Dato for udgivelse
15 dec 2014 14:20
Til
virksomheder registreret efter energiafgiftslovene, forhandlere og brugere af metanol og bioolier mv. til varmefremstilling og momsregistrerede virksomheder
Sagsnummer
14-5247784
Resumé

Den 1. januar 2015 sker der ændringer i afgiftssatserne på de fossile brændsler samt elafgiften og elvarmesatsen. Derudover sker der tilpasninger af afgiftsgrundlaget for VE-brændsler efter energibeskatningsdirektivet, hvilket blandt andet medfører, at der bliver pålagt afgift på metanol og biololier mv, og varer henhørende under KN-kode 3824 90 99, og VE-affald fritages generelt for afgift. Endelig er der afgiftsfritagelse for talolie, trætjære mv. Nyhedsbrevet indeholder en gennemgang af reglerne for dette.


Indledning

Ved lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, personskatteloven og forskellige andre love (Tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften, nedsættelse af elvarmeafgiften, forhøjelse af elafgiften, tilpasning af afgiftsregler for VE-brændsler på baggrund af EU-retten, finansiering af forsyningssikkerhedsafgiften ved forhøjelse af bundskatten og det skrå skatteloft og nedsættelse af den grønne check samt afgiftsforhøjelse på cigarillos m.v.) foretages en række ændringer af energiafgifterne (lov nr. 1174 af 5. november 2014).

Dette nyhedsbrev gennemgår følgende ændringer:

  • Reduktion i afgiften på fossile brændsler til varme og ændringer i afgiften på elektricitet (afsnit 1).

    • Gasafgiftsloven

    • Mineralolieafgiftsloven

    • Kulafgiftsloven

    • Elafgiftsloven

    • Godtgørelse for afgift af energi til proces

    • Ændring af andre afgiftssatser (elpatronordningen og overskudsvarme)

  • Tilpasning af afgiftsgrundlaget for VE-brændsler efter energibeskatningsdirektivet (afsnit 2).

    • Afgift på bioolier

    • Afgift på metanol

    • Afgift på varer henhørende under KN-kode 3824 90 99 til varmefremstilling

    • Afgiftsfritagelse for VE-affald

    • Afgiftsfritagelse for talolie, trætjære mv.

Ændringerne har virkning fra 1. januar 2015.

1. Reduktion i afgiften på fossile brændsler til varme og ændringer i afgiften på elektricitet

Afgifterne på fossile brændsler til varme er pr. 1. januar 2015 reduceret. Afgiftssatserne skal fortsat indekseres årligt på basis af udviklingen i nettoprisindekset, hvorfor satserne efter 2015 årligt ændres.

 1.1 Gasafgiftsloven

Afgiften er pr. 1. januar 2015:

 

 

1. jan. - 31. dec. 2015

Naturgas og bygas med en nedre brændværdi på 39,6 MJ pr. Nm3

øre/Nm3

215,8

 

1.2 Mineralolieafgiftsloven

Afgifterne er pr. 1. januar 2015:

 

Enhed

1. jan. - 31. dec. 2015

 

 

Ved dagtemperatur

Ved 15OC

Anden gas- og dieselolie

øre/liter

195,5

194,3

Fuelolie

øre/kg

221,5

 

Fyringstjære

øre/kg

199,4

 

Anden petroleum

øre/liter

195,5

194,3

Anden flaskegas i form af LPG og gas, bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas

øre/kg

250,7

 

Smøreolie og lignende under position 27.10 (dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99), 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur

øre/liter

195,5

194,3

Bioolier m.v. under position 1507-1518 i EU's Kombinerede Nomenklatur, og som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.

kr./GJ

 

 

 

 

 

 

øre/l

54,5

 

 

 

 

 

 

195,5

 

Metanol under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur, og som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.

kr./GJ

 

 

 

 

 

 

øre/l

54,5

 

 

 

 

 

 

86,0

 


Bioolier og metanol til varmefremstilling er afgiftspligtige fra 1. januar 2015, se også afsnit 3.1.

