| Motorstyrelsens afgørelse | Selskabets opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Nypris | 337.225 kr. | | 337.225 kr. |
Handelspris inkl. alukasse | | Forhøjelse | 108.000 kr. |
Handelspris ekskl. alukasse | 83.400 kr. | Forhøjelse | |
Afgiftspligtig værdi | 54.685 kr. | | 70.815 kr. |
Registreringsafgift (bruttoafgift + CO2-tillæg) | 36.134 kr. | | 46.793 kr. |
Bundfradrag | -7.419 kr. | | -9.608 kr. |
Registreringsafgift | 28.715 kr. | | 37.185 kr. |
Maksimumafgift for varebil 50% max | 11.624 kr. | | 15.052 kr. |
Eksportfradrag | -4.500 kr. | | -4.500 kr. |
Afgiftsgodtgørelse | 7.124 kr. | | 10.522 kr. |
Faktiske oplysninger
Art: | Varebil |
Mærke/model: | Renault Maxity 150.35/6 L3 |
Første registrering: | 29. juni 2011 |
Motor: | 2953 ccm, 110 kW/150 hk, turbodieselmotor |
Kilometerstand: | 193.000 km |
Udstyr: | 6-gear manuel, manuel aircondition, træk, ABS og radio. |
Det fremgår af Køretøjsregisteret, at varebilen ved anmeldelsen til eksport senest var registreret med anvendelsen godstransport erhverv. Endvidere fremgår det, at den seneste registrerede ejer af varebilen har købt dagsbeviser til privat anvendelse, jf. momslovens § 29 a, stk. 1, 1. pkt.
Det fremgår af Køretøjsregistret, at varebilen har en totalvægt på 3.500 kg og er uden siderude i varerum bag førersædet i bilens venstre side, samt at varebilen er monteret med en lukket kasse med læssebagsmæk og en ladlængde på 3,00-3,99 meter.
Selskabet anmeldte køretøjet til afgiftsgodtgørelse den 20. september 2021 med en kilometer-stand på 193.000 km, en vedligeholdelsesstand til middel og med følgende beskrivelse:
"Stor alukasse med lift"
Køretøjet er synet og toldsynet den 16. september 2021, og der foreligger følgende oplysninger fra toldsynet:
- Køretøjets stand er middel.
- Kilometerstanden er aflæst til 193.000 km.
- Køretøjets udstyr.
På www.fstyr.dk findes oplysninger om kilometertal og synsdato for køretøjer, der har været til syn, og der oplyses følgende om sagens køretøj:
- Køretøjet blev synet den 1. juli 2019, og kilometerstanden blev aflæst til 173.000 km.
- Køretøjet blev synet den 11. maj 2017, og kilometerstanden blev aflæst til 152.000 km.
På de.wikipedia.org ses ved søgning på "Nissan Cabster" bl.a. følgende oplysninger:
- Nissan Cabstar blev fra 2007 også bygget som Renault Maxity.
- Dieselmotorvarianterne 2,5 liter (96 kW/130 hk) og 3,0 liter (110 kW/150 hk) blev produceret i perioden 2007 - 2013.
Vedrørende handelsprisen
Der er søgt efter annoncemateriale for Renault Maxity og Nissan Cabstar i data fra Bilinfo.
Der handles ikke meget med disse modeller på det danske marked, og derfor er der foretaget en bred tidsmæssig søgning i perioden januar 2019 - september 2021 under hensyntagen til, at modellerne blev produceret i 2007 - 2013, jf. Wikipedia. Endvidere er der foretaget en søgning på modellerne med motorvarianten 2,5 liter (96 kW/130 hk).
Det påpeges i den forbindelse, at der er anvendt annoncer med køretøjer +moms, eftersom sagens køretøj senest ved anmeldelsen var registreret med anvendelsen erhvervsmæssig godstransport.
Søgningen er foretaget stikprøvevis med henblik på at udvælge annoncemateriale, som bedst muligt kan beskrive den almindelige pris for sammenlignelige køretøjer.
Der er fundet følgende oplysninger:
| 1. indreg. | km | |
1. | 08/2007 | 119.000 | Nissan Cabstar 2,5 TDi 130 35/3400 2d Hvid, synet marts måned 2013 og kan finansieres fra kr. 1.198,- pr. måned uden udbetaling - el-ruder, cd/radio, airbag, abs, servo, hvide blink, startspærre, tonede ruder, træk, service ok letkørt lille autotransporter til lille kørekort med slidsker og bemærk det " gode speedometer " - vi bor i By Y1 og holder åbent 10 - 17 - lørdag lukket - søndag 11 - 14 - ring [navn udeladt] […] eller [navn udeladt] […] Annonceret hos forhandler (postnr. […]). Annonceringsperiode og -pris: 04.04.2019 - 16.01.2019 til 79.900 kr. ekskl. moms, 99.875 kr. inkl. moms Salgspris: 78.820 kr. ekskl. moms, 98.525 kr. inkl. moms |
2. | 06/2007 | 138.000 | Nissan Cabstar 2,5 TDi 130 35/3400 2d super fin cabstar m. knæklad udbydes nu til salg. af udstyr kan nævnes: 6 gear, c.lås, el-ruder, varme i sidespejle, indst.rat (tilt), cd/radio, stofindtræk, kopholder, motor-varmer, fin aflægger-plads, super fint lad, airbag, abs, servo, startspærre, træk til 3500 kg. osv.bemærk: rigtig fin stand. kun kørt 138000 km. hele bilen. kom og kig, eller ring venligst for yderligere oplysninger. obs. se flere biler på […] til den helt rigtige pris, tør du la`vær ?.. ps. lev. omkostninger tillægges pris. Annonceret hos forhandler (postnr. […]). Annonceringsperiode og -pris: 25.11.2019 - 05-04-2020 til 79.900 kr. ekskl. moms, 99.875 kr. inkl. moms Salgspris: uoplyst |
3. | 09/2009 | 231.000 | Nissan Cabstar 2,5 D 35.13 S.Cab 3400 2d Hvid, ladvogn med 4.5 meter lad, airbag, abs, servo, fjernb. c.lås, el-ruder, el-spejle m/varme, højdejusterbart rat, cd/radio, kopholder, 12v strømudtag, airc., 3 sæder for, 1/2 rig med presenning, 2 stigebøjler, synsfri træk til 3.500 kg., nyttelast 1.490 kg., synet 5/5-2017, bilen sælges engros, […] Annonceret hos forhandler (postnr. […]). Annonceringsperiode og -pris: 26.05.2019 - 29.08.2019 til 45.000 kr. ekskl. moms, 56.250 kr. inkl. moms Salgspris: 45.000 kr. ekskl. moms, 56.250 kr. inkl. moms | |
4. | 07/2011 | 120.000 | Nissan Cabstar 2,5 D 35.13 S.Kab 3400 2d Hvid, fjernb. c.lås, el-ruder, cd/radio, servo, tidligere undervognsbehandlet, træk til 3.500kg / 750kg, service ok, stort lad med presennings-opbygning og skabe i hver side. Kan leveres NYSYNET for en lille merpris. Sidst synet 06-2019. Kører fint - må køres på alm. kørekort - reklamer afmonteres ved salg. priside kr. 59.800.- plus nummerplader. Annonceret hos forhandler (postnr. […]). Annonceringsperiode og -pris: 12.03.2021 - 16.04.2021 til 59.800 kr. ekskl. moms, 74.750 kr. inkl. moms Salgspris: 59.800 kr. ekskl. moms, 74.750 kr. inkl. moms | |
5. | 04/2012 | 90.000 | Nissan Cabstar 2,5 D 35.14 S.Cab Comfort 2900 2d Hvid, ladvogn med tip, nyttelast: 1.000 kg, airbag, servo, fjernb. c.lås, el-ruder, el-spejle, airc., håndfrit til mobil, cd/radio, kopholder, 12v strømudtag, hylde over fører, 3 sæder for, arbejdslys, blitzlys, synsfri træk til 3.500 kg, diesel partikel filter, leveres nysynet, bilen leveres med service og 3 måneders 100% garanti, prøv […] ring for tilbud, […] Annonceret hos forhandler (postnr. […]). Annonceringsperiode og -pris: 12.11.2018 - 11.01.2019 til 109.900 kr. ekskl. moms, 137.375 kr. inkl. moms Salgspris: 109.900 kr. ekskl. moms, 137.375 kr. inkl. moms | |
| | | | | | | | | | |
Skatteankestyrelsen har fundet supplerende oplysninger i historiske data fra Bilinfo vedrørende køretøjerne i Motorstyrelsens tre annonceeksempler, der vedrører køretøjer af modelvarianten Renault Master III. Det fremgår af de supplerende oplysninger, at køretøjerne forsat er annonceret den 17. september 2023, med liggedage på henholdsvis 828, 971 og 1031 dage.
