Forud for indberetning skal indberetter samle en forud fastlagt mængde data i en form, så de efterfølgende kan afleveres og behandles hos Skattestyrelsen.
Datastrukturen giver rammen for hvilke data, som indberetter skal oplyse.
Oversigt over hvilken version af strukturen der er gældende, finder I i den tekniske vejledning afsnit 9, bilag 1. Strukturen er klar.
Datastrukturen indeholder alle felter til både årsultimo- og kvartalsindberetningen.
Til kvartalsindberetningen skal I være opmærksom på følgende:
- Ved KontoperiodeValg skal I bruge KontoperiodeKvartalListe.
- Det er vigtigt, at indberetningen for kvartal ikke indeholder felter fra KontoperiodeÅrsUltimoListe.
- Indberetningsperiode udfyldes med både IndkomstÅr og IndkomstPeriodeTil.
- Udfyld kun RenteBeløb.
- Øvrige beløbsfelter skal ikke medtages i indberetningen.
- Feltet FlereEndToKontohavereIkkeAlleOplyst indgår ikke i datastrukturen for kvartalsindberetningen.
Generelle regler for indberetning
- Der skal ske separat indberetning til hver enkelt indberetningstype - Udlån, Prioritetslån og Pantebreve.
- Det er ikke muligt at indberette for flere indberetningstyper i samme fil.
- Hvert indkomstår og indkomstperiode skal indberettes i en separat fil.
- Kvartalsvise og årlige indberetninger til Udlån, Prioritetslån og Pantebreve skal ske i separate filer.
Eksempler til brug for indberetning
Find eksempler på skat.dk/rente under Eksempler - hjælp til indberetningen.