Det danske selskab skal foretage en vurdering af, om omstruktureringen er sket i overensstemmelse med armslængdeprincippet, se OECD's modeloverenskomst artikel 9 og LL § 2. Se også afsnit C.D.11.1. om armslængdeprincippet i LL § 2 og afsnit C.D.11.2. om armslængdeprincippet og OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven). Disse guidelines indeholder retningslinjer for tolkningen og anvendelsen af armslængdeprincippet i artikel 9 og LL § 2.
I OECD's retningslinjer er det angivet, at vurderingen af om en omstrukturering er sket i overensstemmelse med armslængdeprincippet i artikel 9, ikke adskiller sig fra enhver anden vurdering af, om en transaktion er i overensstemmelse med armslængdeprincippet, hvorfor OECD's Transfer Pricing Guidelines's kapitel 9 blot er en præcisering af, hvordan armslængdevurderingen skal foretages i forbindelse med en omstrukturering. Se pkt. 9.9 i OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven).
Ved en omstrukturering er det, som ved enhver anden forbindelse mellem koncernforbundne parter, afgørende, om der er aftalt eller fastsat vilkår vedrørende handelsmæssige eller økonomiske relationer, der afviger fra de vilkår, som ville være blevet aftalt mellem uafhængige parter, se fx pkt. 9.49, 9.52 og 9.165 i OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven).
I pkt. 9.8 i OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven) er det nævnt, at retningslinjerne ikke omhandler, hvordan en armslængde betaling skal beskattes, herunder om der er fradrag for en sådan betaling. I Danmark har SKAT mulighed for at korrigere alle forbindelser mellem koncernforbundne parter, se LL § 2. En betaling beskattes, eller giver adgang til et fradrag, efter bestemmelserne i SL §§ 4-6 eller efter bestemmelserne om beskatning af kapitalgevinster.
Ved armslængdevurderingen er det ikke alene afgørende, om omstruktureringen er forretningsmæssigt velbegrundet for koncernen. Armslængdevurderingen skal derimod foretages for hver enkelt af de koncernforbundne parter, som indgår i omstruktureringen, se fx OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven) pkt. 9.63 og 9.178. Det skal blandt andet altid vurderes om der er realistiske alternativer for parterne og vilkårene for omstruktureringen skal fastsættes i lyset af disse alternativer.
I forhold til de danske regler, armslængdeprincippet i LL § 2, skal det bemærkes, at der ikke skelnes mellem, om der er tale om grænseoverskridende transaktioner eller rent nationale "DK-DK" transaktioner. Dette gælder også for kontrollerede transaktioner i forbindelse med omstruktureringer.
Omstruktureringer skal beskrives i virksomhedens TP-dokumentation, se BEK nr. 42 af 24. januar 2006 § 4 og afsnit C.D.11.4 om dokumentationspligten efter SKL § 3 B.
Kapitel 9 i Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven) om Business Restructuring indeholder fire afsnit, som skal læses i en sammenhæng, se pkt. 9.9.
Se også
Se også afsnit C.D.11.2.5.2 om omstruktureringer i OECD's Transfer Pricing Guidelines (2010-udgaven).