Motorstyrelsens afgørelse
Motorstyrelsen har fastsat køretøjets handelspris til 83.400 kr. og nypris til 337.225 kr.
Handelsprisen er fastsat eksklusive værdien af køretøjets alukasse og lift.
Motorstyrelsen har beregnet afgiftsgodtgørelsen til 7.124 kr.
Motorstyrelsen anfører følgende begrundelse i afgørelsen:
"[…]
Oprindelig nypris inkl. evt. ekstraudstyr er fundet via Bilmodel.
Handelsprisniveau er for et tilsvarende køretøj fastsat ud fra:
Bilinfo / skøn - før regulering til dit køretøj…………………… 120.000 Kr.
Annoncefradrag - da det er kendt, at der ofte gives et afslag i priserne, når der
handles med køretøjer, har vi fratrukket 5 % i handelsprisniveauet.
Vi har taget udgangspunkt i søgning fra Bilinfo, og skønnet handelsprisniveauet
på et tilsvarende køretøj. Bilinfo er et annonceringsværktøj for autobranchen,
hvor man kan søge på de køretøjer, som er til salg eller er solgt af de
virksomheder, som abonnerer på Bilinfo.
MOTORSTYRELSEN har taget udgangspunkt i priserne på sammenlignelige
køretøjer, der er til salg / solgte hos autoforhandlere i Danmark.
Reguleringer - Fastsættelse af handelspris på dit køretøj:
Fradrag for stand klargøringsfradrag……………………………………… -2.600 Kr.
Når en forhandler sælger et køretøj, er det typisk i klargjort stand og det er regnet
med i prisen. Vi har derfor trukket 3 % fra i handelsprisen, dog max 8.000 kr.
KM-regulering
KM-standen på dit køretøj er oplyst til 193.000 Km
Ingen regulering for kilometerafvigelsen på 3.000 Km
Vi har ikke reguleret for kilometerstanden på dit køretøj, da det ikke er registreret
i Motorregistret, at der er forevist dokumentation for antal kørte kilometer. Se
bekendtgørelsen om registreringsafgift § 29.
Beregnet handelspris………………………………………………………………………… 83.400 Kr.
[…]
Idet køretøjet oprindeligt er afgiftsberigtiget ekskl. opbygning, er handelsprisen skønsmæssigt reguleret ned, således den endelige handelspris ligeledes fremstår ekskl. opbygning
Den endelige handelspris er skønnet under hensyntagen til værditabet på det konkrete køretøj inkl. alukasse m/lift, som de anvendte annoncer.
Motorstyrelsen har konstateret, at størstedelen af de køretøjer, som ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsens bestemmelser, på tilsvarende vis annonceres inklusive transportomkostninger og registreringsudgifter, hvorfor der fratrækkes 1.180DKK.
Flere af annoncerne kan være anonymiseret, hvor teksten med GDPR-følsomme oplysninger kan være sløret eller slettet. Der er i sagen reguleret for liggedage, så udbudsprisen imødekommer en mere realistisk handelspris.
Se vedhæftede dokumenter for mere information om eventuelle reguleringer."
Motorstyrelsen henviser til tre annoncer, der vedrører køretøjer af modelvarianten Renault Master III med alukasse. Skatteankestyrelsen har indhentet supplerende oplysninger, hvoraf fremgår, at køretøjerne forsat er annonceret den 17. september 2023, med liggedag på henholdsvis 828, 971 og 1031 dage.
Motorstyrelsen henviser endvidere til en tidligere vurdering.
Klagerens opfattelse
Selskabet har nedlagt påstand om, at Motorstyrelsen har fastsat handelsprisen for lavt, og at Motorstyrelsen ikke er berettiget til at fratrække registreringsomkostninger i annonceringsprisen for sammenlignelige køretøjer, når køretøjet er en varebil med en totalvægt over 2.000 kg, jf. prismærkningsbekendtgørelsen, § 2, nr. 7. Endvidere har selskabet nedlagt påstand om, at Motorstyrelsen ikke er berettiget til at vurdere handelsprisen for varebilen uden opbygningen med alukasse og lift.
Selskabet har anført følgende begrundelse (uddrag):
"[…]
Vi har den 20. september 2021 anmodet om værdiansættelse ved eksport af en Renault Maxity (stel nr. […]). SKAT har den 04. februar 2022 sendt den endelige afgørelse på køretøjet. Vi er ikke enige med Motorstyrelsens vurdering af køretøjet og mener at handelsprisen bør være højere.
Handelspris
I Motors beregning af handelsprisen på køretøjet, har de benyttet tre annoncer med hhv. 304, 216 og 101 liggedage, og afvigende med 2 til 3 årgange, og ligeledes betragtes Renault Master III overhovedet ikke som særlig sammenligneligt med en Maxity. Det svarer til at man sammenlignede en Iveco S med en Iveco C, det vil sige med og uden tvillingehjul. Der er tale om en helt anden anvendelsesformål og et helt andet købersegment.
De brugte annoncer i udtrækket virker fuldstændig atypiske og afvigende, og betragtes ikke at vise en realistisk handelspris for det anmeldte køretøj. At udtrækket ikke fungere ses bl.a. også ved at se internt i udtrækket på annoncerne Bilinfo (1) og Bilinfo (2), der ender med en endelig prisforskel imellem sig på over 40.000 kr.
"Annoncer med køretøjer, som annonceres i en usædvanlig lang periode, anses for at være atypiske eksempler og ikke beskrivende for den almindelige omsætning på det danske marked. Sådanne annonceeksempler inddrages derfor ikke i vurderingen af den almindelige pris."
Når Motorstyrelsen skriver at "køretøjet oprindeligt er afgiftsberigtiget ekskl. opbygning", kan det ikke være korrekt, da det ikke er muligt at indregistrere et køretøj uden opbygning. Uden de tilhørende dokumenter fra den oprindelige indregistrering, mener vi ligeledes at det er en udokumenteret påstand. Alle køretøjer skal afgiftsberigtiges inkl. opbygning og Motorstyrelsen er vel selv i besiddelse af den oprindelige afgiftsberegning.
Hvis Motorstyrelsen påstand om at opbygningen ikke skal indgå i beregningen, skal den vel også trækkes fra den oprindelige nypris på køretøjet, i så fald kan standardprisen næppe benyttes til beregning af afgiften.
[…]
Uanset hvad Motorstyrelsen mener og har fået af ideer, er det anmeldte køretøj selvfølgelig afgiftsberigtiget inkl. opbygning, på lige fod med de brugte annoncer/andre varevogne, da det ikke kan lade sig gøre at indregistrere et køretøj uden opbygning.
