Dato for offentliggørelse
19 Jun 2017 10:43
Tidsfrist for afgivelse af høringssvar
09 Aug 2017 23:59
Høringssvar
Vis høringssvar
Kontaktperson
Søren Jensen
Myndighed
Skatteforvaltningen
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
17-0838778
Dokument type
Udkast til styresignal
Overordnede emner
Moms og lønsumsafgift
Emneord
Afgiftspligtig, fast, forretningssted, fradrag, fællesregistrering, levering, vederlag, person, udenlandsk
Status
Offentliggjort
Resumé

SKAT har vurderet spørgsmålet, om EU-domstolens dom i sag C-7/13, Skandia America Corp. (USA) den 17. september 2014, betød en ændring af dansk praksis. SKAT finder, at dommen underkender SKM2007.295.SR for så vidt angår spørgsmålet, om udenlandske fællesregistreringer kan tillægges betydning ved anvendelsen af den danske momslov. Fællesregistreringer i visse tredjelande, fx Norge, skal behandles momsmæssigt på samme måde som fællesregistreringer i EU-lande.

Reference(r)

Momsloven § 3

Henvisning

Den juridiske vejledning 2017-1, afsnit D.A.3.1.2.2

Henvisning

Den juridiske vejledning 2017-1, afsnit D.A.3.3.1.

Henvisning

Den juridiske vejledning 2017-1, afsnit D.A.4.1.2.

Henvisning

Den juridiske vejledning 2017-1, afsnit D.A.6.2.3.3.

Høringsparter
Høringsliste Moms.docx

1. Sammenfatning

SKAT har vurderet spørgsmålet, om EU-domstolens dom i sag C-7/13, Skandia America Corp. (USA) den 17. september 2014, betød en ændring af dansk praksis. SKAT finder, at dommen underkender SKM2007.295.SR for så vidt angår spørgsmålet, om udenlandske fællesregistreringer kan tillægges betydning ved anvendelsen af den danske momslov. Dommen i sag C-7/13, Skandia, blev indarbejdet i Den juridiske vejledning, 2015-1, som en præcisering. Vejledningen blev offentliggjort den 30. januar 2015.  Virksomhederne kan derfor vælge at støtte ret på praksis vedrørende udenlandske fællesregistreringer ifølge SKM2007.295.SR til og med 29. januar 2015. Virksomhederne kan vælge at anmode om genoptagelse, hvis praksis efter C-7/13, Skandia America, er til gunst for dem. SKAT udtaler samtidig, at fællesregistreringer i visse tredjelande skal behandles momsmæssigt på samme måde som fællesregistreringer i EU-lande. Der er tale om tredjelande, der både generelt har et momssystem, der er sammenligneligt med momssystemet i EU-landene, og samtidigt har regler om fællesregistrering, der er sammenlignelige med reglerne i momssystemdirektivet og momsloven.

2. Baggrund

SKAT har modtaget henvendelser om, hvorvidt EU-domstolens dom i sag C-7/13, Skandia America Corp, betød en ændring af dansk praksis.

Dommen blev afsagt den 17. september 2014. Dommen blev indarbejdet i Den juridiske vejledning, 2015-1, som en præcisering. Vejledningen blev offentliggjort den 30. januar 2015.

På baggrund af de modtagne henvendelser har SKAT foretaget en vurdering af dansk praksis før dommen i sag C-7/13, Skandia America. Det er SKATs opfattelse, at Skatterådets bindende svar i SKM2009.119.SR om betydningen af danske fællesregistreringer er i overensstemmelse med den senere dom. Derimod er det SKATs opfattelse, at det bindende svar i SKM2007.295.SR må anses for underkendt ved dommen med hensyn til betydningen af udenlandske fællesregistreringer.

Den momsmæssige betydning af danske og udenlandske fællesregistreringer er beskrevet i Den juridiske vejlednings afsnit D.A.3.1.2.2D.A.3.3.1D.A.4.1.2D.A.6.2.3.3 og D.A.14.1.7.

3. Udenlandske fællesregistreringer - Praksis før dommen i sag C-7/13, Skandia America Corp. (USA)

SKAT finder, at det af SKM2007.295.SR fremgår, at det forhold, at spørger indgik i en udenlandsk fællesregistrering ikke kunne sidestilles med, at selskaberne kunne anses for fællesregistreret efter den danske momslovs § 47, stk. 4. Ved anvendelsen af den danske momslov måtte der derfor lægges vægt på, at selskaberne i den udenlandske fællesregistrering hver især udgjorde selvstændige juridiske personer.

Det er SKATs opfattelse, at det bindende svar i SKM2007.295.SR må anses for underkendt ved dommen. Før dommen var det SKATs praksis, at udenlandske fællesregistreringer ikke skulle tillægges betydning ved anvendelsen af den danske momslov. Efter dommen skal udenlandske fællesregistreringer tillægges betydning.

Den underkendte praksis har haft betydning for to forhold:

  • Fradragsret for danske virksomheder, der ikke har indgået i en dansk fællesregistrering, men samtidig har haft en etablering i udlandet, der har deltaget i en udenlandsk fællesregistrering.

  • Pligt til at betale moms ved modtagelse af ydelser fra udenlandske fællesregistreringer, når virksomheden ikke samtidig har deltaget i en dansk fællesregistrering.

3.1 Fradragsret for danske virksomheder, der ikke har indgået i en dansk fællesregistrering, men samtidig har haft en etablering i udlandet, der har deltaget i en udenlandsk fællesregistrering

SKAT har i en række tilfælde nægtet virksomheder, der ikke har indgået i en dansk fællesregistrering, men samtidig har haft en etablering i udlandet, der har deltaget i en udenlandsk fællesregistrering, fradragsret for købsmomsen i forbindelse med leverancer til fællesregistreringen i udlandet. Hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, har disse virksomheder efter SKATs opfattelse efter dommen i sag C-7/13, Skandia, ret til fradrag efter momslovens almindelige regler i forbindelse med leverancer til fællesregistreringen i udlandet. Se Den juridiske vejlednings afsnit D.A.11.

