I skal ikke indberette om:

  • Regenten og dennes ægtefælle.
  • Regentens, og tidligere regenters, børn og deres ægtefæller.
  • Medlemmer af kongehuset, som efter grundlovens § 11 får fastsat års-penge.
  • Dødsboer efter ovennævnte personer
  • Fremmede staters herværende diplomatiske repræsentation  
  • Diplomatisk anmeldte personer 
  • Administrativt og teknisk personale samt tjenestepersonale ved herværende diplomatiske repræsentationer, når de pågældende ikke er danske statsborgere 
  • Det diplomatiske personales samt det administrative og tekniske personales familiemedlemmer, der hører til det nævnte personales husstand og ikke er danske statsborgere 

I skal have dokumentation for at personens konti er undtaget for indberetning.

Identitetskort udstedt af Udenrigsministeriet anvendes til dokumentation for, at der er tale om diplomatisk anmeldte personer eller administrativt og teknisk personale samt tjenestepersonale ved herværende diplomatiske repræsentationer, når de pågældende ikke er danske statsborgere. Det samme er tilfældet for det diplomatiske personales samt det administrative og tekniske personales familiemedlemmer 

De internationale organisationer, som Danmark har indgået værtsskabsaftaler med, og hvor de ansatte kan opnå de samme privilegier og immuniteter som diplomatiske repræsentationer, skal findes på listen, der er offentliggjort af Udenrigsministeriet. Find listen her: The Protocol Department (um.dk).

De øverste embedsmænd, kan identificeres ved hjælp af deres identitetskort, der er udstedt af Udenrigsministeriet, hvor foruden navnet på den internationale organisation, under titel står "Official (diplomat)" (på kort udstedt efter november 2020) eller "Diplomat" (på gamle kort) samt på de nyeste kort udstedt efter november 2022 vil der fremgå "Official (Diplomat)"; "Other United Nations Personnel (Diplomat)" eller "Dependent Family Member (Diplomat)".

Der er en række enheders konti, I ikke skal indberette om.   
Indberetning skal undlades vedrørende  

  • Skattefrie institutioner m.v., der er nævnt i selskabsskattelovens § 3
  • Statsanerkendte arbejdsløshedskasser
  • Pengeinstitutter, pensionskasser, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber 

I skal have dokumentation for, at enhedens konti er undtaget fra indberetningen.

Skattefrie institutioner m.v. 
Dokumentation for, at kunden er omfattet af selskabsskattelovens § 3, kan være i form af enhedens registreringsbevis fra Skattestyrelsen, hvoraf det fremgår, at denne er skattefritaget efter selskabsskattelovens § 3. Det er ikke tilstrækkeligt, at der er tale om en type kunde, der normalt vil være omfattet af selskabsskattelovens § 3.

Skattestyrelsen er i dialog med de indberetningspligtige og forventer at komme med mere præcise retningslinjer for, hvorledes I sikrer, at kunden er omfattet af selskabsskattelovens § 3. Præciserende retningslinjer vil blive indarbejdet i en senere version af årsbrevet. Der gives meddelelse på driftsloggen, når der sker genudgivelse af årsbrevet.

Statsanerkendte arbejdsløshedskasser  
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings udgiver en liste over de statsanerkendte arbejdsløshedskasser. Listen kan ses her: A-kasser og brancheorganisationen (star.dk)  

Pengeinstitutter, pensionskasser, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber  
Pengeinstitutter, pensionskasser, realkreditinstitutter og forsikringsselskaber skal være underlagt Finanstilsynets tilsyn. Er der tale om udenlandske pengeinstitutter m.v., så skal de være underlagt hjemlandets tilsyn.

Skattestyrelsen er i dialog med de indberetningspligtige og forventer at komme med mere præcise retningslinjer for, hvorledes I sikrer, at enheden er underlagt tilsyn. Præciserende retningslinjer vil blive indarbejdet i en senere version af årsbrevet. Der gives meddelelse på driftsloggen, når der sker genudgivelse af årsbrevet.