Registreringsomkostninger ved varevogne over 2t
Der er fratrukket registreringsomkostninger fra alle annoncerne. Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsen at den ikke omfatter erhvervssalg eller varevogne over 2 ton. Det må derfor ligge på Motor at vise at registreringsomkostningerne er inkluderet i prisen og ikke basere dette på en fornemmelse. Alt andet ville være at sætte "skøn under regel". Vi mener derfor ikke registreringsomkostningerne skal fratrækkes den oplyste pris. Vi henviser også til Skatteankestyrelsens udtalelse i andet sag (21-0046863).
Efter prismærkningsbekendtgørelsens § 2, nr. 7, er varebiler over 2.000 kg. totalvægt ikke omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen. Det er dermed ikke et krav, at salgsprisen indeholder registreringsomkostninger. Motorankenævnet vurderer, at det er kutymen for varebiler med anvendelsen godstransport erhverv, at de annoncerede priser er eksklusive registreringsomkostninger. Der tages højde for dette ved vurderingen.
[…]"
Motorstyrelsens udtalelse
Motorstyrelsen har sendt følgende udtalelse til Skatteankestyrelsen (uddrag):
"[…]
Handelspris.
Klager opponerer mod at Motorstyrelsen har anvendt 3 annonceeksempler, som alle har mange liggedage og bemærker ligeledes, at køretøjerne afviger med 2-3 årgange.
Det er klagers vurdering, at inddragelse af Renault Master III ikke kan sammenlignes med en Maxity.
Det er samtidig klagers vurdering, at Motorstyrelsen fejlagtigt har fratrukket værdien for køretøjets opbygning i handelsprisen og bemærker, at det ikke er muligt at indregistrere et køretøj uden opbygning. Klager mener, at opbygningen i så fald bør fratrækkes nyprisen, for at nyprisen i standardpriser.dk kan benyttes.
Registreringsomkostninger ved varevogne over 2t.
Klager mener, at Motorstyrelsen uberettiget har fratrukket registreringsudgifter på de anvendte annoncer. Klager bemærker, at sagens køretøj har en totalvægt på over 2.000 kg., og er derfor ikke omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen.
Klagebehandling:
Klage og Motorstyrelsens værdifastsættelse er gennemgået ifm. klagebehandlingen. Der er ikke fundet belæg i klagen for en genoptagelse af værdifastsættelsen, som er udarbejdet efter gældende praksis for værdifastsættelse af brugte køretøjer. Af den årsag fastholdes afgørelsen.
Grundlag:
Motorstyrelsen konstaterer, at der er fremsøgt og anvendt historisk annoncemateriale ved brug af BO SPEC Bilinformation i anmeldelsestidsperioden.
Motorstyrelsen konstaterer, at der er foretaget en bred og udvidet søgning af sammenlignelige køretøjer, inkl. sammenlignelige mærker (Nissan Cabstar), men at markedet for modellen kun sjældent ses til salg og at de annonceeksempler, som der udsøges, er fravalgt grundet ekstrem afvigende høj kilometerstand og/eller for mange årgange. Der ses desuden annonceeksempler med ekstremt mange liggedage (+400) Disse vurderes at være atypiske og indgår ikke i beregningsgrundlaget.
Motorstyrelsen har vurderet, at den markedsdannende værdi skønnes ud fra et estimeret værditab. Sagsbehandler har her taget udgangspunkt i 3 annonceeksempler af samme mærke, og med sammenlignelig kilometerstand. Der ses desuden, at annonceeksemplerne er med tilsvarende opbygning, som anmeldte køretøj.
Motorstyrelsen bemærker, at der i annoncegrundlaget er anvendt annonceeksempler med afvigelser, der vurderes at repræsentere en værdi i forhold til sagens køretøj.
Bilinfo 1:
Køretøjet er en årgang 2013, hvilket Motorstyrelsen vurderer, vil medføre en højere handelspris i forhold til sagens køretøj, som er en årgang 2011.
Modsat er køretøjet en model Master 2,3, hvilket Motorstyrelsen vurderer, vil medføre en lavere handelspris i forhold til sagens køretøj, der er en model Maxity 3,0.
Det bemærkes at annoncen har 304 liggedage.
Bilinfo 2:
Køretøjet er en årgang 2014, hvilket Motorstyrelsen vurderer, vil medføre en højere handelspris i forhold til sagens køretøj, som er en årgang 2011.
Modsat er køretøjet en model Master 2,3, hvilket Motorstyrelsen vurderer, vil medføre en lavere handelspris i forhold til sagens køretøj, der er en model Maxity 3,0.
Det bemærkes at annoncen har 216 liggedage.
Bilinfo 3:
Køretøjet er en årgang 2014, hvilket Motorstyrelsen vurderer, vil medføre en højere handelspris i forhold til sagens køretøj, som er en årgang 2011.
Modsat er køretøjet en model Master 2,3, hvilket Motorstyrelsen vurderer, vil medføre en lavere handelspris i forhold til sagens køretøj, der er en model Maxity 3,0.
Det bemærkes at annoncen har 101 liggedage.
Det konstateres, at sagsbehandler har taget hensyn til ovenstående afvigelser, og har skønsmæssigt reguleret korrekt op/ned i beregningsgrundlaget, jævnfør dokumentationsmaterialet i afgørelsen. Sagsbehandler har på baggrund af de foretagne reguleringer beregnet en estimeret værditab for modellen, hvilket har dannet grundlag for værdifastsættelsen af anmeldte køretøj. Det bemærkes her, at sagsbehandler, forinden værditabsberegningen, har taget højde for, at der i den anvendte nypris skal tillægges en merpris for opbygningen.
Sagsbehandler har ydermere udsøgt et annonceeksempel på andet mærke, som i en samlet vurdering vurderes at bekræfte handelsprisniveauet på anmeldte køretøj.
Motorstyrelsen konstaterer, at der er betalt registreringsafgift af den afgiftspligtige værdi, svarende til at køretøjet ikke er afgiftsberigtiget inkl. opbygning, hvorfor der heller ikke kan udbetales afgift heraf. Der henvises her til sagsbehandlers bemærkninger i begrundelsen i afgørelsen.
Der gives ikke medhold i klagepunktet.
Registreringsomkostninger ved varevogne over 2t.
Ved gennemgang af sagen konstaterer Motorstyrelsen, at registreringsudgifterne er fratrukket handelsprisen på begge annoncer, jævnfør registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 34 om transportomkostninger og registreringsudgifter.
Motorstyrelsen henviser til prismærkningsbekendtgørelsen, som oplyser, at salgspris/annoncepris fra og med 1. april 2018 skal angives alt inklusive. Det bemærkes her, at varebiler med en tilladt totalvægt på over 2.000 kg. ikke er omfattet af Prismærkningsbekendtgørelsen.
Det er dog Motorstyrelsens klare opfattelse, at langt størstedelen af annoncørerne, stadig, angiver inkl. leveringsomkostninger uagtet om køretøjet er omfattet af bekendtgørelsen eller ej.
Motorstyrelsens praksis for køretøjer, der ikke er omfattet at prismærkningsbekendtgørelsens bestemmelser er, at der fratrækkes registreringsudgifter fra annoncen medmindre det fremgår af annoncen, at leveringsomkostninger (transportomkostninger/registreringsudgifter) ikke er indeholdt i salgsprisen/annonceprisen jævnfør styresignalet for Værdifastsættelse - transportomkostninger - registreringsudgifter af den 9. juli 2021.
Motorstyrelsen konstaterer, at det ikke fremgår af annonceteksterne, at leveringsomkostningerne ikke er indeholdt i salgsprisen/annonceprisen, hvorfor Motorstyrelsen har fratrukket registreringsudgifterne efter gældende praksis.
Der gives ikke medhold i klagepunktet.
Udfald:
Der er set på klagers argumentation for at ændre Motorstyrelsens afgørelse.
