Dato for offentliggørelse
30 sep 2014 09:49
Tidsfrist for afgivelse af høringssvar
23 okt 2014 23:59
Kontaktperson
Karen Wittrock
Myndighed
SKAT
Sagsnummer
14-4338413
Dokument type
Udkast til styresignal
Overordnede emner
Afgift
Emneord
Registreringsafgift, demo-bil, markedspris
Status
Offentliggjort
SKM-nr
SKM2015.256.SKAT: Den registreringsafgiftspligtige værdi af nye køretøjer, der udtages som demo-biler - styresignal
Resumé

Demo-biler skal afgiftsberigtiges på grundlag af den almindelige markedspris, på samme måde, som hvis bilen var solgt til en almindelig slutbruger. Forhandleren skal kunne redegøre for, at bilen er udtaget til en pris, der afspejler køretøjets almindelige pris ved salg til bruger.

En demo-bil kan afgiftsberigtiges på grundlag af den af importøren anmeldte standardpris under forudsætning af, at denne er i overensstemmelse med den almindelige markedspris. Den anmeldte standardpris må antages at være i overensstemmelse med den almindelige markedspris, hvis den ligger indenfor et spænd af priser, som den pågældende bilmodel indenfor samme periode i et ikke uvæsentligt omfang er solgt til andre til.

Hvis den almindelige markedspris er væsentligt højere end den anmeldte standardpris, er det markedsprisen, der skal danne grundlag for afgiftsberigtigelsen.

Reference(r)

Registreringsafgiftsloven § 8
Registreringsafgiftsloven § 9
Registreringsafgiftsloven § 10a

Henvisning

Den juridiske vejledning 2014-2, afsnit E.A.8.1.5.2.

Redaktionelle noter

1. høring. (2. høring 27. marts 2015).

Høringsparter
Høringsliste Motor.pdf

1. Sammenfatning

Demo-biler skal afgiftsberigtiges på grundlag af den almindelige markedspris, på samme måde, som hvis bilen var solgt til en almindelig slutbruger. Forhandleren skal kunne redegøre for, at bilen er udtaget til en pris, der afspejler køretøjets almindelige pris ved salg til bruger.

En demo-bil kan afgiftsberigtiges på grundlag af den af importøren anmeldte standardpris under forudsætning af, at denne er i overensstemmelse med den almindelige markedspris. Den anmeldte standardpris må antages at være i overensstemmelse med den almindelige markedspris, hvis den ligger indenfor et spænd af priser, som den pågældende bilmodel indenfor samme periode i et ikke uvæsentligt omfang er solgt til andre til.

Hvis den almindelige markedspris er væsentligt højere end den anmeldte standardpris, er det markedsprisen, der skal danne grundlag for afgiftsberigtigelsen.

2. Baggrund og problemstilling

Bilbranchen i DI har anmodet SKAT om en udtalelse om den afgiftspligtige værdi af de nye køretøjer som forhandlervirksomheder mv. udtager til eget brug, de såkaldte "demo-biler".

Bilbranchen i DI har oplyst, at forhandlervirksomheder har behov for at udtage demobiler til brug i deres virksomhed.

Begrebet demobil bruges om de biler, som indregistreres til en bilforhandler, og anvendes til følgende formål: 

  • Demonstration for kunder eller presse. 
  • Udlejning til værkstedskunder. 
  • Firmabil for ansatte i virksomheden. 

Forhandlervirksomhederne vil for disse demobiler være i besiddelse af dokumentationen for anvendelsen. Dette vil typisk være prøvekørselsblanketter for demobiler, lejekontrakter for udlejningsbiler, samt indberetning af skat for firmabiler. Endvidere vil virksomhederne af hensyn til momslovens regler om udtagning føre et detaljeret regnskab for bilernes konkrete anvendelse.

