åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "D.A.10.1.4.1 Momsfritagelse af salg, ombygning, reparation m.v. af visse luftfartøjer ML § 34, stk. 1, nr. 10" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Dette afsnit handler om momsfritagelse af salg, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning og udlejning af luftfartøjer, som anvendes af luftfartsselskaber, der mod betaling flyverhovedsagelig i udenrigstrafik. Herudover indeholder afsnittet grundlaget for momsfritagelse for levering, udlejning, reparation og vedligeholdelse af disse luftfartøjers faste udstyr samtnødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord på disse luftfartøjer. Se ML § 34, stk. 1, nr. 10.

Afsnittet indeholder:

  • Lovgrundlag
  • Regel
  • Hvilke luftfartøjer er omfattet af momsfritagelsen?
  • Salg og udlejning
  • Ombygning, reparation, vedligeholdelse mv.
  • Fast udstyr
  • Nødvendigt udstyr
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Se også

Se også afsnit D.A.10.1.4.4 om luftfartsselskaber, der hovedsagelig flyver i udenrigstrafik.

Lovgrundlag

Momsfritagelsen i ML § 34, stk. 1, nr. 10 har følgende ordlyd:

"§ 34. Følgende leverancer af varer og ydelser er fritaget for afgift:

10) Salg, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning og udlejning af luftfartøjer, som anvendes af luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsagelig flyver i udenrigstrafik, samt levering, udlejning, reparation og vedligeholdelse af disse luftfartøjers faste udstyr samt nødvendige udstyr, der leveres til brug om bord på disse luftfartøjer."

Bestemmelsen implementerer momssystemdirektivets artikel 148, litra g) i dansk ret. Direktivbestemmelsen har følgende ordlyd:

"Medlemsstaterne fritager følgende transaktioner:

"g) levering, ombygning, reparation, vedligeholdelse, befragtning og udlejning af de i litra e) nævnte luftfartøjer samt levering, udlejning, reparation og vedligeholdelse afgenstande, der er indbygget i eller anvendes ved driften af disse luftfartøjer."

De fartøjer, der er nævnt i direktivets artikel 148, litra e) er "luftfartøjer, der anvendes af flyselskaber, som mod betaling hovedsagelig flyver i udenrigstrafik".

Regel

Der skal ikke beregnes moms ved:

  • salg
  • ombygning
  • reparation
  • vedligeholdelse
  • befragtning
  • udlejning

af luftfartøjer, som anvendes af luftfartselskaber, der mod betaling hovedsagelig flyver i udenrigstrafik. Se ML § 34, stk. 1, nr. 10.

Der skal heller ikke beregnes moms ved:

  • levering
  • udlejning
  • reparation
  • vedligeholdelse

af fast udstyr til luftfartøjer, der anvendes af luftfartselskaber, der mod betaling hovedsagelig flyver i udenrigstrafik. Se ML § 34, stk. 1, nr. 10.

Momsfritagelsen omfatter også nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord på luftfartøjer, der anvendes af luftfartselskaber, der mod betaling hovedsagelig flyver iudenrigstrafik.. Se ML § 34, stk. 1, nr. 10.

Se også

Se også:

  • afsnit D.A.10.1.4.4 om luftfartsselskaber, der hovedsagelig flyver i udenrigstrafik
  • afsnit D.A.10.1.4.2 om levering af ydelser, brændstof og forsyninger til disse luftfartøjer.

Hvilke luftfartøjer er omfattet af momsfritagelsen?

Momsfritagelsen i ML § 34, stk. 1, nr. 10 gælder kun luftfartøjer, der anvendes af luftfartsselskaber, der mod betaling flyver hovedsagelig i udenrigstrafik.

I EF-domstolens dom C-382/02, Cimber Air, blev det fastslået, at direktivets ordlyd skal forstås bogstaveligt. Det vil sige, at momsfritagelsen  omfatter alle fly, der bruges afflyselskaber, der hovedsagelig flyver i udenrigsfart, og ikke har betydning for flyselskabets konkrete anvendelse af det enkelte fly. Om afgrænsning af momsfritagelsen se også afsnit D.A.10.1.4.2.

Bemærk

Det er ikke muligt at få momsfri leveringer til private luftfartøjer, luftfartøjer anvendt af almindelige erhvervsvirksomheder, eller luftfartøjer anvendt afluftfartsselskaber, der mod betaling hovedsagelig flyver i indenrigstrafik. Selve flyene vil heller ikke kunne leveres eller lejes momsfrit.

For så vidt angår indenrigsflyselskabernes udenrigsflyvninger, kan selskaberne dog i stedet for momsfri leveringer få fradrag for købsmomsen efter ML § 37, stk. 8. Se afsnit D.A.11.1.3.8.

