Dato for udgivelse
19 Feb 2013 11:17
Resumé

Referat fra møde afholdt den 22. januar 2013 i det Specielle Eksterne Kontaktudvalg - Motor (SKU-M). Endelig referat udsendt til udvalgets medlemmer den 1. februar 2013.


Deltagerne i dette møde var følgende:

 Fra SKAT:

Skattedirektør - Motor

Claus Bruun Johannessen

Fg. Viceskattedirektør - Motor

Per S. Ravensholt

Fg. Kontorchef - Motor, Koordinering og Planlægning

Afbud

Chefkonsulent - Indsats og analyse

Jens Mogensen

Kontorchef - Vejledning og Afregning (IT)

Jan Telling

 

Chefkonsulent - Borger og Virksomhed, Vejledning

Simon Aaskov Thomsen

Afdelingsleder - Motor-CRM

Flemming Redøn

Afdelingsleder - Motorcenter Odense

Afbud

Udvalgssekretær

Susanne Echberg

 

Erhvervsorganisationerne:

 

Håndværksrådet

Lars Magnus Christensen

Dansk Industri

Nils Suhr Andersen

FSR, Foreningen af Statsaut. Revisorer

Afbud

DAF, Danmarks Automobilforhandler Forening

Afbud

Finans og Leasing

Christian Brandt

CAD, Centralforeningen af Autoreparatører i dk

Per B. Nielsen

FDM, Forenede Danske Motorejere

Casper Schad

DBFU, Dansk Bil-Forhandler Union

Afbud

DBI, De Danske Bilimportører

Afbud

Dansk Erhverv

Ove Holm

MFF, Motorcykel-Forhandler Foreningen

Henrik Balle

Forsikring og pension

Jacob Nisgaard Larsen + Hanne Høyer

Synsbranchen, ERFAgruppen-bilsyn

Niels Rask Larsen

               

  1. Formanden, Skattedirektør Claus Bruun Johannessen byder velkommen

Claus Bruun Johannessen bød velkommen til de fremmødte. Der er kommet en ny deltager (brancheorganisation) i udvalget, dækkende synsvirksomhederne, og for motorcykel-branchen er det nu MFF, der er repræsentant for branchen.

 

  1. Godkendelse af referat fra sidste møde den 22. oktober 2012

Referatet blev godkendt. Der blev spurgt til kørselsafgifter, punktet tages under eventuelt.

 

  1. Indsatsområdet: Ny ordning om dagsbeviser til og mærkning af de såkaldte gulpladebiler

På indsatsområdet, kunne Jens Mogensen fortælle, at regeringen i forsommeren 2012 vedtog en lovpakke om initiativer mod sort arbejde, og et af initiativerne var den såkaldte mærkningsordning. En ordning om, at vare- og lastebiler indtil 4 ton, som anvendes udelukkende erhvervsmæssigt (i daglig tale gulpladebilerne), skal være forsynet med virksomhedens navn eller logo, samt cvr-nr.

Der er nedsat et landsdækkende indsatsprojekt, der skal håndhæve disse nye regler, som trådte i kraft den 1. januar 2013. Strategien er først at informere og vejlede om de nye regler, således virksomhederne kan indrette sig efter reglerne. Efterfølgende vil der gennemføres aktioner, hvor det kontrolleres om de nye regler efterleves, og gør de ikke det, vil der i visse situationer blive udstedt bøder.

Håndværksrådet har rejst kritik af ordningen, men støtter fuldt ud tiltaget om indsatsen mod sort arbejde. Dog sættes der spørgsmålstegn ved effekten af det nye krav om cvr-nr. på gulpladebilerne. De uheldige ting ved ordningen er dels en mistænkeliggørelse og dels en falsk tryghed for borgerne. Derudover mener Håndværksrådet, at bødestørrelserne forekommer meget store.

Jens Mogensen svarede, at bødestørrelserne ligger på niveau med andre områder hvor SKAT kan udstede bøder for manglende regel-efterlevelse. De virksomheder, der gerne vil efterleve reglerne, vil heller ikke få bøder.

Claus Bruun Johannessen kunne supplere med, at initiativerne mod sort arbejde er et politisk signal, og SKAT anvender den strategi, at først skal nye regler introduceres, og efterleves reglerne ikke efter en indkøringsperiode, så bliver der i visse situationer udskrevet bøder.

