Identifikationsoplysninger om herboende - indlænding
Ved indlænding forstås en person, der har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark pr. 31/12 i det år, der indberettes om. Hvis andelshaverens medlemskab ophører i løbet af året, så er det andelshaverens bopælsstatus ved medlemskabets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som en indlænding eller valutaudlænding.

Dette gælder også selskaber og foreninger m.v., der har hjemsted her i Danmark, og dødsboer og konkursboer, der behandles i Danmark.

Andelshaverens skattepligtforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen.

Når I opretter en andelshaver, skal I have oplysning om andelshaverens navn, adresse og personnummer eller virksomhedsnummer. Andelshaver skal oplyse om ændringer i oplysningerne inden en måned efter, at ændringen er sket.

For selskaber, fonde, foreninger og dødsboer og lignende som hverken har et personnummer eller virksomhedsnummer, afgives identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person, der er berettiget til at handle på vegne af den, som indberetningen handler om. Det står i bekendtgørelse nr. 1016 af 22. juni 2023  § 3, stk. 3.

Identifikationsoplysninger om ikke herboende - Valutaudlænding
Ved valutaudlænding forstås en person, der hverken har bopæl eller er hjemmehørende her i Danmark pr. 31/12, i det år der indberettes om. Hvis andelshaverens medlemskab ophører i løbet af året, så er det personens bopælsstatus ved medlemskabets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som en indlænding eller valutaudlænding.

Dette gælder også selskaber og foreninger m.v., der ikke har hjemsted her i Danmark og dødsboer og konkursboer, der ikke behandles her i Danmark.

Der gælder de samme krav til identifikationsoplysninger for udlændinge som for indlændinge. Der er dog nogle yderligere krav til indhentning af identifikationsoplysninger for udlændinge.

Andelshaverforhold oprettet og aftalt før 1 juli 2016
Der var i denne periode ikke krav om at indhente identifikationsnummer (TIN).
Er TIN oplyst, skal det indberettes.

Andelshaverforhold oprettet og aftalt fra 1. juli 2016
En valutaudlænding der fra 1. juli 2016 bliver andelshaver skal oplyse om identifikationsnummer (TIN) efter reglerne i det pågældende bopælsland.

Udsteder bopælslandet ikke identifikationsnummer (TIN) for den pågældende andelshaver, så skal der for personer gives oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsland. Fx en dansk diplomat.

Hvis den der indberettes om, ikke har oplyst TIN efter reglerne i den pågældendes bopælsland, men har oplyst TIN efter reglerne i det land hvor pågældende er skattepligtig, accepteres dette TIN i indberetningen.  

Ændres eller udvides aftaler oprettet eller aftalt før 1. juli 2016, fx ved ændringer i andel, skal der indhentes identifikationsnummer (TIN). Hvis I modtager ændring af andelshavers bopælsadresse, vil vi opfordre jer til at få identifikationsnummer (TIN) i denne forbindelse.

For selskaber, fonde, foreninger og dødsboer og lignende som hverken har et personnummer, virksomhedsnummer, eller udenlandsk identifikationsnummer (TIN) afgives identifikationsoplysninger om formanden eller en anden person der er berettiget til at handle på vegne af den, hvorom indberetningen skal foretages. Det står i § 3, stk. 3 i bekendtgørelse nr. 1016 af 22. juni 2023.

Statsudsendte
Hvis en statsudsendt opretholder sin folkeregisteradresse i Danmark, skal personen betragtes som indlænding.

Hvordan skal I indberette en andelshaver, når andelshaveren har et cpr-nr., men I ikke har sikker viden om bopælslandet?
I skal indberette andelshaveren som indlændinge.