Identifikationsoplysninger om herboende - indlænding
Ved indlænding forstås en person, der har bopæl i Danmark pr. 31. december i det år, der indberettes om. Hvis kundeforholdet ophører i løbet af året, så er det personens bopælsstatus ved kundeforholdets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som indlænding eller valutaudlænding.

Kundens skattepligtsforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen. Det skal bemærkes, at der gælder andre regler i forhold til indberetning til CRS og FATCA.

Ved indberetningen af præmier, bidrag og indskud på en pensionsordning skal cpr-nr. anvendes som identifikationsnummer for ejeren af pensionsordningen. Desuden skal oplysning om policenummer eller kontonummer altid oplyses, så det er muligt entydigt at identificere den enkelte indberetning.

Den, der skal indberettes om, skal oplyse den indberetningspligtige om sine identifikationsoplysninger. Der skal oplyses navn, adresse og cpr-nr. Se skatteindberetningslovens § 52, stk. 1 og § 3, stk. 1 i skatteindberetningsbekendtgørelsen.

Det kan ved oprettelse af en pensionsordning i et ansættelsesforhold være arbejdsgiver, som afgiver disse oplysninger på vegne af den ansatte. Den ansatte er i denne forbindelse forpligtet til at give arbejdsgiveren de nødvendige oplysninger.

Ejer af pensionsordningen skal oplyse om ændringer i oplysningerne inden en måned efter, at ændringen er sket. Se § 3, stk. 5 i skatteindberetningsbekendtgørelsen.

Informationsside på skat.dk
På skat.dk kan I finde en informationsside, som henvender sig til kunder, der har en konto, depot eller pensionsordning i et finansielt institut. På denne side kan kunden blandt andet læse om de forpligtelser, et finansielt institut har til at indhente identifikationsoplysninger til brug for indberetning til Skattestyrelsen. Det er hovedsageligt personer, som bor i udlandet, eller som er skattepligtig til et andet land og har en konto, depot eller pensionsordning i Danmark, informationssiden henvender sig til. I er velkomne til at linke til denne side på jeres hjemmeside.

En pensionsordning må ikke oprettes, før der er afgivet identifikationsoplysninger. Det står i skatteindberetningslovens § 52, stk. 2, nr. 3 og 4. 

Identifikationsoplysninger om ikke herboende - valutaudlændinge
Ved valutaudlændinge forstås en person, der ikke har bopæl i Danmark pr. 31. december i det år, der indberettes om. Hvis kundeforholdet ophører i løbet af året, er det personens bopælsstatus ved kundeforholdets ophør, der er afgørende for om personen skal anses som indlænding eller valutaudlænding.

Kundens skattepligtforhold har ikke betydning i forhold til indberetningen. Det skal bemærkes, at der gælder andre regler i forhold til indberetning til CRS og FATCA.

Der gælder de samme krav til identifikationsoplysninger for udlændinge som for indlændinge, se ovenfor. Ved udenlandsk adresse skal der dog også oplyses hjemland, og der er nogle yderligere krav til indhentning af identifikationsoplysninger for valutaudlændinge.

Som udgangspunkt har alle, der indskyder på en arbejdsgiveradministreret pensionsordning, et dansk cpr-nr. Dette gælder også valutaudlændinge - personer, som arbejder eller har arbejdet i Danmark, men bor i udlandet (fx Sverige). Disse personer får tildelt et cpr-nr. i forbindelse med bestilling af skattekort. Pensionsinstituttet bør derfor sikre sig, at de får oplyst dette fra arbejdsgiveren i forbindelse med første eller anden pensionsindbetaling.

Der MÅ IKKE ske indberetning med fiktive eller konstruerede cpr-nr. til Pensionssystemet (CPS).

Pensionsordning oprettet eller aftalt før 1. juli 2016
Der var i denne periode ikke krav om at indhente identifikationsnummer - Tax Identification Number (TIN).

Er identifikationsnummer (TIN) oplyst, skal det indberettes.  

Pensionsordning oprettet eller aftalt fra 1. juli 2016
For pensionsordninger, der er oprettet eller aftalt fra og med den 1. juli 2016, skal den der indberettes om også oplyse den indberetningspligtige om sit identifikationsnummer - Tax Identification Number (TIN) efter reglerne i den pågældendes bopælsland.

Ændres eller udvides aftaler oprettet eller aftalt før 1. juli 2016, skal der indhentes identifikationsnummer (TIN). Ændring af pensionskundens bopælsadresse ses ikke som en ændring eller udvidelse af kundeforholdet.

Udsteder bopælslandet ikke identifikationsnummer (TIN) for den pågældende kundetype, skal der for personer gives oplysning om fødselsdato, fødselssted og fødselsstat. Fx en dansk diplomat.

Hvis den der indberettes om, ikke har oplyst TIN efter reglerne i den pågældendes bopælsland, men har oplyst TIN efter reglerne i det land hvor pågældende er skattepligtig, accepteres dette TIN i indberetningen.

Indberetning på personer med bopæl i Grønland
En person med bopæl i Grønland pr. 31. december, skal anses som en valutaudlænding i indberetningen.  

Personer med bopæl i Grønland er registeret med et cpr-nr. i Det Centrale Personregister.  

Udfyld altid felterne CPRNR (cpr-nr.) og TINNR (identifikationsnummer, TIN). Oplys TIN med cpr-nr. og oplys landekode med GL.  

Hvordan skal I indberette en ejer, når kunden har et cpr-nr., men I ikke har sikker viden om bopælslandet?
I skal indberette ejeren som indlænding (ejerstatuskode 0), idet den vil blive afvist, hvis I ikke kan udfylde landekode ved TIN-typekode 3. Ved at I indberetter personen som indlænding, bevirker det, at data kan blive anvendt på årsopgørelsen, hvis personen er skattepligtig til Danmark.

Statsudsendte mv.
Bopælslandet er afgørende for om en person, der er udsendt fra den danske stat, regioner, kommuner eller andre offentlige institutioner mv., skal betragtes som indlænding eller valutaudlænding.

Hvis en statsudsendt fx opretholder sin folkeregisteradresse i Danmark, skal personen betragtes som indlænding.