Håndværksrådet spurgte, om de nye regler er i overensstemmelse med EU-retten, herunder kravene for de udenlandske køretøjer, hvor der skal være dokumentation for virksomhedens registrering i RUT-registret. Hertil svarede Jens Mogensen, at de nye regler ikke er i strid med EU-retten, men at ordningen lige må komme i gang, og erfaringerne vil være med til at forme administrationen.

En anden ny ordning, der er trådt i kraft 1. januar 2013, er dagsbeviser. Simon Aaskov Thomsen kunne fortælle, at ordningen egentlig var besluttet allerede i 2008, men den momsmæssige del af ordningen krævede godkendelse af EU. Lov om dagsbeviser blev vedtaget 14. december 2012, og derfor mangler den løsning, som SKAT har driftsat 1. januar 2013 muligheden for at købe dagsbeviser ved fysisk fremmøde. Denne mulighed bliver tilføjet den 23. januar.

Nærmere om ordningen kan det oplyses, at alle køb registreres og kvittering kan genudskrives. (fx kan der maximalt købes 20 dagsbeviser om året til en gulpladebil). Endvidere er det ikke muligt at fortryde et køb. Køb af dagsbevis sker ved en dankortbetalingsløsning via SKAT.dk.

Håndværksrådet og Dansk Erhverv var glade for ordningen endelig kom i gang, og spurgte om alle kan købe dagsbeviser, f.eks. venner af virksomhedsejeren. Ja, der er ikke begrænsninger i hvem der kan købe, det er et spørgsmål om til hvem virksomheden vil udlevere bil og bilnøgler. Ordningen vil blive evalueret i 2014.

Forsikring og Pension spørger til, om man kan se oplysninger i DMR om dagsbeviser, og hertil svares ja. Der kan ses hvor mange dagsbeviser, der er købt på et køretøj. Købere af dagsbeviser skal sikre sig, at køretøjets forsikring dækker privat kørsel. Vilkårene afhænger af forsikringsvilkårene for det pågældende køretøj.

Dansk Industri spørger til, hvis der isættes bagsæder i en varebil. En varebil er til godstransport, ikke persontransport. Når køretøjet er indregistreret som varebil, er det stadig en varebil når der købes dagsbevis. Hvis man monterer bagsæderne, har man ombygget bilen til en personbil, og det har konsekvenser for ny betaling af registreringsafgift. (At ombygge fra varebil til personbil, er et spørgsmål om id-tab). Dagsbeviser giver således ikke tilladelse til at ændre antallet af sæder i en varebil.

MFF spørger om privatkørsel er en køretur f.eks. til golfbanen, sejlklubben eller genbrugsstationen med haveaffald. Ja det er det.

SKAT er klar over, at den måde man på genbrugsstationen administrere reglerne for betaling når en virksomhed vil aflevere affald, giver nogle udfordringer, nu hvor en varebil med gule nummerplader, kan komme benyttes til privat kørsel ved køb af et dagsbevis.

Direkte link til SKATs hjemmeside med nærmere information om dagsbeviser

data.aspx?oid=2085788&vId=0

Eksempler på skærm-print om dagsbeviser er udsendt som bilag.

 

  1. Status for DMR

Claus Bruun Johannessen oplyser, at den 1. februar 2013 lukker SKAT ned for en række af sine nummerpladeekspeditioner, således der kun kan udleveres nummerplader ved de 4 motorcentre Aalborg, Aarhus, Odense og Høje-Taastrup. SKAT ved, der visse steder i landet, vil være nogle logistik-udfordringer i denne forbindelse.

Simon Aaskov Thomsen fortæller, at release 2.3 var forventet implementeret den 18. januar, men bliver implementeret den 23. januar i stedet for.

Direkte link til nyhedsbrev om release 2.3 (udsendt den 24. januar) data.aspx?oid=2090605&vId=0

En del af tilretningerne har været, at understøtte nedlukningen af nummerplade-ekspeditionerne. Derudover har der været arbejdet på, at udarbejde nye processer, således det ikke så ofte kræver man skal møde personligt frem hos SKAT.

