Dato for udgivelse
15 Jul 2024 14:43
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
25 Jun 2024 06:59
SKM-nummer
SKM2024.382.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-1180709
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Selskabsbeskatning
Emneord
Genbeskatning, International sambeskatning afbrudt. Ikke tilstrækkelige oplysninger
Resumé

H1 var administrationsselskab i koncernen, der valgte international sambeskatning fra og med indkomståret 2014. For indkomståret 2021 indleverede H1 ingen oplysningsskemaer. Skattestyrelsen, Store Selskaber, skulle derfor skønsmæssigt ansætte indkomsten for sambeskatningskredsen og skulle tage stilling til, om international sambeskatning skulle anses for afbrudt.

H1 og de danske datterselskaber var i mellemtiden gået konkurs. Kurator havde efter modtagelse af forslagsskrivelse, hvor Skattestyrelsen varslede at international sambeskatning ansås for afbrudt fra og med 2021 med fuld genbeskatning til følge, sendt udkast til skatteopgørelser for de danske selskaber og det lokale regnskab for et udenlandsk selskab. For de øvrige udenlandske datterselskaber var der ikke fremsendt skatteopgørelser eller regnskaber. Oplysningerne ansås ikke for tilstrækkelige til at opretholde international sambeskatning.

Skatterådet afbrød efter indstilling fra Skattestyrelsen den internationale sambeskatning for koncernen for indkomståret 2021, jf. selskabsskattelovens §31 B, stk. 3, med det resultat, at der udløstes fuld genbeskatning med virkning fra og med indkomståret 2021, jf. selskabsskattelovens § 31 A, stk. 11.

Hjemmel

Selskabsskattelovens §31 B, stk. 3
Selskabsskattelovens §31 A stk. 10 og 11
Skattekontrolloven § 74

Reference(r)

Selskabsskattelovens §31 B, stk. 3
Selskabsskattelovens §31 A stk. 10 og 11
Skattekontrolloven § 74

Henvisning

Den juridiske vejledning 2024-1, afsnit C.D.3.3.4.

Offentliggøres i redigeret form

Afbrydelse af international sambeskatning fra og med indkomståret 2021 efter SEL § 31 B, stk. 3

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Indstilling til afgørelse

Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at ved opgørelse af den skattepligtige indkomst for H1 for indkomståret 2021 anses international sambeskatning for afbrudt fra og med indkomståret 2021, jf. selskabsskattelovens §31 B, stk. 3.

Begrundelse

Skatterådet kan efter indstilling fra skatteforvaltningen afbryde international sambeskatning, hvis der ikke fremlægges tilstrækkelige oplysninger. Dette følger af selskabsskattelovens § 31 B, stk. 3.

Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at international sambeskatning anses for afbrudt fra og med indkomståret 2021. Begrundelsen herfor er, at H1 ikke har fremlagt tilstrækkelige oplysninger, idet H1 ikke rettidigt har indleveret oplysningsskemaer for 2021 for selskaberne i sambeskatningen.

H1s kurator har efter oplysningsfristen fremsendt udkast til skattebilag for de danske selskaber i sambeskatningen, hvilke dog er udarbejdet på baggrund af årsrapporter, som ifølge revisorpåtegning ikke giver et retvisende billede af koncernens og selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. xx.xx.2021 samt af resultatet af koncernens og selskabets aktiviteter og koncernens pengestrømme for regnskabsåret 2021 i overensstemmelse med årsregnskabsloven.

H1s kurator har endvidere efter oplysningsfristen sendt et XX udland regnskab for det XX udenlandske datterselskab. Kurator har ikke sendt regnskaber for de øvrige udenlandske datterselskaber.

Skattestyrelsen mener ikke, at H1 har fremlagt tilstrækkelige oplysninger og anser derfor den internationale sambeskatning for afbrudt.

Afgørelse

Indstilling til afgørelse

Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at ved opgørelse af den skattepligtige indkomst for H1 for indkomståret 2021 anses international sambeskatning for afbrudt fra og med indkomståret 2021, jf. selskabsskattelovens §31 B, stk. 3.

Tiltrådt af Skatterådet.

Beskrivelse af de faktiske forhold

Baggrund

H1 er i 2021 og 2022 administrationsselskab for en sambeskatning, der omfatter flere selskaber.

Sambeskatningskredsen består i indkomståret 2021 af X danske selskaber samt følgende udenlandske selskaber:

  • Selskab 1 land A
  • Selskab 2 land A
  • Selskab 3 land B
  • Selskab 4 land C
  • Selskab 5 land C
  • Selskab 6 land D

H1 og de sambeskattede danske og udenlandske selskaber har ikke rettidigt indleveret opgørelse af skattepligtig indkomst for indkomstårene 2021 og 2022.

H1 og dets datterselskabers skattepligtige indkomst og sambeskatningsindkomst skal derfor fastsættes efter et skøn af Skattestyrelsen, jf. skattekontrollovens § 74.

Ved udøvelsen af dette skøn vil Skattestyrelsen tage udgangspunkt i, at den internationale sambeskatning er afbrudt fra og med indkomståret 2021 og følgende indkomstår, jf. selskabsskattelovens § 31 B, stk. 3.

Dette vil medføre en genbeskatning af tidligere fratrukne underskud.

Skattemæssige konsekvenser af afbrydelse af international sambeskatning

H1 har for indkomståret 2014 valgt international sambeskatning. Bindingsperioden for sambeskatningen er 10 år, jf. selskabsskattelovens § 31 A.

Når Skattestyrelsen anser international sambeskatning for afbrudt fra og med indkomståret 2021 sker dette inden for bindingsperioden.

Afbrydelse medfører, at H1 beskattes af tidligere fratrukne udenlandske underskud (fuld genbeskatning).

H1 har i perioden under international sambeskatning opgjort genbeskatningsforpligtelse som følge af anvendelse af udenlandske underskud. Genbeskatningsforpligtelsen er ved udgangen af indkomståret 2020 opgjort til XX kr. Dette kan omregnes til et genbeskatningsbeløb efter selskabsskattelovens § 31A, stk. 11, på XX kr.

Der er i sambeskatningskredsen ultimo 2020 registreret et fremført sambeskatningsunderskud på XX kr. Dette underskud er inkl. underskud fra udenlandske selskaber, der indgår med XX kr. Efter at de udenlandske selskaber udtræder af sambeskatningen er der således primo 2021 et fremført underskud på XX kr.

Som følge af reglen i selskabsskattelovens § 12, stk. 2, kan underskud fra tidligere år, der overstiger et grundbeløb på 7,5 mio. kr. (2010 beløb) dog alene modregnes i 60% af den del af årets skattepligtige indkomst, der overstiger grundbeløbet.

Uden at Skattestyrelsen på nuværende tidspunkt har foretaget en opgørelse af de enkelte selskabers indkomst i sambeskatningen, må det antages som sandsynligt, at en skatteansættelse med fuld genbeskatning af den opgjorte genbeskatningssaldo i international sambeskatning vil resultere i en betalbar skat for indkomståret 2021.

Oplysningerne fremsendt af selskabets kurator anses ikke for tilstrækkelige

H1 og de sambeskattede danske selskaber indleverede årsrapporter for 2021. Af den uafhængige revisors revisionspåtegning fremgår, at det er revisors opfattelse, at koncernregnskabet og årsregnskabet som følge af betydeligheden af de forhold, der er beskrevet i afsnittet "Grundlag for afkræftende konklusion", ikke giver et retvisende billede af koncernens og selskabets aktiver, passiver og finansielle stilling pr. XX.2021 samt af resultatet af koncernens og selskabets aktiviteter og koncernens pengestrømme for regnskabsåret 2021 i overensstemmelse med  årsregnskabsloven.

Af revisorpåtegningen fremgår under overskriften "Grundlag for afkræftende konklusion":

(udeladt)  

Videre fremgår det, at revisors konklusion om årsregnskabet er modificeret som følge af, at revisor ikke er enige med ledelsen i, at regnskabet aflægges under forudsætning af fortsat drift samtidig med, at koncernens debitorer ikke er nedskrevet samt at kapitalandele i tilknyttede virksomheder og tilgodehavender hos tilknyttede virksomheder i moderselskabets balance er værdiansat for højt på grund af manglende nedskrivning. Revisor har konkluderet, at ledelsesberetningen af samme årsag indeholder væsentlig fejlinformation eftersom ledelsesberetningen efter revisors opfattelse, burde have afspejlet dette forhold

For 2022 er der ikke indleveret årsrapporter til Erhvervsstyrelsen.

