Byrettens Dom
Den 27. maj 2024 kl. 12.00 blev retten sat af kst. retsassessor Christel Stigaard.
Retsmødet var offentligt.
Anklagemyndigheden
mod
S født den (red.dato.nr.1.fjernet)
Salær
Beskikket efter retsplejelovens § 732.
Ingen var mødt.
Der blev fremlagt mail af 6. maj 2024 fra advokat SP med anmodning om salær, Skattestyrelsens skrivelse af 7. maj 2024 med bilag, Skattestyrelsens mails af 7. maj 2024 og advokat SP’s mails af 7. og 9. maj 2024.
Af Skattestyrelsens skrivelse af 7. maj 2024 fremgår blandt andet
"...
Sagen anses af Skattestyrelsen, grundet dele af dens genstand, kryptovaluta, for at være kompliceret.
Advokat SP har til Skattestyrelsen oplyst, at hans samlede tidsforbrug i sagen udgør 15,65 timer, hvoraf størstedelen af tidsforbruget består af gennemgang af sagens akter og juridiske undersøgelser (8 timer), gennemgang og segmentering af sagens transaktioner med henblik på vurdering af, om der er tale om en "kryptosag" eller "sag om indsætninger" (3 timer) samt forberedelsesmøder med klient den 29. april 2024 og den 1. maj 2024 (2 timer).
Skattestyrelsen bemærker, at advokat SP på forhånd var bekendt med en større del af sagens akter, idet han repræsenterede skatteyder under kontrolsagen, som ligger til grund for skattestraffesagen. Skattestyrelsen bemærker herudover, at Skattestyrelsen havde segmenteret sagens transaktioner, herunder med bidrag af advokat SP i forbindelse med kontrolsagen. Segmenteringen fremgår af sagens akter. Skattestyrelsen anser blandt andet på baggrund af ovenstående advokat SP’s tidsopgørelse som værende høj.
..."
Af advokat SP mail af 7. maj 2024 fremgår blandt andet
"...
Det er korrekt, at jeg repræsenterede skatteyder i den kontrol, som ligger til grund for den af Skattestyrelsen rejste straffesag. Det er imidlertid ikke ensbetydende med, at dette skal føre til en ekstraordinær lav forberedelsestid på et kompliceret område, hvis praksis løbende ændrer sig. Det bemærkes, at det er omtrent 2 år siden, at kontrolsagen blev afgjort, og at jeg har repræsenteret skatteydere i anslået 50-100 sager indenfor samme sagstype siden da. Det er ganske enkelt ikke forventeligt at kræve, at jeg efter omtrent 2 år skal kunne huske faktum klart nok til, at jeg ikke må anvende samme tidsforbrug som en kollega, for hvem sagen er ny. Det bemærkes i den forbindelse, at sagens udfald kunne have vidtrækkende konsekvenser for skatteyder, hvilket skærper kravene til min forberedelse. Hertil kommer, at der sagens genstand og potentielle straf taget i betragtning ikke er tale om, at 8 timers medgået tid er et højt tidsforbrug sammenholdt med, at sagen akter udgør 606 sider, og at tidsforbruget i øvrigt inkluderer juridiske undersøgelser relateret til sagen.
...
Segmenteringen har i denne sag bestået i at lave en opgørelse af, hvor stort et beløb indenfor hver kategori, der udgør det beløb, som skatteyderen er sigtet for. I kontrolsagen blev der foretaget en samlet segmentering af samtlige indsætninger, der skete på skatteyders konto. En lang række af disse indsætninger blev af Skattestyrelsen anset som dokumenteret. Tilbage stod således de udokumenterede indsætninger, som udgjorde det beløb, skatteyder var sigtet for, og som segmenteringen således bestod i.
..."
Af Skattestyrelsens mail med kontrabemærkninger af 7. maj 2024 fremgår blandt andet
"...
Skattestyrelsen bemærker, at segmenteringen fremgår af bilag nr. 90 og 91 i de fremsendte agter.
...
Skattestyrelsen har ikke yderligere bemærkninger.
..."
Af advokat SP’s mail med kontrabemærkninger af 9. maj 2024 fremgår blandt andet
"...