1.3 Kulafgiftsloven

Afgifterne er pr. 1. januar 2015 for kulprodukter mv.

 

 

1. jan. - 31. dec. 2015

Stenkul, inkl. stenkulsbriketter samt koks, cinders og koksgrus

kr./ton

1.526

Jordoliekoks

kr./ton

1.799

Brunkulsbriketter og brunkul

kr./ton

1.036

Bitumen mv. med et vandindhold på mindst 27 pct.

kr./ton

1.559

Bitumen mv. med et vandindhold på mindre end 27 pct.

kr./ton

2.049

 

Hvis energiindholdet er opgjort, er afgiften 54,5 kr./GJ.

Bemærk, at der pr. 1. januar 2015 ikke længere skal betales afgift af talolie, trætjære, trætjæreolie, vegetabilsk beg og andre varer udvundet af saften fra træ, når varerne anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme, se også afsnit 3.3.

Afgifterne for affaldsvarmeafgiften og tillægsafgiften pr. 1. januar 2015

 

1. jan. 2015 - 31. dec. 2015

Affaldsvarmeafgift

Sats, der er anført på afgiftsangivelsen (efter fradrag efter § 1, stk. 6)

kr./GJ 

 

kr./GJ

45,4 

 

18,9

Tillægsafgift

kr./GJ

31,8

 

Tillægsafgiften er uændret. Denne indekseres ikke. Affaldsvarmeafgiften indekseres årligt efter udviklingen i nettoprisindekset.

1.4 Elafgiftsloven

Afgifterne for elafgift er pr. 1. januar 2015

 

 

1. jan. - 31. dec. 2015

1. jan. - 31. dec. 2016*

1. jan. - 31. dec. 2017*

1. jan. - 31. dec. 2018*

1. jan. - 31. dec. 2019*

Elektricitet, der overstiger 4.000 kWh årligt i helårsboliger, der opvarmes ved elektricitet

øre/kWh

38,0

38,0

40,0

40,0

40,0

Anden elektricitet

øre/kWh

87,8

87,8

89,8

89,8

89,8

Delvis godtgørelse for momsregistrerede virksomheder for rumvarme mv. efter elafgiftslovens § 11, stk. 3, 7. pkt.

øre/kWh

49,8

49,8

49,8

49,8

49,8

*Satserne fra og med 2016 er på 2015-niveau og reguleres årligt efter udviklingen i nettoprisindekset.

Vedtaget ved lov nr. 1174 af 5. november 2014. Sat i kraft pr. 1. januar 2015 ved bekendtgørelse nr. 1292 af 11. december 2014.
 

1.5 Godtgørelse for afgift af energi til proces

Afgiften på kul, gas og mineralolie anvendt til proces godtgøres indtil 4,5 kr./GJ, hvilket er uændret. I 2015 svarer dette til en reduktion i afgiftsgodtgørelsen i forhold til den fulde afgift på 8,26 pct.

For elektricitet til proces godtgøres afgiften bortset fra 0,4 øre/kWh, hvilket også er uændret.

Godtgørelsessatserne indekseres ikke.

1.6 Ændring af andre afgiftssatser i gasafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven, kulafgiftsloven og elafgiftsloven

1.6.1 Elpatronordningen

Satserne efter elpatronordningen er afstemt efter afgiften på rumvarme m.v. og ændres derfor pr. 1. januar 2015.