Den XX. XX 2023 afsagdes der konkursdekret over H1 efter, at der XX 2023 var afsagt konkursdekret over flere selskaber i sambeskatningen.

H1 og de sambeskattede selskaber indleverede ikke rettidigt opgørelse af skattepligtig indkomst for indkomstårene 2021 og 2022.

For indkomstårene 2021 og 2022 skal Skattestyrelsen derfor fastsætte selskabernes skattepligtige indkomst og sambeskatningsindkomst efter et skøn, jf. skattekontrollovens § 74. Ved udøvelsen af dette skøn er det afgørende at få fastlagt om den internationale sambeskatning består således, at Skattestyrelsen både skal fastsætte de danske og de udenlandske selskabers skattepligtige indkomst efter et skøn, eller om international sambeskatning skal anses for afbrudt således, at Skattestyrelsen alene skal fastsætte de danske selskabers skattepligtige indkomst efter et skøn, og der skal ske fuld genbeskatning.

Den 4. december 2023 sendte Skattestyrelsen et forslag til afgørelse til kurator i konkursboet efter H1, hvor Skattestyrelsen varslede, at ved opgørelse af den skattepligtige indkomst for H1 for indkomståret 2021 anses international sambeskatning for afbrudt fra og med indkomståret 2021 med fuld genbeskatning til følge.

Den 17. januar 2024 blev der afholdt teamsmøde mellem kurator og dennes regnskabskyndige tillidsmand (i det følgende tilsammen kaldet kurator) og Skattestyrelsen. Kurator oplyste, at alle de danske selskaber i koncernen har udarbejdet og underskrevet selvangivelser for 2021. De er tillige underskrevet af revisionsfirma X. Selvangivelserne er blot ikke blevet indleveret, hvilket formentlig skyldes, at TP-dokumentationen ikke er udarbejdet. Oplysningerne viser en skattepligtig indkomst fra de danske selskaber på ca. XX mio. kr. i 2021. Derudover er kurator i besiddelse af resultatet fra datterselskab 1 land A. Det viser et underskud på XX mio. kr. Kurator har forsøgt at indhente baggrunden for dette tal fra land A revisorer. Hidtil uden held. De øvrige udenlandske selskaber er stort set tomme. Resultatet for datterselskab 6 land D er XX tkr.

Det blev aftalt, at kurator efter mødet sender skatteopgørelserne for 2021 for de danske selskaber til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen vil anse underskrifterne fra revisor X for bortfaldet og vil anvende oplysningerne til at foretage en så præcis taksation som muligt for de danske selskaber for 2021.

Det blev aftalt, at kurator fortsat forsøger at skaffe bogføring fra Land A, som kan danne baggrund for en kontrol af det Land A datterselskab 1, og at Skattestyrelsen ikke forelægger sagen for Skatterådet før tidligst 15. marts 2024.

Hvis materialet ikke er modtaget hos Skattestyrelsen inden 15. marts 2024, vil Skattestyrelsen gå videre med et oplæg til Skatterådet om, at den internationale sambeskatning anses for afbrudt primo indkomståret 2021.

Den 19. januar 2024 sendte kurator udkast til skatteopgørelserne for 2021 for de danske selskaber samt en opgørelse over sambeskatningsindkomsten, der viste, at Land A datterselskab 1 havde et skattemæssigt underskud i 2021 på XX mio. kr., og datterselskab 6 land D havde et skattemæssigt overskud på XX tkr. De øvrige udenlandske selskaber var opført med et skattemæssigt resultat på 0 kr. Der var ikke vedlagt yderligere oplysninger om de udenlandske selskaber.

