Ved indberetning via FTPs Gateway anbefaler vi, at I tester filformat i testperioden forud for indberetningsfristen (brugertest). Det kan spare tid på fejlrettelser. Der kan kun ske test via FTPs Gateway.

Testen af selve indberetningens indhold sker via produktionsmiljøet, som hvert år i ugerne 47, 48, 49 og 50 alene er åbent for "brugertesten". Se de nærmere tidsfrister for test i afsnit 10, Bilag 5.

Vi anbefaler, at I sender testmateriale i starten af testperioden, så der tidsmæssigt er mulighed for at lave en ny test, hvis det bliver nødvendigt.

Alt materiale, der modtages i denne periode, opfatter vi som testmateriale. Vi modtager ikke produktionskørsler i de nævnte uger, da vi efterfølgende sletter al data modtaget i testperioden. Jeres retur svar på FTPs Gateway (status 2) har følgende svar: Fil tages med i brugertest.

Når testmaterialet bliver indsendt via FTPs Gateway vil Skattestyrelsen gerne have oplyst en kontaktperson, som kan kontaktes i forbindelse med testen. Oplys også om delsystem og filstørrelse. Se hvordan du kontakter os i afsnit 03.

Testmaterialets indhold
Testmaterialet kan omfatte den forventede datamængde eller et udpluk af forskellige typer. Testmaterialet bør omfatte minimum 100 og maksimum 500 indberetninger af forskellige typer.

Data skal have realistiske værdier, som fx korrekte cpr-nr. og realistiske beløb.

Testmaterialet skal produceres under de samme systemmæssige forudsætninger og i samme datastruktur, som der senere skal bruges ved indberetningen.

Test af indberetninger til pensionsstatistik
Indberetninger til pensionsstatistik via FTPs Gateway kan testes i ugerne 47, 48, 49 og 50 sammen med den øvrige test, men kan også testes fra uge 51 til uge 11.

Test af indberetninger til pensionsstatistik kan også ske ved filoverførsel i TastSelv Erhverv fra uge 51 til uge 11.

Se nærmere tidsfrister for test i afsnit 10, Bilag 5