev udleveret. Aftalt de ekstra spørgsmål, der fremkom på mødet indsendes til udvalgets sekretær, således en samlet oversigt over spørgsmålene kan udsendes sammen med referatet.

DAF har rejst spørgsmål om prøvemærker, når der til februar 2013 lukkes ned for, at SKAT ved alle skattecentrer ekspederer nummerplader, herunder prøvemærker. Beslutningen er, at der i februar 2013 kun vil være nummerpladeekspedition på 4 skattecentrer. SKAT har noteret sig denne problemstilling og vil arbejde for en mere praktisk løsning. Dette skal imidlertid sammenholdes med reglerne for, at prøvemærker kun gælder til kørsel med lovfastsatte formål.

DBFU havde indsendt en række meget specifikke problemstillinger:

  • Der spørges til teksten i pop-up vindue ifm ændret anvendelse af varebil. Der efterlyses en bedre tekst.
  • Handel med brugt bil (bil taget i bytte), hvor kunden ikke har den originale registreringsattest. Finans og Leasing står i en lignende situation ifm en fogedretssag. Det er ikke muligt i DMR at bestille ny registreringsattest i sådanne situationer. Søren R. Hansen oplyser, at man skal henvende sig til CRM og fremvise dokumentation for det retmæssige ejerskab over bilen, og så kan CRM udsende ny registreringsattest.
  • Indtastningsfejl eller manglende tekniske data. Det kommer an på hvilke data det drejer sig om, og dermed hvem der kan fejlrette. Branchen syntes det er mange data forhandleren har ansvaret for. De mange data er nødvendige, da DMR understøtter både SKATs og Trafikstyrelsens administration.
  • Der er ønske om, at en pladeoperatør kan have andre plader på lager, end til de køretøjstyper vedkommende sælger.  Det åbner loven ikke altid mulighed for.
  • Låse-op koder. Det er af sikkerhedsmæssige grunde, der skal bruges to RAK-koder. SKAT er bevidst om, at det giver nogle problemer for køretøjer med gamle registreringsattester. Hvis der er behov for at få låst et køretøj op, kan der rettes henvendelse til CRM.
  • Hvordan håndteres afmeldte plader? Det fremgår i bemærkningerne til L122, at pladen skal klippes over. Det er et krav at dette sker, og det er nummerpladeoperatørens ansvar, at det sker.
  • Et syn gælder i 12 måneder. Det fremgår af registreringsbekendtgørelsen.
  • I produktionsdemoen, kunne man få adgang til fiktive ejer-bruger oplysninger. Det forhindrer datalovgivningen, og derfor giver DMR ikke denne mulighed.
  • Synsvirksomheder må ikke tage gebyrer, da de får godtgørelse. Andre må godt.
  • Levering af nummerplader har visse steder været ustabil. Plader i restordre forventes leveret næste uge. Der udsendes for mange del-beskeder (mail, ordrebekræftelser mv.) Der arbejdes på en forbedring heraf.
  • En bil på flexleasing har en toldattest har en registreringsattest hvoraf det fremgår, der er betalt fuld afgift. Det lyder forkert, konkrete eksempler bedes indsendt, så der kan tages hånd om det.
  • Felt på registreringsattesten "seneste synsdato" er tomt, hvorfor? Første registreringsdato fremgår, og er styrende for hvornår indkaldelse til periodisk syn sker fremadrettet.
  • Registreringsattest udsendes til den, der står anført som ejer. Men når der ligeledes skal ske omregistrering, synes det uheldigt at registreringsattesten udsendes til tidligere ejer. Der arbejdes på en løsning af problemet.

 CRM kan kontaktes på adressen:

                      SKAT - CRM 
                      Helgeshøj Allé 9 
                      2630 Taastrup

 eller               CRM@skat.dk

DAF henviser til SKATs hjemmeside, hvoraf det fremgår at en forhandler kun kan hente nummerplader hos en synsvirksomhed eller hos SKAT. Der arbejdes på en løsning, som er klar inden 2013, hvor SKAT reducerer sin nummerpladeekspedition til kun 4 steder.

DAF har efterspurgt adgang til ejer-bruger oplysninger, men det forhindrer datalovgivningen. Der er kun adgang til køretøjsdata.

Håndværksrådet rejste spørgsmål på vegne af branchen indenfor autogenbrug, som afmelder et stort antal køretøjer om året. Branchen indberetter i forvejen alle køretøjerne af hensyn til skrotningsgodtgørelse. Der efterlyses, at denne virksomheds-type kan få lov til at afmelde køretøjer. Lovgivningen har fastlagt nogle kriterier, som desværre ikke tilgodeser dette forhold.

Håndværksrådet har endvidere forespurgt til overførsel af data fra CRM3-systemet til DMR. Det forlyder, at ikke alle data flyttes over. SKAT oplyser, at alle de data, som CRM3 indeholder, bliver overført. Øvrige data (dokumenter), f.eks. billeder, som måtte være arkiveret på anden vis, overføres således ikke til DMR. Øvrige dokumenter arkiveres i SKATs journalsystem Captia, og dette journalsystem fortsætter.