Af e-mail af 19. januar 2024 fremgik følgende:

"Tak for møde den 17. januar 2024 angående Skattestyrelsens forslag til afgørelse af den 4. december 2023 vedrørende grundlaget for selskabets sambeskatning, sags-id (udeladt). 

På vegne af XX Selskabet under konkurs fremsendes hermed opgørelser af skattepligtig indkomst for indkomståret 2021 for de danske selskaber omfattet af sambeskatningen, som XX Selskabet (nu under konkurs) har været administrationsselskab for.

Samtlige selskaber er taget under konkursbehandling i 2023.

Materialet er indhentet af kurator, og kurator indestår ikke for rigtigheden eller fuldstændigheden af oplysninger heri. Herudover skal det oplyses, at de skattemæssige specifikationer er underskrevet af revisionsfirma X og ledelsen i selskaberne forud for konkursernes indtræden, men specifikationerne er ikke blevet indleveret til Skattestyrelsen forud for konkurserne, hvorfor det ikke kan lægges til grund, at den tidligere ledelse eller den tidligere revisor - trods underskrifterne - indestår for rigtigheden af specifikationerne. 

Konkursboet har antaget statsautoriseret revisionsselskab Y til at bistå med regnskabsmæssige opstillinger og analyser m.v. statsautoriseret revisionsselskab Y har efter anmodning fra kurator udarbejdet et arbejdsdokument (vedhæftet) indeholdende en foreløbig opgørelse af den skattepligtige indkomst for koncernen for indkomståret 2021 baseret på de modtagne oplysninger. Disse oplysninger omfatter tillige bl.a. et skattemæssigt underskud på DKK XX mio. kr. vedrørende land A datterselskab 1, hvilket underskud indgår i opgørelsen af den opgjorte skattepligtige indkomst for koncernen i 2021. På nuværende tidspunkt er hverken kurator eller statsautoriseret revisionsselskab Y i besiddelse af de bagvedliggende opgørelser for underskuddet i det Land A datterselskab 1 selskab. Kurator undersøger aktuelt muligheden for at indhente en specifikation eller lignende og vender snarest muligt - og inden den 15. marts 2024 - tilbage over for Skattestyrelsen herom.

Det skal for god ordens skyld understreges, at det vedhæftede Excelark alene er et foreløbigt internt arbejdsdokument, udarbejdet udelukkende på baggrund af modtagne oplysninger. Det i arbejdsdokumentet angivne om underskudsbegrænsning og genbeskatningssaldi er ikke blevet nærmere analyseret, og statsautoriseret revisionsselskab Y har ikke i forbindelse med deres bistand til konkursboet udført review eller revision af de modtagne oplysninger. Der tages desuden forbehold for eventuelle ændringer i arbejdsdokumentet.

Såfremt vedhæftede eller ovenstående giver anledning til spørgsmål eller bemærkninger, står vi naturligvis til rådighed. Vi vender snarest muligt tilbage vedrørende oplysningerne om de udenlandske selskabers regnskabsoplysninger m.v.

(udeladt)

Den 14. marts 2024 skrev kurator således til Skattestyrelsen:

"Tak for samtalen. Jeg vender hermed retur angående XX Selskabet under konkurs og den internationale sambeskatningsordning.

Vi har været i dialog med Land A revision, der har bistået med regnskaber og skat for land A datterselskab 1. Land A revision har for 2021 blandt andet fremsendt vedhæftede dokumenter til dokumentation af underskuddet for 2021. Bemærk hertil at Land A revision tillige har fremsendt en række øvrige dokumenter, herunder for 2020, der dog ikke fremsendes.

Til jeres orientering har vi ikke modtaget indkomstopgørelser for de øvrige udenlandske datterselskaber for 2021. Endvidere forefindes der umiddelbart ikke indkomstopgørelser for 2022.

Lad mig endelig høre, hvis I måtte have spørgsmål eller bemærkninger til ovenstående."

Vedlagt var "regnskabsopstilling og opgørelse af land A lokalt skattegrundlag" (anonymiseret oversættelse)

Selskabets bemærkninger

H1 har ikke fremsat bemærkninger til Skattestyrelsens endelige forslag om at anse international sambeskatning for afbrudt fra og med indkomståret 2021.