Motorstyrelsens dokumentation for fastsættelse af handelsprisen er gennemgået og vurderet. Gennemgangen har ikke medført ændring af Motorstyrelsens afgørelse.
På baggrund af ovennævnte vurderer Motorstyrelsen, at handelsprisen er retvisende på sagens køretøj på anmeldelsestidspunktet. Motorstyrelsen fastholder afgørelsen fra den 04. februar 2022, sagen sendes til behandling hos Motorankenævnet.
[…]"
Klagerens bemærkninger
Selskabet har sendt følgende bemærkninger til Motorstyrelsens udtalelse (uddrag):
"[…]
Handelspris
Det er ikke korrekt at køretøjet er indregistreret uden opbygning. Alle køretøjer indregistreres med en opbygning.
Registreringsomkostninger
Vi mener at det må pålægge Motor at vise i den enkelte sag at der er tillagt registreringsomkostninger. Loven siger de ikke skal tillægges og i en anden lignede sag har Motorankenævnet udtalt nedenstående som også må være gældende her. Der opstår derved en uenighed om hvad der er almindeligt på markedet, der mener vi at der så må tages udgangspunkt i loven som siger de ikke skal inkluderes.
[…]"
Selskabets bemærkninger
Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og afgørelsesudkast har været i høring hos selskabet, der ikke har sendt bemærkninger hertil.
Motorstyrelsens bemærkninger
Motorstyrelsen har sendt følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og afgørelsesudkast (uddrag):
"[…]
Motorstyrelsen er ikke enig i kontorindstillingen og har følgende bemærkninger.
Vedrørende handelsprisen
Værdien af varelad/alukasse
Sagens køretøj er en Renault Maxity med alukasse, som er registreret første gang den 29. juni 2011. Der er tale om et chassiskøretøj. Chassiskøretøjer importeres til Danmark uden varelad mv. og i en stand, hvor køretøjet ikke vil kunne godkendes ved syn og derfor heller ikke vil kunne registreres og afgiftsberigtiges. Det er hensigten, at køretøjet færdigbygges i Danmark.
På tidspunktet for første registrering var bekendtgørelsen nr. 230 af 22. marts 2006 om værdiansættelse af motorkøretøjer mv. (værdiansættelsesbekendtgørelsen) gældende. Følgende fremgår af bekendtgørelsens § 6 (uddrag):
"§ 6. Ved ansættelse af et køretøjs afgiftspligtige værdi medregnes alt udstyr, som er monteret af fabrikations- eller importørvirksomheden, eller hvortil køretøjet er indrettet.
Stk. 2. I den afgiftspligtige værdi medregnes ikke:
…
7) Udgifter til forhandlermonteret/-leveret "varekasse" til last- og varebiler. Værdien af et standardlad til køretøjet skal dog altid medregnes i den afgiftspligtige værdi."
Det fremgik således direkte af den på daværende tidspunkt gældende bekendtgørelse, at der i den afgiftspligtige værdi skulle medregnes værdien af et standardlad, og at værdien af en varekasse ikke medregnes. Motorstyrelsen tillægger på denne baggrund efter fast praksis 12.000 kr. skønsmæssigt svarende til det billigste lad, der kan påmonteres.
Motorstyrelsen finder det på denne baggrund dokumenteret, at køretøjet oprindeligt alene er afgiftsberigtiget med værdien af et standardlad, da dette følger både af de dagældende regler og af fast praksis.
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 2, nr. 3, at for varebiler afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1, 2 eller 7, § 29 eller § 29 a, fastsættes godtgørelsesbeløbet ved eksport som afgiften efter § 5, stk. 7.
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 7, at afgiften for brugte biler beregnes på samme måde som afgiften for nye biler. Beløbene i stk. 1, 2, 4, 6 og 11, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2, nedsættes med samme procentdele, som bilens værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med tilsvarende biler, der er afgiftsberigtiget som nye.
Det vil sige, at der alene kan beregnes godtgørelse af det standardlad, som jf. de dagældende regler indgik i den afgiftspligtige værdi, reguleret for det køretøjets værditab. Det er på denne baggrund forkert at beregne afgiftsgodtgørelsen af en anden og dyrere konfiguration af køretøjet.
Hvis Skatteankestyrelsens metode anvendes, vil det desuden give åbenbare og alvorlige omgåelsesmuligheder. Der vil kunne monteres dyre ladkonfigurationer midlertidigt på køretøjer med henblik på at forhøje eksportgodtgørelserne herfor. Herefter kan lad afmonteres og potentielt monteres på et andet køretøj til eksport. Denne proces vil lovligt kunne gentages uendeligt med kun omkostningerne til monteringen som ulempe. Det er Motorstyrelsens opfattelse, at Skatteankestyrelsens indstilling på dette punkt er både forkert og uhensigtsmæssig.
Annonceudvælgelse
Vedr. annonceudvælgelsen anfører Skatteankestyrelsen blandt andet følgende:
"Det påpeges i den forbindelse, at der er anvendt annoncer med køretøjer +moms, eftersom sagens køretøj senest ved anmeldelsen var registreret med anvendelsen erhvervsmæssig godstransport."
Motorstyrelsen lægger til grund, at der med "+moms" menes køretøjer, der er annonceret eksklusive moms.
Det er Motorstyrelsens opfattelse, at der ikke er grundlag for at fravælge annoncemateriale på baggrund af, om der annonceres eksklusive eller inklusive moms. Det skyldes, at momsspørgsmålet er irrelevant, så længe det i den efterfølgende beregning sikres, at den afgiftspligtige værdi opgøres inklusive moms, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 2, nr. 3, jf. § 10 og § 5, stk. 7, jf. § 8, stk. 1, 1. pkt.
Af Skatteankestyrelsens indstilling fremgår:
"Det konstateres, at der udelukkende kan fremsøges sammenlignelige annonceeksempler med forhandlersalg. Det lægges derfor til grund, at køretøjets almindelige pris skal udledes af denne type annoncer, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 26, stk. 1.
Annoncer med køretøjer, der sælges til afhentning, engros eller cvr.nr. er salg til erhvervsdrivende. Sagens køretøj er en varebil med anvendelsen godstransport erhverv. Landsskatteretten finder herefter, at annonceeksempler med køretøjer der sælges til afhentning, engros eller cvr. nr. kan indgå i vurderingen af køretøjets handelspris, idet der er tale om køretøjer, der sælges til erhvervsdrivende eksklusive moms."
Det er Motorstyrelsens opfattelse, at annoncer med køretøjer, der sælges til afhentning, engros eller cvr.nr. ikke kan sidestilles og at hvis disse anvendes foretages en konkret og individuel vurdering af om der skal ske en prisregulering af annonceprisen. Handelspriserne vil, alt andet lige, være lavere for engros eller afhentningssalg end ved almindeligt salg til erhvervsdrivende. Det skyldes, at der vil være forskel i garantiforpligtelser, klargøring, mv., hvor ansvaret herfor ofte vil være fraskrevet i engros eller afhentningssalg med en lavere handelspris til følge.
Registreringsomkostninger
Om registreringsomkostninger anfører Skatteankestyrelsen følgende:
"Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1696 af 14. december 2017, at ved udstilling af brugte motorkøretøjer med henblik på erhvervsmæssigt salg til forbrugere skal der ved tydelig skiltning gives oplysning om køretøjets mærke og model, første registreringsår og fabrikationsår, samt salgsprisen, jf. § 13, stk. 1 og 2.
Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1, at ved salgsprisen forstås den endelige pris for en vare inklusive moms og alle øvrige afgifter, men eksklusive eventuelt pant. Erhvervsdrivende, der sælger køretøjer til forbrugere, skal således oplyse køretøjets samlede pris inklusive registreringsafgift og øvrige omkostninger, herunder registreringsomkostninger.
Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 7, at bekendtgørelsen ikke omfatter nye og brugte varebiler med en totalvægt over 2.000 kg. Videre omfatter bekendtgørelsen ikke handel mellem to erhvervsdrivende, jf. § 1, jf. § 2, nr. 4.
Henset til, at varebiler med en totalvægt på over 2.000 kg, ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen, jf. § 2, stk. 1, nr. 7, finder Landsskatteretten, at der ved vurderingen af handelsprisen for varebiler med en totalvægt over 2.000 kg, ikke skal foretages et fradrag for eventuelt indeholdte registreringsomkostninger i annonceprisen, såfremt andet ikke direkte fremgår af f.eks. annonceringsteksten. Det forhold, at det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 34, stk. 2, at registreringsomkostninger ikke skal medregnes i køretøjets afgiftsgrundlag, ændrer ikke herpå, herunder henset til, at Motorankenævnene efter fast praksis vurderer, at det er kutymen, at annoncerede priser for varebiler med anvendelsen godstransport privat/erhverv eller erhverv er eksklusive registreringsomkostninger."
Indledningsvist skal Motorstyrelsen bemærke, at Skatteankestyrelsen slutter modsætningsvist ift. prismærkningsbekendtgørelsens regler, uden at der er noget belæg herfor. Det er korrekt, at annonceringen af en gruppe af køretøjer ikke er omfattet af bekendtgørelsens eksplicitte regler om, hvordan prismærkning skal ske. Det medfører imidlertid ikke, at den erhvervsdrivende automatisk vælger at fravige den metode, som fremgår af bekendtgørelsen.
Tværtimod er der mest, der taler for, at metoden i prismærkningsbekendtgørelsen som altovervejende hovedregel anvendes, uanset om en annonce formelt er omfattet heraf eller ej.
For det første vil det være administrativt tungt for den enkelte forhandler at skulle skelne mellem salg til forbrugere og salg af de ovenfor nævnte køretøjer til erhvervsdrivende. Det vil kræve, at der i virksomheden implementeres to forskellige processer for annonceringen. Det har af økonomiske og driftsmæssige hensyn formodningen imod sig, at de fleste virksomheder ville vælge dette.
For det andet så er skiltning med en "alt inklusive" pris den mest kundevenlige metode. Hvis en kunde henvender sig på baggrund af prisen i en annonce, og forhandleren oplyser, at for lige netop denne annonce, skal der tillægges et yderligere beløb, så risikerer forhandleren, at kunden har en negativ reaktion herpå og at salget måske falder til jorden. Prismærkningsbekendtgørelsens regler er med til at sikre en bedre forventningsafstemning mellem køber og sælger, og det har formodningen imod sig, at forhandlerne vil handle anderledes i hovedparten af tilfældene.
For det tredje var der, indtil prismærkningsbekendtgørelsen trådte i kraft den 1. januar 2018, på de store salgsportaler mulighed for at indtaste leveringsomkostninger (registreringsudgifter og transportomkostninger) særskilt, når der oprettedes annoncer. Denne mulighed findes generelt ikke længere. I de tilfælde hvor en sælger ønsker at opgive et sådant særskilt beløb til betaling, skal det derfor angives manuelt i annonceteksten. Hvis der fortsat var væsentlig efterspørgsel efter denne funktionalitet ifm. annoncering, var funktionen næppe fjernet hos de største salgsportaler. Det underbygger også direkte ovenstående vurderinger.
Herudover har Motorstyrelsen tidligere foretaget en uformel rundspørge blandt de største forhandlere for at konstatere, om metoden i prismærkningsbekendtgørelsen følges også for annoncering af køretøjer, der ikke er omfattede heraf. Dette kunne bekræftes som altovervejende hovedregel.
Overfor dette står Skatteankestyrelsens argument, som lader til alene at være, at annoncerne ikke er omfattede af prismærkningsbekendtgørelsen, og at man derfor må kunne slutte modsætningsvist. Motorstyrelsen finder ikke denne argumentation overbevisende.
Samlet er det på baggrund af ovenstående Motorstyrelsens klare opfattelse, at det kan lægges til grund, at registreringsudgifter som altovervejende hovedregel er indeholdt i annoncepriser. Der skal derfor ske fradrag herfor, medmindre andet eksplicit fremgår af annoncen.
Det bemærkes også, at i de tilfælde hvor leveringsomkostninger angives særskilt, sker dette oftest som et samlet beløb, der omfatter både registreringsudgifter og transportomkostninger, samlet benævnt leveringsomkostninger. Sådanne angivne samlede beløb vil skulle udskilles, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 34.
Reguleringer
Skatteankestyrelsen anfører følgende:
"Hovedparten af køretøjerne i annonceeksemplerne har et andet første registreringsår end sagens køretøj. Denne forskel tillægges ikke afgørende betydning for handelsprisen. Det vurderes, at der for disse registreringsår som udgangspunkt ikke er afgørende prisforskelle, idet handelsprisen i overvejende grad er bestemt af vedligeholdelsesstanden."
Herefter gennemføres dog alligevel en standardregulering for kilometerstand efter den dagældende registreringsafgiftsbekendtgørelses § 29.
Hvis Skatteankestyrelsen undlader at regulere for væsentlige afvigelser i årgang (op til 4 år) under henvisning til, at køretøjets handelspris i overvejende grad bestemmes af vedligeholdelsesstanden, så følger det, at der med samme begrundelse heller ikke bør foretages standardregulering for kilometerstand. Hvis Skatteankestyrelsens betragtning om vedligeholdelsesstand er korrekt, vil en sådan regulering føre til et afgiftsgrundlag, som strider mod bekendtgørelsens § 26, jf. § 29, stk. 2.
Motorstyrelsen finder det usandsynligt, at en forskel i årgang på op til 4 år ingen betydning har for handelsprisen. Der er tale om, om et køretøj er 12 eller 16 år gammelt, hvilket alt andet lige må forventes at have en vis betydning for en potentiel køber.
[…]"
Selskabets bemærkninger
Motorstyrelsens bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og afgørelsesudkast har været i høring hos selskabet, der ikke har sendt bemærkninger hertil.
Retsmøde i Landsskatteretten
På retsmødet fastholdt selskabet den tidligere nedlagte påstand og de fremførte anbringender.
Selskabet anførte herudover, at selskabet har fået aktindsigt i et notat fra Motorstyrelsen. Motorstyrelsen har foretaget en undersøgelse hos 13 forhandlere, som har oplyst, at den annoncerede pris vil være eksklusive registreringsomkostninger i mange tilfælde. På den baggrund når Motorstyrelsen frem til to løsningsforslag - at man opstiller en formodningsregel om, at registreringsomkostninger er inkluderet i prisen eller den omvendte formodningsregel. Motorstyrelsen har valgt en formodningsregel, som lyder, at registreringsomkostninger er med i den annoncerede pris. Formodningsreglen vil ifølge selskabet medføre de facto skøn under regel.
Selskabet påpegede, at de 13 forhandlere ikke er udvalgt på baggrund af kompetencer eller af andre saglige grunde. De er valgt, fordi Motorstyrelsen kender dem. De handler ikke nødvendigvis med varebiler. Desuden er 13 ud af over 2.000 forhandlere af biler ikke nok til at være repræsentativt for branchen.
Da der er usikkerhed om, hvorvidt registreringsomkostninger er med i den oplyste pris, må det være Motorstyrelsens opgave at undersøge de enkelte annoncer for hvad, der er sandsynligt i det enkelte tilfælde. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt der er omkostninger med, så må man ringe til den enkelte annoncør.
Selskabet fremhævede, at Motorstyrelsen trækker 5 % fra de annoncerede priser i forbindelse med en vurdering. De 5 % afspejler netop det forhold, at der ved salg af en bil forhandles en samlet pris inklusive registreringsomkostninger. Hvis Motorstyrelsen trækker 5 % fra og derefter igen trækker registreringsomkostninger fra, bliver registreringsomkostninger trukket dobbelt fra i vurderingsgrundlaget.
