1. Baggrund
Folketinget har ved lov nr. 333 af 9. april 2024, § 7, ændret øl- og vinafgiftslovens § 3 a, for at sikre overensstemmelse med EU-retten, Rådets direktiv 92/83/EØF. Ændringen medfører, at der fra 1. juli 2024 ikke længere opkræves en tillægsafgift af varer, der er afgiftspligtige efter øl- og vinafgiftslovens § 3, stk. 2, nr. 3, selv om varerne forefindes på flasker med champagneproplukke med fastholdelsesanordning eller har et overtryk på mindst 3 bar ved 20º C.
2. Det retlige grundlag
Lovændring nr. 333 af 9. april 2024, § 7, nr. 2, medfører at fra 1. juli 2024, er varer, der er afgiftspligtige efter øl- og vinafgiftslovens § 3, stk. 2, nr. 3, ikke længere omfattet af tillægsafgiften i lovens § 3 a.
3. Tidligere retsgrundlag
Frem til 1. juli 2024 blev der efter øl- og vinafgiftslovens § 3 a opkrævet tillægsafgift på 3,35 kr. pr. liter af varer henhørende under position 2204-2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, og som forefindes på flasker med champagneproplukke med fastholdelsesanordning eller har et overtryk på mindst 3 bar ved 20º C.
4. Genoptagelse
Skattestyrelsen vurderer, at Rådets direktiv 92/83/EØF er umiddelbart anvendeligt for private. Det betyder, at virksomheder og personer, der efter øl- og vinafgiftslovens § 3 a, har indbetalt tillægsafgift af varer, som er omfattet af øl- og vinafgiftslovens § 3, stk. 2, nr. 3, kan anmode om genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.
Det er en forudsætning for tilbagebetaling af afgift til virksomheden, at virksomheden ikke vil opnå ugrundet berigelse ved tilbagebetalingen, som følge af at afgiften er overvæltet på andre.
I de tilfælde, hvor afgiften er overvæltet på andre, finder skatteforvaltningslovens § 34 c om en forenklet tilbagebetaling af skatter og afgifter anvendelse, såfremt tilbagebetalingskravet ikke overstiger 500.000 kr. Se Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit A.A.15 Forenklede regler om opgørelse af tilbagebetalingskrav.
For genoptagelse gælder:
4.1 Ordinær genoptagelse
I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2 kan der ske genoptagelse, hvis anmodning herom fremsættes senest 3 år efter angivelsesfristens udløb, og såfremt der kan fremlægges oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
4.2. Anmodning om genoptagelse
En anmodning om genoptagelse kan indgives til Skattestyrelsen digitalt via Skat.dk eller fremsendes som fysisk post til adressen:
Skattestyrelsen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing.
Anmodningen skal indeholde oplysninger om navn, adresse, CPR-nr. eller CVR-nr., samt en kopi af den afgørelse eller opgørelse over de afgiftsbeløb fordelt på afgiftsperioder, som der ønskes genoptaget.
Følgende personer har pligt til at indgive anmodningen om genoptagelse ved brug af de digitale kanaler, som anvises på skat.dk.:
- Fysiske personer, der efter skattekontrollovens § 11 har pligt til at give oplysninger om skattepligtig indkomst senest den 1. juli i året efter indkomstårets udløb. Dette gælder dog ikke for personer, som er fritaget for digital post, eller som ikke er moms- eller lønsumspligtige. Se § 1 og § 3 i bekendtgørelse 2019-11-25 nr. 1197.
- Selskaber, foreninger m.v., som er omfattet af pligten til at oplyse digitalt i henhold til § 4 i bekendtgørelse 2018-11-14 nr. 1303.
4.3 Dokumentation
Virksomheden eller personen skal kunne dokumentere opgørelsen af tilbagebetalingskravet gennem relevant regnskabsmateriale og andet relevant bilagsmateriale, som efter virksomhedens eller personens opfattelse kan bidrage til at dokumentere kravet for hver afgiftsperiode. Skattestyrelsen forbeholder sig ret til at anmode om yderligere dokumentation og oplysninger til brug for vurderingen af anmodningen om genoptagelse og tilbagebetaling af afgift.
Virksomheden skal opbevare det relevante regnskabsmateriale, indtil der er truffet endelig afgørelse om tilbagebetaling, selvom det 5-årige opbevaringskrav er udløbet forinden. Det skal således være muligt for Skattestyrelsen på ethvert tidspunkt under behandlingen af tilbagebetalingskravet at efterprøve virksomhedens oplysninger.
I det omfang virksomheden for perioder, der ligger ud over perioder omfattet af det 5-årige opbevaringskrav, ikke længere er i besiddelse af det relevante regnskabsmateriale m.v., skal virksomheden så vidt muligt på anden vis dokumentere sit krav, jf. ovenfor.
Dokumentationen skal fremsendes til Skattestyrelsen på forlangende.
5. Gyldighed
Lovændringen har virkning fra 1. juli 2024 og er indarbejdet i Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.3.2.3 og E.A.3.2.5.
Efter offentliggørelsen i Den juridiske vejledning 2025, jf. ovenfor, er styresignalet ophævet.