Under dette afsnit er udelukkende beskrevet felter, der skal indberettes af offentlige myndigheder og A-kasser, jf. lov nr. 994 af 30/8/2015 vedrørende Ydelsesrefusion.

Der er pligt til at indberette nedenstående felter fra indkomståret 2018. Det er også muligt at bruge felterne tilbage til 2016 og 2017.

Tilskud og refusion til borger og arbejdsgiver
Bekendtgørelse om skatteindberetning (nr. 888 af 15/6/2020) § 46, stk. 5, gældende fra 1. juli 2020 2019, har denne ordlyd:
Kommunerne og Udbetaling Danmark skal månedligt indberette til indkomstregisteret om tilskud og refusioner, hvor ydelserne er genstand for ydelsesrefusion fra staten.

Ressourceforløbsydelse under jobafklaring
Der eksisterer to kontonumre til Ressourceforløbsydelse under jobafklaring. Kontonumrene skal bruges både når tilskuddet udbetales som A-indkomst til borger og B-indkomst til arbejdsgiver. Kontonumrene har KontoArt 4.

Der er indberetningspligt, både når ydelsen udbetales til en arbejdsgiver som B-indkomst og til borger som A-indkomst, sammen med YR-felter for kontonummer, ydelsesperiode og når der er tale om B-indkomst, også felt 216 Udløsende cpr-nr. 

Hvornår skal nedenstående YR-felter bruges
YR-felterne skal indberettes, når der samtidig indberettes en ydelse, der indgår i ydelsesrefusionen. Dvs, der skal være et beløb i felt 14, 36, 38 eller 98 før YR-felterne skal og må indberettes. Hvis der fx udelukkende indberettes en rettelse til den indeholdte skat, må YR-felter ikke indberettes.

Kontoarter - og kontonumre
Der er i det følgende henvist til, at kontonumre har en kontoart. Kontoarterne er disse:

1 = Ydelsesrefusion
2 = Løntilskud til arbejdsgiver
3 = Tilskud til borger eller arbejdsgiver
4 = Andet (kan være en kombination af flere af ovenstående)
5 = Tilskud til selvstændig virksomhed (både A- og B-indkomst)

Listen over kontonumre og UUID’er findes via følgende link i arket Konto:

 

Felt 114 YR-kontonummer - ikke-kommunale ydelser
Feltet skal bruges sammen med kontonumre med kontoart 1 og som regel beløb i felt 14.

Bruges af statslige myndigheder (herunder Udbetaling Danmark) til indberetning af SU, folkepension, flexydelse og andre ydelser.

Kontonummer angives på denne måde:

  • Angivelsen af kontonummeret skal følge denne syntaks:

    • urn:oio:[myndighed]:konto:yyy

  • Eksempel på kontonummer:

    • urn:oio:su:konto:123

  • Specificering af myndighed og yyy:

    • [myndighed] = Navn på myndighed (der må ikke anvendes æ, ø, å, blanktegn eller specialtegn)

    • yyy = Entydigt kontonummer valgt af myndigheden/parten. Det anbefales, at der ikke anvendes æ, ø å, blanktegn og specialtegn.

I eIndkomst online skal de første karakterer i kontonummeret indtastes, hvorefter en liste af matchende kontonumre med kontonavn vil blive vist. I filindberetning skal det indberettes i record 6004.

Validering af feltet:

1. Kontonummeret eksisterer og er markeret gyldig

2. Der må ikke være indberettet både felt 114 og 115 for samme ydelse/under samme record 6000.

3. Der må ikke være indberettet flere felt 114 eller 115 for samme ydelse/under samme record 6000.

4. Hvis kontonummeret er registreret med KontoArt = 1 (ydelsesrefusion), skal også felt 214 være indberettet for ydelsen/under samme record 6000.

5. Pt. uaktuel, da der ikke skal indberettes kontonumre med kontoart 2. (Hvis kontonummeret er registreret med KontoArt = 2 (løntilskud til arbejdsgiver) skal både felt 215 og 216 også være indberettet for ydelsen/under samme record 6000).

