Inden de udlagte genstande skal sælges på tvangsauktionen, skal de udbringes fra skyldnerens besiddelse. Afhentningen sker ved en kontinuation (fortsættelse) af den seneste udlægsforretning for det pågældende krav.
Skyldneren skal underrettes om afhentningsforretningen efter reglerne i retsplejeloven om underretning om tid og sted for udlægsforretning, dog således at tid og sted skal angives så nøjagtigt som muligt. Underretningen bør indeholde oplysninger om, at afhentningen kan afværges ved betaling af skylden inkl. renter og omkostninger. Beløbet, der skal betales i dette tilfælde, skal være anført.
Skyldneren har mulighed for at klage over afhentningsforretningen til fogedretten efter retsplejelovens og inddrivelseslovens bestemmelser. Det fremgår af RPL § 542, stk. 2, at tvangsauktion ikke kan finde sted før kærefristen på 4 uger er udløbet. Dette er dog ikke til hinder for, at de udlagte genstande afhentes af pantefogeden inden udløbet af 4-ugers fristen, eller at tvangsauktionen forberedes, mens 4-ugers fristen løber.
Pantefogeden må sørge for, at der er tilstrækkelig med materiel (varebiler mv.) og personer til at gennemføre afhentningsforretningen. Det skal sikres, at vognmandens ansvarsforsikring dækker eventuelle skader på udlagte effekter under transporten.
Pantefogeden selv bør kun undtagelsesvis transportere effekterne bort, fx hvis det drejer sig om mindre genstande.
Opstår der under transporten skader på de udlagte effekter, udreder RIM eventuelle erstatningskrav.
Er der særlige omstændigheder, der bevirker, at der eventuelt kan pålægges pantefogeden et personligt ansvar, skal RIM indtil videre forelægge sagen for Hovedcentret.
De udlagte effekter indleveres samme dag til den lokale auktionsholder. Hvis auktionslokalerne er lukkede må effekterne opbevares på betryggende måde indtil de kan afleveres til auktionsholderen.
Værdipapirer og andre fordringer mv. opbevares i RIMs pengeskab.