Angående alukassen anførte selskabet, at man skal se på, hvordan bilen rent faktisk fremstår, når den skal vurderes. Når man ser på handelsprisen på en bil, skal man se på den stand, bilen har på vurderingstidspunktet. Handelsprisen vil da afspejle opbygningen. Rent vurderingsmæssigt kan man ikke trække værdien af for eksempel en alukasse fra. For den har reelt en værdi.
Som myndighed har Motorstyrelsen mulighed for at spørge importøren af bilen og få oplysninger om opbygningen ved importen. Selskabet har ikke selv denne mulighed. Motorstyrelsen kan dog kræve at få disse oplysninger udleveret, da importøren er lovmæssigt forpligtet til at udlevere denne type oplysninger.
Motorstyrelsen fastholdt indstillingen om stadfæstelse.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skal tage stilling til, om der ved vurderingen af handelsprisen for varebiler registreret med anvendelsen godstransport erhverv skal anvendes annoncemateriale, der er eksklusive moms, og hvorvidt der skal tillægges moms til annonceprisen, der oplyses for køretøjer, der annonceres eksklusive moms, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, jf. dagældende lovbekendtgørelse nr. 1194 af 2. juni 2021, med senere ændringer.
Landsskatteretten skal videre tage stilling til, om der skal fratrækkes registreringsomkostninger i den annoncerede udsalgspris for varebiler med en totalvægt over 2.000 kg, jf. prismærkningsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1696 af 14 december 2017, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 34, stk. 2, bekendtgørelse nr. 1030 af 25. maj 2021.
Landsskatteretten skal endvidere tage stilling til, om der ved vurderingen af handelsprisen for en varebil med alukasse skal ske fradrag for alukassens handelsværdi under henvisning til, at køretøjet oprindeligt er afgiftsberigtiget eksklusive opbygning, idet køretøjets alukasse med lift anses for eftermonteret ekstraudstyr, der ikke er medtaget i den afgiftspligtige værdi ved varebilens afgiftsberigtigelse som ny, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3.
Retsgrundlaget
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 1, at afgiften af et brugt motorkøretøj, der er afgiftsberigtiget efter §§ 4-5 e, 29 eller 29 a, godtgøres, såfremt køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret og udføres fra landet.
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 2, nr. 3, at godtgørelsesbeløbet fastsættes i medfør af registreringsafgiftslovens § 10, for varebiler afgiftsberigtiget efter § 5, stk. 1, 2 eller 7, § 29 eller § 29 a, som afgiften efter § 5, stk. 7. Dog godtgøres afgiften af en varebil, der er afgiftsberigtiget med 95 pct., på grundlag af en afgiftssats på 95 pct.
Ved beregningen af afgiften for brugte køretøjer fremgår det af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 7, at afgiften beregnes på samme måde som afgiften for nye varebiler. Beløb i stk. 1, 2, 4, 6 og 11, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2, (skalaknæk samt tillæg og fradrag i afgiften), nedsættes med samme procentdel, som køretøjets værdi inklusive afgift (handelsprisen) er ændret, sammenholdt med et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt inklusive moms og registreringsafgift.
Afgiftsgodtgørelsen ved eksport af et brugt køretøj beregnes ud fra køretøjets registreringsafgift, på baggrund af den registreringsafgift, der er indeholdt i køretøjet som brugt, jf. § 7 b, stk. 1 og 2.
Afgiftsgodtgørelsen kan ikke overstige den afgift, der oprindelig er betalt for køretøjet, fratrukket 15 pct., dog mindst 8.500 kr. for personbiler og 4.500 kr. for varebiler og motorcykler, jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 5.
Den afgiftspligtige værdi
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, at for brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.
Sagens varebil var på tidspunktet for afmelding af Køretøjsregistreret den 23. marts 2022 registreret med anvendelsen godstransport erhverv, og den måtte hermed alene anvendes til erhvervsmæssig godstransport, jf. vægtafgiftslovens § 2 a, stk. 2, nr. 1, lovbekendtgørelse nr. 1107 af 2. juni 2021.
Henset til, at varebilen på anmodningstidstidspunktet senest var registreret med anvendelsen godstransport erhverv, lægges det til grund for værdifastsættelsen af varebilen, at den tidligere ejer har taget fuldt fradrag for købsmomsen ved anskaffelsen af varebilen, herunder henset til, at den tidligere registrerede ejer har købt dagsbeviser til varebilen, jf. momslovens § 29 a, stk., 1. pkt., lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. september 2019.
Landsskatteretten finder herefter, at der så vidt muligt skal anvendes annoncemateriale for sammenlignelige varebiler + moms, dvs. annoncer hvor annonceprisen er eksklusive moms, til vurderingen af varebilens handelspris.
Såfremt der ikke findes egnet annoncemateriale i disse annoncer, kan der søges i annoncer for sammenlignelige køretøjer, der er inklusive moms, hvor udsalgsprisen selvfølgelig ikke tillægges moms, før der foretages en vurdering af handelsprisen på baggrund af annoncerne.
Brugte køretøjer sælges til bruger har i landet inklusive registreringsafgift, og værditabsprocenten for brugte køretøjer beregnes på baggrund af køretøjets handelspris inklusive moms og registreringsafgift og prisen for et tilsvarende køretøj, der er afgiftsberigtiget som nyt inklusive moms og registreringsafgift.
Landsskatteretten finder herefter, at den afgiftspligtige værdi for et brugt køretøj skal beregnes på baggrund af køretøjets handelspris inklusive registreringsafgift og moms, efter salg til bruger her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, 2. pkt. Henset til, at handelsprisen for varebiler, registreret med anvendelsen godstransport erhverv, som udgangspunkt skal fastsættes på baggrund af annoncemateriale uden moms, finder Landsskatteretten, at annonceprisen skal tillægges moms, og det er denne annoncepris inklusive moms, der skal anvendes til vurderingen af varebilens handelspris på anmeldelsestidspunktet.
Registreringsomkostninger
Motorstyrelsen har ved værdifastsættelsen af køretøjets handelspris fratrukket 1.180 kr. i annonceprisen på de køretøjer, som Motorstyrelsen har anvendt til vurderingen af handelsprisen under henvisning til, at gebyr for nummerplader ikke indgår i den afgiftspligtige værdi, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 34, stk. 2.
Selskabet har anført, at Motorstyrelsen ved værdiansættelsen af handelsprisen ikke er berettiget til at fratrække 1.180 kr. i annonceprisen under henvisning til, at varebiler med en totalvægt over 2.000 kg ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen, jf. § 2, nr. 7.
Det fremgår af registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 34, stk. 2, at udgifter til registrering og finansiering af køretøjet ikke skal medregnes i afgiftsgrundlaget.
Det fremgår af køretøjsregistreringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 186 af 1. marts 2020 § 7, at et køretøj, der registreres i Køretøjsregisteret, tildeles nummerplader, der udlånes af staten. For nummerplader betales der 1.180 kr. for et sæt nummerplader og 590 kr. for en enkelt nummerplade, jf. § 8, stk. 1, nr. 1. For registrering af en ny ejer eller bruger af et køretøj, der sker uden afmelding af køretøjet, betales 380 kr., jf. § 11, stk. 1.
Landsskatteretten finder, at der betales et ekspeditionsgebyr for tildeling af nummerplader, der ikke skal medregnes i køretøjets afgiftsgrundlag, jf. registreringsbekendtgørelsens § 34, stk. 2.
Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1696 af 14. december 2017, at ved udstilling af brugte motorkøretøjer med henblik på erhvervsmæssigt salg til forbrugere skal der ved tydelig skiltning gives oplysning om køretøjets mærke og model, første registreringsår og fabrikationsår, samt salgsprisen, jf. § 13, stk. 1 og 2.
Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1, at ved salgsprisen forstås den endelige pris for en vare inklusive moms og alle øvrige afgifter, men eksklusive eventuelt pant. Erhvervsdrivende, der sælger køretøjer til forbrugere, skal således oplyse køretøjets samlede pris inklusive registreringsafgift og øvrige omkostninger, herunder registreringsomkostninger.
Det fremgår af prismærkningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 7, at bekendtgørelsen ikke omfatter nye og brugte varebiler med en totalvægt over 2.000 kg. Videre omfatter bekendtgørelsen ikke handel mellem to erhvervsdrivende, jf. § 1, jf. § 2, nr. 4.
Henset til, at varebiler med en totalvægt på over 2.000 kg, ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen, jf. § 2, stk. 1, nr. 7, finder Landsskatteretten, at der ved vurderingen af handelsprisen for varebiler med en totalvægt over 2.000 kg, ikke skal foretages et fradrag for eventuelt indeholdte registreringsomkostninger i annonceprisen, såfremt andet ikke direkte fremgår af f.eks. annonceringsteksten. Det forhold, at det fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 34, stk. 2, at registreringsomkostninger ikke skal medregnes i køretøjets afgiftsgrundlag, ændrer ikke herpå, herunder henset til, at Motorankenævnene efter fast praksis vurderer, at det er kutymen, at annoncerede priser for varebiler med anvendelsen godstransport privat/erhverv eller erhverv er eksklusive registreringsomkostninger.
Regulering for alukasse
Motorstyrelsen har ved vurderingen af varebilens handelspris som brugt reguleret handelsprisen skønsmæssigt således, at handelsprisen er eksklusive opbygning med alukasse under henvisning til, at køretøjet oprindeligt er afgiftsberigtiget eksklusive opbygning med alukasse.
Ved afgiftsberigtigelse af en ny varebil, fremgår det af registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, at til den afgiftspligtige værdi medregnes værdien af alt udstyr, som leveres med køretøjet, eller hvortil køretøjet er indrettet. Uden for afgiftsberegningen kan holdes ekstraudstyr, der leveres af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren, dog betinget af, at montering eller udførelse af arbejdet i øvrigt på køretøjet ikke foretages af fabrikations- eller importørvirksomheden. Til den afgiftspligtige værdi medregnes heller ikke betaling for sidevogne, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport og ikke benyttes til persontransport. Til den afgiftspligtige værdi medregnes heller ikke værdien af udstyr, som installeres fast på en adresse med henblik på opladning af køretøjet.
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 2, at varebiler utvivlsomt skal være konstrueret og indrettet til godstransport, for at køretøjet kan registreres og afgiftsberigtiges som varebil.
Et chassiskøretøj kan dermed ikke registreres og afgiftsberigtiges som en varebil, idet køretøjet ikke utvivlsomt er indrettet til godstransport, jf. registreringsafgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 2.
Landsskatteretten finder herefter, at et varelad, alukasse mv., der monteres på et chassiskøretøj, ikke er at betragte som afgiftsfritaget ekstraudstyr, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3, uanset om leveringen og monteringen af vareladet, alukasse mv. forestås af forhandleren i forbindelse med køretøjets salg til bruger og efter særskilt aftale mellem forhandleren og brugeren.
Landsskatteretten finder herefter, at handelsprisen for brugte varebiler skal vurderes inklusive den opbygning, som varebilen har på anmeldelsestidspunktet, uanset om varebilen er afgiftsberigtiget som nyt i henhold til den tidligere gældende § 6, stk. 1, nr. 7, i bekendtgørelse nr. 230 af 22. marts 2006, om værdiansættelse af køretøjer, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1, hvorefter den afgiftspligtige værdi for brugte varebiler, skal fastsættes til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden registreringsafgift.
Handelsprisen
Det fremgår af bekendtgørelsens § 26, stk. 2, at vurderingen foretages med udgangspunkt i prisen for et tilsvarende brugt køretøj, eller for et køretøj af så vidt muligt tilsvarende mærke og model i normalt vedligeholdt stand.
Idet det kan konstateres, at der sjældent handles med Renault Maxity, inddrages annoncemateriale med Nissan Cabstar i vurderingen. Mærkeforskellen tillægges ikke betydning for handelsprisen på grund af mærkernes status som søstermodeller og den deraf identiske opbygning af køretøjerne.
Idet det kan konstateres, at der sjældent handles med Nissan Cabstar med motorstørrelsen 3,0 liter (110 kW/150 hk), er der inddraget annoncemateriale med en anden motorstørrelse, 2,5 liter (96 kW/130 hk). Det vurderes i den forbindelse, at sagens køretøj med motorvarianten 3,0 liter (110 kW/150 hk) handles til en lidt højere handelspris end modellen med motorvariant 2,5 (96 kW/130 hk) på grund af denne variants mindre motoreffekt.
Som et led i klagebehandlingen er der søgt efter annoncemateriale for Renault Maxity og Nissan Cabstar med varierende dieselmotorvarianter +moms i data fra Bilinfo.
Handelsprisen fastsættes efter fast praksis på anmeldelsestidspunktet. Varebilen er anmeldt til afgiftsgodtgørelse den 21. september 2021, hvorfor der er udsøgt egnede annoncer fra perioden januar 2019 - september 2021.
Der er fundet annonceeksemplerne 1 - 5, som indgår i den samlede vurdering af køretøjets handelspris.
Det konstateres, at der udelukkende kan fremsøges sammenlignelige annonceeksempler med forhandlersalg. Det lægges derfor til grund, at køretøjets almindelige pris skal udledes af denne type annoncer, jf. registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 26, stk. 1.
Annoncer med køretøjer, der sælges til afhentning, engros eller cvr.nr. er salg til erhvervsdrivende. Sagens køretøj er en varebil med anvendelsen godstransport erhverv. Landsskatteretten finder herefter, at annonceeksempler med køretøjer der sælges til afhentning, engros eller cvr. nr. kan indgå i vurderingen af køretøjets handelspris, idet der er tale om køretøjer, der sælges til erhvervsdrivende eksklusive moms.
Annoncer med køretøjer, som annonceres i en usædvanlig lang periode, anses for at være atypiske eksempler og ikke beskrivende for den almindelige omsætning på det danske marked. Sådanne annonceeksempler inddrages derfor ikke i vurderingen af den almindelige pris.
Motorstyrelsen henviser til 3 annonceeksempler med modelvarianten Renault Master III med alukasse, fra historiske data fra Bilinfo. Der er fundet yderligere oplysninger om køretøjerne, hvoraf fremgår, at køretøjerne den 17. september 2023, har været annonceret i henholdsvis 828, 971 og 1031 dage, hvorfor annonceeksemplerne ikke indgår i vurderingen, da annonceringsperioden for køretøjerne anses for usædvanlige lange, jf. ovenfor.
Motorstyrelsen henviser til en tidligere vurdering fra Motorstyrelsens hjemmeside.
Der kan og skal ikke tages stilling til denne vurdering. Der er i hver enkelt sag tale om, at der er udøvet et konkret skøn på grundlag af de foreliggende oplysninger om køretøjet. Det er ikke muligt at se hele vurderingsgrundlaget, og der kan derfor ikke tages højde for eventuelle forskelle og ligheder mellem køretøjet i vurderingen og sagens køretøj.
Vurderingen skal foretages under hensyn til den pris, en bruger må forventes at skulle betale for et køretøj af samme mærke og model, og der må derfor lægges afgørende vægt på oplysninger om handelspriser.
Det bemærkes, at selskabet ikke har fremlagt annoncemateriale til støtte for en anden vurdering af køretøjets handelspris.