3.2 Modtagelse af ydelser fra udenlandske fællesregistreringer, når virksomheden ikke samtidig har deltaget i en dansk fællesregistrering

Det er SKATs opfattelse, at danske etableringer af virksomheder, der ikke har deltaget i en dansk fællesregistrering, men har deltaget i en udenlandsk fællesregistrering, kan støtte ret på praksis ifølge SKM2007.295.SR til og med 29. januar 2015. Det bemærkes i den forbindelse, at dommen i sag C-7/13, Skandia America, som nævnt blev afsagt den 17. september 2014, og at dommen blev indarbejdet i Den juridiske vejledning som en præcisering i version 2015-1, der blev offentliggjort 30. januar 2015.

4. Særligt om fællesregistreringer i tredjelande

SKAT har i sin indstilling til Skatterådet i SKM2007.295.SR ikke sondret mellem fællesregistreringer i andre EU-lande og fællesregistreringer i lande uden for EU.

Det er samtidigt SKATs opfattelse, at fællesregistreringer i andre EU-lande og fællesregistreringer i tredjelande skal behandles momsmæssigt ens i Danmark. Det må dog efter SKATs opfattelse være en betingelse, at det pågældende tredjeland både generelt har et momssystem, der er sammenligneligt med momssystemet i EU-landene, og samtidigt har regler om fællesregistrering, der er sammenlignelige med reglerne i momssystemdirektivet og momsloven. Som eksempel kan nævnes Norge.

5. Genoptagelse, frister for genoptagelse, reaktionsfrist, dokumentation, m.m.

Adgang til genoptagelse

Der kan anmodes om genoptagelse af momstilsvaret, hvis hidtidig dansk praksis samlet set har været til ugunst for virksomheden.

Frister for genoptagelse

I henhold til skatteforvaltningens § 31, stk. 2, kan der ske ordinær genoptagelse, hvis anmodning herom fremsættes senest 3 år efter angivelsesfristens udløb. Hvis fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, er udløbet, kan der i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1, efter anmodning ske ekstraordinær genoptagelse til gunst for den afgiftspligtige for afgiftsperioder, der er helt eller delvist sammenfaldende med den afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, der resulterede i underkendelse af praksis, eller den afgiftsperiode der er helt eller delvis sammenfaldende med den afgiftsperiode, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 3 år forud for underkendelse af praksis.

I de situationer, hvor praksis underkendes af en dom fra EU-Domstolen, vil adgang til genoptagelse således afhænge af, hvilket tilsvar der forelå til prøvelse i den sag, der var forelagt Domstolen. Sag C-7/13 vedrører momsansættelsen for 2007 og 2008.

Praksis må anses for underkendt ved EU-Domstolens dom den 17. september 2014.

Imidlertid traf Skatterådet først afgørelse i SKM2007.295.SR den 24. april 2007. Den praksis, der senere blev underkendt af EU-domstolen i C-7/13, blev dermed skabt den 24. april 2007. Idet der ikke forud for Skatterådets afgørelse eksisterede en praksis på området, kan der kun gives genoptagelse fra tidspunktet for Skatterådets afgørelse.

Hvis betingelserne er opfyldt, kan der derfor ske ekstraordinær genoptagelse for afgiftsperioder, der er påbegyndt, men ikke udløbet den 24. april 2007.

Reaktionsfrist

Anmodning om ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1, skal fremsættes under iagttagelse af bestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2. Det vil sige, at anmodningen om genoptagelse skal fremsættes senest 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder afvigelsen af den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.

Reaktionsfristen på 6 måneder regnes fra offentliggørelsen af dette styresignal på SKATs hjemmeside.

Anmodning om genoptagelse

Anmodning om genoptagelse skal indgives til SKAT via SKAT.dk eller til adressen: SKAT, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing.

Anmodningen skal indeholde oplysninger om navn, adresse og CVR-nr., samt en specificeret opgørelse af kravet på tilbagebetaling.

Dokumentation

Virksomheden skal kunne dokumentere opgørelsen af tilbagebetalingskravet gennem relevant regnskabsmateriale og andet relevant bilagsmateriale, som efter virksomhedens opfattelse kan bidrage til at dokumentere kravet.

SKAT forbeholder sig ret til at anmode virksomheden om yderligere dokumentation og oplysninger til brug for vurderingen af anmodningen om genoptagelse og tilbagebetaling af moms.

Virksomheden bør opbevare det relevante regnskabsmateriale, indtil der er truffet endelig afgørelse om tilbagebetaling, selv om det 5-årige opbevaringskrav, der er fastsat i § 95 i bekendtgørelse nr. 808 af 30. juni 2015 (momsbekendtgørelsen), udløber forinden. Det skal være muligt for SKAT på ethvert tidspunkt under behandlingen af tilbagebetalingskravet at efterprøve virksomhedens oplysninger.

I det omfang virksomheden for perioder, der ligger længere end fem år tilbage i tid ikke længere er besiddelse af det relevante regnskabsmateriale mv., skal virksomheden på anden vis kunne dokumentere sit krav.

Ophævelse

Styresignalet vil blive indarbejdet i Den juridiske vejledning 2017-2 for så vidt angår pkt. 4. Særligt om fællesregistreringer i tredjelande. Styresignalet er ophævet ved udløbet af reaktionsfristen for at anmode om ekstraordinær genoptagelse.