Forud for indberetning skal indberetter samle en forud fastlagt mængde data i en form, så de efterfølgende kan afleveres og behandles hos Skattestyrelsen.
Datastrukturen giver rammen for hvilke data, som indberetter skal oplyse.

Oversigt over hvilken version af strukturen der er gældende, finder I i den tekniske vejledning afsnit 9, bilag 1. Strukturen er klar.

Datastrukturen indeholder alle felter til både årsultimo- og kvartalsindberetningen.

Til kvartalsindberetningen skal I være opmærksom på følgende:

  • Ved KontoperiodeValg skal I bruge KontoperiodeKvartalListe.
  • Det er vigtigt, at indberetningen for kvartal ikke indeholder felter fra KontoperiodeÅrsUltimoListe.  
  • Indberetningsperiode udfyldes med både IndkomstÅr og IndkomstPeriodeTil.
  • Udfyld kun RenteBeløb.
  • Øvrige beløbsfelter skal ikke medtages i indberetningen.
  • Feltet FlereEndToKontohavereIkkeAlleOplyst indgår ikke i datastrukturen for kvartalsindberetningen.

Generelle regler for indberetning

  • Der skal ske separat indberetning til hver enkelt indberetningstype - Udlån, Prioritetslån og Pantebreve.
  • Det er ikke muligt at indberette for flere indberetningstyper i samme fil.
  • Hvert indkomstår og indkomstperiode skal indberettes i en separat fil.
  • Kvartalsvise og årlige indberetninger til Udlån, Prioritetslån og Pantebreve skal ske i separate filer.

Eksempler til brug for indberetning
Find eksempler på skat.dk/rente under Eksempler - hjælp til indberetningen.