Det bemærkes, at der ikke foreligger dokumentation for den salgspris, som eventuelt oplyses i data fra Bilinfo. Der kan være tale om en pris inklusive tilkøb og byttebil, og denne oplysning tillægges derfor ikke afgørende vægt i vurderingen.
Det bemærkes endvidere, at annonceringsprisen normalt er lidt højere end den faktiske handelspris. Vurderingen skal tage udgangspunkt i den almindelige pris for køretøjet. Der kan sædvanligvis findes priser, som er både højere og lavere end den almindelige pris.
Hovedparten af køretøjerne i annonceeksemplerne har et andet første registreringsår end sagens køretøj. Denne forskel tillægges ikke afgørende betydning for handelsprisen.
Det vurderes, at der for disse registreringsår som udgangspunkt ikke er afgørende prisforskelle, idet handelsprisen i overvejende grad er bestemt af vedligeholdelsesstanden.
Da der er begrænset udbudsmateriale for modellen, er der medtaget annonceeksempler med køretøjer til salg før anmeldelsestidspunktet. Køretøjerne i annonceeksemplerne 1, 2, 3 og 5 er annonceret henholdsvis 17 måneder, 25 og 32 måneder før anmeldelsestidspunktet, og det vurderes, at der skal tages højde for et mindre generelt værditab i dette tidsrum.
Landsskatteretten bemærker, at køretøjerne i annonceeksemplerne 1 - 5 er uden opbygning med alukasse og lift, hvilket vurderes at medføre en lavere handelspris i forhold til sagens køretøj, der er opbygget med alukasse og lift. Der tages hensyn hertil i den samlede vurdering.
Landsskatteretten har taget hensyn til de foreliggende oplysninger om køretøjets udstyr.
Køretøjerne i annonceeksemplerne anses for at et have udstyrsniveau, som er sammenligneligt med sagens køretøj. Mindre udstyrsmæssige variationer tillægges ikke afgørende betydning for handelsprisen.
Normkilometerstand
Det fremgår af bekendtgørelsens § 29, stk. 1, at der beregnes et standardtillæg eller -fradrag til den afgiftspligtige værdi, hvis det antal kilometer, køretøjet har kørt, fraviger fra det normale antal som angivet i stk. 3 med mere end 10 %, jf. dog stk. 2.
Det følger af bekendtgørelsens § 29, stk. 2, at Skatteforvaltningen eller køretøjets ejer kan modsætte sig brug af standardtillæg eller -fradrag med henvisning til, at tillægget/fradraget vil føre til et afgiftsgrundlag, der strider mod § 26 om den almindelige pris.
Motorstyrelsen har i den påklagede afgørelse ikke reguleret for køretøjets kilometerstand og således ikke anvendt standardtillæg eller -fradrag.
Landsskatteretten finder ikke, at det i denne sag er godtgjort, at der er tilstrækkeligt grundlag for at fravige standardregulering efter bekendtgørelsens § 29, stk. 1. Der ses ikke konkret at foreligge omstændigheder og forhold, der udgør et tilstrækkeligt grundlag for at fravige udgangspunktet. Standardregulering i henhold til § 29, stk. 1, vurderes derfor at føre til et afgiftsgrundlag, der er i overensstemmelse med § 26. Landsskatteretten anvender derfor standardregulering i overensstemmelse med bekendtgørelsens § 29, stk. 1.
Et køretøj som sagens har en kilometerstand på 243.333 km, hvis det har været anvendt til normal kørsel, jf. bekendtgørelsens § 29, stk. 3.
Handelsprisen før reguleringer
Handelsprisen før reguleringer skal vurderes på baggrund af mærke, model og udstyrsniveau for sagens køretøj og under den forudsætning, at køretøjet er i middel stand og har en kilometerstand svarende til den normale kilometerstand. Denne vurdering af handelsprisen før reguleringer foretages som et samlet konkret skøn på baggrund af de foreliggende oplysninger, herunder annoncematerialet, og ikke ud fra fx en gennemsnitlig kilometerstand for køretøjerne i annoncematerialet, som efterfølgende reguleres for forskellen mellem denne kilometerstand og den normale kilometerstand.
Det vurderes ud fra det foreliggende, at et køretøj af samme mærke, model og udstyrsniveau og opbygning som sagens køretøj i middel stand og med en kilometerstand på 243.333 km havde en handelspris på 100.000 kr. inkl. moms på anmeldelsestidspunktet.
Der lægges herved vægt på, at køretøjerne i annonceeksemplerne 1, 2, 4 og 5 har markant lavere kilometerstande end normkilometerstanden, hvilket vurderes at medføre en højere handelspris for disse køretøjer.
Regulering for kilometerstand
Køretøjets kilometerstand på 193.000 km anses for bevist på baggrund af den foreliggende oplysning fra toldsynet og Færdselsstyrelsen om køretøjets kilometerstand, og kilometerstanden indgår i øvrigt i den samlede vurdering, jf. bekendtgørelsens § 28, stk. 1.
Kilometerstanden for sagens køretøj afviger mere end 10 % fra normkilometerstanden, og der skal derfor gives et standardtillæg i vurderingen, jf. bekendtgørelsens § 29, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Kilometerstanden for sagens køretøj afviger fra normen med 50.333 km. Reguleringssatsen er 17 øre pr. km pr. 100.000 kr. i handelsprisen, jf. satserne i Den juridiske vejledning 2021-2 afsnit I.A.1.5.3.1.3.
Handelsprisen på 100.000 kr. reguleres derfor med 8.557 kr., jf. bekendtgørelsens § 29, stk. 1, 3. pkt.
Regulering for vedligeholdelsesstand
Der tages hensyn til oplysningen fra toldsynet om, at køretøjets vedligeholdelsesstand var middel.
Middel stand er udtryk for den almindelige stand for et køretøj på vejen af tilsvarende alder og kilometerstand. Der reguleres derfor ikke for vedligeholdelsesstanden, jf. bekendtgørelsens § 30.
Handelsprisen efter reguleringer
Handelsprisen efter regulering for kilometerstand kan således beregnes til 108.557 kr.
På baggrund af det foreliggende vurderes det, at handelsprisen for sagens køretøj var 108.000 kr. på anmeldelsestidspunktet.
For nye varebiler med en tilladt totalvægt over 3.000 kg, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i varebilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side, kan afgiften højest udgøre 47.000 kr. Dette fremgår af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 2.
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 5, stk. 7, at beløbene i registreringslovens § 5, stk. 1, 2, 4, 6 og 11, § 5 b, stk. 2-4, og § 5 c, stk. 2 (herunder maksimumafgift, tillæg for CO2-udledning og det faste bundfradrag) nedsættes med samme procentdele, som varebilens værdi inklusive afgift er ændret, sammenholdt med tilsvarende varebiler, der er afgiftsberigtiget som nye.
På grundlag af nyprisen på 337.225 kr. og handelsprisen på 108.000 kr. kan den afgiftspligtige værdi beregnes til 70.815 kr. Herefter kan registreringsafgiften efter tillæg og fradrag beregnes til at udgøre 37.185 kr.
Køretøjets nypris og handelspris resulterer i et værditab på 67,97 %. Den maksimale afgift på 47.000 kr. for nye køretøjer som sagens køretøj, jf. registreringsafgiftslovens § 5 stk. 2, skal herefter nedsættes med 67,97 %, resulterende i en maksimal afgift for sagens køretøj på 15.052 kr.
Afgiftsgodtgørelsen er baseret på en maksimal afgift på 15.052 kr. Den maksimale afgift er fratrukket 15 % - dog mindst 4.500 kr., jf. registreringsafgiftslovens § 7 b, stk. 3.
Landsskatteretten ændrer herefter afgiftsgodtgørelsen til 10.552 kr.