3. Regelgrundlaget

3.1 Afgiftspligtig værdi

Reglerne om et nyt køretøjs afgiftspligtige værdi findes i registreringsafgiftslovens §§ 8 - 9. De centrale bestemmelser er følgende:

Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1

Stk. 1. Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er dets almindelige pris, indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov, ved salg til bruger her i landet på registreringstidspunktet eller, hvis told- og skatteforvaltningen inden køretøjets registrering udsteder bevis for afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse. Den afgiftspligtige værdi må ikke være lavere end den pris, der er betalt for køretøjet, jf. dog § 9, stk. 4. I den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer indregnes altid mindst 9 pct. i samlet avance for importør og forhandler. Den afgiftspligtige værdi må ikke indeholde negativ importøravance, jf. dog § 9, stk. 3 og 4. Såfremt told- og skatteforvaltningen konstaterer, at elementer, herunder avance, som indgår i beregningen af den afgiftspligtige værdi, overflyttes eller faktureres, så de ikke længere omfattes af den afgiftspligtige værdi, kan de transaktioner, hvor den pågældende overflytning eller omfakturering er konstateret, tilsidesættes i relation til afgiften.

Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3

Til den afgiftspligtige værdi medregnes værdien af alt udstyr, som leveres med køretøjet, eller hvortil køretøjet er indrettet. Der kan dog ses bort fra betalingen for radioapparater, der indgår i handelen, dog højst for et beløb af 1.000 kr. Uden for afgiftsberegningen kan endvidere holdes ekstraudstyr, der leveres af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren, dog betinget af, at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet ikke foretages af fabrikations- eller importørvirksomheden. Til den afgiftspligtige værdi medregnes heller ikke betaling for sidevogne, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport og ikke benyttes til persontransport.

Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 9

Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved afgiftsberigtigelse af køretøjer på grundlag af såvel udtagelse til eget brug som salg til en virksomhed, der erhvervsmæssigt handler med eller udlejer motorkøretøjer, eller salg til en sådan virksomheds nærtstående.

Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 10

For afgiftsberigtigelser, hvor køretøjet er leveret af eller leveres til en interesseforbunden virksomhed, jf. ligningslovens § 2, stk. 1-4, skal den virksomhed, der afgiftsberigtiger køretøjet, kunne godtgøre, at der i et ikke uvæsentligt omfang er foretaget afgiftsberigtigelse på et tilsvarende grundlag til andre end virksomhedens eget eller nærtståendes brug.

Registreringsafgiftslovens § 9, stk. 1

Den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger kan anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som har fastsat prisen. Anmeldelsen skal indeholde oplysninger om, hvilket udstyr den anmeldte pris omfatter.

Registreringsafgiftslovens § 9, stk. 2

Er der anmeldt en pris for et køretøj efter stk. 1, anvendes denne pris som køretøjets afgiftspligtige værdi. Såfremt køretøjet sælges til en højere pris end den, der er anmeldt efter stk. 1, anvendes dog denne salgspris som køretøjets afgiftspligtige værdi. Køretøjet kan ikke afgiftsberigtiges på grundlag af en lavere pris end den anmeldte, medmindre det kan godtgøres, at den lavere pris indeholder de elementer, som efter § 8, stk. 1 og 3, indgår i den afgiftspligtige værdi. Såfremt den samlede avance for importør og forhandler er under 9 pct., forhøjes den afgiftspligtige værdi med 25 pct. af forskellen mellem en beregnet avance og den faktiske avance. Forhandlere underretter told- og skatteforvaltningen om afvigelser fra den anmeldte pris.

Registreringsafgiftslovens § 9, stk. 4

Er der ikke over for told- og skatteforvaltningen anmeldt pris for et nyt køretøj, eller er betingelserne efter stk. 2 om afgiftsberigtigelse på grundlag af en lavere pris end den anmeldte ikke opfyldt, fastsættes den afgiftspligtige værdi af køretøjet skønsmæssigt, jf. dog stk. 5.