Salg og udlejning

Der skal ikke beregnes moms af salg og udlejning af luftfartøjer, som anvendes af "udenrigsflyselskaber", hvilket vil sige luftfartsselskaber, der mod betaling flyverhovedsageligt i udenrigstrafik. Se ML § 34, stk. 1, nr. 10. Se endvidere afsnit D.A.10.1.4.4.

Hvis betingelserne ikke er opfyldt, dvs. luftfartøjer anvendes af andre end "udenrigsflyselskaber", skal der betales moms af det fulde vederlag.

Udlejning af en del af et luftfartøj er også omfattet af momsfritagelsen i ML § 34, stk. 1, nr. 10. Se C-97/06, Navicon A/S.

Salg af et luftfartøj til, en erhvervsdrivende, der ikke selv er et luftfartsselskab, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, men som erhverver dette luftfartøj med henblik på at det udelukkende skal anvendes af et sådant selskab, er også omfattet af momsfritagelsen i ML § 34, stk. 1, nr. 10. Se C-33/11, A Oy.

Ombygning, reparation, vedligeholdelse mv.

Der skal ikke beregnes moms af reparations-, vedligeholdelses- og ombygningsarbejder på luftfartøjer, der anvendes af luftfartsselskaber, der mod betaling flyver hovedsageligt iudenrigstrafik.

Der skal heller ikke beregnes moms af levering, udlejning, reparation og vedligeholdelse af disse luftfartøjers faste udstyr. De materialer, der bruges i forbindelse med de omhandledereparations- og vedligeholdelsesarbejder mv., er også momsfrie. 

Levering af materialer, der sker i forbindelse med de nævnte arbejder på luftfartøjer og disses faste udstyr, er også omfattet af momsfritagelsen.

Underleverandører til virksomheder, der udfører de nævnte arbejder, skal derimod betale moms efter de almindelige regler. Der skal altså betales moms af varer og ydelser iforbindelse hermed (maling, stålvarer og lignende, reservedele til motorer og diverse tekniske installationer (radar og andet navigationsudstyr) mv.), der leveres uden tilknytning til de nævnte arbejder på luftfartøjer og disses faste udstyr.

Fast udstyr

Begrebet "disses faste udstyr" i ML § 34, stk. 1, nr. 10 er ikke nærmere defineret, men må i et vist omfang vurderes ud fra, om udstyret er fast installeret, herunder omdet er nødvendigt af hensyn til luftfartøjets indretning og konstruktion.

Som fast udstyr anses fx:

  • motorer
  • radar
  • andet fast navigationsudstyr
  • andet sikkerhedsudstyr.

Se TfS 1999, 393.

Nødvendigt udstyr

Der skal ikke betales moms af nødvendigt udstyr, der leveres til brug i luftfartøjer, som anvendes af de luftfartsselskaber ("udenrigsflyselskaber"), der er omfattet af ML § 34, stk. 1, nr. 10.

Momsfritagelsen omfatter både udstyr til installation og løst udstyr. Det afgørende for momsfriheden er, at udstyret er nødvendigt for luftfartøjets drift, herunderudførelsen af de opgaver, som luftfartøjet løser.

ML § 34, stk. 1, nr. 10 omfatter også nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord i restaurationer mv. i de nævnte luftfartøjer.

Eksempel fra retspraksis

Skatterådet har truffet afgørelse i en sag, der vedrørte et nødvendigt, individuelt tilpasset, flytbart udstyr til fly. Når en pilot kan dokumentere, at han er ansat i etluftfartsselskab, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigsfart, og udstyret faktureres direkte til piloten, kan dette momsfritages, når køberen er bosiddende i et EU-land. Se SKM2008.953.SR.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

EU-domme

 C-33/11, A Oy

Momsfritagelsen i momssystemdirektivets artikel 148, litra f) omfatter også levering af et luftfartøj til en erhvervsdrivende, der ikke selv er et luftfartsselskab, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, men som erhverver dette luftfartøj med henblik på at det udelukkende skal anvendes af et sådant selskab.

Det betyder efter SKATs opfattelse, at hvis luftfartsselskabet, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik, er lejer, kan udlejer ikke selv benytte flyet. Hvis der måtte være mere end en lejer samtidigt, skal alle lejere være luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik. Se SKM2013.581.SR, der omhandler udlejning til statsinstitutioner.

C-97/06, Navicon SA

Momsfritagelsen i momssystemdirektivets artikel 148, litra g) omfatter både total befragtning og delvis befragtning med de omhandlede fly. Momsfritaget.

C-382/02, Cimber Air

Momsfritagelsen i momssystemdirektivets artikel 184, litra e) vedrører fly, der bruges af flyselskaber, der hovedsagelig flyver i udenrigsfart, og ikke den konkrete anvendelse af det enkelte fly.

SKAT

SKM2008.953.SR

Nødvendigt, individuelt tilpasset, flytbart udstyr til et fly kan leveres momsfrit til en pilot, når denne kan dokumentere, at han er ansat i et luftfartsselskab, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigsfart.