Hjemlen til indberetning

Lovhjemlen til indberetningspligt for tilskud, refusioner og andre lignende ydelser fra offentlige myndigheder er Skatteindberetningsloven, hvor § 38 har denne ordlyd:

"Skatteministeren kan fastsætte regler om, at staten, en region eller en kommune, der i en kalendermåned har udbetalt eller godskrevet tilskud, refusioner og andre lignende ydelser, hver måned skal indberette om beløb til indkomstregisteret, jf. §§ 3 og 4 i lov om et indkomstregister."

Ved udbetalt forstås i bestemmelsen, at tilskuddet er udbetalt til modtageren, mens godskrevet kan dække over situationer, hvor tilskuddet f.eks. udbetales til en, der leverer varer eller ydelser, som tilskuddet skal dække. Indberetningspligten kan pålægges henholdsvis staten, en region og kommunerne."

Bemyndigelsen i Skatteindberetningslovens § 38 er udmøntet i Skatteindberetningsbekendtgørelsens § 46, der har denne ordlyd:

"Ministerier, herunder de statslige forvaltningsmyndigheder, der hører under det enkelte ministerie, skal månedligt indberette til indkomstregisteret om ydede tilskud, der ikke skal indberettes til indkomstregisteret efter andet retsgrundlag, uanset om modtageren skal beskattes af tilskuddet.

Stk. 2. Indberetning efter stk. 1 omfatter ikke tilskud, der er formidlet af en forening, fond, institution eller lignende eller ydet til sådanne enheder, og tilskud, som ydes til statslige, regionale eller kommunale myndigheder."

Hvilken form for coronahjælp skal indberettes og af hvem

Generelt skal den hjælp, der er udbetalt eller godskrevet, som ikke er betaling af en momspligtig ydelse, indberettes, når modtageren er en person eller en ikke-offentlig juridisk enhed.

Ved udbetalt forstås, at tilskuddet er udbetalt til modtageren, mens godskrevet kan dække over situationer, hvor tilskuddet f.eks. udbetales til en, der leverer varer eller ydelser som tilskuddet skal dække eller at tilskuddet bruges til at modregne en gæld.

Indberetningspligten tilfalder den, der udbetaler hjælpen, men kan foretages af en samarbejdspartner på den indberetningspligtiges vegne.

En indberetning består af følgende - (den recordtype i filindberetning, som oplysningen skal angives i, er nævnt i parentes):

  • Identifikation af den fysiske indberetning i form af HovedindberetningsID. (recordtype 1000)
  • Identifikation af virksomheden, der foretager den fysiske indberetning - i form af cvr-/se-nr. (recordtype 1000)
  • Identifikation af den indberetningspligtige - i form af cvr-/se-nr. (recordtype 2001)
  • Identifikation af indberetningen i form af IndberetningsID. (recordtype 5000)
  • Lønperiode i indberetningen angives som den periode ydelsen dækker. (recordtype 5000)
  • Dispositionsdato i indberetningen skal angives som den dag udbetalingen effektueres, eller krav om tilbagebetaling udstedes. (recordtype 5000)
  • Indkomsttype - som hovedregel angives 05 B-indkomst. (recordtype 5000)
  • Identifikation af den, der modtager ydelsen. Det kan være cvr-/se-nr. eller cpr-nr. (recordtype 6000)
  • Særlig identifikation af den type af kompensation, der udbetales - dette i form af en indtægtsart. (recordtype 6000)
  • Beløb i form af offentlige tilskud og godtgørelser til personer, der kun kan identificeres ved et cpr-nr. skal indberettes i felttype 36, når tilskuddet gives som følge af erhvervsmæssige behov. (recordtype 6001)
  • Beløb i form af offentlige tilskud og godtgørelser til virksomhed skal indberettes i felttype 37. Kan kun anvendes ved udbetaling til virksomheder, der kan identificeres ved et cvr-nr. (recordtype 6001)
  • Yderligere identifikation, i form af udbetalingsidentifikationsnummer i et tekstfelt. Er der tale om en SLUT-afregning skal ordet "SLUT", efterfulgt af et mellemrum, stå først i tekstfeltet - før udbetalingsidentifikationsnr. (recordtype 6004)