Registreringsafgiftslovens § 9, stk. 5

Skatteministeren kan fastsætte regler, hvorefter told- og skatteforvaltningen kan fastsætte den afgiftspligtige værdi af et nyt køretøj på grundlag af oplysninger om køretøjets almindelige pris (listepris) i de tilfælde, hvor der ikke over for told- og skatteforvaltningen er anmeldt en pris.

3.2 Offentliggørelse af anmeldte afgiftsgrundlag

SKAT offentliggør afgiftsgrundlaget ved afgiftsberigtigelse af et køretøj på internettet. Dette sker for at styrke grundlaget for beregning af registreringsafgiften af køretøjer. Ved at skabe fuld offentlighed om prissætningen af køretøjer, forventes prissætningen at blive mere ensartet, hvilket vil styrke grundlaget for beregning af registreringsafgiften.

Registreringsafgiftslovens § 10 a

Stk. 1. Ved afgiftsberigtigelse af et køretøj offentliggør told- og skatteforvaltningen afgiftsgrundlaget på internettet.

Stk.2. For hvert køretøj offentliggøres:
1) De oplysninger om køretøjet, der anmeldes til told- og skatteforvaltningen til brug for opgørelse af registreringsafgiften af køretøjet.
2) Det af told- og skatteforvaltningen opgjorte afgiftsgrundlag.
3) Eventuel ændring af afgiftsgrundlaget i forhold til det anmeldte afgiftsgrundlag.

Stk.3. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning stille oplysningerne til rådighed på anden måde end nævnt i stk. 1. Told- og skatteforvaltningen kan kræve betaling for omkostninger ved at efterkomme en sådan anmodning.

3.3 Definitioner

3.3.1 Definition af nye køretøjer

Et køretøj, der er mindre end 4 år gammelt, bliver anset som nyt indtil det har kørt 2.000 kilometer, medmindre køretøjet har været udsat for beskadigelser eller viser spor af slitage, som udelukker at det kan sælges som fabriksnyt. Se bekendtgørelse nr. 879 af 1. juli 2013 § 27 om nye contra brugte køretøjer.

3.3.2 Standardpriser

Den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger her i landet (køretøjets standardpris) kan anmeldes over for SKAT. Ved standardpris for et motorkøretøj forstås en vejledende pris ved salg til bruger, der er anmeldt over for SKAT i forbindelse med køretøjets oprettelse i Motorregistret, jf. registreringsafgiftslovens § 9.

Den anmeldte pris skal indeholde en positiv avance. Importøravancen må ikke være negativ, og den anmeldte pris skal som minimum indeholde en samlet avance på 9 pct. for importør og forhandler.

Standardpriserne gælder for køretøjer af det pågældende mærke i original skikkelse (fabriksudførelse). Hvis køretøjet bliver leveret med afgiftspligtigt ekstraudstyr, som ikke er omfattet af den anmeldte pris, skal der betales afgift efter standardprisen med tillæg af betalingen for ekstraudstyret.

Anmeldelsen af standardpriser foregår i praksis således, at importøren kan vælge at anmelde standardpriser for hvert enkelt køretøj i forbindelse med, at køretøjet oprettes i Motorregistret. I samme forbindelse anføres køretøjets indkøbspris og udfra indkøbsprisen beregner Motorregistret mindstebeskatningsprisen. Hvilken standardpris importøren anmelder er som oftest styret af, om det pågældende køretøj er bestemt til salg til private forbrugere, erhvervsdrivende flådeejere, eller eventuelt salg til store leasingselskaber som led i aftagelse af et større parti køretøjer i én handel. Der findes således i princippet én standardpris pr. køretøj. Importøren kan dog også helt undlade at anføre en standardpris for et køretøj.