6. Hvis kontonummeret er registreret med KontoArt = 3 (tilskud til borger) skal felt 215 også være indberettet for ydelsen/under samme record 6000 og felt 216 må ikke være indberettet for ydelsen/under samme record 6000.

7. Pt. uaktuel, da der ikke skal indberettes kontonumre med kontoart 2. (Hvis kontonummeret er registreret med KontoArt = 2 (løntilskud til arbejdsgiver) skal se-nr. på indkomstmodtager/record 6000 (feltnr 5) være udfyldt med et gyldigt cvr-/se-nr.).

Felt 115 YR-kontonummer - kommunale ydelser
Feltet skal bruges sammen med kontoart 1 og ydelsesperiode i felt 214 - og som regel beløb i felt 14.

Feltet kan også bruges sammen med kontoart 3 og tilskudsperiode i felt 215 - og som regel beløb i felt 38.

Feltet kan også bruges sammen med kontoart 4 og ydelsesperiode i felt 214 og beløb i felt 14 eller tilskudsperiode i felt 215 - og som regel beløb i felt 38.

Bruges af kommunale myndigheder til indberetning af kontanthjælp, kontantydelse, løntilskud og andre ydelser.

Kontonummer angives på én af følgende to måder:

1. Kommunale ydelsessystemer, der ikke er tilsluttet den fælleskommunale serviceplatform og de fælleskommunale støttesystemer:

  • Angivelsen af kontonummeret skal følge denne syntaks, der følger RFC8141 fra W3C:

    • urn:oio:im:konto:a.bb.cc.d.eee

    • I "a.bb.cc.d.eee" erstattes bogstaverne af tal og fastlægges af IM.

  • Eksempel på kontonummer:

    • urn:oio:im:konto:5.57.73.1.007

  • Kontonummeret fremgår af Økonomi- og Indenrigsministeriets kontoplan.

    1. Hovedkonto

    2. Hovedfunktion

    3. Funktion

    4. Dranst

    5. Gruppe (kun hvor Økonomi- og Indenrigsministeriets kontoplan har fastlagt en specifik gruppeangivelse)

2. Kommunale ydelsessystemer, der er tilsluttet den fælleskommunale serviceplatform og de fælleskommunale støttesystemer:

  • Angivelsen af kontonummeret skal følge denne syntaks:

    • urn:uuid:xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxx.

  • Eksempel på kontonummer:

    • 3b5dfc2a-39a5-4e39-9ca1-9d9a08b6b0e2, som svarer til 5.57.79.1.013 med titel "Kontantydelse".

I eIndkomst online skal de første karakterer i kontonummeret indtastes, hvorefter en liste af matchende kontonumre med kontonavn vil blive vist. I filindberetning skal det indberettes i record 6004.

Validering af feltet:

1. Kontonummeret eksisterer og er markeret gyldigt.

2. Der må ikke være indberettet både felt 114 og 115 for samme ydelse/under samme record 6000.

3. Der må ikke være indberettet flere felt 114 eller 115 for samme ydelse/under samme record 6000.

4. Hvis kontonummeret er registreret med KontoArt = 1 (ydelsesrefusion), skal felt 214 også være indberettet for ydelsen/under samme record 6000.

5. Pt. uaktuel, da der ikke skal indberettes kontonumre med kontoart 2. (Hvis kontonummeret er registreret med KontoArt = 2 (løntilskud til arbejdsgiver) skal både felt 215 og 216 også være indberettet for ydelsen/under samme record 6000).

6. Hvis kontonummeret er registreret med KontoArt = 3 (tilskud til borger) skal felt 0215 også være indberettet for ydelsen/under samme record 6000 og felt 216 må ikke være indberettet for ydelsen/under samme record 6000.