Der er udviklet et delt registreringsflow. For visse typer af ekspeditioner, hvor der kræves en mindre sagsbehandling, f.eks. fremlæggelse af tilladelser eller anden dokumentation, kan sådan materiale indsendes til SKAT, og når sagsbehandlingen er på plads, kan selve registreringen (herunder omregistrering), foretages af en nummerplade-operatør. De typer ekspeditioner det drejer sig om er bl.a. nogle af de såkaldte klausulerede køretøjer. Se nærmere i nyhedsbrevet om release 2.3, som blev udsendt efter mødet.

Af andre nye funktioner i Motorregistret, blev kort omtalt destruktion af brugte plader, og en ny forhandlerrolle for de forhandlere, der har køretøjer hvoraf der ikke skal betales registreringsafgift (f.eks. trailere og knallerter).

For så vidt angår privates indførsel af brugte biler fra udlandet, arbejdes der stadig med en løsning for betaling af registreringsafgiften via netbank. Udfordringen er bl.a. at når SKAT har udregnet registreringsafgiften (truffet afgørelse om værdifastsættelsen), et det endnu ikke et afgiftskrav, hvor der kan sættes en betalingsfrist. Lige pt er der kun mulighed for at betale ved kassen hos SKAT eller benytte en forhandler.

Forsikring og Pension efterspørger, at SKAT udmelder i god tid om ændringer mv. i motorregistret, således branchen får mulighed for at planlægge kundebesøg om aftenen, hvor Motorregistret tages ud af drift - typisk kl. 20.00. Der må gerne tages forbehold om nedbrud, eller udskydelser, men det vil være en hjælp at være forberedt samt at kunne informere sit bagland om en kommende release.

Branchen er rigtig glad for nyhedsbrevene.

Dansk Industri vil gerne have bekræftet, at de nye funktioner om bl.a. delt registreringsflow betyder, at man kan spare 200 kr. i gebyr for personlig henvendelse. Hertil er svaret ja.

Synsbranchen spørger, om det er en endelig beslutning om nedlukning til kun 4 steder, fordi det giver nogle meget dårlige forhold for især de private. Beslutningen er endelig.

Som eksempel kan nævnes prøvemærker, når en borger skal hente en brugt bil i Tyskland. Man kender ikke altid stelnummer på forhånd, og ofte er det en aftale, som kommer på plads udenfor SKATs åbningstid. Samme forhold gør sig gældende ved besigtigelsen af biler langt fra et motorcenter. Synsbranchen spørger, om ikke en forhandler kunne udleje sit prøveskilt. SKAT oplyser, at det er der ikke lovhjemmel til. SKAT er bevidst om, at administrationen af prøvemærker er en udfordring, og følger situationen nøje.

Endvidere blev der spurgt til manglende RAK-koder og kontrol-tal. SKAT udleverer disse via skattemappen, men det er ikke særlig smidigt for en forhandler, som står med kunden. SKAT skal sikre sig til hvem koderne udleveres, og udlevering via et telefonopkald er for usikkert, da der meget nemt kan ske udlevering til en forkert person. Simon Aaskov Thomsen oplyste, at proces for udlevering af koder er beskrevet på skat.dk, og at SKAT arbejder på en ny e-kontakt løsning, således SKAT har dokumentation for hvem der spørger og straks kan give svar. Denne kontaktmulighed vil dog først være på plads om 1-2 måneder.

Forsikring og Pension vil gerne kvittere for det gode samarbejde med DMR-projektet. Hele branchen har været rigtig glade for, at blive inddraget for forskellig vis og det er opfattelsen, at man ved sådan samarbejde får udviklet det bedste produkt. Eftersom der forsat er fejl og mangler, samt ting der er nødvendige at udvikle på i Motorregistret, er det et stort ønske fra branchen, at DMR-projektet fortsætter en tid endnu. Det er stadig et nyt system og det er et stort system, som skal kunne understøtte mange forskellige aktører (såvel private og virksomheder som offentlige).

Simon Aaskov Thomsen kunne fortælle, at Motorregistret i december måned havde håndteret 276.000 ekspeditioner og der har i december været ca. 18.000 brugere af systemet. De som sidder i DMR-projektet vil rigtig gerne videreudvikle systemet, så det for eksempel bliver hurtigere at regulere periodiske afgifter når registreringsdatoen er forkert, eller et køretøj er oprettet med forkert km/l. Den nuværende proces er manuel og kræver 2-3 timer før kundens afgifter er korrigeret, hvorimod en justering af Motorregistret kan nedbringe ekspeditionstiden til 10 minutter, til gavn for både kunder og SKAT. Derfor er SKAT enige i, at så stort et system som Motorregistret fortsat vil have behov for videreudvikling.