Finans og Leasing ønsker adgang til ejer/bruger oplysninger, f.eks. ved en fogedsag, og er i dialog med SKAT herom. Derudover undrede det branchen, at leasingselskabet opkræves 380 kr. for omregistrering, det burde være hos forhandleren. Hertil blev det oplyst, at det CVR.nr. der anmelder er den, der bliver opkrævet beløbet.

Finans og Leasing spurgte til, betaling af restafgift. Når en forhandler forestår bilhandlen, men restafgiften påføres leasingselskabets månedsangivelse. Det følger af lovens § 3b, at det er leasinggiver der som ejer hæfter. Det er et mellemværende mellem leasinggiver og den forhandler, leasinggiver har indgået samarbejde med. Det påpeges, at regnemaskinen i DMR regner forkert renterefusion. SKAT vil undersøge dette nærmere.

Det blev efterspurgt, at leasingselskaberne kunne fejlrette i månedsangivelserne. Det kunne evt. hænge sammen med, at det først kan foregå ved månedens udløb og 14 dage frem. Det undersøges. Derudover savnes det, at stelnummer fremgår af månedsangivelsen, således man har søgemulighed i månedsangivelsen.

Før 6. juni var der en arbejdstilrettelæggelse, hvor man kunne foretage ejer/bruger skifte når leasingperioden udløb, frem for udskiftning af plader. Denne løsning efterspørges i DMR. Simon Aaskov Thomsen oplyste, at udfordringen er kendt, og der arbejdes på en løsning. Samme udfordring kendes ved op/nedvejning, hvor der ikke skiftes pladetype.

DBI omtalte en problemstilling ifm med syn, hvor der mangler nogle prisdata og så låses det hele. Det er et stort problem og en løsning er nødvendig straks. Merete Wadt mente, der var fundet en manuel proces, der kan håndtere problemet. Derudover blev omtalt en situation, hvor et restparti biler handles til under listepris. DMR "låser" prisen med 9 % avance.

DBI påpegede, at der er regnefejl i registreringsafgiften på visse køretøjstyper. SKAT er bekendt med problemet for 30/50 pct varebiler. Hvis der er andre vil SKAT meget gerne have dem forelagt, således det kan rettes op. Der nævnes, at DMR regner forkert ifh stapri ved tillæg/fradrag for airbag.

Der blev nævnt overgangsordningen i L 94. Til orientering er nyhedsbrev offentliggjort mandag den 25. juni, se dette link data.aspx?oid=oid=2050032&vId=0

DBI efterlyser mere orientering, når der foretages ændringer mv. i DMR. Helst at der spørges først. Som eksempel kan nævnes, at der i mandags den 18. juni i 4 timer blev ændret i feltet "slagvolumen". Der efterspørges et tekniker møde, f.eks. sidst på sommeren. Det er SKAT positive overfor, og Simon Aaskov Thomsen oplyste samtidig, at feltændringer ved system-til-system adgang normalt varsles med 3 måneders varsel til de berørte interessenter. Det pågældende eksempel var en menneskelig fejl, som hurtigt blev rettet tilbage.

 

  1. Eventuelt, herunder aftale for næste møde

Finans og Leasing foreslår en brugerundersøgelse, i stil med den man har foretaget på tinglysning. Simon Aaskov Thomsen fortæller, at det er planlagt, at foretage en brugerundersøgelse.

SKAT kunne fortælle, at der afholdes skurvogn hver morgen, hvilket indebærer at man hver morgen samler op på spørgsmål og problemstillinger. De spørgsmål og problemstillinger, der er drøftet på dette møde, vil indgå i skurvogns-møderne.

Simon Aaskov Thomsen oplyste, at en del nummerpladeoperatører har kvitteret elektronisk for nummerplader, selv om de ikke har modtaget pladerne endnu. SKAT opfordrer alle nummerpladeoperatører til at være meget opmærksomme på, kun at kvittere elektronisk for modtagelsen, når de forinden har sikret sig, at de er i besiddelse af samtlige de fysiske pladesæt, som de kvitterer for. SKAT bruger mange ressourcer på manuelt at rette i virksomhedernes pladelagre, fordi der er kvitteret for tidligt, eller et pladesæt har manglet i leverancen. Mange nummerpladeleverandører opdager først fejlen, når den nummerplade som Motorregistret vil allokere til et køretøj ikke findes i pladelageret. Findes pladen ikke, kan pladeoperatøren ikke fortsætte indregistreringen, før SKAT manuelt har redigeret pladelagret.

  

Næste møde afholdes ved Skattecenter Høje Tåstrup den 20. august kl. 10.

Har du spørgsmål eller lign. er du velkommen til at kontakte udvalgets sekretær på mail Susanne.Echberg@skat.dk .