7. Pt. uaktuel, da der ikke skal indberettes kontonumre med kontoart 2. (Hvis kontonummeret er registreret med KontoArt = 2 (løntilskud til arbejdsgiver) skal se-nr. på indkomstmodtager/record 6000 (feltnr. 5) være udfyldt med et gyldigt cvr-/se-nr.).

Felt 214 YR-ydelsesperiode
Feltet skal bruges sammen med kontonumre med kontoart 1 Ydelsesrefusion og 4 Andre.

Periode for den ydelse, der udbetales og berettiger til ydelsesrefusion. Formatet er YYYYMMDD-YYYYMMDD for henholdsvis start og slutdato for perioden.

I eIndkomst online kan perioden vælges ved feltet eller indtastes. I filindberetning skal perioden indberettes i record 6004.

Validering af feltet:

1. Korrekt format (YYYYMMDD-YYYYMMDD), og at slutdato ikke ligger før startdato.

2. Der må ikke være indberettet flere felt 214 for samme ydelse under samme record 6000.

3. Startdato og slutdato skal ligge inden for kontonummerets gyldighedsperiode.

4. Felt 114 eller 115 skal også være indberettet og kontonr. skal være registeret med KontoArt = 1 eller 4.

5. Skal være ledsaget af beløb i felt 14 Am-bidragsfri A-indkomst, felt 38 Am-bidragsfri B-indkomst eller i felt 98 Tilbagebetaling af kontanthjælp

6. Indkomsttype skal være enten 01, 04, 06, 07 eller 09.

Felt 215 YR-periode for refusion/tilskud
Feltet skal bruges sammen med kontonumre med kontoart 3 Tilskud til borger (gælder både tilskud og refusion til borgere og virksomheder) og kontoart 5 Tilskud til selvstændig virksomhed. Beløbet skal som hovedregel indberettes i felt 38, sammen med indtægtsart 70 for skattepligtige beløb eller 71 for skattefrie beløb. I forbindelse med kontoart 5, kan der dog også være tale om A-indkomst, indberettet i felt 14 Am-bidragsfri A-indkomst.

Feltet skal også bruges sammen med kontonumre med kontoart 4, når beløbet (i felt 38) udbetales til en virksomhed.

Periode for den refusion eller det tilskud, der udbetales til borger eller arbejdsgiver, hvor beløbet berettiger til ydelsesrefusion. Formatet er YYYYMMDD-YYYYMMDD for henholdsvis start og slutdato for perioden.

I eIndkomst online kan perioden vælges ved feltet eller indtastes. I filindberetning skal det indberettes i record 6004.

Validering af feltet:

1. Korrekt format (YYYYMMDD-YYYYMMDD), og at slutdato ikke ligger før startdato.

2. Der må ikke være indberettet flere felt 215 for samme ydelse under samme record 6000.

3. Startdato og slutdato skal ligge inden for kontonummerets gyldighedsperiode.

4. Felt 114 eller 115 skal også være indberettet og kontonr. skal være registeret med KontoArt 3 (Tilskud til borger) eller KontoArt 4.

5. Skal være ledsaget af:

- Beløb i felt 36 Am-bidragspligtig B-indkomst eller beløb i felt 38 Am-bidragsfri B-indkomst eller beløb i felt 14 am-bidragsfri A-indkomst og  

- Indtægtsart 0070 eller 0071.

6. Indkomsttype skal være 04 Anden indkomst uden am-bidrag eller 05 B-indkomst.

Felt 216 YR-udløsende cpr-nr.
Feltet skal bruges sammen med felt 215, når beløbet (i felt 38) udbetales til en virksomhed.

Det cpr-nr., der udløser refusion eller tilskud, hvor perioden er angivet i felt 215 og beløbet i felt 38 (evt. felt 36).

I eIndkomst online kan cpr-nummeret indtastes. I filindberetning skal cpr-nummeret indberettes i record 6004.

Validering af feltet:

1. Cpr-nummeret skal være validt iflg. CPR-registret.

2. Skal være ledsaget af periode i felt 215.