Bemærkninger fra Skattestyrelsen, Store Selskaber, til de af kurator fremsendte oplysninger

Kurator har indsendt foreløbige skatteopgørelser for de danske selskaber for indkomståret 2021 og det lokale regnskab for Land A datterselskab 1.

I forhold til de foreløbige skatteopgørelser for de danske selskaber bemærker Skattestyrelsen, at de er udarbejdet med afsæt i de årsrapporter, som revisor ved sin revisionspåtegning tilkendegav, ikke var retvisende. Opgørelserne er udarbejdet af samme revisor, som skrev revisorpåtegningen. Skatteopgørelserne må derfor anses for at være behæftet med betydelig usikkerhed.

Der er fortsat ikke indsendt skatteopgørelser opgjort efter danske regler eller regnskaber for følgende udenlandske datterselskaber:

  • Selskab 2 land A
  • Selskab 3 land B
  • Selskab 4 land C
  • Selskab 5 land C
  • Selskab 6 land D

Skattestyrelsen er dermed fortsat ikke i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at kunne kontrollere de udenlandske selskabers skatteansættelse efter danske skatteregler, endsige foretage de selvangivelsesvalg, som selskabet selv skulle have truffet.

Retsregler og praksis

Skattekontrolloven

§ 2, stk. 1

Enhver, der er skattepligtig her til landet, jf. dog §§ 3 og 4, skal årligt oplyse told- og skatteforvaltningen om sin indkomst, hvad enten den er positiv eller negativ, og give oplysninger om sin ejendom, jf. dog stk. 2. Dette gælder, selv om den pågældende ikke er registreret med adresse eller har hjemsted her i landet.

Kapitel 8

Administrative retsfølger af den manglende opfyldelse af en oplysningspligt

Skønsmæssig ansættelse

§ 74, stk. 1.

Har en skattepligtig omfattet af § 5 ikke rettidigt givet told- og skatteforvaltningen oplysninger efter § 2, kan told- og skatteforvaltningen foretage en skatteansættelse skønsmæssigt.

Selskabsskatteloven

§ 31 A, stk. 1

Det ultimative moderselskab kan vælge, at sambeskatningen for de koncernforbundne selskaber og foreninger m.v., som sambeskattes efter § 31, tillige skal gælde alle koncernforbundne udenlandske selskaber og foreninger m.v., i hvilke ingen af deltagerne hæfter personligt for selskabets forpligtelser, og som fordeler overskuddet i forhold til deltagernes indskudte kapital (international sambeskatning). Tilvalget gælder tillige alle faste driftssteder og faste ejendomme, der er beliggende i udlandet, og som tilhører de sambeskattede danske og udenlandske selskaber og foreninger m.v. Bestemmelserne i § 31 om national sambeskatning finder tilsvarende anvendelse ved international sambeskatning med de tilføjelser og undtagelser, der følger af stk. 2-14. 1.-3. pkt. finder tilsvarende anvendelse på et selskab m.v. som nævnt i § 31, stk. 1, som ikke er koncernforbundet med andre danske selskaber m.v., faste ejendomme eller faste driftssteder beliggende i Danmark. I stk. 2-13 sidestilles faste ejendomme og tilknyttet virksomhed efter kulbrinteskatteloven

med faste driftssteder.

[…]

Stk. 3. Valg af international sambeskatning foretages senest i forbindelse med rettidig afgivelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2 for det første indkomstår, hvor international sambeskatning vælges. Hvis valget ikke angives eller oplysningerne efter skattekontrollovens § 2 ikke afgives rettidigt, anses international sambeskatning for fravalgt. Valg af international sambeskatning er bindende for moderselskabet i en periode på 10 år, jf. dog 6. og 7. pkt. Ved udløbet af denne periode kan international sambeskatning tilsvarende vælges for en ny