1.6.1.1 Elpatronordningen i gasafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og kulafgiftsloven

Beløbsgrænser for afgiftslempelse (loft for udbetaling til momsregistrerede varmeproducenter) i 2015:

 

 

1. jan. - 31. dec. 2015

Loft for tilbagebetaling til momsregistrerede varmeproducenter

kr./GJ fjernvarme ab værk

45,4

 

1.6.1.2 Elpatronordningen i elafgiftsloven

Beløbsgrænser for afgiftslempelse (loft for udbetaling til momsregistrerede varmeproducenter) i 2015:

 

 

1. jan. - 31. dec. 2015

Loft for tilbagebetaling til momsregistrerede varmeproducenter

kr./GJ fjernvarme ab værk

58,9

Loft for tilbagebetaling til momsregistrerede varmeproducenter

øre/kWh fjernvarme ab værk

21,2

 

Momsregistrerede virksomheder, der anvender el-baseret fjernvarme til procesformål i virksomheden (godtgørelsesberettigede formål efter ELAL § 11, stk. 3, 6. pkt. eller stk. 4), kan vælge at foretage en særlig opgørelse af godtgørelsen el-afgiften på varmen. Se afsnit E.A.4.3.9.3 i Den juridiske vejledning. Virksomheder, der vælger at anvende metoden, skal herefter nedsætte afgiftsgodtgørelsen for varme til procesformål. Fra 1. januar 2015 udgør nedsættelsen 2,0 pct. af energiafgiften efter elafgiftsloven.

1.6.2 Overskudsvarme

Satsen for overskudsvarme er afstemt med satsen på brændsler til rumvarmeformål mv., og ændres derfor pr. 1. januar 2015.

1.6.2.1 Afgift af overskudsvarme med procesgodtgørelse

For nyttiggjort overskudsvarme fra varme og varer omfattet af procesgodtgørelse for momsregistrerede virksomheder udgør nedsættelsen af godtgørelsen (reguleringssatsen) efter energiafgiftslovene pr. 1. januar 2015 50,0 kr./GJ.

For varme, der afsættes fx til et varmeforsyningsselskab, nedsættes godtgørelsen pr. 1. januar 2015 højst med 33,0 pct. af det samlede vederlag for varmeleverancen.

Overskudsvarmeafgiften er lavere efter gasafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og kulafgiftsloven for nyttiggjort procesoverskudsvarme fra industriel kraftvarmeproduktion sammenlignet med den generelle reguleringssats for overskudsvarme.

Nedsættelsen af godtgørelsen (reguleringssatsen) efter gasafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og kulafgiftsloven er pr. 1. januar 2015 41,7 kr./GJ for nyttiggjort procesoverskudsvarme fra industriel kraftvarmeproduktion.

1.6.2.2 Overskudsvarme fra landbrug, gartneri mv., mineralogiske processer mv. samt fra raffinaderier

For nyttiggjort overskudsvarme fra varme og varer, fra virksomheder med jordbrug, husdyrbrug, gartneri, frugtavl, skovbrug, fiskeri, dambrug, og pelsdyravl og fra virksomhed med mineralogiske processer mv. og overskudsvarme fra raffinaderier udgør nedsættelsen af godtgørelsen (reguleringssatsen) efter gasafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og kulafgiftsloven pr. 1. januar 2015 54,5 kr./GJ.

For overskudsvarme fra eget kraftvarmeanlæg og fra jordbrug mv. og fra virksomheder med mineralogiske processer mv. udgør nedsættelsen af godtgørelsen (reguleringssatsen) efter samme afgiftslove pr. 1. januar 2015 45,4 kr./GJ.

2. Tilpasning af afgiftsgrundlaget for VE-brændsler efter energibeskatningsdirektivet

2.1 Bioolier, metanol og varer henhørende under KN-kode 3824 90 99

For at sikre en ensartet afgiftsmæssig behandling af VE-brændsler efter energibeskatningsdirektivet ændres afgiftsreglerne for VE-brændsler til varmefremstilling. Det medfører blandt andet, at der lægges afgift på bioolier mv, metanol og varer henhørende under KN-kode 3824 90 99.

