Dato for udgivelse | 05 dec 2005 15:43 |
SKM-nummer | SKM2005.473.SKAT |
Myndighed | SKAT |
Sagsnummer | 05-014904 |
Dokument type | SKAT-meddelelse |
Overordnede emner | Told + Straf + Skat + Moms og lønsumsafgift + Inddrivelse + Ejendomsvurdering + Afgift |
Overemner-emner | Personskat, virksomhedsskat, aktionærer og selskaber samt ejendomsavancebeskatning + Kontrol og revision + Ejendomsvurdering, ejendomsværdiskat og ejendomsavancebeskatning + Arbejdsgivers indeholdelse af A-skat mv. hos lønmodtagere + Told + Straf + Moms og lønsumsafgift + Inddrivelse + Afgifter |
Emneord | Tavshedspligt, videregivelse |
Resumé | Meddelelsen indskærper reglerne for videregivelse af oplysninger omfattet af den særlige tavshedspligt i tilfælde, hvor der foreligger en anmodning om oplysninger fra en anden forvaltningsmyndighed, samt i tilfælde, hvor oplysninger af egen drift videregives til en anden forvaltningsmyndighed. |
Reference(r) | Skatteforvaltningsloven § 17 |
Henvisning | Processuelle regler på SKATs område 2005-4 M.3.2.2. |
I anledning af en konkret sag om uretmæssig videregivelse af fortrolige oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed har skatteministeren bedt SKAT, Hovedcentret, om at indskærpe reglerne på området:
Den særlige tavshedspligt efter skatteforvaltningslovens § 17 omfatter nu hele ministerområdets lovgivning og ikke som hidtil kun skatteoplysninger. Oplysninger omfattet af den særlige tavshedspligt kan som hovedregel, dvs. når der foreligger en anmodning, videregives til en anden forvaltningsmyndighed efter reglerne i forvaltningslovens § 28.
Hvis der - undtagelsesvis - ikke foreligger en anmodning, skal den myndighed, der sidder inde med en fortrolig oplysning, være opmærksom på, at grundlaget for at vurdere udleveringsbehovet for en eventuel modtagende forvaltningsmyndighed vil være usikkert.
Uopfordret videregivelse af oplysninger omfattet af den særlige tavshedspligt kan eksempelvis ske, hvis der er en konkret mistanke om en lovovertrædelse, og hvis oplysningens videregivelse må forventes at kunne medvirke til, at lovovertrædelsen konstateres og dermed berigtiges. Endvidere kan lovbestemmelser, der tillægger andre forvaltningsmyndigheder en særlig ret til at indhente fortrolige oplysninger hos SKAT, indgå i vurderingen af, om en fortrolig oplysning kan eller skal videregives uopfordret. Der henvises i øvrigt til Processuelle regler på SKATs område, afsnit M.3.2.2.