Angående andre nye funktioner i Motorregistret kan nævnes privat ejer/bruger skifte, som kom ud i efteråret. SKAT er imponeret over, at funktionen blev benyttet allerede fra start af, selvom informationen og vejledningen om den nye funktion først kom på et senere tidspunkt.

Forsikring og Pension påpegede, at der også er mangler vedr. datakvaliteten. Der ses fortsat fejl vedr. 1. registreringsdato og køreklar vægt mm. SKAT er i gang med en dialog med Trafikstyrelsen om, hvordan det kan forbedres, herunder gøres nemmere at rette konstaterede fejl. Det er Trafikstyrelsen, der har det overordnede ansvar for synshallerne, og SKAT er bevidst om, at de data synhallerne skal indtaste, har stor betydning for flere andre aktører.

MFF efterspurgte oplysninger om motorcykler, der er neddroslet. Hidtil var kørekortsreglerne to typer mc, men nye kørekortsregler inddeler motorcyklerne i tre typer. COC-dokumentet viser sådan, som motorcyklen er fra fabrikkens side, men neddroslingen sker hos forhandleren, når det er en ung ny motorcyklist, der skal købe den type motorcykel hans nye kørekort tillader. Der er behov for data om hvilken motoreffekt motorcyklen er neddroslet til og helst at det fremgår af registreringsattesten.

Finans og Leasing efterspurgte en endelig beslutning for en plan over dels budget og dels hvilke rettelser/ændringer, der vil blive foretaget i Motorregistret. Her i januar er der ikke sådan endelig plan, men der en intern styregruppe, som kommer med indstillinger, herunder også ønsket om at fortsætte DMR-projektet, evt. som et projekt 2.

Forsikring og Pension mente der klart er behov for budget til at forsætte DMR-projektet, eftersom der er stort behov for diverse tilpasninger samt udvikling af systemet. Det vil koste for dyrt ikke, at få tilrettet og udviklet Motorregistret.

Simon Aaskov Thomsen fortalt om efterlyste køretøjer, at der arbejdes på at få integration mellem politiets system og Motorregistret. Efterlyste køretøjer er både i Danmark og over landegrænser. Det har indtil nu ikke været muligt at finde en løsning med Rigspolitiet herom. Det er SKATs opfattelse, at det teknisk godt kan lade sig gøre, at udveksle data.

 

  1. Lovforslag L83: Gebyr for personlig henvendelse, ophør af godtgørelse til synsvirksomheder, nye operatører kan afmelde køretøjer

Et lovforslag om b.la. indførelse af gebyrer ved personlighed henvendelse vedr. registrering af køretøjer blev fremsat 16. november og vedtaget 19. december. Den sene fremsættelse og vedtagelse, har givet SKAT visse udfordringer med at nå at få etableret en administration, som kunne fungere optimalt allerede 1. januar. Oplevelse er dog, at det er lykkes nogenlunde, men der må nødvendigvis arbejdes med tilpasninger.

Forsikring og Pension var glade for den ændring, der kom med i lovforslaget om, at andre aktører kunne autoriseres til at afmelde køretøjer. Simon Aaskov Thomsen oplyste, at skat.dk var blevet udbygget, så det var muligt for de nye operatører at ansøge om adgang til Motorregistret.

 

  1. Eventuelt, herunder konkrete emner samt aftale for næste møde

Der blev efterspurgt oplysninger om kørselsafgifter. Claus Bruun Johannessen kunne fortælle, at der har været arbejdet meget med det, men lige nu er der droslet lidt ned for arbejdet, mens der pågår overvejelser om hvordan der skal arbejdes videre med projektet. Emnet har været debatteret en del i pressen.

Ny mødedato kan desværre ikke udmeldes med referatet her, fordi SKAT for nuværende er i gang med en omstrukturering, og det er ikke klarlagt, hvilke deltagere fra SKATs side, der fremover skal være i kontaktudvalget.

Det vurderes, at det vil være relevant at mødes i april, men i vil høre nærmere herom.