Der er ingen ændringer i afgiftspligten for bioolier, metanol og varer henhørende under KN-kode 3824 90 99, når varerne anvendes som motorbrændstoffer, bortset fra anvendelse på stationære motorer i kraftvarmeværker. Varerne vil fortsat være afgiftspligtige efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 2. pkt., hvorefter motorbrændstoffer, hvor der ikke i energiafgiftslovene direkte er fastsat en afgiftssats, pålægges samme afgift som for tilsvarende brændstoffer.

2.1.1 Afgift på bioolier mv.

Der lægges afgift på bioolier m.v. under position 1507-1518 i EU's Kombinerede Nomenklatur, når bioolierne mv er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.

Som eksempler på bioolier, som omfattes af afgiftspligten, kan nævnes rapsolie og fiskeolie, når olierne anvendes til opvarmning.

Afgiften på bioolier mv er 54,5 kr./GJ for bioolier, hvor energiindholdet er opgjort. For andre bioolier er afgiften 195,5 øre/l.

2.1.2 Afgift på metanol

Der lægges afgift på metanol under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur, og som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.

Afgiften på metanol er 54,5 kr./GJ, hvor energiindholdet er opgjort. For metanol, hvor energiindholdet ikke er opgjort, er afgiften 86,0 øre/liter.

På indberetningen til SKAT sondres der mellem afgift af bio-metanol til opvarmning og anden metanol til opvarmning.

Metanol, som ikke er fremstillet på basis af biomasse, omfattes også af afgiftspligten efter CO2-afgiftsloven.

2.1.3 Afgift på varer under KN-kode 3824 90 99

Varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 er pr. 1. januar 2015 afgiftspligtige, når varerne er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof.

KN-koden refererer til Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001, da energibeskatningsdirektivets afgrænsning tager udgangspunkt i samme forordning. Denne forordning er efterfølgende ændret, hvilket bl.a. har betydet, at KN-kode 3824 90 99 i dag er ændret til KN-kode 3824 90 97.

KN-kode 3824 90 99 omfatter "Andre varer" under pos. 3824, som har beskrivelsen "Tilberedte bindemidler til støbeforme eller støbekerner; produkter fra kemiske og nærtstående industrier (herunder blandinger af naturprodukter), ikke andetsteds tariferet". Der er tale om en opsamlingsbestemmelse, som alene finder anvendelse i de tilfælde, hvor den pågældende vare ikke kan tariferes under en anden KN-kode.

Flere varer, som er omfattet af 3824 90 99 er allerede i dag afgiftspligtige. KN-kode 3824 90 99 omfatter eksempelvis blandinger af rapsolie og dieselolie, der har karakter af brændstof, da en sådan blanding ikke kan tariferes som rapsolie (pos. 1514) eller som dieselolie (pos. 2710). Som udgangspunkt vil sådanne blandinger i dag være omfattet af den gældende bestemmelse i mineraloliegiftslovens § 1, stk. 4 for blandingsprodukter, da dieselolie i sig selv er et afgiftspligtigt energiprodukt.

De pågældende varer pålægges afgift efter den sats, der gælder for et tilsvarende brændsel til opvarmning, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, når de er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning.

2.1.4 Hvem skal betale afgiften på bioolier, metanol og varer henhørende under KN-kode 38 24 9099

Pligten til af lade sig registrere efter mineralolieafgiftsloven for afgiften på bioolier, metanol og varer henhørende under KN-kode 3824 9099 følger mineralolieafgiftslovens sædvanlige bestemmelser for registrering af virksomheder.

Det medfører bl.a. at virksomheder, der udvinder eller fremstiller afgiftspligtige bioolier eller metanol skal autoriseres som oplagshavere efter mineralolieafgiftsloven.

Registreringen sker ved brug af blanket 23.027, der anvendes ved anmeldelse til registrering hos Erhvervsstyrelsen på virk.dk.

For en uddybende beskrivelse af, hvilke virksomheder som omfattes, se afsnit E.A.4.1.4 i Den juridiske vejledning.