    Indtægtsarter til specifikation i recordtype 6000:
  • Indtægtsart 171 Corona-løn-komp. (skal kombineres med beløb i felttype 37 i recordtype 6001)
  • Indtægtsart 172 Corona-fastudg-komp. (skal kombineres med beløb i felttype 37 i recordtype 6001)
  • Indtægtsart 173 Corona-arrangør-komp. (skal kombineres med beløb i felttype 37 i recordtype 6001)
  • Indtægtsart 175 Corona-andre hjælpepakker. (skal kombineres med beløb i felttype 37 i recordtype 6001)
  • Indtægtsart 069 Corona-kompensation og andre hjælpepakker (omfatter kompensation og hjælpepakker for omsætningstab mv. til selvstændigt erhvervsdrivende, freelancere, sæsonafhængig virksomhed og såkaldte kombinatører, med både A- og B-indkomst) (skal kombineres med beløb i felttype 36 i recordtype 6001)

Beskrivelse af felttyperne 36 og 37 kan findes i eIndkomst: Indberetningsvejledning afsnit 8.6.
Beskrivelse af indtægtsarterne findes under hvert af de to felter. 

Teknisk opsætning af indberetningsfil

Ved hver recordttype er der indsat link til den tekniske vejledning, hvor udfyldelse af records er præcist beskrevet.

Første record i en fil er recordtype 1000. Heri identificeres filen og dens afsender.

Anden record i en fil er recordtype 2001. Heri identificeres den indberetningspligtige, Feltnr. 5 skal ikke udfyldes.

Tredje record i en fil er recordtype 5000. Heri angives oplysninger, der er fælles for de efterfølgende record 6000, 6001 og 6004.
Feltnr. 4: IndberetningsID på max 16 karakterer
Feltnr. 6-7: Lønperiodestart og -slut. Angives som den periode tilskuddet dækker.
Feltnr. 8: Dispositionsdato. Angives som den dato tilskuddet udbetales eller den dato krav om tilbagebetaling udstedes.
Feltnr. 10: Angives med B.
Feltnr. 11: Angives med 000.
Feltnr. 12: Angives med 05.
Feltnr. 3, 5 og 9 udfyldes ikke.

Fjerde record i en fil er recordtype 6000. Heri identificeres tilskudsmodtager enten ved cpr-nr. eller ved SE-nr. Herudover skal der anføres en indtægtsart, der er en yderligere specifikation af beløbet anført i record 6001.
Feltnr. 4: Cpr-nr. på tilskudsmodtager, hvis modtager er en person uden cvr- eller SE-nr. Når modtager er et cpr-nr, skal beløbet i recordtype 6001 altid indberettes under felt 0036 og indtægtsarten i recordtype 6000 altid være 069. Feltet udfyldes med nuller, hvis modtager identificeres ved cvr- eller SE-nr.
Feltnr. 5: Cvr- eller SE-nr. på tilskudsmodtager. Når modtager er et cvr- eller SE-nr., skal beløbet i recordtype 6001 altid indberettes under felttype 0037 og indtægtsarten i recordtype 6000 altid være 171, 172, 173 eller 175. Feltet udfyldes med nuller, hvis tilskudsmodtager identificeres ved cpr-nr.
Feltnr. 10: Heri angives indtægtsarten.
Feltnr. 3, 6-9 og felt 11 udfyldes ikke.

Femte record i en fil er recordtype 6001. Heri angives beløbstype og beløbets størrelse.
Feltnr. 3: Hvis beløbsmodtager er et cpr-nr. angives 0036. I andre tilfælde angives 0037. Se beskrivelse af beløbstype 0036 og 0037 i indberetningsvejledningen.
Feltnr. 4: Beløbets størrelse - husk de sidste 4 cifre skal være nuller og de sidste 6 er decimaler.
Feltnr. 5: + ved positive beløb og - ved negative beløb.
Ad negative beløb: Hvis dispositionsdatoen i recordtype 5000 ligger i 2020, skal der tidligere være indberettet større eller tilsvarende positive beløb med samme dispositionsdato, for at det negative beløb accepteres. Hvis dispositionsdato ligger i 2021, accepteres negative beløb altid, hvis indtægtsarten vedrører coronahjælpepakker.

Sjette record i en fil er recordtype 6004: Heri anføres tekst til nærmere identifikation af udbetalingen.
Feltnr. 3: Heri angives 0068
Feltnr. 4: Heri anføres udbetalingsidentifikationsnummer. Hvis beløbet i record 6001 er en slutafregning anføres ordet "SLUT", efterfulgt af mellemrum, umiddelbart før udbetalingsidentifikationsnummer. Når ordet "SLUT" er anført, vil dispositionsdatoen i recordtype 5000 fortælle, på hvilket tidspunkt tilskuddet senest skal medtages som skattepligtig indkomst.