Skattestyrelsen henviser til bilagenes side 90-91 som grundlag for den segmentering, jeg udarbejdede i forbindelse med straffesagen. Der er imidlertid ikke nogen sammenhæng mellem de to dokumenter. Bilagenes side 90-91 udgør en del af de transaktioner, som udgjorde grundlaget for kontrolsagen. Bilagenes side 90-91 er en del af sagens bilag 16, som starter på side 57 og slutter på side 115. Det er en ekstrahering af disse transaktioner og en efterfølgende opgørelse heraf, som jeg udarbejdede til brug for straffesagen. Det virker vilkårligt, når Skattestyrelsen henviser til side 90-91, idet disse blot udgør en del af de samlede transaktioner, der som nævnt udgør grundlaget for kontrolsagen. For alle tilfældes skyld bemærkes det da også, at tidsforbruget forbundet med segmenteringen udgør 3 timer (ud af de samlede 15,65 timer), og uanset hvad må det lægges til grund, at Skattestyrelsen er enig i, at der skal anvendes et eller andet tidsforbrug for at danne et overblik over de transaktioner, som straffesagen udgør. Det bemærkes for god ordens skyld, at de transaktioner, som udgør grundlaget for straffesagen, er væsensforskellig fra de transaktioner, som udgjorde grundlaget for kontrolsagen, og som fremgår af bilag 16. Det skyldes, at en del af de transaktioner, der lå til grund for kontrolsagen, blev anset som dokumenteret.
..."
Retten har den 23. maj 2024 blandt andet anmodet advokat SP om at præcisere den tid, som advokaten har brugt på juridiske undersøgelser relateret til sagen.
Af advokat SP’s mail af 24. maj 2024 fremgår blandt andet
"...
De juridiske undersøgelser er sammen med gennemgang af sagens akter på 606 sider forbundet med et tidsforbrug på i alt 8 timer. I praksis har jeg brugt omtrent en dags arbejde på dette, og jeg har i takt med min gennemgang af sagens akter ligeledes foretaget løbende juridiske undersøgelser i takt med, at min gennemgang af sagens akter gav anledning hertil. De juridiske undersøgelser har især bestået i gennemgang af praksis, herunder både offentliggjort praksis og ikke-offentliggjort praksis fra andre sager, gennemgang af skattekontrollovens relevante bestemmelser og forarbejderne hertil, herunder især skattekontrollovens §§ 83, stk. 1, og stk. 5, samt gennemgang af de relevante afsnit i juridisk vejledning, herunder især afsnit A.C.3.2.1.3.
..."
Der blev afsagt
K e n d e l s e:
Salær til en beskikket forsvarer skal fastsættes med udgangspunkt i landsretspræsidenternes vejledende salærtakster og under hensyntagen til det opnåede resultat, sagens beskaffenhed og arbejdets omfang.
Af sagens bilag fremgår, at Skattestyrelsen har opgjort den samlede skatteunddragelse til 135.402 kr, samt at Skattestyrelsen har henlagt sagen ved afgørelse af 6. maj 2024.
Retten finder, at det forhold, at advokat SP tidligere har repræsenteret sigtede i forbindelse med kontrolsagen, der ligger til grund for skattestraffesagen, ikke i sig selv kan begrunde, at salæret af den grund skal nedsættes, henset til at kontrolsagen er afsluttet for ca. 2 år siden. Retten finder endvidere, at der ikke kan tilkendes salær i fuldt omfang for juridiske undersøgelser, herunder gennemgang af praksis og relevante bestemmelser og vejledninger.
Retten finder herefter, under hensyntagen til sagens kompleksitet og omfang samt det af advokat SP’s opgjorte tidsforbrug, at salæret skønsmæssigt skal fastsættes til 27.000 kr. med tillæg af moms.
D e r f o r b e s t e m m e s:
Retten fastsatte salær på 27.000 kr. med tillæg af moms til den beskikkede forsvarer, advokat SP. Salæret betales endeligt af statskassen.
Sagen sluttet.
Retten hævet.
-------------------------------------------------------
Landsrettens Dom
Vestre Landsrets 12. afdeling holdt den 9. juli 2024 kl. 9.00 møde på tingstedet i Viborg.
Som dommere fungerede landsdommerne Astrid Bøgh, Lisbeth Kjærgaard og Clara Trolle Mikkelsen (kst.).