2.1.5 Indberetning og betaling af afgiften

En registreret virksomhed skal opgøre den afgiftspligtige mængde for hver afgiftsperiode. Afgiftsperioden efter mineralolieafgiftsloven er måneden.

Afgiften opgøres og skal indbetales til SKAT senest den 15. i den efterfølgende kalendermåned. Afgiften skal indberettes digitalt til SKAT i TastSelv Erhverv på www.skat.dk.

For varer henhørende under KN-kode 3824 9099 indberettes og betales afgiften efter den sats, der gælder for tilsvarende brændsel til opvarmning efter mineralolieafgiftsloven.
 

2.2 Afgiftsfritagelser for VE-affald

2.2.1 VE-fraktioner, som pr. 1. januar 2015 er fritaget for afgift

Pr. 1. januar 2015 er affaldsvarme og energiindholdet fra følgende fraktioner af affald ikke omfattet af afgiftspligten efter kulafgiftsloven:

  1. Biomasseaffald, som er omfattet af bilag 1 til biomasseaffaldsbekendtgørelsen

  2. Kød-, benmel og fedt, som ikke må anvendes i foderet til dyr, der anvendes i fødevareproduktionen

  3. Fiberfraktioner, der fremkommer efter afgasning og separering af husdyrgødning (alene fritaget for tillægsafgiften)

  4. VE-affald

Varme fra nr. 1 og 2 er allerede i dag fritaget for affaldsvarmeafgiften og tillægsafgiften, og nr. 3 er fritaget for tillægsafgiften.

Som noget nyt fritages VE-affald generelt for afgiftspligten efter kulafgiftsloven.

2.2.2 Krav ved afgiftsfritagelse for VE-affald

Ved lov nr. 1174 af 5. november 2014 fritages VE-affald til forbrænding for afgiftspligten efter kulafgiftsloven, under følgende betingelser:

  • affaldet indeholder ikke kulbrinter

  • affaldet indeholder ikke varer, som er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftsloven

  • tilførslen til forbrændingsanlægget sker i hele selvstændige læs - dvs. ingen sammenblanding med affald med indhold af kulbrinter

  • affaldet kan indeholde tørv, produkter under position 4401 og 4402 (brænde mv.) i EU's Kombinerede Nomenklatur uden at dette medfører afgiftspligt

  • indhold af bioolier mv. og biomethanol medfører ikke afgiftspligt for affaldet, når bioolierne er anvendt i en fremstillingsproces. Det kan fx være bioolier, som er naturligt indeholdt i madaffald. Hvis der tilføres bioolier mv. til VE-affald medfører dette afgiftspligt for affaldet.

Betingelserne for fritagelsen for biomasse omfattet bilaget til biomasseaffaldsbekendtgørelsen, kød-, benmel og fedt og fiberfraktioner er ikke ændret ved lov nr. 1174 af 5. november 2014. Se afsnit E.A.4.2.3 i Den juridiske vejledning.

2.2.3 Krav for afgiftsfritagelse

Affaldsforbrændingsanlæggene skal kunne dokumentere, at det tilførte affald er uden indhold af kulbrinter eller andet, som medfører afgiftspligt.

Lov nr. 1174 af 5. november 2014 indeholder hjemmel til skatteministeren til at udstede en bekendtgørelse, som fastsætter reglerne for denne dokumentation.

2.3 Afgiftsfritagelse for talolie, trætjære mv.

Indtil 1. januar 2015 er talolie, trætjære, trætjæreolie, vegetabilsk beg og andre varer udvundet af saften fra træ, når varerne anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme brændsel pålagt afgift efter kulafgiftsloven.

Pr. 1. januar 2015 undtages disse produkter afgiftspligten.

Afgiften af talolier og trætjære mv., hvor afgiftspligten er indtrådt inden 1. januar 2015, godtgøres ikke.