SKAT foretager ikke nogen vurdering af den standardpris importøren anmelder i Motorregistret (dog kan den anmeldte standardpris ikke være lavere end mindstebeskatningsprisen), ligesom SKAT ikke i Motorregistret kan konstatere, om den konkret anmeldte standardpris vedrører en bil, der er bestemt til salg til en almindelig forbruger, til en "flådeejer" eller eventuelt til et leasingselskab, der aftager et større parti biler.

3.3.3 Demo-biler

Køretøjer som importør-, forhandler- og leasingvirksomheder udtager til eget brug (demobiler), skal afgiftsberigtiges på samme grundlag, altså på grundlag af køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet. Forhandlere, der udtager et køretøj til eget brug, anses som bruger på lige fod med alle andre.

Grundlaget for afgiftsberigtigelsen kan aldrig være lavere end den pris, som den, der afgiftsberigtiger køretøjet, har betalt for det. Den virksomhed, som afgiftsberigtiger køretøjet, skal kunne redegøre for, at der er handlet til en pris, der afspejler køretøjets almindelige pris ved salg til bruger.

Forhandleren skal kunne dokumentere at den pågældende bil har været anvendt til eget brug i virksomheden. Dokumentationen herfor skal opbevares af forhandleren.

4. SKATS opfattelse

4.1 Beregning af registreringsafgift

Et køretøj skal afgiftsberigtiges på grundlag af bilens almindelige markedsdannede handelspris ved salg til bruger her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1. Dette er gældende såvel ved enkeltstående salg af biler til forbrugere, ved salg af en eller flere biler til erhvervsdrivende og ved bilforhandleres udtagelse af biler til eget brug - eksempelvis som demo-biler, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 9.

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 9, stk. 1, at den almindelige pris for et nyt køretøj ved salg til bruger kan anmeldes for told- og skatteforvaltningen af den, som har fastsat prisen. Det fremgår videre af bestemmelsens stk. 2:

"Hvis der er anmeldt en pris for et køretøj efter stk. 1, anvendes denne pris som køretøjets afgiftspligtige værdi. Såfremt køretøjet sælges til en højere pris end den, der er anmeldt efter stk. 1, anvendes dog denne salgspris som køretøjets afgiftspligtige værdi. Køretøjet kan ikke afgiftsberigtiges på grundlag af en lavere pris end den anmeldte, med mindre det kan godtgøres, at den lavere pris indeholder elementer, som efter § 8, stk. 1 og 3, indgår i den afgiftspligtige værdi..."

Hvis den konkret opnåede pris er højere end den anmeldte standardpris, er det den konkret opnåede pris, der skal afgiftsberigtiges på grundlag af. Hvis den konkret opnåede pris er lavere end den anmeldte standardpris, kan der ligeledes afgiftsberigtiges på baggrund af den konkret opnåede pris - under forudsætning af, at den indeholder de elementer, som efter registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1, og 3, indgår i den afgiftspligtige værdi, og forhandleren kan godtgøre dette.

Det er på den baggrund SKATs opfattelse, at det også efter registreringsafgiftslovens § 9 er udgangspunktet, at en bil skal afgiftsberigtiges på grundlag af den almindelige markedsdannede handelspris, der er styret af omstændighederne ved det enkelte bilsalg.

4.2 Afgiftsberigtigelse af demo-biler

Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 9, at registreringsafgiftslovens § 8, stk. 1 - hvorefter den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er den almindelige pris ved salg til bruger her i landet - også finder anvendelse ved afgiftsberigtigelse af køretøjer, der udtages til brug i forhandlervirksomheden (demobiler).

Demo-biler skal således afgiftsberigtiges på grundlag af den almindelige markedspris, på samme måde, som hvis bilen var solgt til en almindelig slutbruger. Forhandleren skal kunne redegøre for, at bilen er udtaget til en pris, der afspejler køretøjets almindelige pris ved salg til bruger.