10-års periode. Bindingsperioden for det ultimative moderselskab forbliver den samme, selv om kredsen af koncernforbundne selskaber udvides eller mindskes. Det ultimative moderselskab kan vælge at afbryde bindingsperioden med fuld genbeskatning til følge, jf. stk. 11. Afbrydelsen skal meddeles senest i forbindelse med rettidig afgivelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2 for det indkomstår, hvor den internationale sambeskatning ønskes afbrudt. Såfremt det ultimative moderselskab bliver datterselskab af et andet ultimativt moderselskab, anses bindingsperioden for det førstnævnte moderselskab (det opkøbte moderselskab) og dets datterselskaber for afbrudt med fuld genbeskatning til følge, jf. stk. 11, medmindre det opkøbte moderselskab og dets datterselskaber indtræder i en eventuel bindingsperiode for det nye ultimative moderselskab. Såfremt den samme aktionærkreds, jf. kursgevinstlovens § 4, stk. 2, fortsat direkte eller indirekte råder over mere end halvdelen af stemmerettighederne i det opkøbte moderselskab, anvendes bindingsperioden for det moderselskab, som senest valgte international sambeskatning. Uanset 9. pkt. anvendes bindingsperioden for det opkøbte moderselskab uændret, såfremt det nye ultimative moderselskab er nystiftet. Ved spaltning af det ultimative moderselskab anses bindingsperioden for afbrudt, og der udløses fuld genbeskatning efter stk. 11. Ved fusion mellem selskaber, som er ultimative moderselskaber i hver sin koncern, anses international sambeskatning for valgt, hvis koncernen med den største konsoliderede egenkapital har valgt international sambeskatning. I så fald skal bindingsperioden for det ultimative moderselskab i denne koncern anvendes. I modsat fald afbrydes bindingsperioden, og der udløses fuld genbeskatning, jf. stk. 11, medmindre det modtagende selskab vælger international sambeskatning.

Stk. 10. Hvis en sambeskatning med et udenlandsk selskab m.v. eller et fast driftssted af et dansk selskab m.v. ophører som følge af, at international sambeskatning ikke vælges ved bindingsperiodens udløb, forhøjes administrationsselskabets indkomst for det indkomstår, hvor sambeskatningen ophører, med et beløb svarende til den fortjeneste, som det udenlandske selskab eller det faste driftssted ville have opnået ved ophør af virksomheden og salg til handelsværdi af aktiver og passiver, der er i behold hos selskabet henholdsvis det faste driftssted ved ophøret (ordinær genbeskatning), jf. dog stk. 12. Administrationsselskabets indkomst kan maksimalt forhøjes med et beløb svarende til genbeskatningssaldoen divideret med den i § 17, stk. 1, nævnte procent i indkomståret for den ordinære genbeskatning. Er administrationsselskabet et finansielt selskab omfattet af § 17 A, stk. 3, forhøjes selskabets indkomst dog kun med 22/26 af det beløb, der følger af 1. og 2. pkt. Er administrationsselskabets indkomstår påbegyndt i perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2023, forhøjes indkomsten dog kun med 22/25,2 af det beløb, der følger af 1. og 2. pkt. Genbeskatningssaldoen opgøres pr. land som et beløb svarende til skatteværdien af de underskud, som de udenlandske selskaber eller faste driftssteder i det pågældende land samlet har haft i sambeskatningsperioderne, som er fradraget i indkomst hos andre selskaber eller faste driftssteder, og som ikke modsvares af skatteværdien af senere års overskud fratrukket eventuel creditlempelse, samt skatteværdien af eventuel genbeskatning efter 8. pkt. Genbeskatningssaldoen nedbringes ikke med skatteværdien af overskud, i det omfang overskuddet skyldes renteindtægter og kursgevinster på fordringer på selskaber i sambeskatningen. Skatteværdien i 5. pkt. beregnes med den i § 17, stk. 1, nævnte procent for det indkomstår, hvor underskuddene er udnyttet, henholdsvis hvor overskuddene eller genbeskatningsindkomsten er beskattet. 1.-7. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis et udenlandsk selskab m.v. eller et dansk selskab m.v. med et fast driftssted i udlandet ikke længere indgår i koncernen. 8. pkt. finder ikke anvendelse, hvis sel-skabet ophører og aktiverne og passiverne ved fusion eller spaltning indskydes i et selskab, som indgår i sambeskatningen.