Herefter kan komme en samling af recordtyperne 6000 - 6004, hvor hver serie af recordtyperne 6000, 6001 og 6004 specificerer en enkelt udbetaling. Disse records er omfattet af oplysningerne i de første records 1000 - 5000 i filen. Dvs det skal være fra samme indberetningspligtige som angivet i recordtype 2001 og have samme lønperiode og dispositionsdato som angivet i recordtype 5000.

Sidste record i en fil er recordtype 9999: Slutrecord.
Feltnr. 3: Heri angives antal records i filen, inkl. denne record.

Eksempel på indberetningsfil
Indberetning foretaget 10. maj 2021 kl 12:00 af cvr-nr 11111111 på vegne af den indberetningspligtige med cvr-nr 22222222. Støttemodtager er cvr-nr. 33333333, med -44.444,00 kr. i lønkompensation, slutafregning den 7. maj 2021 for juli kvartal 2020 og cpr-nr. 101000-1111 med 5.555,55 kr. i anden støtte 8. maj 2021 for januar kvartal 2020:

0000001100020210510120000111111111111111102000000Intet system                           1HovedIDnr00000012.0                                 E
00000022001                22222222 DKK
00000035000 IndberetningsID1                202007012020093020210507 B00005
0000004600000000000000000000033333333                000                         0171          
0000005600100370000044444000000-
000000660040068SLUT LMP7913                                              
00000075000 IndberetningsID2                202101012021033120210508 B00005
0000008600000000000101000111100000000                000                         0069          
0000009600100360000005555550000+
000001060040068AS79132                                         
000001199990000011 

Indberetningsmetoder til eIndkomst

Nærmere vejledning om indberetning og indberetningsmetoder findes på skat.dk/eIndkomst:

  1. Online, skærmbaseret web-indberetning
    Er mest rettet mod dem, der skal foretage få indberetninger eller rette få indberetninger foretaget på anden måde. Her logges ind via Skattestyrelsens TastSelv Erhverv.
  2. Regnearksbaseret indberetning, der skal uploades via online. Her logges ind via Skattestyrelsens TastSelv Erhverv.
    Beskrivelse af denne løsning kan findes i eIndkomst: Indberetningsvejledning afsnit 18.
  3. Er velegnet til større indberetningsmængder, der skal foretages ved enkeltstående lejligheder.
    System til system indberetning via SterlingFileGateway (SFG) eller via en MQ-forbindelse.

Beskrivelse af disse løsninger findes på skat.dk/eIndkomst, vælg Vejledninger og blanketter, vælg øverste vejledningspunkt om SFG mm.

Er velegnet til større løbende indberetningsopgaver. Denne indberetningsmetode kræver forberedelse i form af kontakt mellem den indberetningspligtige og Skattestyrelsens it-leverandør for oprettelse af postkasser til udveksling af indberetningsfiler og kvitteringer mv.

Begreber i dette afsnit

Begreb

Forklaring

Feltnr.

Hver recordtype er specificeret med 4 til 17 felter, der er nummereret fra feltnr. 1 til feltnr. 17. Feltnr. bruges kun i vejledninger - de angives ikke i indberetningerne.

Felttype

En 4-cifret kode, der angives i recordtyperne 6001-6005 til specifikation af den oplysning, der kommer umiddelbart efter felttypen i de oplyste recordtyper. Er andre steder i vejledningen blot benævnt "Felt" - fx Felt 36 Am-bidragspligtig B-indkomst.

HovedindberetningsID

Unique ID på op til 16 karakterer for den fysiske indberetter, der identificerer en given filindberetning under indberetters cvr-/SE-nr. Angives i recordttype 1000.

IndberetningsID

Unique ID på op til 16 karakterer for den indberetningspligtige, der identificerer en given gruppe af indberetninger i en fil. Angives i recordtype 5000.

Indkomsttype

Til eIndkomst indberettes forskellige indkomsttyper, fx Løn og B-indkomst. Typen angives med en 2-cifret kode i record 5000.

Indtægtsart

En 3-cifret kode, der angives i recordtype 6000 og giver en yderligere specifikation til felttypen i den næstfølgende recordtype 6001.

Recordtype

Hver linje/record i en indberetningsfil er udfyldt efter strukturen for en given recordtype, med hver sit formål. Identifikation af recordtype er på 4 tal.

Brug for hjælp

Er der spørgsmål til indberetning, er I velkomne til ringe til vores kundecenter på tlf. 72 22 28 24 eller sende mail til:

eIndkomst.proces@sktst.dk

Skattestyrelsens eIndkomst-team vil snarest muligt efter modtagelse af henvendelsen vende tilbage med vejledning og kan også være behjælpelige med at opsætte regneark, der kan bruges til indberetning.