I den situation, hvor en forhandler udtager en bil til eget brug, findes der i sagens natur ikke nogen konkret opnået, markedsdannet handelspris for bilen. Den forhandler, der udtager bilen, skal således vurdere, hvad markedsprisen for en tilsvarende bil ved et salg under tilsvarende omstændigheder ville være, og afgiftsberigtige bilen på dette grundlag.

4.2.1 Afgiftsberigtigelse på grundlag af standardpris

Hvis forhandleren, der udtager en ny bil til eget brug, vælger at afgiftsberigtige på grundlag af den af importøren anmeldte standardpris for køretøjet, skal forhandleren sikre sig, at den anmeldte standardpris i øvrigt ikke adskiller sig væsentligt fra den almindelige markedspris ved salg under tilsvarende omstændigheder og til en tilsvarende kundegruppe.

Hvis det således er tilfældet, at den almindelige markedspris under tilsvarende omstændigheder er væsentligt højere end den anmeldte standardpris, er det således markedsprisen, der skal danne grundlag for afgiftsberigtigelsen.

Ved vurderingen af, hvorvidt den anmeldte standardpris svarer til markedsprisen, kan forhandleren hente en vis vejledning i de af SKAT offentliggjorte priser i henhold til registreringsafgiftslovens § 10a.

Ligger den anmeldte standardpris således indenfor rammerne af de offentliggjorte priser for salg af tilsvarende bilmodeller, der er handlet i en tilsvarende periode, må standardprisen antages at være i overensstemmelse med markedsprisen.

I de tilfælde, hvor en forhandler udtager en bil til brug i forhandlervirksomheden, og hvor der ikke er nogen offentliggjorte priser for den pågældende model jf. registreringsafgiftslovens § 10a, kan forhandleren anvende standardprisen som grundlag for afgiftsberegningen. Forhandleren kan endvidere sammenligne med lignende modeller. I en sådan situation skal forhandleren dog stadig kunne godtgøre, at bilen er udtaget til en pris, der afspejler køretøjets almindelige pris ved salg til bruger.

4.2.2 Standardpris ikke anmeldt

Hvis der ikke findes en anmeldt standardpris for et nyt køretøj, eller hvis betingelserne for afgiftsberigtigelse på grundlag af en lavere pris end den anmeldte (dvs. med mindst 9 pct. i avance) ikke er opfyldt, er den afgiftspligtige værdi køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 8.

Der kan tages udgangspunkt i listeprisen for det pågældende køretøj ved værdifastsættelsen, jf. registreringsafgiftslovens § 9, stk. 5. Hvis der ikke foreligger en listepris, skal værdifastsættelsen foretages med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende eller sammenligneligt køretøj. Til brug herfor kan en importør bedes om at kalkulere køretøjets almindelige pris på landsbasis.

4.3 Krav til dokumentation

Det fremgår blandt andet af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 10, at den virksomhed, der afgiftsberigtiger et køretøj skal kunne godtgøre, at der i et ikke uvæsentligt omfang er foretaget afgiftsberigtigelse på et tilsvarende grundlag til andre end virksomhedens eget eller nærtståendes brug.

Når en forhandler udtager en demo-bil til brug i forhandlervirksomheden, skal forhandleren således kunne dokumentere, at afgiftsberigtigelsen er sket på grundlag af markedsprisen. Hvis forhandleren har afgiftsberigtiget på grundlag af den anmeldte standardpris efter at have sikret sig, at denne er i overensstemmelse med markedsprisen, skal han opbevare dokumentation herfor. Dette kan eksempelvis gøres ved udskrifter af de af SKAT offentliggjorte priser jf. registreringslovens § 10a, der viser, at den anmeldte standardpris for bilen ligger indenfor et spænd af priser, som den pågældende bilmodel indenfor samme periode i et ikke uvæsentligt omfang er solgt til andre til.

5. Gyldighed

Indholdet af dette styresignal vil blive indarbejdet i Den Juridiske Vejledning 2015-1, afsnit E.A.8.1.5.2. Herefter er styresignalet ophævet.