Stk. 11. Hvis den internationale sambeskatning afbrydes inden bindingsperiodens udløb, forhøjes indkomsten i administrationsselskabet for det indkomstår, hvor sambeskatningen ophører, med et beløb svarende til alle eksisterende genbeskatningssaldi divideret med den i § 17, stk. 1, nævnte procent plus genbeskatningssaldi efter ligningslovens § 33 D (fuld genbeskatning). Er administrationsselskabet et finansielt selskab omfattet af § 17 A, stk. 3, forhøjes selskabets indkomst dog kun med 22/26 af det beløb, der følger af 1. pkt. Er administrationsselskabets indkomstår påbegyndt i perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2023, forhøjes indkomsten dog kun med 22/25,2 af det beløb, der følger af 1. pkt.

§ 31 B

Skatterådet fastsætter, hvorledes der skal gås frem ved indtræden og udtræden af sambeskatning. Skatterådet kan fastsætte særlige regler for omregning af årets resultat fra fremmed valuta til danske kroner ved påbegyndelse af international sambeskatning. Skatterådet kan tillade, at omlægning af indkomstår ved etablering af koncernforbindelsen sker på anden måde end foreskrevet i § 10, stk. 5, hvis administrative hensyn til selskaberne taler herfor og der ikke opnås særlige skattemæssige fordele herved. Skatterådet kan beslutte, at afgørelser om omlægning af indkomstår efter 3. pkt. træffes af told- og skatteforvaltningen. Skatterådet fastsætter, hvilke oplysninger af betydning for skatteansættelsen eller skatteberegningen oplysningsskemaet, jf. skattekontrollovens § 5, skal indeholde ud over de i stk. 2 nævnte, og hvilke oplysninger der skal fremlægges på anmodning. Skatterådet kan fastsætte regler for administrationsselskabets oplysnings- og dokumentationspligt efter skattekontrollovens kapitel 4 vedrørende kontrollerede transaktioner mellem sambe-skattede selskaber.

Stk. 2. Administrationsselskabet skal i forbindelse med rettidig afgivelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen efter skattekontrollovens § 2 fremlægge oplysninger, der muliggør en kontrol af ejerforholdene i det ultimative moderselskab og i koncernens andre selskaber. Afgivelsen af oplysninger efter skattekontrollovens § 2 vedrørende sambeskatningsindkomsten skal indeholde opgørelse af genbeskatningssaldi, jf. § 31 A, stk. 10, 5. pkt., og stk. 12. Oplyste saldi udgør efter foretagelsen af en skatteansættelse en del af denne.

Stk. 3. Fremlægges der ikke tilstrækkelige oplysninger, kan international sambeskatning afbrydes af Skatterådet efter indstilling fra told- og skatteforvaltningen. Afbrydelse af international sambeskatning udløser fuld genbeskatning, jf. § 31 A, stk. 11, med virkning fra og med det indkomstår, hvor der ikke er fremlagt tilstrækkelige oplysninger.

§ 12

Hvis den skattepligtige indkomst udviser underskud, kan dette underskud fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for de følgende indkomstår efter reglerne i stk. 2 og 3.

Stk. 2. Underskud fra tidligere indkomstår kan fradrages fuldt ud i den del af årets skattepligtige indkomst, der ikke overstiger et grundbeløb på 7,5 mio. kr. (i 2010-niveau). Et herefter resterende underskud kan fradrages i 60 pct. af den del af årets skattepligtige indkomst, der overstiger grundbeløbet. Grundbeløbet i 1. pkt. reguleres efter personskattelovens § 20.

Stk. 3. Underskud kan kun fremføres til fradrag i et senere indkomstår, i det omfang det ikke efter reglerne i stk. 2 kan rummes i tidligere års indkomst.

Stk. 4. Hvis et selskab m.v. vælger at anvende reglerne i § 31, stk. 9, eller ligningslovens § 33 H, stk. 1, og dette valg medfører, at den opgjorte skattepligtige indkomst i indkomståret udgør et større beløb end den skattepligtige indkomst i indkomståret opgjort efter reglen i stk. 2, finder reglen i stk. 2 ikke anvendelse i det pågældende indkomstår.