På given foranledning har det vist sig nødvendigt at præcisere kravene for udstedelse og attestering af bl.a. EUR.1 certifikater for brugte biler, der udføres til 3-lande.
Betingelsen for, at toldekspeditionsstedet kan udstede og attestere f.eks. EUR.1 certifikater for brugte biler er, at bilerne skal opfylde betingelserne for EU oprindelse i forhold til oprindelsesprotokollen og proceslisten i den enkelte frihandelsaftale.
I henhold til disse regler er det eksportøren, der har ansvaret for at disse beviser fremskaffes og fremlægges på toldekspeditionens anmodning.
Der gælder de samme regler for dokumentation for brugte biler, som for andre brugte varer. Den forklarende note til artikel 16 i Pan-Euro-Med-protokollen kan anvendes for brugte varer herunder brugte biler, jf. følgende link:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:52007XC0417(01)&from=DA
I de tilfælde hvor brugte biler opfylder oprindelseskravet i EU ifølge en frihandelsaftale, er det eksportøren i EU, der udfærdiger certifikatet EUR. 1 og SKAT, der udsteder og attesterer EUR.1 certifikatet ved udførsel til aftalelandet (3-landet). EUR. 1 certifikatet udfyldes af eksportøren, som forelægger det for toldmyndighederne i Danmark sammen med den relevante dokumentation, der beviser bilens oprindelse og dermed betingelserne for udstedelse af et EUR. 1 certifikat. Disse betingelser vil fremgå af oprindelsesprotokollen og proceslisten til de relevante frihandelsaftaler. Det er eksempelvis et krav i henhold til den nuværende PEM konvention, at der maksimalt må være medgået materialer uden oprindelse på 40 % af bilens pris ab fabrik for at kunne opfylde betingelserne for bilens oprindelse i EU.
Når eksportøren i Danmark har fremlagt tilstrækkelig bevis for oprindelsen attesterer Toldmyndighederne EUR.1 certifikatet på ekspeditionsstedet
Eksportøren af brugte biler har ansvar for at dokumentere oprindelsenog dermed ansvar for, at de dokumenter, der bliver fremlagt dokumentererden præferentielle[1] oprindelse i EU, forinden toldmyndighederne udsteder og attesterer EUR.1 certifikatet. Der er således krav om følgende:
Leverandørerklæring[2]skal som udgangspunkt fremlægges som bevis for bilens oprindelse. Det er her værd at bemærke, at udstederen af leverandørerklæringen på forlangende skal kunne dokumentere, at erklæringen er korrekt. Anvendelse af alternativ dokumentation kan kun ske såfremt det ikke har været muligt for eksportøren at fremskaffe en leverandørerklæring.
Alternativ dokumentation til at bevise bilens oprindelsekan fremlægges, hvis der ikke kan fremskaffes leverandørerklæring. Eksportøren har ansvar for, at den dokumentation, der fremlægges er tilstrækkelig bevis for bilens oprindelse.
Kriterierne for vurdering af alternativ dokumentation omfatter:
beviserne skal være objektive og ikke manipulererede eller forfalskede
eksportøren skal have forsøgt at fremskaffe en leverandørerklæring. Dette skal bevises i form af mailkorrespondance eller lignende
det er på baggrund af forhold uden for eksportørens kontrol, at det er umuligt at fremskaffe en leverandørerklæring
Eksportøren forpligter sig til på forlangende af de kompetente myndigheder at forelægge al yderligere dokumentation, som disse finder nødvendig med henblik på at fastslå rigtigheden af oprindelsesstatus for de produkter, der er omfattet af præferencebehandlingen, samt til at acceptere enhver kontrol fra de pågældende myndigheders side af regnskaber og af de nærmere omstændigheder ved de pågældende brugte biler.
Eksportøren skal være opmærksom på, at ved anvendelse af alternativ dokumentation er det således også op til toldmyndighederne at vurdere og eventuelt acceptere eksportørens dokumentation i tilfælde af en efterfølgende verifikation.
[1] At bilen kan betegnes som havende oprindelse i EU i henhold til gældende frihandelsaftale
[2] Bilag 22-15 til Kommissionens Gennemførelsesforordning (EU) 2015/2447