V.L. S-1202-24
Skattestyrelsen kærer kendelse om salær truffet af Retten i Aarhus i sagen
Parter
Skattestyrelsen
mod
S
Fremlagte bilag:
- kæreskrift af 7. juni 2024 fra Skattestyrelsen
- kæresvarskrift af 13. juni 2024 fra advokat SP
- supplerende bemærkninger af 17. juni 2024 fra Skattestyrelsen
- supplerende bemærkninger af 17. juni 2024 fra advokat SP
- fremsendelsesbrev fra Retten i Aarhus
- udskrift af retsbog for Retten i Aarhus (sag nr. 70-2706/2024).
Den 27. maj 2024 har byretten afsagt kendelse om at tillægge den beskikkede forsvarer, advokat SP, 27.000 kr. med tillæg af moms i salær.
Kendelsen er kæret af Skattestyrelsen med påstand om, at salæret til den beskikkede forsvarer, advokat SP, nedsættes.
Advokat SP har i kæresvarskrift af 13. juni 2024 nedlagt påstand om, at kæremålet skal afvises, og at salæret skal forhøjes til 30.752,25 kr. med tillæg af moms og procesrente fra den 27. maj 2024, subsidiært stadfæstelse.
Skattestyrelsen har navnlig gjort gældende, at salæret skal nedsættes, således at det afspejler det konkrete og rimelige arbejde for den beskikkede forsvarer i skattestraffesagen. Der er ikke tale om en ordinær kryptovalutasag, men derimod en sag om indsætninger, hvor en større del af indsætningerne er kommission for handel med kryptovaluta. Sagen er uagtet sagens omfang på 606 siders bilag forholdsvis overskuelig. Sagens materielle problemstilling må betegnes som ukompliceret, fordi den alene vedrører en vurdering af sigtedes tilregnelse. Forsvarerens opgjorte tidsforbrug på 15,65 timer overstiger det tidsforbrug, som en erfaren forsvarer ville anvende på den pågældende sag, herunder tidsforbruget på 8 timer til gennemgang af sagens akter og juridiske undersøgelser. Der har heller ikke været behov for at foretage segmentering i skattestraffesagen, idet segmenteringen (opdelingen af indsætningerne på den sigtedes konti), som blev lagt til grund ved Skattestyrelsens kontrolenheds tidligere afgørelse, tillige udgør grundlaget for skattestraffesagen. Desuden er fængselsstraf ikke en mulig sanktion i denne sag.
Advokat SP har henvist til de anbringender, som blev fremført for byretten. Han har supplerende gjort gældende, at kæremålet skal afvises, da der ikke er betalt kæreafgift i henhold til retsafgiftsloven. Vedrørende størrelsen af salæret er det navnlig gjort gældende, at sagen er kompliceret. Sagsakterne har et omfang på 606 sider. Der er derfor ikke tale om en sag, som er forholdsvis overskuelig i både omfang og kompleksitet. Hertil kommer, at sagen kunne have haft vidtrækkende konsekvenser for hans klient, f.eks. i form af fængselsstraf. Det opgjorte tidsforbrug i sagen er således rimeligt. Da der er tale om indsætninger og hævninger, som også vedrører andet end kryptovaluta, har der været behov for segmentering af transaktionerne.
Byretten har ikke haft bemærkninger til kæremålet.
Landsretten afsagde
K e n d e l s e:
Landsretten bemærker, at kæremålet er afgiftsfrit, jf. en analogi af retsafgiftslovens § 43, nr. 3.
Kæresvarskriftet er modtaget efter kærefristens udløb. Der er ikke oplyst omstændigheder, som kan begrunde en tilladelse til at nedlægge påstand om forhøjelse af det tilkendte salær.
Denne påstand afvises derfor i medfør af retsplejelovens § 969, jf. § 910.
Salæret til den beskikkede forsvarer under en administrativ skattestraffesag fastsættes i overensstemmelse med retsplejelovens regler herom, jf. herved § 4 i lov om adgang til forsvarerbistand under en administrativ skatte- og afgiftsstraffesag.
Efter sagens karakter og omfang og det tidsforbrug, der med rimelighed kan anses for at have været nødvendigt til en forsvarlig varetagelse af hvervet, finder landsretten, at salæret passende kan fastsættes til 22.000 kr. med tillæg af moms.
T h i b e s t e m m e s:
Byrettens afgørelse ændres således, at salæret til advokat SP nedsættes til 22.000 kr. med tillæg af moms.
Kæremålets omkostninger ophæves.
Sagen sluttet.